Świat kolejek wąskotorowych SMF
09 Grudnia 2024, 01:45:49 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Bocznica do cukrowni w Zagłobie  (Przeczytany 27894 razy)
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 42 m

W terenie W terenie


« : 28 Stycznia 2012, 17:17:39 »
0

Skoro już podjęliśmy temat nieistniejących linii NKD...

Czy wiecie może coś nt. linii do cukrowni w Zagłobie? To od niej zaczęła się przecież historia NKD...
Ma ktoś może jakieś mapy, jak owa linia przwebiegała? I co z niej pozostało?
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 28 Stycznia 2012, 19:12:11 »
0

Skoro już podjęliśmy temat nieistniejących linii NKD...


Nie myl proszę linii stricte cukrowniczych z NKD...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« Odpowiedz #2 : 30 Stycznia 2012, 14:24:35 »
0

A ja się zapytam  , czy dzisiejsza przetwórnia  jabłek w Zagłobie , to nie dawna  cukrownia.? Spoko
Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #3 : 30 Stycznia 2012, 14:31:44 »
0

Zgadza się. ZPOW Zagłoba czyli Zakład Przetwórstwa Owoców i Warzyw, który obecnie nazywa się jeszcze jakoś inaczej (kolejne przekształcenia i zmiany właścicieli) w Zagłobie powstał na miejscu dawnej Cukrowni Zagłoba. Wydaje mi się (aczkolwiek nie jestem pewien)że cukrownia przestała istnieć w trakcie I Wojny Światowej.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #4 : 30 Stycznia 2012, 20:40:05 »
+2

Wydaje mi się (aczkolwiek nie jestem pewien)że cukrownia przestała istnieć w trakcie I Wojny Światowej.

Istniała, przynajmniej tak wynika z poniższego kwitu:


Pozdrawiam serdecznie i biurokratycznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #5 : 30 Stycznia 2012, 20:59:38 »
0

W takim razie pytanie - do kiedy istniała cukrownia i w jakich okolicznościach stała się zakładem przetwórstwa owoców i warzyw?
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 30 Stycznia 2012, 21:32:27 »
0

Pytanie, czy mówimy o zakładzie, czy o firmie. W różnych zakamarkach internetu piszą, że zakład zniszczyli wycofujący się Rosjanie w 1915 roku i jako cukrowni już go nie odbudowano. Nie znaczy to jednak, że przestała istnieć firma (np. kwit z 1932 r.). Można wręcz przypuszczać, że zwyczajnie ta sama spółka zmieniła (jak to się dziś mówi) profil produkcji. Można poszukać dodatkowych informacji w sieci.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #7 : 30 Stycznia 2012, 22:09:03 »
0

Można wręcz przypuszczać, że zwyczajnie ta sama spółka zmieniła (jak to się dziś mówi) profil produkcji.
Całkiem możliwe, w spisie cukrowni z 1926 r. w tabelach statystycznych stoi, że ostania kampania cukrowni Zagłoba była w zimie 1913/14 r.
Pytanie, skąd wzięła się "Cukronia Zagłoba" w powyższym kwicie (bałagan) ?

Pozdrawiam serdecznie i zimowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 30 Stycznia 2012, 23:46:48 »
0

Może dlatego, że (jak wskazuje wspomniany spis) w Zagłobie mieścił się zarząd cukrowni Opole Lub.? Oba zakłady należały wówczas do spadkobierców J. Kleniewskiego (zm. 1918 r), co zresztą mogło być powodem rezygnacji z odbudowy cukrowni Zagłoba - posiadanie dwóch cukrowni obok siebie mijało się z celem (według spisu Opole Lub. odbudowano w 1921 r.).
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 04 Lutego 2012, 20:07:34 »
0

Czy wiecie może coś nt. linii do cukrowni w Zagłobie? To od niej zaczęła się przecież historia NKD...
Ma ktoś może jakieś mapy, jak owa linia przwebiegała? I co z niej pozostało?

Początki są opisane np. na stronie oficjalnej.
Co istniało w okresie międzywojennym też chyba ogólnie wiadomo, warto tylko zaznaczyć że wtedy (a przynajmniej w latach 20-tych) linia Karczmiska-Polanówka-Szczekarków-Rybaki była państwowa i podlegała pod PKP. Ruchu osobowego na tej linii wtedy nie było.
W latach 60-tych widać linię w całej okazałości: od Żmijowisk (dawniej Szczekarków) aż do Wisły w Kępie Choteckiej.
Przed ostateczną likwidacją linia istniała jeszcze w skróconej postaci: Żmijowiska-Brzozowa, w takiej postaci widać ją na wielu całkiem jeszcze nowych mapach, choćby tutaj: http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=695780.203125,375979.1796875,702473.953125,380066.6796875&variant=RASTER

Nie wiem kiedy była ostateczna likwidacja, wiem tylko tyle że kiedy byłem tam w latach 80-tych to widziałem tylko jakiś szczątkowy kawałek toru koło mostu na Chodelce.

Obecnie jest wiele śladów po tej linii: koło fabryki wciąż widać nasypy, przyczółki po moście na Wrzelowiance, ślady po bramach w ogrodzeniu fabryki, szyny wystające z asfaltu na dawnym przejeździe przez drogę Wilków-Łaziska, itp.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 04 Lutego 2012, 21:20:12 »
0

Zastanawia mnie jedna rzecz:
Dlaczego linii łączącej zakład Zagłoba z Kępą Chotecką nie ma na mapach WIG, jej fragment pojawia się na mapach powojennych zaś całość (zdaje się) istnieje w postaci wydzielonej działki? Czyżby przystań i linia w okresie międzywojennym nie istniała, zaś tory (częściowo?) odbudowano dopiero po II wojnie?

Z map Geoportalu wynikałoby, że przystań znajdowała się mniej więcej w tym miejscu. Porównując mapy WIG z 1927 i 1938 roku wychodzi na to, że w tym okresie Wisła zmieniła koryto i odsunęła się nieco na zachód pozostawiając starorzecze.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 04 Lutego 2012, 23:20:56 »
+3

Dlaczego linii łączącej zakład Zagłoba z Kępą Chotecką nie ma na mapach WIG, jej fragment pojawia się na mapach powojennych zaś całość (zdaje się) istnieje w postaci wydzielonej działki?

Marku, już nie pomnę źródła (artykuł Marcina Wacińskiego??), ale tak zaiste było. Linię odbudowano w 1942 r.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 05 Lutego 2012, 00:15:46 »
+1

Dzięki. 1942... Czy możliwe, że odbudowa linii miała związek z budową mostu na Wiśle w ciągu linii Radom - Lublin?

Cytat z Odkrywcy:
Cytuj
Czy ktoś ma może bliższe informacje nt. obozu Służby Budowlanej Baudienst zlokalizowanego na wyspie Chałupki na wysokości Chotczy? Skoszarowani byli tam w latach 1942-1944 przymusowi robotnicy z Baudienst tzw. "junacy" mający wybudować most kolejowy. Pilnował ich ponoć niewielki garnizon turkmeńców w służbie III Rzeszy. Na wyspie pozostał bunkier a na Wiśle zniszczony filar mostu.


I jeszcze jeden:
Cytuj
Przy budowie mostu i kolejki wąskotorowej w Chotczy pracowali junacy z Włodawy - w ramach niemieckiego obozu karnego dla junaków. Budowę rozpoczęto w 1942 roku.
« Ostatnia zmiana: 05 Lutego 2012, 00:38:06 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 42 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 05 Lutego 2012, 01:04:38 »
+1

Cytuj
Obecnie jest wiele śladów po tej linii: koło fabryki wciąż widać nasypy, przyczółki po moście na Wrzelowiance, ślady po bramach w ogrodzeniu fabryki, szyny wystające z asfaltu na dawnym przejeździe przez drogę Wilków-Łaziska, itp.
Gdzie znajduje się dokładnie ów przejazd? I czy rzeczywiście jeszcze pozostały ślady owych szyn w jezdni?

BTW, zdjęcia na googlach pokazują, jak niewiele pozostało po mostku kolejki w miejscowości Urządków (szlak Karczmiska - Wilków) po powodzi 2 lata temu. Szyny dosłownie wiszą w powietrzu nad rzeką...
« Ostatnia zmiana: 05 Lutego 2012, 01:20:58 wysłane przez andrzej1988 » Zapisane
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 05 Lutego 2012, 10:01:11 »
+2

Z map Geoportalu wynikałoby, że przystań znajdowała się mniej więcej w tym miejscu. Porównując mapy WIG z 1927 i 1938 roku wychodzi na to, że w tym okresie Wisła zmieniła koryto i odsunęła się nieco na zachód pozostawiając starorzecze.

Na tej mapie widać ówczesną Wisłę nieco lepiej: ftp://mapy.ziomal.org/mapy/mapy_wieloarkuszowe/spezialkarte_der_osterreichisch_ungarischen_monarchie.75k/Spezialkarte_Zone1_Col_XXV_Solec.tif
Na wysokości Kępy w Wiśle widać coś co mogło być przystanią.
W latach 60-tych tory prowadziły praktycznie w to samo miejsce, patrz mapa w załączniku (z 1963).
Przy okazji zaznaczyłem przejazd z wystającymi szynami, ale ostatnio byłem tam parę lat temu, a w 2010 tam też była powódź, tak więc sporo mogło się zmienić...


* zagloba.jpg (160.01 KB, 844x517 - wyświetlony 1218 razy.)
« Ostatnia zmiana: 05 Lutego 2012, 15:20:39 wysłane przez Marrr » Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 05 Lutego 2012, 13:31:07 »
0

Dzięki. 1942... Czy możliwe, że odbudowa linii miała związek z budową mostu na Wiśle w ciągu linii Radom - Lublin?

[/quote]

Zamknięcie 1918 r. Przynajmniej tak stoi w mojej dysertacji ;-).
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 05 Lutego 2012, 13:52:27 »
0

Marrr, bardzo ciekawa mapka (wiesz może, z którego roku?). Wyjaśnia, dlaczego całość została wydzielona jako osobna działka.
Jeśli się nie mylę, mapy na Geoportalu są z lat:
1:100 000 - 1972
1:50 000 - 1974
1:25 000 - 1981
1:10 000 - 1985
Na dwóch pierwszych fragment linii zaznaczono, co może wskazywać przybliżony okres rozbiórki pozostałej części bocznicy Szczekarków - Zagłoba na drugą połowę lat '70.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 05 Lutego 2012, 15:29:30 »
0

Marrr, bardzo ciekawa mapka (wiesz może, z którego roku?).
1963.

Cytuj
Jeśli się nie mylę, mapy na Geoportalu są z lat:
1:100 000 - 1972
1:50 000 - 1974
1:25 000 - 1981
1:10 000 - 1985
Na dwóch pierwszych fragment linii zaznaczono, co może wskazywać przybliżony okres rozbiórki pozostałej części bocznicy Szczekarków - Zagłoba na drugą połowę lat '70.
Też typowałbym drugą połowę 70-tych.
Ale jeśli w Geoportalu są mapy z 1972 to dlaczego nie ma tam już ani kawałka kolejki Garbowa?
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 05 Lutego 2012, 17:26:15 »
0

Akurat mapy (1:100 000 i 1:50 000) dla okolic Garbowa są z roku 1974. Opieram się na informacjach ze skorowidzów na Geoportalu.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 42 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 12 Kwietnia 2012, 20:27:46 »
0

Oto i zdjęcia wspomnianego przejaxdu (co prawda niskiej jakosci, ale zawsze cos )

pozdrawiam.


* SAM_0218b.jpg (140.92 KB, 4320x2432 - wyświetlony 1242 razy.)
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!