Świat kolejek wąskotorowych SMF
08 Kwiecień 2020, 13:39:15 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: nieistniejąca linia do piotrawina  (Przeczytany 9102 razy)
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 41 m

W terenie W terenie


« : 22 Styczeń 2012, 23:50:33 »
0

Witam,

Czy jest może ktoś w posiadaniu jakichkolwiek informacji nt. nieistniejącej już od lat 70tych linii NKD do Piotrawina? Podobno przez pewien czas istniał tam nawet ruch osobowy... Czy do dzisiejszych czasów cokolwiek się zachowało (np. przepusty, budynki etc ?) Jeśli ma ktoś zdjęcia, ew. jakieś stare fotografie obiektów, to bylbym wdzieczny  za udostepnienie ich na forum
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 947 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 23 Styczeń 2012, 10:24:24 »
0

Witam,

Czy jest może ktoś w posiadaniu jakichkolwiek informacji nt. nieistniejącej już od lat 70tych linii NKD do Piotrawina?

To nie była linia NKD tylko Cukrowni Opole Lubelskie. Funkcjonowała w latach 1911-1918 i 1928-1961.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #2 : 23 Styczeń 2012, 12:08:34 »
0

Z tego co wiem, ta zlikwidowana trasa Opole Lubelskie - Piotrawin miała bocznice - w rejonie Janiszowa i Kępy Gosteckiej. Poniżej znana mapka ze stronki http://waskotorowka.pl na której widać jak mniej więcej przebiegała trasa w ujęciu bardzo ogólnym.
mapka Michała Statecznego z 2005 roku ---> http://waskotorowka.pl/grafika/mapa_hist.gif

Plik z mapką z jednego z numerów Świata Kolei o kolejkach w województwie lubelskim też zawiera jakieś szkice: http://www.roztocze.horyniec.net/Roztocze/Html/lublin_wask_ostaeczna111.pdf i ztej mapki wynika, że była to linia typowo cukrowniana.

Mogę też zacytować fragment wypowiedzi ze znajomego adresu: http://750mm.pl/index.php?topic=2702.125;wap2
Wspomina się tam o mapie WIG (P44 S34 OPOLE) z 1938 r. gdzie zaznaczony jest jakiś wariant północny. Link do mapy:

- http://www.mapywig.org/m/WIG100_300DPI/P44_S34_OPOLE_300dpi.jpg
- http://www.mapywig.org/m/wig100k/P44_S34_OPOLE.jpg

A poniżej cytowane wypowiedzi:

"W 1908 r. powstaje kolejka z Opola Lubelskiego do Łazisk, łącząca powstającą cukrownię z kopalnią torfu. By móc eksportować cukier i zapewnić sobie, połączenie ze światem, na początku 1911 r. rozpoczęte zostają prace nad kolejką z tejże cukrowni do portu na Wiśle w Piotrawinie. Jak wiadomo, Wisła stanowi poważną przeszkodę naturalną, co znajduje odzwierciedlenie w doktrynie wojskowej tamtego czasu.  Główny Sztab Wojsk Carskich w Warszawie wyraża w końcu zgodę na otwarcie portu, czy też przystani, stanowiącej punkt przeładunkowy tej kolejki, ale pod warunkiem zachowania określonych przez te władze warunków, np. prowizorycznych mostów, lekkiego toru o standardowym prześwicie 750 mm. i podporządkowaniu się innym, wojskowym, warunkom w przypadku wojny.  Kolej dł. Ponad 15 km (14,4 wiorsty) zbudowana z szyn o ciężarze 6,5 k/mb, na dębowych podkładach, miała biec głównie poboczami, już istniejących dróg gruntowych, by uniknąć wielu prac ziemnych. Zakładano ruch zestawów, złożonych z dwu wagoników dwuosiowych, z których jeden, miał być wyposażony w hamulec. Budowę kolejki zakończono w marcu 1913 r.  

Na mapie WIG (P44 S34 OPOLE) z 1938 r. zaznaczony jest wariant północny. Przytoczona przez Ciebie mapa niczego nie mówi o charakterze i okresie funkcjonowania poszczególnych odcinków. Do głowy przychodzą mi dwa wytłumaczenia:
1. Możliwe, że linia południowa to dawna kolejka z 1908 roku. Gdy w 1913 powstała linia cukrownicza biegnąca "głównie poboczami", kolejka południowa została rozebrana. Zresztą, obie linie mogły nie mieć ze sobą wiele wspólnego i funkcjonować przez jakiś czas równolegle (przykładem niech będzie odcinek Giemlice - Cedry Wielkie na Żuławach, gdzie po jednej stronie drogi biegł tor 750mm WKAG-późniejszej Gdańskiej KD, a po drugiej linia cukrownicza 780mm).
2. Należy również pamiętać o okresie I Wojny Światowej, kiedy to linie były regularnie niszczone i odbudowywane. Odcinek Opole-Piotrawin został zniszczony przez Rosjan w 1915 i odbudowany ponownie (jako kolej konna - później po raz kolejny przebudowana?) dopiero w 1928 roku - być może wówczas zmieniono trasę.

Ostatecznie odcinek Opole Lub. - Piotrawin zlikwidowano w 1968 roku. Swoją drogą warto zwrócić uwagę na jego przebieg przez samo centrum po ulicach miasta. Musiało to ciekawie wyglądać."
« Ostatnia zmiana: 23 Styczeń 2012, 12:12:55 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 23 Styczeń 2012, 18:55:50 »
+1

Od tego czasu doszła jeszcze jedna opcja i chyba więcej nie trzeba Chichot:

3. Jest to "obwodnica" wsi Niezdów wybudowana w 1959 roku.
Cytuj
W roku 1959 ze względu na zagrożenie pożarowe od iskier parowozu wybudowano obwodnicę we wsi Niezdów wprowadzając trakcję parową.
Źródło

Przy okazji - jakiś czas temu zacząłem sobie trochę porządkować temat NKD z przyległościami (trochę pod kątem enkol-u trochę tak dla siebie). Zaczęła powstawać taka mapka (opracowana na podstawie różnych ogólnodostępnych źródeł - jeśli ktoś ma inne dane to śmiało):


* NKD2a.png (213.9 KB, 1576x1576 - wyświetlony 884 razy.)
« Ostatnia zmiana: 23 Styczeń 2012, 20:34:16 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« Odpowiedz #4 : 25 Styczeń 2012, 18:55:18 »
0

Witam.

Najlepszym sposobem na poznanie trasy przebiegu ,i pozostałości  po tej linni kolejowej
jest  piesza wycieczka (rajd) z mapką w ręku.

Podobno w zagłobie  albo łaziska  ,na jednym z przejazdów kolejowych tkwią szyny - dokładnie nie wiem.

Więcej o tej linni wie  Darek z  opola.

 Wybrać się w teren ,możemy  się umówić  wczesną wiosną , jeszcze przed  ruszeniem wegetacji  i pójdziemy,  zarezerwować którąś  niedzielę.  Spoko
 
Ja  mogę  zorganizować?. Spoko.
Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 41 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 26 Styczeń 2012, 13:51:39 »
0

W sumie niegłupi pomysł

Trzeba by tylko wziąć dobry aparat i udokumentować ew. pozostałości (nasypy, przepusty itd.)
jakby co ja na wiosnę mógłbym się wybrać
Zapisane
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 27 Styczeń 2012, 17:45:21 »
+1

Spróbuję trochę uzupełnić...
- chyba po raz pierwszy kolejkę widać na mapie z 1917: http://www.mapywig.org/m/K.u.K./200K/KuK_200K_40-51_Generalkarte_von_Mitteleuropa_Lublin_1917.jpg
Warto zauważyć że przebieg jest trochę inny niż na późniejszych mapach, zwłaszcza w Niezdowie.
- kolejka jest wymieniona w spisie cukrowni z 1926: "14 km toru konnego Opole-Piotrowin"
- na mapie z 1927: http://www.mapywig.org/m/wig300k/65_RADOM_1927.jpg widzimy kolejkę z dwoma bocznicami, obie na południe od głównej linii. Nie wiem na ile tej mapie można wierzyć, jest niezbyt dokładna i w wielu miejscach są błędy.
- najwięcej i najlepiej widać na podlinkowanych już mapach z lat 30-tych, są dwa odgałęzienia: Głodno i Łaziska Średnie
- na mapie z 1963 widać jeszcze krótką bocznicę do jakiegoś zakładu w Łaziskach, patrz załącznik

O regularnym ruchu osobowym nic mi nie wiadomo, aczkolwiek gdzieś kiedyś trafiłem na wzmianki o okazjonalnych pociągach kolonijnych.
O szynach w przejeździe w Łaziskach nic mi nie wiadomo. W Zagłobie w przejeździe szyny są (a w każdym razie kilka lat temu były), ale to oczywiście inny odcinek.

Jeszcze parę uwag do mapki kol. 2xm:
- skąd informacja że linia z cukrowni do Świdna powstała dopiero w 1930? Linia ta figuruje zarówno w spisie cukrowni z 1926 jak i na mapie z 1927. A według historii na oficjalnej stronie rozebrana została w 1970.
- bocznica wzdłuż ul. Kraczewickiej w Poniatowej jest zaznaczona jako rozebrana - dziwne, jeszcze parę lat temu była, oczywiście nieprzejezdna, gdzieniegdzie ubytki itp, ale jednak była. Warto zaznaczyć że kiedyś była dłuższa - sięgała do centrum miasta.
- w Kępie Choteckiej tory sięgały do samego brzegu Wisły, czyli tam też zaznaczyłbym port.


* laziska.jpg (26.46 KB, 382x268 - wyświetlony 474 razy.)
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1517 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 27 Styczeń 2012, 19:10:22 »
0

Mapę wrzuciłem na forum właśnie po to, żeby uzupełnić i poprawić tego typu informacje.
Cytuj
- skąd informacja że linia z cukrowni do Świdna powstała dopiero w 1930?
Ze strony waskotorowka.pl:
Cytuj
W 1928r Kleniewscy ponownie odbudowują kolejkę konną z cukrowni "Opole" do Piotrawina wraz bocznicami. A w roku 1930 oddają kolejkę do Świdna...
Biorąc pod uwagę "Spis cukrowni..." i mapy może to być faktycznie błąd, choć jeśli chodzi o WIGówkę 1:300000 to jest na niej adnotacja, że "Koleje i szosy uzupełniono podług danych M. K. Żel. i M. Rob. Publ.;" co oznacza, że teoretycznie linie mogły się na niej znaleźć "awansem". Muszę pomyśleć, co z tym zrobić.

Dla odmiany na koleje.wask.pl. napisano:
Cytuj
Do roku 1930 rozbudowano kolejkę do Świdna

 
Datę zamknięcia linii do Świdna będę musiał faktycznie poprawić na 1970, port w Kępie Choteckiej też zaznaczę, a co do bocznicy w Poniatowej (nie sprawdzałem, czy istnieje) to pomyślę, bo zanim poprawię może się okazać, że już niepotrzebnie...


Dziękując za cenne uwagi zapraszamy do dalszego korzystania z usług naszej placówki... Małe | Duże
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 41 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 27 Styczeń 2012, 20:17:41 »
0

Czy posiada ktoś może jakieś stare zdjęcia tego szlaku?
BTW co wiadomo o tym zachowanym przejeździe w Zagłobie? (jak również o samej linii)
Zapisane
Tata 4-latka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 19 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 27 Styczeń 2012, 22:05:22 »
0

Jednak mimo wszystkie spory trzeba tą nieistniejacą linię przebadac na pieszo a więc Ja z Synkiem piszemy się na tą wiosennną wyprawę .Reszta na pw.Pozdrawiam,
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 845 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #10 : 27 Styczeń 2012, 22:29:33 »
0

Chętnych do eksploracji może być więcej
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Tata 4-latka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 19 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 27 Styczeń 2012, 22:35:19 »
0

Najlepiej niech każdy z nas druknie jakieś mapk, zawsze bedzie do czego się odnieśc jak się spotkamy?
Zapisane
Poldek
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 04 Luty 2012, 21:59:13 »
0

a co do bocznicy w Poniatowej (nie sprawdzałem, czy istnieje) to pomyślę, bo zanim poprawię może się okazać, że już niepotrzebnie...
Bocznica biegnąca wzdłuż ulicy Kraczewickiej w Poniatowej isnieje. Nawet dzisiaj zwróciłem na to uwagę . Ale czy od rozjazdu w Sporniaku jest kompletna tego nie wiem
Zapisane

PKS- Pewność Komfort Szybkość
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 41 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 13 Maj 2012, 18:19:37 »
0

Czy ma ktokolwiek jakieś informacje nt. linii cukrowni Opole do Świdna? Data budowy, ew. jakieś mapy z czasów poprzedzających liwidację? Czy zachowały się jakieś pozostałości?
Zapisane
statek
Młotkowy
**
Długość toru:: 122 m

W terenie W terenie



waskotorowka
WWW
« Odpowiedz #14 : 13 Maj 2012, 23:05:27 »
+1

Zachowały się np przyczółki mostu na Leonce w Skokowie i o dziwo sporo tłucznia wzdłuż ulicy Przemysłowej w Opolu, co prawda od zakrętu gdzie był tartak zrobiono chodnik ale np ok 300m od skrzyżowania z szosą do Gór Opolskich widać pięknie ślad gdzie leżal tor. Wydaje mi sie że są także resztki nasypu w okolicach skrzyżowania w Skokowie z drogą Opole - Wandalin. Namacalne dowody na temat tej linii są w "stropie" domu moich dziadków przy ul. Przemysłowej, pierwszy dom spłonął od iskier parowozowych i cukrownia w ramach rekompensaty dała materiały, m.in szyny, na odbudowę domu.

pzdr
michał
Zapisane
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 15 Maj 2012, 13:51:17 »
0

Na końcu tej linii, pod samym Świdnem zachował się nasyp - obecnie jest na nim polna droga.
Na samym końcu, tam gdzie linia krzyżowała się z szosą obecnie stoi jakiś dom składający się z dwóch części: starej i nowej. Ta stara część jest podobno pocukrowniana.
Zapisane
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 41 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 09 Sierpień 2012, 15:34:40 »
0

Witam,

jutro (tj. w piątek 10go)wyberam się na "obchód" trasy do Świdna. Trasę piotrawinską wraz z bocznicami do Głodna i Kolonii Łaziska już obszedłem/ objechałem i porobiłem parę fotek chociaż nie ostało się nic więcej poza resztkami nasypu i tłucznia... Niedługo fotorelacja z wyprawy

pozdrawiam,
A.M.

P.S. Jeśli ktos z Was dysponuje zdjęciami z tamtych linii z czasów ich funkcjonowania - b. proszę o podzielenie się nimi. Podobno przed wojną do Piotrawina okazjonalnie jeździły pociągi turystyczne (wg tego co jest napisane na stronie kolejki)
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!