rafatello
Czytelnik
Długość toru:: 5 m
W terenie
|
 |
« : 24 Stycznia 2012, 21:22:42 » |
0
|
Witam, jestem w tym temacie trochę zielony, więc chciałbym zapytać specjalistów.
Zastanawiam się ile by kosztowało wybudowanie toru o długości około 1km i kształcie w przybliżeniu elipsy. Jaki powinien być rozstaw szyn i gdzie można kupić najlepsze drezyny które obsługiwali by sami klienci, bez osoby sterującej. Czy znają państwo firmy, które mogłyby zbudować taki tor. Pytam w charakterze biznesowym. Z góry dziękuje za odpowiedź.
|
|
« Ostatnia zmiana: 01 Lutego 2012, 20:21:51 wysłane przez agneskate »
|
Zapisane
|
|
|
|
Piottr_tt
|
 |
« Odpowiedz #1 : 24 Stycznia 2012, 21:37:27 » |
+1
|
1 km z szyn staroużytecznych i nowych podkładów, to wychodziło coś koło 300 tysięcy, o ile dobrze pamiętam wyliczenia. Rozstaw proponowałbym wybrać 750mm, jest trochę "bujanych" (ręcznych) drezyn na tę szerokość, może ktoś będzie chciał sprzedać...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
KLAN PALUCHOWSKICH
|
 |
« Odpowiedz #2 : 25 Stycznia 2012, 00:29:15 » |
0
|
Zastanawiam się ile by kosztowało wybudowanie toru o długości około 1km i kształcie w przybliżeniu elipsy. Materiały: Szyna S18 (1mb=18kg) (staroużyteczna, w cenie złomu 1,23pln/kg) 1PLN/kg 2000mb*18kg*1,23PLN=44280PLN Podkład (stroużyteczny, co 60cm) 10pln/szt (1000/0,6)=1670 szt *10PLN=> 16700PLN Gwóźdź szynowy (staroużytek, 1 szt 0,2kg, 1,23PLN/kg) 1670*4*0,2= 1340PLN Musisz doliczyć do tego robociznę, koszty transportu materiałów, ewentualne prace ziemne oraz kruszywo do stabilizacji podkładów. Aczkolwiek Starostwo Powiatowe w Miliczu zapłaciło w zeszłym roku 70 000PLN za 3x60mb. Jaki powinien być rozstaw szyn i gdzie można kupić najlepsze drezyny które obsługiwali by sami klienci, bez osoby sterującej. Rozstaw szyn będzie limitowany głownie promieniami łuków a wiec rozmiarami rozmiarami działki. O promieniach łuków możesz przeczytać tutaj: http://www.koleje.wask.pl/przepis.php?plik=w1.inc#par4Generalnie polecam do tego typu przedsięwzięcia 600mm, łuki wtedy masz 60m od biedy można zrobić 30m zakładając ruch tylko drezynowy. Drezyny-nie ma producentów seryjnych, wyślij mi Prywatną Wiadomosć to dam Ci namiar na ludzi którzy takie drezyny budują hobbystycznie. Czy znają państwo firmy, które mogłyby zbudować taki tor. Również zapraszam na PW, chętnie doradzę co i jak 
|
|
« Ostatnia zmiana: 25 Stycznia 2012, 00:47:54 wysłane przez KLAN PALUCHOWSKICH »
|
Zapisane
|
|
|
|
Mikołaj
|
 |
« Odpowiedz #3 : 25 Stycznia 2012, 14:33:17 » |
+1
|
Co do taboru, dokładniej drezyny ręcznej to takowe pojazdy wykonujemy na Grodziskiej Kolei Drezynowej. Są to pojazdy nowe, budowane od podstaw na indywidualne zamówienie klienta. Koszt najtańszej drezyn to około 5000 zł.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #4 : 25 Stycznia 2012, 23:45:57 » |
+3
|
Należy także wziąć pod uwagę, że tor jest budowlą, a co za tym idzie - konieczne będzie wykonanie projektu oraz uzyskanie pozwolenia na budowę. Bez tego będzie to zwyczajna samowola budowlana, a to grozi srogimi karami finansowymi oraz nakazem rozbiórki.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Wojtek_SZN
|
 |
« Odpowiedz #5 : 26 Stycznia 2012, 00:09:11 » |
+2
|
W temacie pojazdów polecam www.trop.prv.pl czyli Rowery Nietypowe p. Kazimierza Leśniewskiego. Mam 3 drezyny stamtąd na 750mm z napędem rowerowym ( turystyka drezynowa na dłuższych trasach ). W przypadku tak kameralnej trasy w zupełności wystarczy kiwajka ręczna. Życzę powodzenia.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #6 : 26 Stycznia 2012, 01:05:54 » |
+1
|
Należy także wziąć pod uwagę, że tor jest budowlą, a co za tym idzie - konieczne będzie wykonanie projektu oraz uzyskanie pozwolenia na budowę. To jest swoją drogą bardzo ciekawe zagadnienie... W którym momencie kolejka ogrodowa przestaje być modelem-zabawką a zaczyna być poważną "budowlą"? I czym jest formalnie taka zabawka? "Obiektem małej architektury"? Jak coś takiego np. w skali 1:10 zakwalifikować? A w skali 1:5? Czy istotny jest rozstaw toru, długość czy... no właśnie??? Ciekawa sprawa  .
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #7 : 26 Stycznia 2012, 08:13:25 » |
+1
|
Dobrym rozwiązaniem były by przęsła patentowe. W razie czego można powiedzieć ze leżo tymczasowo. Po prostu ułożone na gruncie bez ingerencji w nasypy itd.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Karol
|
 |
« Odpowiedz #8 : 26 Stycznia 2012, 12:06:09 » |
+1
|
W którym momencie kolejka ogrodowa przestaje być modelem-zabawką a zaczyna być poważną "budowlą"? I czym jest formalnie taka zabawka? "Obiektem małej architektury"? Jak coś takiego np. w skali 1:10 zakwalifikować? A w skali 1:5? Czy istotny jest rozstaw toru, długość czy... no właśnie??? Ciekawa sprawa  . Dobrym rozwiązaniem były by przęsła patentowe. W razie czego można powiedzieć ze leżo tymczasowo. Po prostu ułożone na gruncie bez ingerencji w nasypy itd.
W tym kraju takie sprawy zależą od widzimisię urzędnika. W porządku jest postawienie pomnika (swoją drogą to upamiętniającego żołnierzy UPA) na folii i teoretycznie jego właściciele przemieszczają go o parę centymetrów co jakiś czas, a karalne 5-cio cyfrową kwotą lub nakazem rozbiórki może być ocieplenie przyczepy holenderskiej i postawienie jej na luźnych bloczkach. Wg. prawa takie przęsła patentowe trzeba by przenosić co cztery miesiące i za każdym razem zgłaszać to do urzędu i modlić się by tego nie zakwestionowali.
|
|
|
Zapisane
|
.
|
|
|
rafatello
Czytelnik
Długość toru:: 5 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #9 : 26 Stycznia 2012, 17:09:45 » |
0
|
Dziękuje bardzo za Państwa wskazówki. Są bardzo pomocne. Chętnie wysłucham więcej wskazówek i porad. Czy ktoś z Państwa budował taki tor?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
AXEL
|
 |
« Odpowiedz #10 : 29 Stycznia 2012, 09:35:00 » |
0
|
Budował, budował  Milicz, Starachowice, współpraca na Helu. A jakbyś chciał coś bardziej nowoczesnego to modernizacja LOT D linii E 20. Co do cen materiałów to mocno kolega Klan zaniżył. Chętnie kupiłbym szynę w tej cenie. Każdą ilość  Dzisiaj tona grubego kolejowego złomu (chodzi głównie o szyny) to ok 1,9-2,2zł/kg. Oczywiście mówimy o szynach segregowanych nienawierconych. Nawiercone pod łubki to ok 1zł / kg więcej. Podkłady staroużyteczne klasy 2 czy 3 (w tej cenie nic innego nie kupisz) mają tę wadę że z jednego zrobisz jeden wąskotorowy bo musisz obciąć zwykle zbutwiałe porozsychane końce. Lepiej zainwestować 20zł w podkład i jednym cięciem na pół mieć dwa. Haki staroużyteczne to raczej ciężko dostać. Ale sa nowe sporo droższe  Pod drezynę tor możesz ułożyć bezpośrednio na gruncie. Należy zdjąć tylko wierzchnią warstwę darniny i zagęścić lekko grunt.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #11 : 29 Stycznia 2012, 16:47:06 » |
0
|
Co do pozwoleń na budowę powinny rozwiązać przęsła patentowe - nie są trwale związane z gruntem, zatem nie są budowlą, ergo - pozwolenia nie trzeba, najprawdopodobniej wystarczy zgłoszenie. Ale gdy zaczniesz gmerać w ziemi - budować nasypy, czy wykopy, kłaść tor na podkładach itp. - najprawdopodobniej zaczniesz mieć do czynienia z budowlą i zaczną się wszystkie urzędnicze korowody z projektami, pozwoleniami itp.
I jeszcze odnośnie cięcia podkładów - jeśli budujesz sobie coś, co ma być tymczasowe i dla zabawy - możesz postąpić, jak Axel mówi i ciąć podkłady na pół. Jeśli zaś ma to być coś solidniejszego (co będzie budowlą w rozumieniu prawa budowlanego) - na pół podkładów nie tnij. Będą miały nienormatywną długość i diagnosta wytknie usterkę w torze.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
rafatello
Czytelnik
Długość toru:: 5 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #12 : 30 Stycznia 2012, 18:01:57 » |
0
|
Mam jeszcze pytanie co do rozmiaru szyn. Czy do takiego toru konieczne są szyny typu s18 czy też mogą być mniejsze? Jakie są najlepsze ?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #13 : 30 Stycznia 2012, 18:21:27 » |
0
|
pod drezynę ręczną wystarczą najlżejsze jakie dostaniesz, nawet S7. Problem w zdobyciu takich.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ogoniasty
|
 |
« Odpowiedz #14 : 30 Stycznia 2012, 21:26:36 » |
0
|
Gatunków szyn lekkich jest wiele ale szyna S18 jest najczęściej spotykaną, głównie na kolejkach leśnych a ponadto można do nich nabyć rozjazdy staroużyteczne. Średnia cena podkładów staroużytecznych normalnotorowych dł 2,66 m to około 20zł. Po przecięciu na pół, idealnie pasują do montażu w tor o prześwicie 600mm Haki torowe starouzyteczne mam na stanie w ilości sztuk 700 i z miesiąca na miesiąc liczba ta wzrasta o kilkaset  Chętnie bym Panu zbudował tor pod drezyny ale jestem juz przeciążony pracami torowymi i marzy mi się choć tydzień wolnego 
|
|
|
Zapisane
|
POZDRAWIAM !!!
|
|
|
rafatello
Czytelnik
Długość toru:: 5 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #15 : 30 Stycznia 2012, 22:13:17 » |
0
|
Ten tor jest na razie w fazie planów i w najbliższym czasie(rok) prawdopodobnie nie powstanie, a mam nadzieje, że w ogóle powstanie. Pół roku temu miałem okazje przejechać się drezyną i uważam, że to świetna atrakcja. Wszystko zależy jak zwykle od pieniędzy i ewentualnie funduszy unijnych. Jeśli plany przerodzą się w czyny na pewno będę szukał specjalisty na tym forum, który mógłby się tym zająć. Na razie zbieram informacje co jest potrzebne, żeby to wszystko grało, a co najważniejsze staram się obliczyć koszty. Dlatego uważnie śledzę forum bo w tym temacie nie jestem obeznany.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #16 : 30 Stycznia 2012, 23:00:46 » |
0
|
Jak fundusze unijne to będziesz musiał wybudować o standardzie jaki teraz będzie na Gryfickiej albo w Krośnicach. Koniec końców wyszło by jak w Ostrowie wielkopolskim.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Ogoniasty
|
 |
« Odpowiedz #17 : 30 Stycznia 2012, 23:58:55 » |
-1
|
Nie straszcie człowieka standardami jak na CMK. To kolejka drezynowa . Ja w swoim nowym miejscu zamieszkania bede budował przeszło 150m toru i nie zamierzam słuchać sie urzędasów , czy mi pozwolą czy nie. Im chodzi o zdobycie kasy, a ja na nierobów pracował nie będe  "Kot jest mój, i będe go pierniczył czy to sie im podoba czy nie"  
|
|
|
Zapisane
|
POZDRAWIAM !!!
|
|
|
Leśny Dziadek
|
 |
« Odpowiedz #18 : 31 Stycznia 2012, 06:48:09 » |
0
|
Ogon, nie sztuką jest kontestować rzeczywistość, i jojczeć potem, że nadzór budowlany usunął samowolę, a następnie do końca życia spłacać koszty usunięcia. Jak się zawezmą, to co - kijem pogonisz. Sztuką jest takie przedstawienie rzeczywistości, aby pasowała do (nieżyciowych bardzo często) przepisów.
Jak budujesz coś za mityczne "unijne", to musisz być TYM BARDZIEJ pewny, że trzymasz się wymaganych standardów, bo inaczej figę zobaczysz, a nie dofinansowanie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ogoniasty
|
 |
« Odpowiedz #19 : 31 Stycznia 2012, 21:09:33 » |
0
|
Marcinie, ja nie miałem na myśli dofinansowań unijnych, tylko prawa do ułożenia toru na terenie prywatnym. Jaki sens ma zakup działki skoro nic na niej nie można zrobić. ( pomijam budowle które mogą w jakimś stopniu przeszkadzać sąsiadom lub szkodzić środowisku) . Urzędowi można zgłosić chęć budowy toru na swoim terenie. Jeszcze nie spotkałem sie z osobą której by przeszkadzał tor ułożony u sąsiada  Pamiętajmy że to jest tor pod drezyne, a nie tor do poruszania się pociągów turystycznych czy towarowych.
|
|
« Ostatnia zmiana: 31 Stycznia 2012, 21:20:42 wysłane przez Ogoniasty »
|
Zapisane
|
POZDRAWIAM !!!
|
|
|
|