shane54
Czytelnik
Długość toru:: 4 m
W terenie
|
 |
« : 31 Stycznia 2012, 12:51:45 » |
0
|
Witam Szukając osób które znają się na kolejkach ogrodowych i tak trafiłem na to forum.
Mam terem prawie 0,5ha na nim chciałbym utworzyć taką kolej. W moich planach jest trasa ok 300m. Nie wiem czy to jakoś zapętlać jeszcze ale raczej tak (jakieś mosty tunele zwrotnice dworce...)i może połączył bym 2 różne trasy w tym. Kiedyś miałem małą kolejkę w skali chyba TT ale to było dawno i tylko ze 2m.
Chciałbym się dobrze przygotować zanim podejmę się pracy. Kolej miała by być cały rok na dworze tzn tory. na tabor mam maszynownie z zabudowanej wiaty
Pytania do was: 1. Jak utwardzić teren Czytałem że odwodnić utwardzić... kamień klinowy... - jeszcze jakaś podpowiedź?
2. Chciałbym aby były ze 2-3 lokomotywy jeżdżące cały czas zatrzymujące się na kilku stacjach(automatycznie). Jak bawiłem się małą kolejką to był przełącznik do przodu do tyłu i tyle... Jaki sprzęt polecacie do obsługi czegoś takiego aby one same jeździły na torach zatrzymując się w danych miejscach... to są pewnie jakieś komputery sterujące prawda?(rogatki samo podnoszące się po przejeździe pociągu, pociągi wymijające się na odpowiednich odcinkach...)
3. Jakią firmę wybrać? LGB PIKO MAERKLIN
4. Jak długość toru ma się do przewodzenia prądu - słyszałem że są z tym problemy i trzeba ciągnąć wzdłuż torów osobny kabel i co kilka metrów go podpinać.
5. Wiem że są różne typy zasilania torów 2 szynowe 3 szynowe prąd stały / przemienny o różnym napięciu. Na co postawić co się lepiej sprawdzi na dworze?
6. Wcześniej widziałem gdzieś jakiś program do projektowania takich lini kolejowych czy macie jakieś namiary?
7. jaką wytrzymałość mają takie tory kolejowe - jak zostawię je na zimę w ogrodzie... zima, śnieg, mróz , nieraz lód , i jak wtedy zachowa się kolejka jak wypuszczę ją w taką pogodę na zewnątrz?
8. Może ktoś z was jest z zachopdniopomorskiego chętnie podzielę się urządzaniem tego wszystkiego w zamian za dobrą radę.
9. Gdzie kupować wszystko tory, kolejki wagony i całą resztę?
Trochę tego dużo ale będę wdzięczny za każdą podpowiedź także na pytanie których nie napisałem a są związane z tematem.
Pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #1 : 01 Lutego 2012, 21:23:03 » |
0
|
Przede wszystkim ,zacznijmy od tego jaka ma to być skala . Jeśli ma to być całoroczne i na dworze to od razu odpada Ci zasilanie szyn ,będę z tym kłopoty ,szyny śniedzieją i nawet latem będziesz musiał je czyścic co i tak nie zagwarantuje Ci dobrej styczności szyna odbierak w pojeżdzie szynowym. Opcja ,bateria w lokomotywie i sterowa zdalne ,badż bieganie za lokomotywą jak to było w przypadku Michała i jego Kolejki Ogrodowej. http://www.dampf-modell-bahn.de/dlink.htmTu masz link do wszelkiego rodzaju kolejek ogrodowych. Myślę że po przejrzeniu tam zawartych stron będziesz miał pełnieszy obraz tego co chcesz. Poza tym kliknij w Gogle temat ,,Gardenbahn " najlepiej w grafikę i znowu masz tematy do przemyśleń. A jak by co to pisz na forum . Pozdrawiam Andrzej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Michał Z
|
 |
« Odpowiedz #2 : 01 Lutego 2012, 21:46:10 » |
0
|
Opcja ,bateria w lokomotywie i sterowa zdalne ,badż bieganie za lokomotywą jak to było w przypadku Michała i jego Kolejki Ogrodowej. o, wypraszam sobie, ja tam za niczym nie biegałem  zasadniczo obsługiwałem kolej nie sam, lecz w kilka osób, każdy zajmował się obsługą poc. w obrębie swojej stacji. jak by co trochę info tu: http://www.klimaty.wask.pl/photoIdx2.php?modmzaj;model.htmale jeśli oczekujesz automatycznego ruchu pociągów to raczej mało przydatne...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #3 : 01 Lutego 2012, 21:56:54 » |
0
|
No popatrz uderz w stół a Michał się odezwie  No pewnie że nie biegałeś ,tylko obsługiwałeś od takie przejęzyczenie za które przepraszam . Ale i tak Twoja kolej ogrodowa była niejako dla mnie inspiracją dla moich poczynań w tym pięknym wąskotorowym hobby.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Adam W
|
 |
« Odpowiedz #4 : 02 Lutego 2012, 10:37:11 » |
0
|
Ja co prawda nigdy nie budowałem, ale trochę jeździłem i moim zdaniem automatyczny ruch psuje całą zabawę. Nie ma maszynistów, dyżurnych ruchu... 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ptr
|
 |
« Odpowiedz #5 : 02 Lutego 2012, 10:41:11 » |
0
|
Można zrobić jako opcje automatykę - żeby można było jeździć jak jest mało osób do obsługi 
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
shane54
Czytelnik
Długość toru:: 4 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #6 : 02 Lutego 2012, 12:26:11 » |
0
|
Po kilku rozmowach i przemyśleniach chciałbym z tego zrobić taki mały park z możliwością zwiedzania... Dlatego chciałbym aby to było automatyczne kolejka sobie jeździ a inni oglądają... Co do skali - to nie wiem - ale chyba typowa G to 1:22,5 Myślałem o czymś takim
jestem ciekaw jak oni to obsługują... jak zasilają... etc? Co do zasilania to teraz mnie zbiliście z tropu myślałem że zasilanie w torach to będzie najlepsza opcja okazuje się że lipa - jeżeli działała by ta kolejka 10h dziennie to musiał bym wydaje mi się podłączyć model do kilku akumulatorków umieszczonych w lokomotywie i wagonikach i ze 2 razy dziennie je zmieniać tzn nie jestem pewien ale to mogło by tak być nie wiem ile to prądu by "żarło". Tym bardziej że lokomotywy chciałbym jakieś parowozy z dymem i dźwiękiem
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Brood.K
|
 |
« Odpowiedz #7 : 02 Lutego 2012, 13:43:45 » |
0
|
Przperaszam za OT, bo kiedyś już do materiałów o Kruczyborskiej KO dotarłem i tak czytam to powyżej.. I widzę że wszystkie wypowiedzi są w czasie przeszłym?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jacek 83218
|
 |
« Odpowiedz #8 : 02 Lutego 2012, 14:35:33 » |
0
|
Hm co do śniedzenia szyn. Do kolejek w mniejszych skalach są niby szlifierki bądź wagoniki z osprzętem do czyszczenia szyn. Nie produkują czasem czegoś takiego w skali G? Okresowy przejazd takim ustrojstwem po torach usuwałby patynę "bezobsługowo". Jak dla mnie ta kolejka z Inwałdu sterowana jest tradycyjnie cyfrowo w jakimś stałym cyklu. Musi to chodzić przez cały dzień kiedy jest otwarty park (a nie wiem jaka jest wytrzymałość takich akumulatorów), i najprawdopodobniej działa bez ingerencji operatora, po prostu co jakiś czas na "szlak" wyjeżdża jakiś sprzęt czyszczący, albo pracownicy czyszczą szyny.
|
|
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2012, 14:46:23 wysłane przez Jacek 83218 »
|
Zapisane
|
|
|
|
SMG
|
 |
« Odpowiedz #9 : 02 Lutego 2012, 19:14:38 » |
0
|
Jak najbardziej jest, http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=13350, generalnie produkty Piko w skali G dość trudno dostać na terenie Polski, tak jak gdzieś już na forum wspomniałem ja kupowałem swoje graty w Goerlitz, http://www.modell-bahnhof.ospan.de/, UWAGA: obsługa nie zna angielskiego więc radzę wyuczyć się jakby co niemieckich zwrotów  . A co do przytoczonej szlifierki to będzie dostępna w trzecim kwartale  , ale LGB też chyba coś takiego tłucze.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kolejka
|
 |
« Odpowiedz #10 : 02 Lutego 2012, 20:03:07 » |
0
|
W sprawie modeli w skali G zarówno PIKO jak i LGB można się zapytać w czeskim sklepie Hobby Shop. Sklep ten znajduje się w Ostrawie, a z właścicielem można się dogadać po polsku. W dodatku przesyłki do naszego kraju wysyłane są z Chałupek i można wpłacać w złotówkach na polskie konto. Już kilka razy tam kupowałem artykuły do swojej TT-tki.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #11 : 02 Lutego 2012, 23:32:38 » |
0
|
Tak teraz rozważam problem czystości szyn ,może jesli przy lokomotywie zamontować z przodu szczotki mosiężne, to jadąc sama czyściła by tory ,wszak takie rozwiązania są były w zamieszchłych czasach na kolei stosowane. Co do układu torów to na pewno należy się pożądnie zastanowić co chce się zbudować po potem zmiany mogą być pracochłonne. Najfajniesze klimaty w kolejkach ogrodowych to chyba koleje leśne ,gdzie linia wije się wsród skał prowadzi przez mostki ,ale chyba jeszcze nikt nie zbudował przeprawy promowej ,o i to by było fajne. 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
SMG
|
 |
« Odpowiedz #12 : 02 Lutego 2012, 23:38:21 » |
+1
|
Jak nie ma, jak jest!
- bardzo fajnie i prosto pomyślane  . Ciekawe jak pod względem elektryki rozegrane  .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jacek 83218
|
 |
« Odpowiedz #13 : 02 Lutego 2012, 23:51:53 » |
0
|
Zasilanie też rozwiązali dość prosto. Na obu końcach promu są złącza elektryczne które stykają z podobnymi na nabrzeżach. Podczas "rejsu" wagon nie jest zasilany bo jeszcze by zjechał do wody.  Sam prom zaś jest chyba ciągnięty linką, a porusza się po szynach tyle że szerszych, które wyraźnie z resztą widać. Zamiast linki może też być zdalne sterowanie przód - tył i akumulatorki. A sam prom śliczny. Przypomina Aegir który pływał między Mikoszewem a Świbnem.
|
|
« Ostatnia zmiana: 03 Lutego 2012, 02:33:30 wysłane przez Jacek 83218 »
|
Zapisane
|
|
|
|
shane54
Czytelnik
Długość toru:: 4 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #14 : 03 Lutego 2012, 14:57:46 » |
0
|
Znalazłem dość dobrą stronę o LGB... http://www.onlytrains.com/model/railroad/WLGB.htmlWiele różnych informacji - może mi to pomoże. Najbardziej mnie jednak przeraża podłączenie całej elektryki, wyboru sterownika...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Mallet
|
 |
« Odpowiedz #15 : 03 Lutego 2012, 17:52:16 » |
0
|
Jak by to powiedzieć  No chyba sobie machnę coś takiego w 1:5  Inwencja w budowie niesamowita ,właśnie chodzi o różne techniczne aspekty kolei. Przeładunek na transportery, przewożenie towarów a potem ich rozładunek np. suwnicą lub dzwigiem ,załadunek koparką itp.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Harry Potter
|
 |
« Odpowiedz #16 : 03 Lutego 2012, 18:05:48 » |
0
|
Co do sterowania to równie dobrze może być tutaj zastosowane do napędu AC w szynach i cyfra do sterowania...
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
SMG
|
 |
« Odpowiedz #17 : 03 Lutego 2012, 18:34:31 » |
0
|
-sterowanie cyfrowe z wykorzystaniem telefonu komórkowego, całkiem wygodne, pytanie tylko ile to kosztuje  . Zdecydowanie popieram budowanie systemów transportowych a nie budowanie linii bądź kółka z punktu A do B, system transportowy to model prawdziwego świata- skądś idzie węgiel do elektrowni, z tej samej elektrowni wywożony jest popiół i tak dalej  .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|