Świat kolejek wąskotorowych SMF
08 Marzec 2021, 07:48:21 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Urządzenia SRK w Helu - semafor  (Przeczytany 39581 razy)
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 05 Luty 2013, 14:23:00 »
0

Ten prosty również dobrze zabezpieczony nie tylko przed wilgocią będzie pracował przez lata
Największymi wrogami rzeczonego urzadzenia chyba pędzie pogoda tudzież znudzeni tubylcy jesienno-zimową pora.
Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 05 Luty 2013, 14:32:10 »
0

Ten prosty nie ma opcji pełnego sterowania z zewnątrz
Zapisane
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 05 Luty 2013, 14:56:14 »
0

Dlaczego nie?
Wygasić semafor zawsze można odłączając zasilanie semafora
Albo układ z przekaźnikiem - wyłącznik krańcowy przy bramie w szeregu z wyłącznikiem na nastawni
wtedy do zapalenia zielonego światła potrzebna jest otwarta brama + sygnał z "nastawni" . Sama otwarta brama, jak i sam sygnał nie zapalą zielonego.
Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #23 : 05 Luty 2013, 14:58:28 »
0

Czyli żeby wyprawić pociąg trzeba
a) otworzyć bramę
b) zapalić zielone

Automatyzacja polega na tym żeby upraszczać, a nie komplikować

a jak się krańcówka spieprzy? jak ustawisz 'wymuszone' zielone?
« Ostatnia zmiana: 05 Luty 2013, 15:07:09 wysłane przez sarna » Zapisane
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 05 Luty 2013, 15:07:27 »
0

Pierwszy proponowany przeze mnie system powodował automatyczne przełączenie czerwonego w zielone po otwarciu bramy.
Pojawiło się wówczas pytanie o możliwość otwarcia bramy bez podania zielonego 
Tak więc automatyka automatyką... dwie czynności musimy wykonać obojętnie w jakiej kolejności 
Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 05 Luty 2013, 15:15:27 »
0

Nie analizowałeś mojego schematu. Otwierasz brame - zapala się zielone. Sterujesz bramą, a nie światłami. Jak chcesz otworzyć bramę nie zapalając zielonego to wtedy włączasz S1 na semaforze i otwierasz

czyli w normalnych warunkach sterujesz tylko bramą a sygnały przełączają się same

oczywiście można komplikować przez blokowanie sygnału zamknięcia bramy kiedy jest zielone - wtedy też trzeba by włączyć czerwone i dopiero zamknąć. Możliwości jest wiele
Zapisane
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #26 : 05 Luty 2013, 15:19:40 »
0

Czyli żeby wyprawić pociąg trzeba
a) otworzyć bramę
b) zapalić zielone

Automatyzacja polega na tym żeby upraszczać, a nie komplikować

a jak się krańcówka spieprzy? jak ustawisz 'wymuszone' zielone?
Czyli to samo, tylko w innej kolejności  
Na "pulpicie w nastawni" mamy cały czas załączone zielone - brama zamknięta świeci się czerwone.
Otwieramy bramę mamy zielone.
Potrzebujemy S1 przy otwartej bramie - wyłączamy na pulpicie  


A jak kontaktrony nie załączą, a jak się tranzystor spali... wygaszamy semafor iwyjazd na polecenie dyżurnego ruchu
« Ostatnia zmiana: 05 Luty 2013, 15:35:41 wysłane przez olomar » Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 05 Luty 2013, 15:50:38 »
0


A jak kontaktrony nie załączą, a jak się tranzystor spali... wygaszamy semafor iwyjazd na polecenie dyżurnego ruchu
Zarówno kontaktrony jak i tranzystor to elementy które mogą spokojnie działać kilkanaście lat jeśli nie są przeciążane.
Kontaktron działa w próżni więc nie ma łuku przy rozłączaniu zresztą przy takim napięciu i przez rezystor to byłoby ciężko uzyskać łuk. Przez tranzystor jaki prąd popłynie? Max pewnie kilkadziesiąt mA. Krańcówka to element stykowy i ruchomy - będzie się wyrabiał zwłaszcza w tak niekorzystnych warunkach jak praca na zewnątrz
poza tym jeśli nawet się kontaktron zepsuje to można na stałe podać S2 z nastawni
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 639 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #28 : 06 Luty 2013, 08:29:22 »
0

Cytuj
a jak się krańcówka spieprzy? jak ustawisz 'wymuszone' zielone?
No to wtedy SZ albo rozkaz S

Cytuj
... Krańcówka to element stykowy i ruchomy - będzie się wyrabiał zwłaszcza w tak niekorzystnych warunkach jak praca na zewnątrz...

Co ty masz do tych krańcówek bili cie nimi czy co ? Krańcówki są w dźwigach suwnicach innym dziwnym sprzęcie pracują na placach w deszczu śniegu i błocie i jakoś działają.
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 06 Luty 2013, 10:45:27 »
0

Cytuj
a jak się krańcówka spieprzy? jak ustawisz 'wymuszone' zielone?
No to wtedy SZ albo rozkaz S
Albo wciskasz guziczek i jest zielone.
Cytuj
Co ty masz do tych krańcówek bili cie nimi czy co ? Krańcówki są w dźwigach suwnicach innym dziwnym sprzęcie pracują na placach w deszczu śniegu i błocie i jakoś działają.
Tak! ale bili mnie też kontaktronami a że są lżejsze to bardziej je lubie.
porządna krańcówka kosztuje minimum 20 zł i popracuje może kilka lat. Kontaktron kosztuje 2 zł i będzie właściwie pracował w nieskończoność ale jeśli ktoś tak bardzo chce zastosować krańcówki i wymieniać je co jakiś czas to nie widzę przeszkód, w moim schemacie też zadziałają.


swoją drogą to nie zdziwiłbym się jakby w tych twoich mega krańcówkach na suwnicach nie było w środku magnesu i kontaktronu, bo i takie rzeczy widziałem
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 908 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #30 : 06 Luty 2013, 11:04:22 »
0

Guziczków nie mamy, całość urządzenia jest megaprosta (i o to chodziło). Czytam Wasze wypowiedzi z zainteresowaniem, i podejrzewam, że zaraz zrobi się jeszcze bardziej interesująco, gdy przedstawię Wam założenia sygnalizacji w wariancie połączenia obu odcinków. To dopiero będzie zabawa, już nie pojedynczy semafor - zabawka, ale zabezpieczenie szlaku przy założeniu, że poruszają się dwa składy z przeciwnych kierunków. Za parę godzin, jak się obrobię w firmowych zajęciach, skrobnę schemat.
Zapisane

sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #31 : 06 Luty 2013, 11:15:02 »
0

Nie przesyłaj ich jeszcze, mam egzamin jutro i w piątek.. wyślij w piątek lepiej Chichot
Zapisane
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #32 : 06 Luty 2013, 14:39:01 »
0

Elektronika jest dobra, jeżeli chodzi o bardziej skomplikowane układy. Tu mamy prościutki układ "ku uciesze gawiedzi".
Elektronika nic nie daje, prócz większego skomplikowania całego ustrojstwa. Nie mamy zaoszczędzonej energii, ani innych namacalnych zysków.
przy jednym i drugim układzie mamy chcąc nie chcąc trzy stałe elementy:
 1.czujnik przy bramie - kontaktron (może być użyty również do sterowania przekaźnikiem), lub ta krańcówka.
 2.element wykonawczy - czyli przekaźnik, który nam przełączy światełko, lub układ z przekaźnikami, + zasilacz do tej elektroniki dla ścisłości.
 3. dodatkowy wyłącznik do S1 przy otwartej bramie.

Prócz własnej satysfakcji wnioski nasuwają się same...

Naprawdę nie widziałeś nigdy uszkodzonego kontaktronu?

Na stałe S2 z nastawni - świeci sie zielone przy zamkniętej bramie???

Porządna krańcówka hmm... tak na szybko krańcówki u wujka Googla
http://www.100pa.com/krancowki/
drugi od góry IP 65, to znaczy, że dopóki go nie będziemy topili, to mozemy go nawet wodą z węża polewać.

Poza tym wszystkim praktycznie wszystkie krańcówki mają jakieś otworki do przykręcenia ich do czegoś, a kontaktron raczej nie i jest szklany...


swoją drogą to nie zdziwiłbym się jakby w tych twoich mega krańcówkach na suwnicach nie było w środku magnesu i kontaktronu, bo i takie rzeczy widziałem

A czymże te kontaktrony z magnesem są jak nie krańcówką
« Ostatnia zmiana: 06 Luty 2013, 15:08:23 wysłane przez olomar » Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #33 : 06 Luty 2013, 14:50:13 »
0

Uszkodzony kontaktron widziałem tylko jeśli się stłukł, wystarczy wstawić to rurki plastikowej.
Tak, S2 z nastawni w przypadku kradzieży bramy bądź zniszczenia jej laserowym promieniem śmierci
A tej krańcówki nie nazwałbym porzadną

Zresztą poczekajmy na rozbudowę układu o 2 semafor

Elektronika ma już zasilacz tak dla ścisłości, przecież semafor jest zasilany z 24V, tak? wystarczy dioda, kondensator i stabilizator.

A czymże te kontaktrony z magnesem są jak nie krańcówką
Niczym innym, tylko są bardziej niezawodne.
Zapisane
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 06 Luty 2013, 15:00:39 »
0

Nie neguję samego kontaktronu, tylko niepotrzebnie zastosowanej elektroniki, która nic nie daje, prócz zwiększenia potencjalnie "słabych ogniw"

A tej krańcówki nie nazwałbym porzadną

Przecież napisałem na szybko u wujka google, pierwsze co wyszło, choć bardziej chodziło mi o cenę....

« Ostatnia zmiana: 06 Luty 2013, 15:05:25 wysłane przez olomar » Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #35 : 06 Luty 2013, 15:50:29 »
0

Więc po co dajesz link.. mówię o stosunku jakość cena a ta krańcówka i tak jest 2 razy droższa od kontaktronu

Nie twierdzę ze w neandertaldzkich warunkach jakaś masywna pancerna krańcówka spisze się dobrze, ale elektronika nie jest aż tak zawodna jak ci się wydaje zwłaszcza jeśli trzeba zrobić coś bardziej skomplikowanego
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 540 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #36 : 06 Luty 2013, 17:04:52 »
0

Nieco z przerażeniem czytam posty w tym temacie szczególnie w kontekście jazdy więcej niż  jednym pociągiem Znajomość SRK niektórzy w tym temacie mają chyba z makiet... .W głowicy semafora jest transformator sygnałowy który obniża napięcie (semafory wjazdowe zasila się napięciem podwyższonym nawet do 140V - chodzi o spadki napięć) do 12V. Jako źróda światła używa się żarówek z trzonkiem B22 o mocy najczęściej 12 lub 24W. Jako żarówek światła czerwonego używa się żarówek dwuwłóknowych (na wypadek spalenia się jednego z włókien - żarówka światła czerwonego jest w obwodzie blokady liniowej). Kontaktrony w sygnalizacji ? musiały by być nieco pancerne, choć wsadzony w jakąś rurkę + żywica rzeczywiście miałby szansę działać na lata.

@LD podrzuć na PW jakieś założenia to coś uradzim.
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4153 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #37 : 06 Luty 2013, 19:24:47 »
+3

Elektronika w układzie sterowania sygnałami na semaforze, moim zdaniem, ma tylko jeden przypadek gdy jej zastosowanie jest nie tylko uzasadnione ekonomicznie, ale wręcz niezastąpione technologicznie!

Nie bez powodu pytałem o możliwość "wygaszenia" semafora przy otwartej bramie. Jest to potrzebne, bo jak się o tym milion Polaków przekonało dwa tygodnie temu, kolejami nie rządzi jakiś Karnowski, ani inny Balczun, ale kolejarze - prawdziwi kolejarze ze związków zawodowych. Cechą charakterystyczną związkowców jest, oprócz czerwonych twarzy i ryków wydawanych tą twarzą, posiadanie wąsów zlokalizowanych nad twarzowym portem WY/WE. Wąsy muszą być nie takie jak u Małysza - ma to być twarda szczotka. W tę szczotkę z rana każdy związkowiec wprowadza pewną ilość śniadania - jakim jest obowiązkowa, związkowa jajecznica. Kawałki jajka wtłoczone między szczecinę związują się na trwałe z włosiem aby umilać zwiącholowi cały dzień wspaniałym aromatem smalcu i cebuli.

Co to ma wspólnego z systemem srk na Helu? Jako że Koledzy rozmawiają tu o wprowadzeniu nowoczesnych urządzeń kontroli i sterowania, proponuję dodać w torze wzbudzenia sygnału S1 wpięty równolegle do styków ręcznego wygaszenia semafora styk NO przekaźnika skanera jajecznicy we wąsach. Wtedy zwiąchol, chcąc wprowadzić strajk nie będzie musiał biegać i protestować szukając miejsca skąd generowany jest sygnał, ale będzie mógł, gdy zajdzie potrzeba, przybliżyć swe ubabrane jajkami wąchale do zawieszonego w eksponowanym miejscu czytnika i spowodować tym zatrzymanie ruchu.

W pewnej opcji czytników możliwe jest pobieranie niewielkich opłat za skanowanie wąchali. Polecam pomysł.
Zapisane

- Czy maszynista może podczas prowadzenia pociągu jeść salceson?
- Z rozstrzygnięciem tej kwestii poczekajmy na oficjalne stanowisko UTK.
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #38 : 06 Luty 2013, 19:36:32 »
0

A co jak jajecznica jest ze związkowymi grzybami zamiast związkowej cebuli?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4153 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #39 : 06 Luty 2013, 19:43:15 »
0

Skaner wąchali posiada funkcję dopuszczania innych składników. Jest to w pełni programowalny był system monitorowania i zarządzania bezpieczeństwem. Oprócz wąchali posiada detekcję czerwonej gęby, umiłowania PiSu i zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu, co całkowicie eliminuje podszywanie się osób spoza ZZK.
Zapisane

- Czy maszynista może podczas prowadzenia pociągu jeść salceson?
- Z rozstrzygnięciem tej kwestii poczekajmy na oficjalne stanowisko UTK.
Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!