Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 15:48:24 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejka konna na Górnym Śląsku - Rossbahn  (Przeczytany 6520 razy)
ohkarol
Czytelnik

Długość toru:: 2 m

W terenie W terenie



Karol Wieniawski
« : 07 Lutego 2012, 23:59:00 »
0

Witam miłośników 750mm!

Dziękuję za zaproszenie na forum jednemu z administratorów - nie znam nicka, ale myślę, że ujawni się w tym wątku

Co mnie tu sprowadza?  A więc...

Aby ułatwić sobie życie, posłużę się również wycinkami z mojej korespondencji w niniejszej sprawie.

Jestem mieszkańcem Mysłowic. Interesuję się historią mojego miasta. W XIXw przechodziła przez Mysłowice kolejka konna. Po kolejce konnej zostały tylko nasypy w lesie oraz nazwa jednej z ulic w Mysłowicach - Kolejki Konnej. Biegając rekreacyjnie m.in. po nasypach byłej kolejki, zastanawiam się i wyobrażam sobie, jak wyglądała taka kolej konna? Była to na pewno kolejka z przeznaczeniem do celów przemysłowych - transport między kopalniami oraz hutami cynku urobku lub paliwa stałego.

Moje pytanie i prośba - czy posiadacie w swoich zbiorach jakieś zdjęcia, rysunki, materiały, itp. takiej kolejki kursującej po Górnym Śląsku? Jeśli tak, to bardzo proszę, jeśli to możliwe, o przesłanie skanów takich obrazów lub przedstawienie nowych informacji. Byłoby to dla mnie i dla forumowiczów cennym uzupełnieniem wiedzy o regionie.

Wchodząc nieco w szczegóły...

Jeśli chodzi o ową kolejkę konną to nie była ona tylko lokalna. Założona została już na początku XIX wieku wraz ze wzrostem hutnictwa cynku na Górnym Śląsku, kolejka ta nosiła nazwę Galman-Rossbahn (kolejka konna galmanu). Kolejka rozpoczynała swój bieg w Tarnowskich Górach, prowadziła przez Bytom, Hutę Laura, Zawodzie aż do Lipin. W Zawodziu miała odgałęzienie w kierunku Mysłowic i przecinała praktycznie całe Mysłowice kończąc na dzisiejszej dzielnicy Mysłowic w Brzęczkowicach. Przechodziła przez kilka hut cynku i dojeżdżała do kopalni węgla. Skład wagoników ciągnęła po torach para koni cugowych. Były również liczne lokalne kolejki konne w owym czasie.  (Informacje z monografii Historia Mysłowic Alfreda Sulkika).

Ciekawe jest to, że nie zachowała się praktycznie żadna dokumentacja - rysunek czy zdjęcie. W mysłowickim lesie natomiast jest bardzo dobrej jakości nasyp po kolejce konnej, a pod nim przechodzi kilkuset metrowa murowana sztolnia odwodnieniowa, do której można wejść do dnia dzisiejszego. Tak więc nie był to mały twór, wyraźnie wplatał się w krajobraz XIX w. Śląska. - po którym wydawałoby się nie zostało zbyt wiele śladu. Co ciekawe, gdy odwiedzamy muzeum górnictwa, czy wjedziemy do jakiejkolwiek zabytkowej kopalni, np. Guido w Zabrzu, to tam aż roi się od eksponatów koni pociągowych służących do podziemnego transportu urobku. Natomiast na zewnątrz po samej kolejce konnej i w dawnych materiałach - nie ma zbyt wiele.

Poniżej przedstawiam wycinek z mapy górniczej z 1902 roku, na którym widnieje kawałek kolejki konnej przechodzącej przez las na Słupnej w Mysłowicach. Posiadam również skan mapy z 1860 roku - już wtedy kolejka była nakreślona i co ciekawe opisana jako "Alte Rossbahn" czyli "stara/dawna kolejka konna". Na poniższej mapce z 1902 roku także widnieje podobny napis - napis "ehem Rossbahn" - czyli była kolejka konna.



Postaram się wykonać w najbliższym czasie zdjęcia z tej części kolejki. Chciałem przedstawić krótki filmik, jaki nakręciłem w tym miejscu, ale nie jest on idealny, więc wstrzymuję się z tym do momentu, aż będę miał lepszy materiał.

Póki co, poniżej linki do moich filmików do sztolni odwodnieniowej, która przechodzi pod odcinkiem byłej kolejki konnej na Słupnej w Mysłowicach (dzielnica miasta). Nie znam dokładnej daty powstania tej sztolni. Być może, iż powstała dopiero po zlikwidowaniu kolejki.

Mysłowice - Sztolnia na Słupnej - 30 zdjęć (foto: 2011-2012)
http://youtu.be/r29XNb99o1I

Mysłowice - Sztolnia na Słupnej (luty 2012)
http://youtu.be/62wzpXuY-34
« Ostatnia zmiana: 08 Lutego 2012, 00:13:25 wysłane przez ohkarol » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 08 Lutego 2012, 01:03:49 »
0

Ten administrator zasadniczo nie posługuje się nickiem - podpisuje się imieniem i nazwiskiem. To ja

Ta część kolei, o której piszesz, że zaczynała swój bieg w Tarnowskich Górach, dalej biegła z Bytomia (jedna z linii) do Lipin, a druga do Huty Laura i Zawodzia - to niewątpliwie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, których fragment (21 km) istnieje do dziś - w tym wspomniana przez Ciebie linia z Tarnowskich Gór do Bytomia. Jak już wspomniałem w majlu - historia wschodniej części sieci, w tym bocznic i połączonych z siecią państwowych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych kolei przemysłowych nie jest mi znana zbyt dobrze. Stąd pozostaje liczyć na innych użytkowników i ich wiedzę.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!