Świat kolejek wąskotorowych SMF
08 Marzec 2021, 07:47:59 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Urządzenia SRK w Helu - semafor  (Przeczytany 39580 razy)
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1954 m

W terenie W terenie


WWW
« : 29 Styczeń 2013, 10:18:02 »
0

Czy światło na semaforze jest uzależnione z pełnym otwarciem bramy?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 908 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #1 : 30 Styczeń 2013, 10:47:34 »
+1

Tak, mechaniczny system:

brama Małe | Duże
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4153 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 30 Styczeń 2013, 14:04:39 »
0

A jest możliwość wygaszenia semafora przy otwartej bramie? Pytam tak na wypadek gdybyśmy my - zwiąchole - chcieli zastrajkować.
Zapisane

- Czy maszynista może podczas prowadzenia pociągu jeść salceson?
- Z rozstrzygnięciem tej kwestii poczekajmy na oficjalne stanowisko UTK.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2659 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 30 Styczeń 2013, 15:52:01 »
+1

To coś źle działa. Lewa strona bramy zamkła  się do połowy i dopiero zgasło zielone światło. Czerwone zapaliło się po zamknięciu bramy.  Najpierw powinno zapalić się czerwone a dopiero później brama może się zamykać.  Zielone światło może się zapalić po całkowitym otwarciu bramy.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 908 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #4 : 30 Styczeń 2013, 18:45:47 »
+3

@Kucyk: możliwość jest, ale wiatrówka musi mieć więcej niż 17 J energii kinetycznej, inaczej nie stłuczesz szkiełka

@andrzej2110 - cholera, liczę na rozsądek naszego maszynisty, ale masz rację, zawsze może się tłumaczyć "szefie, ale to ja miałem zielone, nie brama".

 
Zapisane

olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 31 Styczeń 2013, 10:34:00 »
0

Jeden wyłącznik krańcowy, przekaźnik przełączjący, trochę kabelków, śrubek, gwoździ, duży młotek i zdrowy rozsądek maszynisty może iść na plażę
Po otwarciu brama uruchamia krańcówkę,ta puszcza prund do przekaźnika,a ten zmienia czerwone na zielone dopiero po otwarciu bramy.


W razie awarii systemu cały czas S1  
Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2659 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 31 Styczeń 2013, 10:44:13 »
0

Te siłowniki elektryczne mają krańcówki
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 31 Styczeń 2013, 11:09:29 »
0

Ale jakim napięciem są zasilane siłowniki, a jakim semafor? Dołączenie do tych krańcówek dodatkowych obwodów może spowodować niewłaściwe działanie siłowników, te krańcówki informują sterownik, że osiągnięto koniec pracy (otwieranie, zamykanie), wyłączają silniczki. Jeżeli jest tam jakaś elektronika, a zapewne tak jest, to można tąże elektronikę uszkodzić, układ sterujący może wariować, bo będzie miał cały czas jakieś napięcie, kiedy nie powinno już go tam być. Elektronika nie lubi, gdy dostaje nieplanowany prąd "od tyłu" (bez skojarzeń proszę). Dlatego potrzebny jest nowy obwód.
Niestety teraz nie mam dostępu do skanera, a w paincie rysowanie odręczne nie bardzo jest czytelne.
Jakiś schemat poglądowy mogę wrzucić, ale dopiero jutro.
Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 908 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #8 : 31 Styczeń 2013, 18:11:26 »
0

Czekajcie, ale o co chodzi? Obwód semafora jest zupełnie niezależny od obwodu napędu bramy, jedyny "wspólny" punkt to kabel 230 V na transformator semafora oraz na układ zasilania siłowników bramy. Semafor zmienia światło, i jest to uzależnione od otwarcia bramy, ale żaróweczki semafora zmienia układ mechaniczny, taki delikatny majstersztyk, wykonany przez naszego maszynistę w wolnej chwili, dla zabawy gawiedzi.
Zapisane

olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 01 Luty 2013, 08:34:47 »
0

Proponuję przenieść się do Hyde parku, bo może wyjść z tego dłuższa dyskusja, bo nie wiem, czy już nie wsadziłem przysłowiowy kij w mrowisko.
Proponuję łatwy i skuteczny sposób na takie działanie semafora, że światła będą się przełączały od razu, ale już praktycznie po otwarciu bramy, a nie gaśnie czerwone, semafor uszkodzony??? chwila przerwy, mrówki się spociły, brama prawie otwarta, zapala się zielone.
A może wyglądać tak:
czerwone, brama się otwiera, czerwone się święci dalej, brama prawie otwarta czerwone-myk-zielone.

poniżej prosty schemat (tylko elektryczny) tego ustrojstwa, myślę że nawet dla laika będzie czytelny.
To coś od spodu uruchamia brama w końcówce swej podróży i światło się przełącza
U was wykorzystane są chyba dwa wyłączniki. W zależności od samych wyłączników, jeżeli to są przełączniki (min. 3 styki) może się okazać, że cała przeróbka może trwać hmm. 10 minut


* Semhel.jpg (21.48 KB, 751x335 - wyświetlony 683 razy.)
« Ostatnia zmiana: 01 Luty 2013, 08:49:36 wysłane przez olomar » Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2659 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 01 Luty 2013, 13:08:31 »
0

Czyli w twoim przypadku zielone automatycznie się włączy po otwarciu bramy. A co z sytuacjo żeby bramę otworzyć a jeszcze pociągu nie pościć?? No chyba ze tak się nie zdarza.
Ja mam trochę inny pomysł. Zasilanie siłowników pociągną z zasilania czerwonego światła.  Przy bramach zamontować krańcówki zamykające obwód światła zielonego. Światło zielone da się uruchomić dopiero po całkowitym otwarciu bram.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 01 Luty 2013, 13:36:53 »
0

cytat miał być: @Kucyk: możliwość jest, ale wiatrówka musi mieć więcej niż 17 J energii kinetycznej, inaczej nie stłuczesz szkiełka

Czytając to zdanie wydaje mi się, że nie ma możliwości zapalenia czerwonego przy otwartej bramie

Ale moje jest proste, jak budowa cepa, a tu chyba nie chodziło o zabawę w fabrykę
Poza tym brama 230V, semafor 24V chyba.
Ewentualnie jakaś wajcha, która całe ustrojstwo od bramy delikatnie odsunie 

« Ostatnia zmiana: 01 Luty 2013, 13:43:35 wysłane przez olomar » Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4153 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #12 : 01 Luty 2013, 13:57:05 »
+1

"Wygaszenie semafora" to nagła, nieplanowa zmiana sygnału zezwalającego na jazdę na sygnał "stój". Może się zdarzyć w przypadku niesprawnego działania urządzeń srk, wystąpienia różnych zakłóceń sygnałowych, także dyżurny może ręcznie w sytuacji potrzeby "wygasić" semafor który uprzednio został "podany" co oczywiście wstrzymuje jazdę. Tą potrzebą może być, jak tydzień temu, chęć zatrzymania ruchu w proteście zwiącholi przeciwko złym pracodawcom. Odbywało się to mniej - więcej tak:

Dyżurna: - Mechaniku, stoicie?
Mech: - Nie, nie należę do związków i nie zamierzam strajkować!
Dyżurna: - To nic nie szkodzi, wygaszam semafor...



Zatem pytanie było nie o tłuczeniu żarówek sygnałowych (choć nieoświetlony semafor, bez specjalnego oznaczenia, również oznacza sygnał "stój") ale o możliwość wyświetlenia sygnału S1 przy otwartej bramie.
Zapisane

- Czy maszynista może podczas prowadzenia pociągu jeść salceson?
- Z rozstrzygnięciem tej kwestii poczekajmy na oficjalne stanowisko UTK.
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 01 Luty 2013, 14:18:37 »
0


Ewentualnie jakaś wajcha, która całe ustrojstwo od bramy delikatnie odsunie  

Pstrykacza odsuwamy od bramy i zielone zmienia się w czerwone, tudzież kabelek wyciągamy i semafor wygaszony mamy, tylko przy okazji zasilania bramy nie mamy

ale mi się rymneło....
Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2659 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 01 Luty 2013, 15:43:32 »
+1

Rozrysowałem to co pisałem wcześniej. Na siłowniki jest tylko podane zasilanie. Sterowanie nim to już tak jak jest obecnie (pilot???). W takim układzie nie da się zapalić zielonego bez otwarcia bramy oraz nie da się zamknąć bramy gdy pali się zielone.
Przełącznik można zastosować taki http://allegro.pl/lacznik-krzywkowy-25a-gw-tr-w-obudowie-i2925169557.html
0 - cały układ wyłączony
Y - zasilanie "czerwone"
∆ - zasilanie "zielone"


* brama hel.JPG (17.87 KB, 526x585 - wyświetlony 1247 razy.)
« Ostatnia zmiana: 01 Luty 2013, 16:16:48 wysłane przez andrzej2110 » Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 05 Luty 2013, 09:16:48 »
0

Pomysł jak najbardziej OK.
Obwód semafora jest zupełnie niezależny od obwodu napędu bramy, jedyny "wspólny" punkt to kabel 230 V na transformator semafora oraz na układ zasilania siłowników bramy.
Ale widzisz żarówki semafora są zasilane przez transformator (24V jak dobrze pamiętam, a wygląda na oryginał), a brama ma zasilanie 230V, tak nie bardzo jest jak zasilić bramę z obwodu semafora. Transformator w drugą stronę z 24 na 230V ?
Pamiętać należy, że przy obniżeniu napięcia ok10 krotnego w tym przypadku prąd potrzebny do uzyskania takiej samej mocy rośnie też około 10-krotnie.
Tak więc jeżeli brama ma pobór prądu nie wiem 200W? to przy 230 V jest to niecały 1 A )będzie więcej, bo obwód indukcyjny)
to po obniżeniu napięcia do 24 V robi nam się około 10 A + ok 1 A dla Żarówki

Moja propozycja jest taka, aby dało się w jakiś sposób całkowicie mechaniczny odsunąć element zawierający wyłącznik.
Można np na jakimś zawiasie, pod własnym ciężarem element jest dociskany do bramy - przy otwartej bramie świeci się zielone.
Za pomocą jakiegoś cięgna odsuwamy ten element (tyle ile wymaga zadziałanie wyłącznika, myślę że 1 cm już by wystarczył) od bramy i mamy S1 przy otwartej bramie

Albo układ z przekaźnikiem - wyłącznik krańcowy przy bramie w szeregu z wyłącznikiem na nastawni
wtedy do zapalenia zielonego światła potrzebna jest otwarta brama + sygnał z "nastawni" . Sama otwarta brama, jak i sam sygnał nie zapalą zielonego.
« Ostatnia zmiana: 05 Luty 2013, 12:28:37 wysłane przez olomar » Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2659 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 05 Luty 2013, 13:02:22 »
0

Transformator do żarówki semafora może być za odejściem zasilania na siłowniki. Ewentualnie wymienić żarówkę semafora na 230V.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 05 Luty 2013, 13:22:37 »
0


Automat z możliwością wygaszenia bądź ustawienia dowolnego sygnału, zasilanie 12 lub 24, zależnie od wartości rezystorów. Żarówki można podpiąć dowolne bo sterowanie jest przez przekaźniki. Endżoj

Jeśli trzeba mogę układ wykonać

nie wiem jak zrobić miniaturkę..


edit: zmiana rozmiaru obrazka //kalito
« Ostatnia zmiana: 05 Luty 2013, 18:23:39 wysłane przez kalito » Zapisane
olomar
Młotkowy
**
Długość toru:: 128 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 05 Luty 2013, 14:01:01 »
0

Można i tak
Zastanawiam się tylko czy jest sens w tak prosty układ angażować elektronikę, która jednak komplikuje i co za tym idzie czyni system bardziej podatnym na różnego rodzaju awarie.
tu cytat:
"Na słupie natomiast, o to moja duma, 500 W żarowe, oprawa z lat 60tych, żarówka natomiast Polamp Pabianice 1986, wyłącznik niemiecki II wojna, wszystko koszerne, żadnej lipy. Rzetelna, sowiecka szczekaczka, 25 kilo stali, uruchomiona, podłączona pod zapowiadacz."
Osobiście uważam, że w tym wypadku konstrukcja powinna być jednak z tych najprostszych
Zapisane

Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 311 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 05 Luty 2013, 14:12:42 »
+1

Można to wykonać na przekaźnikach albo i na lampach, tylko czy jest sens? Dobrze zabezpieczony przed wilgocią układ będzie poprawnie pracował przez lata, a koszt wymiany wszystkich części powinien zamknąć się w 20 zł
Skrzyneczkę natomiast warto schować, a przełączniki dać old-schoolowe żeby to jakoś wyglądało.

A na upartego można dać germanowe tranzystory z Tewy pamiętające lata 60-te jeśli ma nie być lipy 
Zapisane
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!