andrzej1988
Nowicjusz
Długość toru:: 42 m
W terenie
|
|
« : 28 Stycznia 2012, 17:17:39 » |
0
|
Skoro już podjęliśmy temat nieistniejących linii NKD...
Czy wiecie może coś nt. linii do cukrowni w Zagłobie? To od niej zaczęła się przecież historia NKD... Ma ktoś może jakieś mapy, jak owa linia przwebiegała? I co z niej pozostało?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ariel Ciechański
|
|
« Odpowiedz #1 : 28 Stycznia 2012, 19:12:11 » |
0
|
Skoro już podjęliśmy temat nieistniejących linii NKD...
Nie myl proszę linii stricte cukrowniczych z NKD...
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br />
|
|
|
pawel.adamczyk
|
|
« Odpowiedz #2 : 30 Stycznia 2012, 14:24:35 » |
0
|
A ja się zapytam , czy dzisiejsza przetwórnia jabłek w Zagłobie , to nie dawna cukrownia.?
|
|
|
Zapisane
|
UNITRA z.r.k Diora, Tonsil.
|
|
|
grzegorz_sykut
|
|
« Odpowiedz #3 : 30 Stycznia 2012, 14:31:44 » |
0
|
Zgadza się. ZPOW Zagłoba czyli Zakład Przetwórstwa Owoców i Warzyw, który obecnie nazywa się jeszcze jakoś inaczej (kolejne przekształcenia i zmiany właścicieli) w Zagłobie powstał na miejscu dawnej Cukrowni Zagłoba. Wydaje mi się (aczkolwiek nie jestem pewien)że cukrownia przestała istnieć w trakcie I Wojny Światowej.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam
Grzegorz Sykut Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Nadwiślańskiej KW
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
|
« Odpowiedz #4 : 30 Stycznia 2012, 20:40:05 » |
+2
|
Wydaje mi się (aczkolwiek nie jestem pewien)że cukrownia przestała istnieć w trakcie I Wojny Światowej.
Istniała, przynajmniej tak wynika z poniższego kwitu: Pozdrawiam serdecznie i biurokratycznie. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
grzegorz_sykut
|
|
« Odpowiedz #5 : 30 Stycznia 2012, 20:59:38 » |
0
|
W takim razie pytanie - do kiedy istniała cukrownia i w jakich okolicznościach stała się zakładem przetwórstwa owoców i warzyw?
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam
Grzegorz Sykut Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Nadwiślańskiej KW
|
|
|
2xm
|
|
« Odpowiedz #6 : 30 Stycznia 2012, 21:32:27 » |
0
|
Pytanie, czy mówimy o zakładzie, czy o firmie. W różnych zakamarkach internetu piszą, że zakład zniszczyli wycofujący się Rosjanie w 1915 roku i jako cukrowni już go nie odbudowano. Nie znaczy to jednak, że przestała istnieć firma ( np. kwit z 1932 r.). Można wręcz przypuszczać, że zwyczajnie ta sama spółka zmieniła (jak to się dziś mówi) profil produkcji. Można poszukać dodatkowych informacji w sieci.
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
|
« Odpowiedz #7 : 30 Stycznia 2012, 22:09:03 » |
0
|
Można wręcz przypuszczać, że zwyczajnie ta sama spółka zmieniła (jak to się dziś mówi) profil produkcji.
Całkiem możliwe, w spisie cukrowni z 1926 r. w tabelach statystycznych stoi, że ostania kampania cukrowni Zagłoba była w zimie 1913/14 r. Pytanie, skąd wzięła się "Cukronia Zagłoba" w powyższym kwicie (bałagan) ? Pozdrawiam serdecznie i zimowo. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
|
« Odpowiedz #8 : 30 Stycznia 2012, 23:46:48 » |
0
|
Może dlatego, że (jak wskazuje wspomniany spis) w Zagłobie mieścił się zarząd cukrowni Opole Lub.? Oba zakłady należały wówczas do spadkobierców J. Kleniewskiego (zm. 1918 r), co zresztą mogło być powodem rezygnacji z odbudowy cukrowni Zagłoba - posiadanie dwóch cukrowni obok siebie mijało się z celem (według spisu Opole Lub. odbudowano w 1921 r.).
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Marrr
Nowicjusz
Długość toru:: 44 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #9 : 04 Lutego 2012, 20:07:34 » |
0
|
Czy wiecie może coś nt. linii do cukrowni w Zagłobie? To od niej zaczęła się przecież historia NKD... Ma ktoś może jakieś mapy, jak owa linia przwebiegała? I co z niej pozostało?
Początki są opisane np. na stronie oficjalnej. Co istniało w okresie międzywojennym też chyba ogólnie wiadomo, warto tylko zaznaczyć że wtedy (a przynajmniej w latach 20-tych) linia Karczmiska-Polanówka-Szczekarków-Rybaki była państwowa i podlegała pod PKP. Ruchu osobowego na tej linii wtedy nie było. W latach 60-tych widać linię w całej okazałości: od Żmijowisk (dawniej Szczekarków) aż do Wisły w Kępie Choteckiej. Przed ostateczną likwidacją linia istniała jeszcze w skróconej postaci: Żmijowiska-Brzozowa, w takiej postaci widać ją na wielu całkiem jeszcze nowych mapach, choćby tutaj: http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=695780.203125,375979.1796875,702473.953125,380066.6796875&variant=RASTERNie wiem kiedy była ostateczna likwidacja, wiem tylko tyle że kiedy byłem tam w latach 80-tych to widziałem tylko jakiś szczątkowy kawałek toru koło mostu na Chodelce. Obecnie jest wiele śladów po tej linii: koło fabryki wciąż widać nasypy, przyczółki po moście na Wrzelowiance, ślady po bramach w ogrodzeniu fabryki, szyny wystające z asfaltu na dawnym przejeździe przez drogę Wilków-Łaziska, itp.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
|
« Odpowiedz #10 : 04 Lutego 2012, 21:20:12 » |
0
|
Zastanawia mnie jedna rzecz: Dlaczego linii łączącej zakład Zagłoba z Kępą Chotecką nie ma na mapach WIG, jej fragment pojawia się na mapach powojennych zaś całość (zdaje się) istnieje w postaci wydzielonej działki? Czyżby przystań i linia w okresie międzywojennym nie istniała, zaś tory (częściowo?) odbudowano dopiero po II wojnie? Z map Geoportalu wynikałoby, że przystań znajdowała się mniej więcej w tym miejscu. Porównując mapy WIG z 1927 i 1938 roku wychodzi na to, że w tym okresie Wisła zmieniła koryto i odsunęła się nieco na zachód pozostawiając starorzecze.
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Ariel Ciechański
|
|
« Odpowiedz #11 : 04 Lutego 2012, 23:20:56 » |
+3
|
Dlaczego linii łączącej zakład Zagłoba z Kępą Chotecką nie ma na mapach WIG, jej fragment pojawia się na mapach powojennych zaś całość (zdaje się) istnieje w postaci wydzielonej działki?
Marku, już nie pomnę źródła (artykuł Marcina Wacińskiego??), ale tak zaiste było. Linię odbudowano w 1942 r.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br />
|
|
|
2xm
|
|
« Odpowiedz #12 : 05 Lutego 2012, 00:15:46 » |
+1
|
Dzięki. 1942... Czy możliwe, że odbudowa linii miała związek z budową mostu na Wiśle w ciągu linii Radom - Lublin? Cytat z Odkrywcy: Czy ktoś ma może bliższe informacje nt. obozu Służby Budowlanej Baudienst zlokalizowanego na wyspie Chałupki na wysokości Chotczy? Skoszarowani byli tam w latach 1942-1944 przymusowi robotnicy z Baudienst tzw. "junacy" mający wybudować most kolejowy. Pilnował ich ponoć niewielki garnizon turkmeńców w służbie III Rzeszy. Na wyspie pozostał bunkier a na Wiśle zniszczony filar mostu. I jeszcze jeden: Przy budowie mostu i kolejki wąskotorowej w Chotczy pracowali junacy z Włodawy - w ramach niemieckiego obozu karnego dla junaków. Budowę rozpoczęto w 1942 roku.
|
|
« Ostatnia zmiana: 05 Lutego 2012, 00:38:06 wysłane przez 2xm »
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
andrzej1988
Nowicjusz
Długość toru:: 42 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #13 : 05 Lutego 2012, 01:04:38 » |
+1
|
Obecnie jest wiele śladów po tej linii: koło fabryki wciąż widać nasypy, przyczółki po moście na Wrzelowiance, ślady po bramach w ogrodzeniu fabryki, szyny wystające z asfaltu na dawnym przejeździe przez drogę Wilków-Łaziska, itp.
Gdzie znajduje się dokładnie ów przejazd? I czy rzeczywiście jeszcze pozostały ślady owych szyn w jezdni? BTW, zdjęcia na googlach pokazują, jak niewiele pozostało po mostku kolejki w miejscowości Urządków (szlak Karczmiska - Wilków) po powodzi 2 lata temu. Szyny dosłownie wiszą w powietrzu nad rzeką...
|
|
« Ostatnia zmiana: 05 Lutego 2012, 01:20:58 wysłane przez andrzej1988 »
|
Zapisane
|
|
|
|
Marrr
Nowicjusz
Długość toru:: 44 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #14 : 05 Lutego 2012, 10:01:11 » |
+2
|
Z map Geoportalu wynikałoby, że przystań znajdowała się mniej więcej w tym miejscu. Porównując mapy WIG z 1927 i 1938 roku wychodzi na to, że w tym okresie Wisła zmieniła koryto i odsunęła się nieco na zachód pozostawiając starorzecze. Na tej mapie widać ówczesną Wisłę nieco lepiej: ftp://mapy.ziomal.org/mapy/mapy_wieloarkuszowe/spezialkarte_der_osterreichisch_ungarischen_monarchie.75k/Spezialkarte_Zone1_Col_XXV_Solec.tifNa wysokości Kępy w Wiśle widać coś co mogło być przystanią. W latach 60-tych tory prowadziły praktycznie w to samo miejsce, patrz mapa w załączniku (z 1963). Przy okazji zaznaczyłem przejazd z wystającymi szynami, ale ostatnio byłem tam parę lat temu, a w 2010 tam też była powódź, tak więc sporo mogło się zmienić...
|
|
|
|
Ariel Ciechański
|
|
« Odpowiedz #15 : 05 Lutego 2012, 13:31:07 » |
0
|
[/quote] Zamknięcie 1918 r. Przynajmniej tak stoi w mojej dysertacji ;-).
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br />
|
|
|
2xm
|
|
« Odpowiedz #16 : 05 Lutego 2012, 13:52:27 » |
0
|
Marrr, bardzo ciekawa mapka (wiesz może, z którego roku?). Wyjaśnia, dlaczego całość została wydzielona jako osobna działka. Jeśli się nie mylę, mapy na Geoportalu są z lat: 1:100 000 - 1972 1:50 000 - 1974 1:25 000 - 1981 1:10 000 - 1985 Na dwóch pierwszych fragment linii zaznaczono, co może wskazywać przybliżony okres rozbiórki pozostałej części bocznicy Szczekarków - Zagłoba na drugą połowę lat '70.
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Marrr
Nowicjusz
Długość toru:: 44 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #17 : 05 Lutego 2012, 15:29:30 » |
0
|
Marrr, bardzo ciekawa mapka (wiesz może, z którego roku?).
1963. Jeśli się nie mylę, mapy na Geoportalu są z lat: 1:100 000 - 1972 1:50 000 - 1974 1:25 000 - 1981 1:10 000 - 1985 Na dwóch pierwszych fragment linii zaznaczono, co może wskazywać przybliżony okres rozbiórki pozostałej części bocznicy Szczekarków - Zagłoba na drugą połowę lat '70.
Też typowałbym drugą połowę 70-tych. Ale jeśli w Geoportalu są mapy z 1972 to dlaczego nie ma tam już ani kawałka kolejki Garbowa?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
|
« Odpowiedz #18 : 05 Lutego 2012, 17:26:15 » |
0
|
Akurat mapy (1:100 000 i 1:50 000) dla okolic Garbowa są z roku 1974. Opieram się na informacjach ze skorowidzów na Geoportalu.
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
andrzej1988
Nowicjusz
Długość toru:: 42 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #19 : 12 Kwietnia 2012, 20:27:46 » |
0
|
Oto i zdjęcia wspomnianego przejaxdu (co prawda niskiej jakosci, ale zawsze cos ) pozdrawiam.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|