No dobra, Andi pojechał ostro, ale słowo się rzekło
.
Tłumaczenie może wyjść nieco koślawe, ale nie mam czasu na drobiazgi...
Trochę o kolejce przemysłowej w Halle. Tu coś o historii dla tych, co kolejki nie znają.
Do kolei Halle-Hettstedter należała normalnotorowa kolej portowa, wiodąca z portu Sophienhafen do dworca kolei państwowych. Aby móc obsługiwać koleją portową również położone na południu miasta fabryki maszyn, wzniesiono na przecięciu z ulicą Turmstraße stację zakładową (?) z bocznicą wąskotorową. Prowadziła ona torem o bardzo ciasnych łukach prawie przez każdą bramę fabryczną a częściowo również do hal fabrycznych, Ruch na kolei zakładowej otwarto 13.02.1895. Do szlaku o długości 1,21 km przyłączonych było na początku 7 bocznic fabrycznych. W 1950 kolej została przejęta przez DR, przy czym była to jedyna kolej wąskotorowa w Dyrekcji Halle. Do dyspozycji były 2 parowozy na parę nasyconą wyprodukowane przez Hagansa (w Erfurcie). Parowozy nie miały zderzaków centralnych ze sprzęgiem tylko z przodu i z tyłu długie zwory. Z powodu wieku kotła i oblanej rewizji obie lokomotywy w 1966 i 67 po wycofano a następnie złomowano. Ich służbę przejęły dwie lokomotywy spalinowe typu Ns3, eksploatowane już wcześniej w innym miejscu. Lokomotywki z 1953 roku zostały zastąpione w latach '80 przez dwie przekute z normalnego toru na 1000mm lokomotywki typu Kö. Z całego tego wąskotorowego bogactwa niewiele do dzisiaj pozostało.
Andi, langsamer bitte
.