Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:22:18 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Trójkąt  (Przeczytany 45121 razy)
taboret1
Nowicjusz
*
Długość toru:: 10 m

W terenie W terenie


WWW
« : 18 Maja 2005, 22:15:12 »
0

Witam

Mam krótkie pytanie... Co to jest trójkat? Spotykałem się z tym nieraz na stronach o waskotorówkach. Moze i domyślam się co to jest, ale pisac nie chcę zeby nie okazało się ze palnałem jakaś głupotę
Zapisane
Ryflak
Gość
« Odpowiedz #1 : 19 Maja 2005, 00:48:20 »
0

Cytuj
Mam krótkie pytanie... Co to jest trójkat ?

Trójkat, mówiąc najprościej, służy do obracania parowozów.

Jak dobrze wiesz, każdy parowóz (czy to wąskotorowy, czy też normalny) nie jest przystosowany do jazdy tendrem do przodu z dużą prędkością. Dlatego żeby nie stosować obrotnic, które są drogie w utrzymaniu i eksploatacji, wymyślono tańsze rozwiązanie, czyli trójkąt.

Oprócz tego z trójkątów korzystały również wagony motorowe, np. takie jak MBd1 (obecnie jeden z nich znajduje się w Starachowicach), MBxc1-42 (czeka na remont w Toruniu Kluczykach). Ich wspólną cechą, czy też wadą było właśnie to, że były pojazdami jednokierunkowymi. Na wstecznym nie mogły ciągnąć wagonów, poza tym posiadały tylko jedną kabinę sterowniczą.

Problem ten nie dotyczył oczywiście "tendrzaków", czyli parowozów nie posiadających tendra, które nie wymagały stosowania trójkątów ani obrotnic.

Na kolejach wąskotorowych używano w tym celu małych wąskotorowych tendrzaków, takich jak np. Tx26 (tzw. Leon), T49-116 "Riesa", HF-ka, (Hess Feldbahn).
Zapisane
jaros
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 19 Maja 2005, 09:57:10 »
0

Gościu pyta się na jakich zasadach działa trójkąt, a nasz naczelny "as" Ryflak wypisuje mu rodzaje parowaozów... Kolejny raz pokazujesz, że nie umiesz czytać lub nie rozumiesz co jest napisane.  

Trójkąt służy do obracania, nie tylko parowozów, ale także całych pociągów - działa na zasadzie skrzyżowania "T", tzn. od danej linii kiolejowej odchodzą dwa boczne tory (każdy ma swoją zwrotnicę, które w odpowiednim miejscu łączą się tworząc jeden). Pociąg jak jedzie z miejscowości A i chce nawrócić w B to jadąc z kierunku A skręca na pierwszej zwrotnicy, przejeżdza miejsce, gdzie tory bocznic się łączą, a następnie wycofuje się na główny tor linii, wykorzystując tą drugą zwrotnicę na naszej głównej linii i może, już bez problemów przodem wracać do miejscowości A.
Zapisane
SA108
Nowicjusz
*
Długość toru:: 10 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 19 Maja 2005, 12:09:05 »
0

Cytat: "Ryflak"
Na pozostałych sieciach kolejek wąskotorowych używano mniejsze tendrzaki wąskotorowe, np. Tx26 (Leon), HF-ka (Hess Feldbahn).

Leon (kto wymyślił taką idiotyczną nazwę?) to Px38-805. HF to skrót od Heeres Feldbahnen (Wojskowe Koleje Polowe).
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 19 Maja 2005, 12:58:37 »
0

Cytuj
Dlatego żeby nie stosować obrotnic, które zajmują dużo miejsca i są drogie w utrzymaniu, wymyślono tańsze rozwiązanie, czyli trójkąt.


Trójkąt zajmuje akurat o wiele więcej miejsca niż obrotnica kolego Ryflak.

Cytuj
Jak dobrze wiesz, każdy parowóz (czy to wąskotorowy, czy też normalny) nie jest przystosowany do tego, aby jeździć tendrem do przodu.


Ma jakiś mechanizm z zapadką???
Tylko do przodu i koniec???
"Postępowa" konstrukcja.

Parowozy z tendrami naturalnie mogą jeździć tendrem na przód. Mają tylko ograniczoną prędkość przy takiej jeździe. Konstruktorzy projektowali połączenie parowozu z tendrem tak by zrobić z tendra jakby przedni wózek toczny. Nie był to przecież zwykły wagon z dwoma zderzakami tarczowymi i sprzęgiem śrubowym.

S posdravem Adam
Zapisane

kostek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 19 Maja 2005, 16:16:27 »
0

Cytat: "SA108"
Leon (kto wymyślił taką idiotyczną nazwę?) to Px38-805. HF to skrót od Heeres Feldbahnen (Wojskowe Koleje Polowe).


To imię zostało nadane dla uhonorowania wieloletniego i bardzo miło wspominanego przewodnika Muzeum Kolei Wąskotorowych w Wenecji Pana Leona Lichocińskiego, który zmarł w 1992 roku.

Więc trochę szacunku proszę...
Zapisane
kolejdojazdowamarecka
Gość
« Odpowiedz #6 : 19 Maja 2005, 18:55:49 »
0

Był to bardzo stary dziadek, który na kolejce przepracował chyba większość życia. Ile lat miał jak zmarł to nie pamiętam ale możliwe że koło 90 albo i setki. W Wenecjiw museum jest chyba zeźba go przedstawiająca.
Zapisane
SA108
Nowicjusz
*
Długość toru:: 10 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #7 : 19 Maja 2005, 20:32:57 »
0

Cytat: "kostek"
To imię zostało nadane dla uhonorowania wieloletniego i bardzo miło wspominanego przewodnika Muzeum Kolei Wąskotorowych w Wenecji Pana Leona Lichocińskiego, który zmarł w 1992 roku. Więc trochę szacunku proszę...

W takim razie przepraszam wszystkich, którzy poczuli się urażeni :oops: . Ale nie zmienia to faktu, że nie lubię, gdy lokomotywom nadaje się imiona - no chyba, że jest to nazwa historyczna.
Cytat: "Ryflak"
T49-116 "Riesa"

Ten parowóz to Ryś, tylko ma kocioł od Riesy. Riesy na PKP były oznaczane jako T2.
Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #8 : 19 Maja 2005, 22:02:47 »
0

Cytat: "Ryflak"


Problem ten nie dotyczył oczywiście "tendrzaków", czyli parowozów nie posiadających tendra, które nie wymagały stosowania trójkątów ani obrotnic.


jeszcze ze 2 posty i tow. Ryflak będzie się wywnętrzniał na temat połączeń gwiazda - trójkąt ...
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 19 Maja 2005, 23:47:47 »
0

Trójkąt mówicie że służy do obracania? Hehe.
Zapewne, w niektórych kolejkach budowano trókąty tylko po to, by wykorzystać te jego zaletę ale trójkąt to przedewszystkim równorzędne skrzyzowanie trzech lini kolejowych. Jego zaletą jest to że bez w zględu na to, na którym torze jest pociąg zawsze ma możliwość wybrania dowolnego z trzech kierunków.
Zapisane
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #10 : 20 Maja 2005, 08:12:01 »
0

Cytat: "andy"
jeszcze ze 2 posty i tow. Ryflak będzie się wywnętrzniał na temat połączeń gwiazda - trójkąt ...


Ten post mnie zabił  :lol:  :lol:  :lol:
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 20 Maja 2005, 12:07:30 »
0

Cytat: "Przemek"
Trójkąt mówicie że służy do obracania? Hehe.

Czepiasz się czego? Słówek?
Na SKW na przykład, są dwa trójkąty. A w tym przypadku chodzi o zawracanie, obracanie czy jak to tam zwał, a nie o SKRZYŻOWANIE trzech równorzędnych linii kolejowych. I wydaje mi się (nie jestem znawcą sieci KW), że tak jest w większości. Więc nie PRZEDE WSZYSTKIM.

Pozdr.
Zapisane
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #12 : 20 Maja 2005, 12:26:58 »
0

Na BKL tak nie jest na przykład, na ŚwKD tak też nie jest. Tam są to rozwidlenia szlaków. No ale sam trójkąt sensu stricto służy do obracania.
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #13 : 20 Maja 2005, 13:18:52 »
0

na NKD jest podobnie. Trojkat w Naleczowie sluzy do obracania lokomotywy a w Karczmiskach jest rozgalezieniem szlaku. Nie ma co uogulniac.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Kristofor
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 20 Maja 2005, 13:39:25 »
0

Można zastanowić się, czy możliwy jest trójkąt, będący równocześnie skrzyżowaniem równorzędnych linii kolejowych i miejscem do "obracania" parowozów. Takie połączenie dwóch powyższych funkcji trójkąta pogodziłoby pewnie nurt filozoficzny z pozytywistycznym:)
Taki trójkąt w mojej ocenie istnieje, chodzi o stację Lipusz w borach tucholskich, linia od Kościerzyny (jeszcze do niedawna dojeżdzał tam retro COSTERINA i można było obserwować manewry parowozu na trójkącie w Lipuszu:))
Jeżeli założymy więc, że funkcja trójkąta jest połączeniem skrzyżownia i obrotnicy, możemy więc spróbować zdefiniować jego pojęcie, ale to dla mnie za duży poziom abstrakcji.
Zapisane

Kristofor
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #15 : 20 Maja 2005, 14:39:21 »
0

Cytat: "Kristofor"
Można zastanowić się, czy możliwy jest trójkąt, będący równocześnie skrzyżowaniem równorzędnych linii kolejowych i miejscem do "obracania" parowozów. Takie połączenie dwóch powyższych funkcji trójkąta pogodziłoby pewnie nurt filozoficzny z pozytywistycznym:)


U M I A N O W I C E
http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/trasa/stacje/umianowice/index.htm

myślę, że wyczerpałem temat...
Zapisane
miras241
Nowicjusz
*
Długość toru:: 22 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 10 Lutego 2008, 14:13:06 »
0

W Starym Bojanowie Wąsk jest trójkąt - w 2007 roku został odkopany. Znajduje sie w okolicach bocznicy towarowej, i ten trójkąt miał 2 funkcje, nie tylko obracał parowozy ale też był fragmentem torowiska na Krzywiń.
Oprócz tego istniała tez obrotnica jej resztki widac niedaleko torów Poznań - Wrocław.

A taka własna uwaga - czytając to forum ma sie wrażenie, że tylko osoby co juz wszystko wiedzą moga sie wypowadać. Zadanie pytanie konczy sie prawie wyśmianiem przez tych co wiedzą wszystko. Piszac ze bzdurą jest to, że człowiek uczy sie całe życie osoba piszaca to chyba działała pod wpływem emocji. Interesuje sie kolejami juz kilka lat i nadal nie wiem wszystkiego i nigdy wiedziec wszystkiego nie będę.
Przypomina mi sie rozmowa z imprezy kolejowej. W wagonie siedziało kilka osób ale jeden miłośnik był bardzo głośny, chwalił się gdzie to on to nie był, czego to on nie widział, no i wiedział wszystko. Ja siedziałem, słuchałem ale o 80% tego co on mówił nie miałem nawet pojecia. W pewnym momencie zaczał wygłaszac mowę o jakiejs kolejce, o taborze i wtedy odezwała sie dziewczyna też do tej pory słuchająca jego wywodów i mówi - nie masz racji. Na tej kolejce nigdy nie było takiego taboru, a zgodnie z przepisem tym a tym nie mozna było oznaczyc tego wagonu tak i tak. "Miłośnik i znawca" zamilkł i do konca imprezy siedział cichutko czerwony jak buraczek.
Moze inny "miłośnicy i znawcy" zastanowią sie zanim wysmieją kolejnego nowicjusza??

Pozdrawiam
MireK
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #17 : 13 Lutego 2008, 13:14:22 »
0

Cytat: "miras241"
A taka własna uwaga - czytając to forum ma sie wrażenie, że tylko osoby co juz wszystko wiedzą moga sie wypowadać. Zadanie pytanie konczy sie prawie wyśmianiem przez tych co wiedzą wszystko.

Możesz zacytowac takie fragmenty postów na forum ? Nigdy czegoś takiego nie widziałem
Zapisane

emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 13 Lutego 2008, 18:03:24 »
0

Miras 241 prawdopodobnie odnosi się do postów z tego wątku, z poprzednich stron. Było to dawno No ale może mieć też coś nowego na myśli.
Zapisane
miras241
Nowicjusz
*
Długość toru:: 22 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 13 Lutego 2008, 20:49:24 »
0

Cytat: "Przemek"
Cytat: "Piottr_tt"
Człowiek uczy się całe życie, a jeżeli 20 w nicku to Twój wiek, to masz prawo nie wiedzieć co to jest tender.


Bzdura!!!!!!!!!!!!!

Cytat: "Piottr_tt"
i ciągnięty na stałe za parowozem.


Znowu bzdura. Tender można odczepić. Tak samo jak można rozlączyć człony ET40, ET41. Niektóre parowozy nie mają tendra bo to co trzeba mają na sobie. Tak zwane tędrzaki.


To są cytaty na potwierdzenie tezy, ze tylko znawcy moga sie wypowiadac. Przemek nie uznaje możliwości takiej, ze mając 20 lat sie czegoś nie wie, według niego to bzdura. I jak tu mozna zapytac o cos zeby nie byś wyśmiany przez "znawce"??. Mam nadzieje, że Przemek nie jest tym "znawcą" z mojego opowiadania

Wiem, ze to stary temat, ale chciałem do niego powrócić. Jednym z powodów jest to, ze taki trójkąt jest w Starym Bojanowe i tam mozna zobaczyc go będąc na Smigielskiej Kolejce.
Zapisane
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!