Dziś część pierwsza, czyli ruszamy z Gdańska Wąskotorowego do Przejazdowa.

Pomocny będzie fragment kolorowej (!) mapy Gdańsk, Wojskowego Instytutu Geograficznego wydanej w Warszawie w 1938r.

Pomocna będzie także mapa google, tam w największym powiększeniu ciągle odnajdziemy ślad linii jako torowisko/ścieżkę.

Z kosmosu nadal wygląda to miejscami na czynną linię kolejową!!!

Na miejscu stacji Gdańsk Wąskotorowy, przy ulicy Zawodników nie ma już śladu:

Ulica Zawodników do dziś ma kształt dopasowany do dawnego dworca:

Znajduje się tam targowisko, place do nauki jady i zburzona ostatnio hala sportowa, po której już też nic nie zostało, oprócz ogrodzenia i dróg dojazdowych...
Za to w czasach świetności:






Te historyczne zdjęcia pochodzą ze stron:
http://www.kolej.one.plhttp://www.forum.dawnygdansk.pl/ http://pl.wikipedia.orghttp://750mm.pl 
Schemat Gdańska Wąskotorowego został znaleziony na tym forum, choć wydaje mi się, że pochodzi z książki p.Bogdana Pokropińskiego "Koleje Wąskotorowe Polski Północnej", tam też znajdziemy niektóre archiwalne zdjęcia umieszczone powyżej.
Zachował się za to mostek nad Opływem Motławy:



Obecnie pełni funkcję kładki dla rury ciepłowniczej (według "Była kiedyś kolejka", 30 dni, marzec 2002, w tym źródle jest także zdjęcie szyn wystających spod asfaltu ulicy Osiedle). Według niektórych źródeł (Wikipedia
http://pl.wikipedia.org/wiki/Piaski_Gdańskie)przed wojną był to most zwodzony. Bardzo lubią to miejsce wędkarze. Kiedyś wyglądał tak:

Dalej idziemy dalej wzdłuż ulicy (drogi gruntowej), która nazywa się... Wąskotorową!!!!!

Idziemy wzdłuż ogródków działkowych, po lewej stronie mamy domy mieszkalne. Idąc dawnym torowiskiem kolejki, mijając po prawej stronie działki a po lewej zabudowania, które gdy się kończą, dochodzimy do bramy ogródków działkowych.

Tuż przed bramą znajdziemy kolejny ślad - przepust:


Nie należy się bać i spokojnie przejść przez furtkę i przemieszczać przez teren ogródków działkowych, a następnie ścieżką:

Gdy wyjdziemy z terenu działek dotrzemy do polany - tu zaczyna się teren dawnej stacji towarowej stycznej z normalnotorową - Gdańsk Piaski:



Wydeptane ścieżki oddają w przybliżeniu przebieg linii:

Choć droga gruntowa wzdłóż normalnotorowej linii kolejowej troszkę omija dawny przejazd...

..to chwila walki z ziemią i odkrywamy dawny przejazd


Dawny posterunek osłonowy jest obecnie budynkiem mieszkalnym:

Długie szukanie w trawie i znajdujemy resztki podstawy wskaźnika linii wąskotorowej, tuż przed skrzyżowaniem z linią normalnotorową:

a także lekką szynę:

W czynnej obecnie nastawni wiedzą o historii tego miejsca ale już nie za dużo...
Idąc drogą gruntową w lewo wzdłuż resztek działek znajdziemy podkłady wąskotorowe, normalnotorowe i resztki rampy stacji towarowej Gdańsk Piaski (jej schemat znajduje się w książce p. Romana Witkowskiego Koleje Wąskotorowe na Żuławach):















Nie zachowały się żadne ślady samego skrzyżowania toru normalnego z wąskim. Po przejeździe przez to skrzyżowanie skręcając na wschód i prowadząc wzdłuż torów normalnych natrafimy na ruiny zabudowań zbudowanych na miejscu dawnego toru wąskiego. Według informacji od mieszkańców były tam pomieszczenia socjalne dla pracowników kolei. Przechodząc przez ulicę Zawodzie znajdziemy na kanale resztki jednego przyczółku dawnego mostu:


Idąc dalej znajdziemy budynek przepompowni ścieków, czyli obecnego zastosowania dawnego nasypu kolei wąskotorowej... Kawałek za żółtym budynkiem przepompowni ścieków, idąc dawnym nasypem trafimy na resztki bocznicy normalnotorowej do stacji transformatorowej zakładu energetycznego:


Obok zakładu znajdziemy strategiczny budynek o ciekawym kształcie - znajdował się tu poniemiecki zasilający generator awaryjny.

Maszerujemy dalej nasypem lub gruntową drogą wzdłuż nasypu:


Widok w stronę Gdańska Wąskotorowego:

Tuż przed gruntową drogą Połęże znajdziemy przepusty:


Przy ulicy Sitowie znajdziemy budowę połączenia Trasy Bucharskiego z Obwodnicą Południową Trójmiasta:


Niektóre źródła podają że przed II wojną Światową był tu przystanek osobowy, obecnie pewnie nazywał by się Rudniki. Będziemy przechodzić przez tereny depresyjne, czyli położone poniżej poziomu morza.
Widok z budowy trasy samochodowej - w dali zaczyna majaczyć Rafineria Gdańska:


Żółty budynek widziany po prawej stronie, to kolejna przepompownia ścieków.
Widok z nasypu kolei wąskotorowej w stronę Gdańska Wąskotorowego, w dali widać budowę trasy samochodowej:



Nasyp między ulicą Sitowie a ulicą Tama Pędzichowska:


Widok z ulicy Tama Pędzichowska w Stronę Gdańska Wąskotorowego:

i w stronę Dobrowa Gdańskiego (znak zakaz ruchu dotyczy wjazdu na wał)

Idziemy dalej nasypem i po lewej stronie mijamy zabudowania:

Trafimy znów na przepompownię ścieków:

i po lewej stronie będziemy mieli Rafinerię Gdańską:

Widok na przystanek (albo stację, bo pewne źródła podają była tu kiedyś mijanka) Dobrowo Gdańskie:

Rozkopano część nasypu przystanku/stacji aby zrobić dojazd do Makro.

Przechodzimy przez drogę wjazdową do Makro i dalej już dawny szlak kolei wąskotorowej zamieniono na ścierzkę rowerową (idziemy wzdłuż drogi E7 aż do Przejazdowa):



W roku 1973 widzielibyśmy tu stację Przejazdowo (Odrzygość):


W samym Przejazdowie znajdziemy jeszcze resztki nasypu:


Oraz resztki mostku tuż za miejscowością przy wiadukcie nad Obwodnicą Południową Trójmiasta:




Mostek istniał jeszcze na wiosnę 2011 roku:




Według informacji od mieszkańców Przejazdowa przed modernizacją drogi E7 na drodze do Bogatki wystawały spod asfaltu szyny
Koniec części pierwszej.

Pokonaliśmy szlak z Gdańska Wąskotorowego do Przejazdowa.