Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:29:24 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Katastrofa kolejowa w Płocku 8. I. 1982  (Przeczytany 6503 razy)
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« : 07 Stycznia 2012, 00:13:43 »
0

Cytuj
8 stycznia woda gwałtownie wylewa w Radziwiu i w Popłacinie. Wojsko zaczyna ewakuację, wojewoda, prezydent Płocka i wójtowie apelują do ludzi: "opuszczajcie domy". Wielu zostaje. Trzeba później wypatrywać rozpalanych przez nich ognisk i zabierać ich z dachów helikopterami lub amfibiami. - Nie zawsze było to spokojne ratowanie ludzi. Pamiętam, że jedna z amfibii zawiesiła się na ukrytym pod wodą płocie - wspomina Adam Bartosiak.

Zaczyna się też ewakuacja materiałów ze składu w porcie w Radziwiu - 20 ton węgla, 600 ton bawełny. Tego dnia po południu woda podmywa nasyp kolejowy. Dochodzi do katastrofy kolejowej. "Aktualności" - okolicznościowe pismo "Tygodnika Płockiego", jedyna gazeta, jaka się wówczas ukazywała - pisały: "Pociąg osobowy relacji Sierpc - Kutno przez Płock wyruszył ze stacji o 17.50 z opóźnieniem, oczekując na przyjazd składu kutnowskiego. Te minuty i obciążenie wielowagonowego zestawu zadecydowały, że rozmiękły na skutek podcieków wody nasyp stracił swoją wytrzymałość.

- Wyruszyliśmy z przeświadczeniem, że są to ostatnie szanse dostania się na zalany falą powodziową lewy brzeg Wisły - mówi jeden z pasażerów Bogdan Kaczyński. - Zamarznięte szyby wagonu uniemożliwiały obserwowanie widoków za oknem. Przejechaliśmy most i wyciszony stukot kół zorientował nas, że jesteśmy na nasypie. Zwracało uwagę wolne tempo jazdy. Podszedłem do okna. I nagle pod kołami chrzęst. Wagon gwałtownie się przechylił. W ułamku sekundy wszystko wewnątrz zaczęło się kotłować. Ludzie wpadali na siebie, na ściany, na ławki, tłukąc się dotkliwie.

Moment grozy nie minął. Wykolejony pociąg zawisł na stromym stoku 15-metrowej skarpy, kołami do góry. W dole woda. Z wagonów ostrożnie wysuwali się ludzie. Z pomocą pośpieszyli żołnierze umacniający wał przy wiadukcie. Oświetlili miejsce katastrofy reflektorami samochodów. Była godzina 18.20. Rannych opatrywał lekarz jadący w tym pociągu do pracy na wezwanie ze szpitala. Natychmiast przybyły także karetki pogotowia ratunkowego. Spośród ponad 100 rannych do szpitali płockich i gostynińskich według aktualnych informacji trafiło ponad 60 osób, w tym dwie w stanie ciężkim. Pozostali po opatrzeniu przez lekarzy udali się do domów. Ostatni pociąg pozostał na skarpie".

Tych dwoje ciężko rannych to maszynista z Sierpca i mieszkanka Łodzi. Maszynista Stanisław Perczyński został inwalidą, miał zmiażdżoną prawą stopę i otwarte, skomplikowane złamanie lewego podudzia z dużym ubytkiem kości. Henryka Główczyńska - to ta mieszkanka Łodzi - miała złamany kręgosłup, została skazana na wózek inwalidzki.

cały artykuł o powodzi http://plock.gazeta.pl/plock/1,35710,10924232,Woda_naplynela_z_Wloclawka__czyli_30_lat_od_powodzi.html

A tu jest kilka zdjęć z tej powodzi i wykolejony skład. http://galeria.plock24.pl/thumbnails-80-page-1.html
« Ostatnia zmiana: 07 Stycznia 2012, 00:21:45 wysłane przez andrzej2110 » Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 07 Stycznia 2012, 14:09:03 »
+2

A to wszystko przez nieznajomość ortografii....
Wojewoda płocki wysłał telegram o następującej treści: Towarzyszu generale - lud pod Płockiem występuje. I wysłano zamiast saperów kilka batalionów ZOMO 
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!