Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 12:28:15 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Schemat linii Bytom Karb Wąsk - Markowice Raciborskie Wąsk na Wiki  (Przeczytany 10639 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« : 14 Czerwca 2012, 20:21:53 »
0

Przygotowuję na Wikipedię artykuł o linii Bytom Karb Wąsk - Markowice Raciborskie Wąsk. w okresie po włączeniu do struktur GKW, a do niego schemat linii. W posiadanych przeze mnie materiałach nie ma, niestety, informacji o skrzyżowaniach z torem normalnym (z wyjątkiem Nieborowic), ich lokalizacji, oraz co to były za tory. Brakuje mi też informacji o ważniejszych obiektach inżynieryjnych (mosty, wiadukty). Proszę szanownych użytkowników o uwagi i uzupełnienia. Będę wdzięczny.

Projekt schematu można znaleźć tutaj:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Pawel_Niemczuk/brudnopis2

W swojej pracy opierałem się o dodatki do SRJP GKW oraz książki Soidy.
Zapisane
Turas87
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 15 Czerwca 2012, 13:50:06 »
0

Jako że jestem z Gliwic. To może od tego zacznę.
Okolice stacji Maciejów Śl. Nie było bezpośredniego wjazdu z Karbia w kierunku Makoszów. Wiadukty: Od strony Karbia linia wąskotorowa przechodziła pod linią 137(Gliwice-Katowice), później 166 (Gliwice-Ruda Wschodnia), a ok.250 m dalej łącznicą 672 podg Maciejów Północny-Zabrze Makoszowy Kopalnia oraz głowicą wschodnią stacji Gliwice Sośnica (linia 141 Gliwice-Katowice Ligota). Za tymi wiaduktami do ww linii dobija linia z Makoszów. Następnie zaraz za zachodnią głowicą stacji Maciejów Śl. linia przechodziła pod linią 200 Gliwice-Gliwice Sośnica Towarowa.

W bezpośrednim sąsiedztwie bocznicy kop. Gliwice, wąski tor krzyżował się z bocznicą normalnotorową do Montochem (bocznica ze stacji Gliwice Pszczyńska).

Od strony Maciejowa przed mostem nad Bytomką w lewo odbijała bocznica nowego zwałowiska Huty "1 Maja". Z kolei bocznica starego zwałowiska huty odgałęźniała się ze stacji Gliwice Wschodnie.
Przed Bojkowem Wąsk. (ok. 200 m) linia przechodziła nad linią normalnotorowej kolei górniczej (piaskowej) Szyb Bojków- podg. Nieborowice.

Co do pozostałych rejonów:
Zabrze Płn. - skrzyżowanie z torami bocznicy kop. Ludwik (póź.Pstrowski) i bocznicy Huty "Zabrze" i kop. Concordia (póź.Pstrowski).

Odcinek Zabrze Płn. - Miechowice - między nimi jeszcze stacje Biskupice Wąsk. i Rokitnica Wąsk.,  skrzyżowania wiaduktami z torami kolejno od Zabrza Płn.: pod linią piaskową Michał-podg Mi2, w Biskupicach: nad liniami 132(Zabrze Mikulczyce-Zabrze Biskupice) i 147(Zabrze Biskupice-Gliwice); w rejonie stacji Rokitnica: bocznica kopalni Rokitnica(póź.Pstrowski); w rejonie stacji Miechowice: nad bocznicą kop. i elektrowni Miechowice.

Chyba tyle mogę pomóc.Korzystałem z Atlasu linii kolejowch 2011,Kolei piaskowych I tom i Węzeł kolejowy Gliwice.

Ps. usuń powielony przystanek Bojków Górny
« Ostatnia zmiana: 15 Czerwca 2012, 13:54:02 wysłane przez Turas87 » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 15 Czerwca 2012, 16:14:23 »
0

Bardzo Ci dziękuję za informacje. bocznice do zwałowisk huty i ciepłowni dodam na podstawie posiadanych źródeł, natomiast jeśli chodzi o przechodzące górą i dołem linie normalnotorowe, to jeszcze byłbym wdzięczny za ewentualne oznaczenia linii piaskowych oraz wskazówkę, jak powinny być ustawione strzałki wskazujące dokąd te linie prowadziły przed i za przecięciem z wąskim torem. Niestety nie mam ani atlasu, ani "Kolei piaskowych".

A co do Bojkowa - usunę, dzięki za zwrócenie uwagi. No i obrócę schemat o 180 stopni, mianowicie na górze będzie się znajdował kilometr 0 (Karb), a na dole koniec linii. Takie otrzymałem wskazówki od wikipedystów.
Zapisane
Turas87
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 15 Czerwca 2012, 19:35:06 »
0

Niestety ani w atlasie ani w "Kolejach Piaskowych" nie ma oznaczeń linii kolei piaskowych.
Co do wiaduktów(patrząc zgodnie z kilometrażem od stacji Miechowice):

-Bocznica elektrowni i kopalni Miechowice - pod wąskotorówką - strzałki: z lewego górnego rogu (na wysokości stacji Miechowice) następnie wzdłuż wąskiego toru i wiaduktem w stronę dolny prawy róg.
-Bocznica kopalni Rokitnica - pod wąskotorówką - strzałki: prostopadle do toru wąskotorowego.
-Linie 132 i 147 - pod wąskotorówką - strzałki: prostopadle do toru wąskotorowego; Uwaga: najpierw był tor linii 132, następnie 2 tory linii 147 i znowu tor linii 132(ten drugi tor kilkaset metrów biegł wzdłuż wąskiego toru i przekraczał wiaduktem linię 147).
-Bocznice kopalni Ludwik, Concordia i Huty Zabrze - strzałki: prawy górny róg - wiadukt - lewy dolny róg.
-Linia 137 - nad wąskotorówką - strzałki: prostopadle do toru wąskotorowego.
-Linia 166 - nad wąskotorówką - strzałki: wzdłuż toru wąskiego z prawej strony przez wiadukt na lewą stronę prostopadle do toru wąskotorowego.
-Linia 672 - nad wąskotorówką - strzałki: prostopadle do toru wąskotorowego.
-Linia 141 - nad wąskotorówką - strzałki: z prawej strony (wzdłuż toru wąskiego )przez wiadukt na lewą stronę prostopadle do toru wąskotorowego.
-Linia 200 - nad wąskotorówką - strzałki: prawy górny róg - wiadukt - lewy dolny róg.
-Bocznica Montochemu - strzałki: prostopadle do toru wąskotorowego.
-Linia kolei górniczej(piaskowej) - pod wąskotorówką - strzałki: prostopadle do toru wąskotorowego.

Zauważyłem że rozwidlenie do Makoszów jest źle umieszczone. Szlak ten powinien rozwidlać się na stacji Maciejów i przechodzić pod linią 672.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 15 Czerwca 2012, 20:13:55 »
0

Co do umiejscowienia rozgałęzień - nie ma technicznej możliwości wyprowadzenia rozgałęzienia ze stacji - musi być przed nią albo za nią. Stąd odgałęzienie do Makoszów wychodzi przed Maciejowem. No chyba, że stosowniej będzie umieścić je między Maciejowem, a Zabrzem Północ.

Co do torów normalnych krzyżujących się z wąskim - tor musi być wygięty w górę i w dół, żeby zmieściły się opisy torów normalnych. Jeśli tor normalny poprowadziłbym tylko prostopadle do wąskiego toru (bez pozaginanych wąsów), to w jednej linijce nie zmieści się opis (tzn. pozawija się i rozwali szablon, powstaną luki w przebiegu toru).

Pouzupełniam "koraliki" zgodnie z Twoimi wskazaniami, a następnie poproszę jeszcze raz o pomoc w prawidłowym ich opisaniu.

Dzięki za odzew i pomoc
Zapisane
Turas87
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 16 Czerwca 2012, 23:21:38 »
0

Dobra rozumiem, co do opisów linii.

Poprawki:
Rozgałęzienie linii do Makoszów powinno być jednak przez Maciejowem.

Ustawienie skrzyżowań zgodnie z kilometrażem:
Miechowice -> 132 ->147 -> 132-> Zabrze Płn. -> 137 -> 166 -> 672 -> 141 -> Rozgałęzienie do Makoszów -> Maciejów -> 200 > bocznica Zwałowiska huty "1 Maja" ( tu odwróć wjazd, pociągi wjeżdżały "tyłem" z toru szlakowego)

Aha zgodnie z http://www.kotlarnia.com.pl/photos/mapa_duza.png linia kolei piaskowej przy Zabrzu Północnym ma numer 301, a linia niedaleko Bojkowa - 306.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 17 Czerwca 2012, 00:11:37 »
0

Ach, dobrze, teraz rozumiem. Nie mam żadnych map ani planów, które pozwoliłyby mi się zorientować w terenie, z pamięci też tylko częściowo kojarzę to wszystko w terenie, stąd opacznie zrozumiałem to, co napisałeś. Teraz wszystko jasne! Dzięki i poprawiam. Dam znać, jak będą kolejne wersje.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 17 Czerwca 2012, 17:16:35 »
0

Uzbrojony w źródła i uwagi Turasa rozbudowałem schemat w/w linii. Proszę o rzucenie okiem i ewentualne uwagi.
Zaznaczam, że na odcinku od Gliwic do Markowic zaznaczyłem tylko bocznice istniejące w okresie powojennym, pominąłem odcinki i bocznice, które istniały do roku 1945 - one są pokazane i omówione w osobnym artykule poświęconym kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz.
Na razie nie ma też skrzyżowań z bocznicami i koleją piaskową w okolicach Zabrza - proszę o wskazówki i uwagi, gdzie powinny dokładnie się znajdować. No i o relację. Np. z jakich stacji się odgałęziały.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Pawel_Niemczuk/brudnopis2
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!