Witam. Był już dawno temat poruszający kwestię najdłuższego systemu (bo jedną kolejką trudno to nazwać) sześćsetek w Polsce, ale aby go nie odkopywać, postanowiłem założyć nowy. Zresztą nie tylko dlatego, ponieważ chcę w tym wątku poruszyć nowe kwestie związane z tymi kolejkami.
Jak wiemy, na cały system składały się linie:
- Nasielsk-Lubicz z przedłużeniem do Torunia Mokrego (obecnie Toruń Wschodni) oraz drobnymi odgałęzieniami;
- Sierpc-Rypin z odgałęzieniem do Urszulewa;
ORAZ
- Rypin-Gołąb (Golub), o której wiemy najmniej.
I właśnie kwestię tej ostatniej kolejki chcę poruszyć w tym temacie. Nieznane są dokładnie ani lata eksploatacji, ani jej dokładny przebieg. Na mapach z 1914 roku jeszcze jej nie ma, a na mapach z 1930 roku już nie ma. Z okresu 1914-1930 nie moglem znaleźć żadnych map tego rejonu. Według informacji
>stąd< kolejka miała rozstaw 600mm i trakcję konną. No właśnie jak to z tą trakcją było? Od 1929 roku miała ? połączenie z resztą sieci, na której używano parowozów. Czy więc na linii golubskiej eksploatowano jakieś parowozy?
No właśnie? Czy połączenie rzeczywiście istniało? Jest całkiem możliwe, że odcinek golubski zamknięto jeszcze przed otwarciem linii Rypin-Skrwilno. Jeśli nawet, to czemu obie kolejki kończyły swój bieg na tej samej stacji?
Jeszcze jedno - niewyjaśniona pozostawała kwestia odgałęzienia Kolei Cukrowni Ostrowite z Wąpielska do Półwieska Małego. Na wielu stronach w internecie przypuszczano, że albo kartografowie pospieszyli się z naniesieniem tego odcinka na mapę, albo był to ostały fragment kolejki Golub-Rypin. Pierwsza wersja raczej odpada, bo odgałęzienie występuje na mapach zarówno z roku 1930, jak i 1942. Druga wersja też odpada, gdyż po dokładnej analizie w.w map oraz wglądzie do monografii okolic Wąpielska dowiedziałem się, że była to po prostu bocznica 750mm do bardzo dużego folwarku w Półwiesku Małym, którego właścicielem był zresztą jeden z głównych akcjonariuszy cukrowni. Po wojnie folwark rozparcelowano, więc bocznica straciła rację bytu i rozebrano ją, a materiał torowy wykorzystano do bieżących napraw reszty linii.