dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #20 : 20 Marca 2017, 18:16:34 » |
0
|
Pamięć o kolejce na szczęście nie ginie
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
LordVegetos
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #21 : 16 Lutego 2021, 01:25:51 » |
0
|
Witam Wszystkich
Poszukuję wszelkich zdjęć i materiałów do budowy modelu stacji Wieluń Wąskotorowy. Polecaną książkę nabyłem, jednak dla mnie za mało informacji w niej jest. Model mój niestety jak to bywa jest ograniczony przestrzenią ale i tak długość stacji w skali H0e wyjdzie około 2500 mm długości. Od wzorowałem cały układ torowy na stację. Jedyny element, który pominąłem to obrotnica wagonowa. Bardzo by mi się przydały zdjęcia z tej stacyjki. Wszelkie informacje, które pomogą mi zbudować model i odwzorować tabor.
Czy stacja miała semafory wjazdowe, przepisy z 1946 roku podają, że powinna mieć?
Z góry dziekuję za wszelką pomoc.
Andrzej
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #22 : 16 Lutego 2021, 09:30:45 » |
+1
|
Witam Wszystkich
Poszukuję wszelkich zdjęć i materiałów do budowy modelu stacji Wieluń Wąskotorowy. Polecaną książkę nabyłem, jednak dla mnie za mało informacji w niej jest. Model mój niestety jak to bywa jest ograniczony przestrzenią ale i tak długość stacji w skali H0e wyjdzie około 2500 mm długości. Od wzorowałem cały układ torowy na stację. Jedyny element, który pominąłem to obrotnica wagonowa. Bardzo by mi się przydały zdjęcia z tej stacyjki. Wszelkie informacje, które pomogą mi zbudować model i odwzorować tabor.
Czy stacja miała semafory wjazdowe, przepisy z 1946 roku podają, że powinna mieć?
Z góry dziekuję za wszelką pomoc.
Andrzej
Za mało? Masz zdjęcie lotnicze całej stacji, czyli rzecz, za którą budujący inne stacje by się dali pokroić. Obrotnica była dość ciekawym i interesującym elementem stacji, warto ją odtworzyć. Budynek stacji ocalał, ciągle stoi, możesz go pomierzyć. Natomiast wymiary parowozowni i wieży wodnej można odtworzyć. Co do semaforów, to raczej bym się ich w Wieluniu nie spodziewał.
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
LordVegetos
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #23 : 16 Lutego 2021, 14:50:29 » |
0
|
Chętnie bym pojechał i pomierzył niestety jestem w UK. To pierwszy problem, druga kwestia nie mam pojęcia jak wyglądała obrotnica wagonowa?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #24 : 16 Lutego 2021, 20:09:00 » |
+1
|
Chętnie bym pojechał i pomierzył niestety jestem w UK. To pierwszy problem, druga kwestia nie mam pojęcia jak wyglądała obrotnica wagonowa?
Zdjęć z Wielunia nie znam, ale sądząc po tym co widać z góry i po tym, czego nie widać na stronie 99 książki, można wnioskować, że było to coś w stylu obrotnicy z Wenecji: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Obrotnica_w%C4%85skotorowa(1).jpgKolega zajrzy też tu: https://kutno.fotopolska.eu/Wielun_Stacja_kolejowa_Wielun_waskotorowaJeśli do wiosny nie przejdzie Ci zapał, to planuję małą wycieczkę do Wielunia właśnie. Mogę zrobić kilka zdjęć - oczywiście budynku, nie obrotnicy
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
AndrzejPx48
Młotkowy
Długość toru:: 102 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #25 : 16 Lutego 2021, 20:17:25 » |
+1
|
Jako mieszkający kiedyś przy kolejce mogę Ci podpowiedzieć kilka rzeczy: semaforów nie było na stacji. Budynek stacyjny istnieje i ma się dobrze. Budynek prawie identycznej parowozowni masz w Srodzie WLKp. Książka Z.Tucholskiego o Wieluńskiej KD jest pozycją bezcenną. Do tego trzeba się zaopatrzyć w Koleje Małe i Duże nr 6/2001. Jak odkopię zdjęcia archiwalne to coś tu wstawię.
|
|
|
Zapisane
|
Kleję kolej w kartonie.
|
|
|
Adam W
|
|
« Odpowiedz #26 : 16 Lutego 2021, 21:02:21 » |
+2
|
Książka Z.Tucholskiego o Wieluńskiej KD jest pozycją bezcenną. Chyba Andrzeja Tajcherta. pozdr. Adam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #27 : 16 Lutego 2021, 21:47:33 » |
0
|
Jako mieszkający kiedyś przy kolejce mogę Ci podpowiedzieć kilka rzeczy: semaforów nie było na stacji. Budynek stacyjny istnieje i ma się dobrze. Budynek prawie identycznej parowozowni masz w Srodzie WLKp. Książka Z.Tucholskiego o Wieluńskiej KD jest pozycją bezcenną. Do tego trzeba się zaopatrzyć w Koleje Małe i Duże nr 6/2001. Jak odkopię zdjęcia archiwalne to coś tu wstawię.
Właśnie przeglądam ten numer. Chyba wszystkie zdjęcia są też w książce.
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
|
« Odpowiedz #28 : 17 Lutego 2021, 00:33:21 » |
0
|
Lordzie Vegetos, jeśli nie masz wspomnianego wyżej numeru 6/2001 "Kolei Małych i Dużych", to mogę Ci udostępnić skan. Coś blisko połowy tego numeru jest o tej właśnie kolei.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
LordVegetos
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #29 : 17 Lutego 2021, 15:23:49 » |
0
|
Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc. Wspomniany egzemplarz magazynu „Koleje małe i duże 2001-06”, udało mi się zdobyć. Faktycznie bardzo dużo jest odnośnie kolei wąskotorowej Wieluń. Zdjęcia zamieszone w czasopiśmie uzupełniają bardzo informacje potrzebne dla mnie do budowy tej stacji. Zapał nie przeszedł, a muszę przemyśleć jak zrobić obrotnicę i ją zmieścić na stacji. Bo rysunek, który wykonałem nie uwzględnia. Tory i rozjazdy mam już zamówione na stację. Skrzynki do zaprojektowanej stacji bez obrotnicy mam zaprojektowane w AutoCad. Mam nadzieję, że uda mi się uporać z tym dylematem. Kwestii obrotnicy, zastanawia mnie co na takiej małej obrotnicy obracali. Bo przykład podany z linku https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Obrotnica_w%C4%85skotorowa(1).jpgto mała lokomotywa tendrzak , zgoda to się dało. Wagon towarowy mały. Chyba, że wagon motorowy mały, kiedyś w Zaniemyślu była taka obrotnica, ale tylko znam przekaz ustny. Brak zdjęcia. Zdjęcia z czasopisma dały mi większy obraz na tabor jaki był na stacji. Już rozpocząłem poszukiwania modeli, które można zaadoptować na potrzeby stacji. Jeszcze raz wszystkim dziękuję za pomoc w odtwarzania stacji i udostępniania materiałów.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
|
« Odpowiedz #30 : 17 Lutego 2021, 16:44:54 » |
0
|
Odnośnie obrotnicy to jest ta jest mała i na 600mm. Wieluńska miała 750mm. Podejrzewam że tam była tego typu obrotnica https://www.youtube.com/watch?v=MavyWDEoT4I
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #31 : 17 Lutego 2021, 21:50:10 » |
0
|
Spieszę z wyjaśnieniem: porównując średnicę tej obrotnicy ze stojącym obok taborem (który zachował się do dziś! Istnieje pług, rollboki, kryty, nawet Px29-1708) można ocenić średnicę obrotnicy na jakieś 7,5-8m. Co więc obracali? Wagon motorowy konstrukcji Ebermana. Te wagony miały właśnie około 7,5m a wiadomo, że nr 105 stacjonował w Wieluniu (str. 92 książki A.Tajcherta). Kolega Andrzej2110 mocno przesadził z tą obrotnicą. Może nie tyle z konstrukcją co z wielkością. To pewnie było coś pomiędzy, ale na pewno nie to, co znamy z normalnych torów.
|
|
« Ostatnia zmiana: 17 Lutego 2021, 21:53:50 wysłane przez dobrzyn »
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
AndrzejPx48
Młotkowy
Długość toru:: 102 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #32 : 17 Lutego 2021, 21:50:33 » |
0
|
Była tego typu tylko że krótka do obracania tendrzaków. Co do wagonów motorowych to temat jak UFO. Podobno były a nikt ich nie widział. Moja babcia przed wojną jeżdziła dwa razy w tyg. do Mokrska. Zawsze czajnikiem.
|
|
« Ostatnia zmiana: 17 Lutego 2021, 21:53:54 wysłane przez AndrzejPx48 »
|
Zapisane
|
Kleję kolej w kartonie.
|
|
|
LordVegetos
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #33 : 17 Lutego 2021, 22:20:09 » |
0
|
To chciałbym poruszyć kwestię dwóch lokomotyw parowych. W książce A. Tajchert str 77, jest zamieszona fotografia lokomotywy 994644, Parowóz nr 4. W czasie wojny był na tej kolei. Znalazłem model, który po części odpowiada temu ze zdjęcia. https://www.modellbau-veit.de/produkte/fahrzeuge-h0e/99-4644/index.phpCo prawda są drobne różnice jak zawór powinien być w innym miejscu, oraz dłuższa skrzynia wodna. No i nie było stopnia przy skrzyni węglowej. Mogła to być lokomotywa po przeróbkach drobnych lub nie. Trudno mi w tej chwili określić. Trafiłem jeszcze jeden model, tutaj bardzo się nad nim zastanawiam. Artykuł w czasopiśmie Koleje Małe i Duże, str 37, lokomotywa z 1916 roku i skład z wagonami. Dwie pierwsze lokomotywy na tej linii kolejowej. Parowóz O&K nr 7515/1914 https://www.besserepreise.com/modelleisenbahn/weinert-modellbau/weinert-h0e-&-h0m/weinert-loks-h0e-&-h0m/weinert-6276---%C2%BBfranzburg%C2%AB-des-dev-mit-mashima-motor-(h0m).htmUkład osi, konstrukcja lokomotywy by się w pewnym sensie zgadzała, czy ktoś ma może większe rozeznanie odnośnie tej lokomotywy?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #34 : 17 Lutego 2021, 22:43:19 » |
0
|
Była tego typu tylko że krótka do obracania tendrzaków. Co do wagonów motorowych to temat jak UFO. Podobno były a nikt ich nie widział. Moja babcia przed wojną jeżdziła dwa razy w tyg. do Mokrska. Zawsze czajnikiem.
@AndrzejPx48: Być może. Być może obrotnica powstała, bo wagon(y) miano przesłać do Wielunia ale tego nie zrobiono. Kto to wie... Niemniej jednak - wymiary się zgadzają. @LordVegetos: Zauważ, że istniały de facto dwie koleje: rosenberska, przebudowana w latach 30-tych na normalnotorową i wieluńska, powstała podczas I wojny jako przedłużenie tej pierwszej, ale stanowiąca z nią całość tylko do końca wojny. Te parowozy służyły na kolei rosenberskiej. Model 99-4644 przedstawia pewnie inny okres eksploatacji oryginału. Natomiast model Weinerta, to model parowozu na 1000mm (H0m), z wytwórni Vulcan ze Szczecina: http://www.museumseisenbahn.de/jfahrzeug/franzburg.htmCo do innych modeli, to Roco produkuje (obecnie nie ma w ofercie) kryty i węglarkę odpowiadające konstrukcją tym z kolei wieluńskiej, tyle że w malowaniu RuKB (set 34559)
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
LordVegetos
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #35 : 17 Lutego 2021, 22:54:26 » |
0
|
Lokomotywa Weinert, wersja H0e. Poszukuje Taboru, który w nie potrzeba za dużo zmieniać, aby oddać klimat tej stacji.
Do 1928 roku kolej wąskotorowa, potem przebudowana część linii kolejowej na normalnotorową.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #36 : 18 Lutego 2021, 06:29:44 » |
0
|
Ja tam widzę jak byk H0m. Zresztą nawet jeśli mają wersję H0e, to oprócz tego, że jest to parowóz w układzie osi B to podobieństwa się kończą. Jaki okres chcesz odtworzyć? Jako klimat oddać? Przed, w trakcie, po wojnie? Ostatnio coraz więcej jest taboru znormalizowanego, polskiego. Są wagony 1Aw, są znormalizowane węglarki, są Px48
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
LordVegetos
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #37 : 18 Lutego 2021, 14:42:48 » |
0
|
Plan jest taki, aby zbudować model w oparciu na okres wojenny. Z jednej strony dać pociąg przed wojną i dopasować skład, który kursował na tej linii. A z drugiej strony powojenny. Wagon 1Aw mam. Zestaw wspomniany ROCO mam. Szukam lokomotywy i wagonów, które będą pasowały, jeśli nie czeka mnie przebudowa tego co znajdę. Swoją drogą interesuje mnie ten PX48, gdzie jest do nabycia?
Firma Weinert, BEMO, MVT, PMT, mogę nabyć lokomotywy w wersji KIT i przebudowywać.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
LordVegetos
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #39 : 18 Lutego 2021, 16:22:50 » |
0
|
Dziękuje za pomoc z PX48 mam już zamówiony
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|