Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 06:03:37 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: die Industriebahn Halle  (Przeczytany 4208 razy)
Andi
Nowicjusz
*
Długość toru:: 15 m

W terenie W terenie


« : 10 Luty 2012, 22:42:37 »
+1

etwas von der Industriebahn Halle. Hier was aus der Geschichte für alle, die die Bahn nicht kennen.

Zur Halle-Hettstedter Eisenbahn gehörte eine vom Sophienhafen zum Staatsbahnhof Halle führende regelspurige Hafenbahn. Um die im Süden der Stadt Halle gelegenen Maschinenfabriken auch über diese Hafenbahn bedienen zu können, errichtete man an der Kreuzung Turmstraße einen Betriebsbahnhof mit einer schmalspurigen Anschlußbahn. Sie führte mit ihren Gleisen in sehr engen Bögen fast durch jedes Fabriktor und teilweise sogar bis in die Produktionshallen. Der Betrieb der Industriebahn wurde am 13. Februar 1895 eröffnet. Die Länge der Strecke hatte 1,21 km und umfasste anfangs sieben Fabrikanschlüsse. 1950 wurde die Industriebahn von der DR übernommen, wodurch sie die einzige Schmalspurbahn der Rbd Halle wurde. Es standen zwei kleine Naßdampfloks von der Firma Hagans (Erfurt) zur Verfügung.. Die Loks beaßen keine Mittelpuffer-Kupplungen, sondern vorn und hinten je eine lange Kuppelstange. Wegen der überalterten Kessel wurden beide Lokomotiven 1966 und 1967 anlässlich einer fälligen Kesselrevision ausgemustert und anschließend verschrottet. Ihren Dienst übernahmen zwei Diesellokomotiven vom Typ Ns3, die bereits vorher in anderen Bereichen im Einsatz waren. Die Dieselloks von 1953 wurden in den 80er durch zwei von der Normalspur auf Meterspur umgespurte Kö ersetzt. Von der einstigen Schmalspurherrlichkeit ist heute leider nicht mehr viel übrig.

[size=15]ein Interessanter Link dazu: [/font]

http://www.joergs-eisenbahnen.de/gal_inl_hal/gal_inl_hal.htm

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

[size=12][/size]

Entschuldigung, ich kann kein Polnisch
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 10 Luty 2012, 23:30:10 »
0

No dobra, Andi pojechał ostro, ale słowo się rzekło .
Tłumaczenie może wyjść nieco koślawe, ale nie mam czasu na drobiazgi...

Trochę o kolejce przemysłowej w Halle. Tu coś o historii dla tych, co kolejki nie znają.

Do kolei Halle-Hettstedter należała normalnotorowa kolej portowa, wiodąca z portu Sophienhafen do dworca kolei państwowych. Aby móc obsługiwać koleją portową również położone na południu miasta fabryki maszyn, wzniesiono na przecięciu z ulicą Turmstraße stację zakładową (?) z bocznicą wąskotorową. Prowadziła ona torem o bardzo ciasnych łukach prawie przez każdą bramę fabryczną a częściowo również do hal fabrycznych, Ruch na kolei zakładowej otwarto 13.02.1895. Do szlaku o długości 1,21 km przyłączonych było na początku 7 bocznic fabrycznych. W 1950 kolej została przejęta przez DR, przy czym była to jedyna kolej wąskotorowa w Dyrekcji Halle. Do dyspozycji były 2 parowozy na parę nasyconą wyprodukowane przez Hagansa (w Erfurcie). Parowozy nie miały zderzaków centralnych ze sprzęgiem tylko z przodu i z tyłu długie zwory. Z powodu wieku kotła i oblanej rewizji obie lokomotywy w 1966 i 67 po wycofano a następnie złomowano. Ich służbę przejęły dwie lokomotywy spalinowe typu Ns3,  eksploatowane już wcześniej w innym miejscu. Lokomotywki z 1953 roku zostały zastąpione w latach '80 przez dwie przekute z normalnego toru na 1000mm lokomotywki typu Kö. Z całego tego wąskotorowego bogactwa niewiele do dzisiaj pozostało.

Andi, langsamer bitte .
« Ostatnia zmiana: 11 Luty 2012, 03:01:42 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 11 Luty 2012, 00:24:08 »
0

Kiedy zlikwidowano kolejkę??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 11 Luty 2012, 02:00:22 »
0

Według Wikipedii linię zamknięto w 1992 roku, przy czym w 1980 obsługiwane były 3 bocznice.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!