Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 12:37:29 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Maszynista nocuje w pociągu i musi pilnować go przed wandalami  (Przeczytany 3889 razy)
Sputnik
Młotkowy
**
Długość toru:: 59 m

W terenie W terenie


« : 07 Marca 2013, 13:08:50 »
0

Cytuj
                                  Maszynista nocuje w pociągu. Pilnuje przed wandalami

Nietypowe zadanie ma maszynista porannego pociągu z Góry Kalwarii. Zanim wyruszy w trasę do Warszawy, całą noc musi pilnować składu, żeby nikt go nie dewastował.

Zauważył to Paweł Szumilin, mieszkaniec Góry Kalwarii, który codziennie wsiada do pociągu o godz. 6.43. - Okazuje się, że maszynista przyjeżdża wieczornym kursem z Warszawy i nocuje w pociągu. Kiedy spytałem, czy śpi w kabinie, to odparł, że nie może, bo ma stróżować - mówi nasz czytelnik. Przyznaje, że ta sytuacja go zaniepokoiła. Zastanawia się, czy taki maszynista po bezsennej nocy może bezpiecznie prowadzić pociąg. - A przecież niedaleko są dwa hotele. Dlaczego nie mógłby tam przenocować? - dziwi się pan Paweł.

Noc maszynisty w pociągu nie jest łatwa. Do Góry Kalwarii jeżdżą stare składy EN57 bez wygód, zwane popularnie "kiblami". Maszynista musi być zaś czujny, żeby składu np. nie pomalowali grafficiarze.

Kolejach Mazowieckich twierdzą, że wszystko jest zgodne z obowiązującym w spółce regulaminem i Kodeksem pracy. W czasie całej zmiany, która trwa niecałe 12 godzin, maszynista prowadzi pociąg tylko ponad dwie godziny. Reszta to nocne stróżowanie. Zaczyna pracę o godz. 19.52 na Dworcu Zachodnim, gdzie zmienia kolegę. Do Góry Kalwarii dociera o godz. 21.08. Pociągu pilnuje do godz. 6.43 i wyrusza z powrotem do Warszawy. O godz. 7.44 kończy pracę na Dworcu Zachodnim. - Wieczorem ma obowiązek stawić się na służbę wypoczęty, w związku z tym bezpieczeństwu podróżnych nic nie zagraża - twierdzi Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich. A Katarzyna Łukasik z biura prasowego spółki dodaje: - Maszynista ma różną służbę. W tym przypadku nocą odpowiada za skład.

Lecą PKS-em na pociąg

Koleje Mazowieckie uznały, że zbyt kosztowne byłoby wycofywanie składu na noc do Warszawy. Na dodatkową ochronę czy hotele dla maszynistów nie ma zaś pieniędzy. Leszek Komendacki, szef Związku Zawodowego Maszynistów w Kolejach Mazowieckich, przyznaje, że to ciężka praca. Zwłaszcza jeśli trafi się takie nocne pilnowanie pociągu. - Nocą często tacy maszyniści są narażeni na ataki chuliganów. Prawdziwa plaga to grafficiarze - mówi. Przyznaje jednak, że niełatwo jest ułożyć tzw. obiegi pociągów, żeby wieczorem maszyniści mogli wygodnie wrócić do domu.

Według niektórych kolejarzy dawniej rozwiązaniem problemu były noclegownie na ważniejszych stacjach, ale w większości zostały już zlikwidowane. A co z konduktorami porannych i wieczornych pociągów do Góry Kalwarii? Jak się dowiedzieliśmy, w większości muszą tam dojeżdżać autobusami PKS.

Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,126565,13510448,Maszynista_nocuje_w_pociagu__Pilnuje_przed_wandalami.html#ixzz2MqyGrQQC

Aż 61 komentarzy pojawiło się pod tym artykułem Gazety Wyborczej

Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 07 Marca 2013, 14:55:11 »
+1

Aż 61 komentarzy pojawiło się pod tym artykułem Gazety Wyborczej

Równie bzdurnych, jak sam artykuł zresztą. Wielkie odkrycie "Koszernej" - rozumiem, że kierowca na nocnym dyżurze w pogotowiu jest po to, by pilnować kartki przed kradzieżą?? Niestety "Wyborcza' osiąga dno den i piszę to jak czytelnik tego dziennika od ponad 20 lat...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Tomasz Sonntag
Młotkowy
**
Długość toru:: 74 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 08 Marca 2013, 13:04:55 »
+3

Cały artykuł wygląda jak wstrząsająca relacja o niczym. U wielu przewźników kolejowych służba tak wygląda (nie tylko w Kolejach Mazowieckich), gdzie przyjeżdża się do stacji docelowej wieczorem, pogotowie na pojeździe i rano jazda pierwszym pociągiem. Niestety ale Gazeta Wyborcza nadaje się jedynie na podpałkę do pieca.

pozdrawiam

Zapisane

TomaszS
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!