Świat kolejek wąskotorowych SMF
16 Kwiecień 2024, 19:51:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Zegary na wąskim  (Przeczytany 13969 razy)
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« : 14 Lipiec 2013, 21:22:29 »
+2

Jeden na pewno działa w Rudach, drugi od wczoraj w Rogowie:





Gdzie są jeszcze? Chodzi mi głównie o działające.
Zapisane

Piotrek
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 16 Lipiec 2013, 19:12:42 »
0

Na budynku stacji Gniezno Wąsk. też znajduje się zegar, ale już od paru lat jest nieczynny.
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #2 : 16 Lipiec 2013, 20:53:20 »
0

A tak kiedyś było w Gdańsku.
Zapisane

To jest przekaz.
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 16 Lipiec 2013, 21:43:33 »
0

Planujemy by i zegar pojawił się w Koszalinie. Na razie jednak nie wiemy skąd go wziąć poza tym priorytet to nie jest. Jeśli jednak takowy się nawinie, to zaraz na peronie się pojawi.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 16 Lipiec 2013, 22:04:00 »
+4

Mały OT gdyż coś mi się przypomniało jak przeczytałem powyższy post:

Gdybyśmy mieli cienkowalcowaną blachę, to byśmy produkowali konserwy. Ale nie mamy mięsa.
Tak powiedział niegdyś Towarzysz Gomułka.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #5 : 16 Lipiec 2013, 22:22:49 »
0

Coś i ja wystrugam może...
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 02 Kwiecień 2018, 12:57:05 »
0

Odświeżę temat w związku z planami budowy sieci zegarowej na napięcie 24V DC w Nowym Dworze Gdańskim. Póki co przedsięwzięcie znajduje się na etapie pozyskiwania, kompletowania i uruchamiania zegarów wtórnych. Najwięcej wśród nich znajduje się zegarów firmy Pragotron ale są wyroby Mery-Poltik, Polmatika, ZWAP-u (Zjednoczonych Zakładów Elektronicznej Aparatury Pomiarowej "ELPO" Szczecin) oraz oczywiście KZŁ (Kolejowych Zakładów Łączności). Ale nie o tym, interesuje mnie co tym wszystkim steruje. Jakaś "matka" z epoki czy współczesny system sterujący? Przy okazji zdjęcie z zegarem z roku 1994:


*  (144.47 KB, 1068x700 - wyświetlony 757 razy.)
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 03 Kwiecień 2018, 23:58:31 »
0

W Helu na terenie Muzeum Kolei Helskich od kilku lat funkcjonują zegary dworcowe.


* 10424359_719613528098595_7248121313876416344_n.jpg (141.27 KB, 960x720 - wyświetlony 683 razy.)

* 10489899_725968000796481_5546663493772574197_n.jpg (43.86 KB, 960x642 - wyświetlony 645 razy.)

* 11251772_913440032049276_1485074563874803334_n.jpg (158.8 KB, 960x720 - wyświetlony 709 razy.)
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 04 Kwiecień 2018, 07:30:13 »
0

W Rogowie od 2013 r. użytkujemy odbudowaną sieć zegarową. Mamy zegar na peronie, przy kasie biletowej, oraz kilka w izbie muzealnej. Wcześniej, przed 2006 r., tj. przed modernizacją linii kolejowej nr 1 także użytkowaliśmy zegar podpięty pod rozszyty kabel teletechniczny z którego pozyskiwaliśmy sygnał zegarowy z zegara-matki w Koluszkach. Przy uruchamianiu sieci zegarowej w 2013 roku w pierwszej kolejności korzystaliśmy z oryginalnego, mechanicznego zegara-matki kupionego na allegro. Urządzenie bardzo zjawiskowe i ciekawe, jednak piekielnie trudne w regulacji i utrzymaniu. Toteż niedługo później, dzięki zaangażowaniu jednego z wolontariuszy, została zbudowana nowa "matka", tym razem już w pełni elektroniczna. Służy po dziś dzień.

Zegary wtórne sprawiają trochę problemów. Szczególnie ten na peronie któremu zdarza się nie reagować na wszystkie impulsy i gubić minuty. Trzeba go więc od czasu do czasu kontrolować i poprawiać.


*  (65.65 KB, 600x399 - wyświetlony 720 razy.)
Zapisane

feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 04 Kwiecień 2018, 11:35:38 »
0

Przy uruchamianiu sieci zegarowej w 2013 roku w pierwszej kolejności korzystaliśmy z oryginalnego, mechanicznego zegara-matki kupionego na allegro. Urządzenie bardzo zjawiskowe i ciekawe, jednak piekielnie trudne w regulacji i utrzymaniu. Toteż niedługo później, dzięki zaangażowaniu jednego z wolontariuszy, została zbudowana nowa "matka", tym razem już w pełni elektroniczna. Służy po dziś dzień.
Coś w ten deseń, czy coś bardziej skomplikowanego? Bo taki układ póki co steruje zegarem Pragotron C 401 w jadalni, ale mechaniczne matki też mamy (firmy Telefonbau &Normalzeit, jedna jest w trakcie przeglądu u zegarmistrza, druga na taki przegląd czeka) ponadto rozpatrywany jest wariant z Pragotronem EH 40.
A na Helu siecią zegarową steruje matka mechaniczna czy też elektroniczna?. "Nasz" zegarmistrz twierdzi, że mechaniczna matka jest w stanie "pociągnąć" do 6 zegarów wtórnych. Według producenta układu elektronicznego jest on w stanie obsłużyć do 15, ale dochodzi problem rozległości sieci i związanego z tym spadku napięcia. Układ posiada możliwość podpięcia akumulatora.


* sterownik-zegara-wtornego-zegar-kolejowy-rydzyna-479973700.jpg (45.71 KB, 959x720 - wyświetlony 674 razy.)
« Ostatnia zmiana: 04 Kwiecień 2018, 11:40:57 wysłane przez feyg » Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1976 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 04 Kwiecień 2018, 11:45:48 »
0

Dobrze dedukuję, że przycisk w tym urządzeniu służy do poganiania zegara o jedną minutę?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 04 Kwiecień 2018, 14:55:16 »
0

Sieć zegarowa? Czyli wszystkie zegary mechaniczne na jednej trasie są/były "wpięte" w jeden zsynchronizowany system?

Dobrze rozumiem, że mając zegar mechaniczny na swojej stacji, w Pabianicach, jest on "pod kablem" zegara sterującego wszystkimi zegarami w danym okręgu? Toć to arcyciekawy temat jest, godzien opisania!
Czy ktoś wie jak to się odbywa dla stacji, konkretnie, Pabianice i przyległych? Aby nie śmiecić w wątku "wąskim" - proszę o PW.
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #12 : 14 Kwiecień 2018, 10:34:59 »
0

Na próbę jakiś czas temu wystrugałem układ na MC1210 (takie ustrojstwo od budzika kwarcowego), 2x 4017 (dzielnik przez 60) i 4 tranzystorach oraz 7805 (MC1210 lubi mniejsze napięcie, rolę diody Zenera dzielnie spełnia LED). Zegar Chronos Mera Poltik przeskakuje przy ok. 16V, ale czasem coś zgubi. Ale przy zasilaniu z trafa TS2/46 jest ok. 22V i wystarcza. Cewka zegara włączona pomiędzy 2 kondensatory 470µF/25V.


* 20180414_102908.jpg (202.67 KB, 640x480 - wyświetlony 677 razy.)
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 25 Maj 2018, 12:39:33 »
+1

Zegar na peronie w Nowym Dworze Gdańskim ruszył, budowa sieci zegarowej w budynku - niebawem


* zegar peron NDG.jpg (41.06 KB, 600x400 - wyświetlony 678 razy.)
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 07 Październik 2018, 21:56:03 »
+3

Sezon minął, urlop także, czas najwyższy aby wspomnieć o prowadzonej z przerwami akcji "uzegarowiania" stacji Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy. W sierpniu pojawił się zaczątek sieci zegarowej w budynku pełniącym funkcję dworca. Na początek nowa matka - udało się kupić elektroniczny zegar Pragotron EH 40 z roku 1988, czyli na swoje trzydzieste urodziny przeprowadził się z Czech na Żuławy. W pierwszej kolejności podpięte zostały zegary peronowe, potem zegary ruszyły w dyżurce, biurze, kuchni i jednym z pokojów dla przetestowania głośności. Testowy zegar pochodzący z początku lat 60-tych, dzięki podmianie oryginalnego mechanizmu na nowszy (Pragotron typ P100) okazał się niezbyt uciążliwy. Więc niewykluczone, że podobnie zmodyfikowane zegary pojawią się w innych pokojach. System działa póki co bezawaryjnie, pomijając jednorazowe wyłączenie matki krótko po jej uruchomieniu, prawdopodobnie zadziałało jakieś zabezpieczenie przeciwprzepięciowe, pamiątką po tym są do dziś dwie minuty różnicy pomiędzy matką a zegarami wtórnymi. Rzeczą do zrobienia pozostaje także kwestia podtrzymania zasilania na wypadek braku zasilania z sieci, ciekaw jestem jak to rozwiązane jest u innych.  Na zdjęciach zegar matka oraz zegary z dyżurki, kuchni i biura.


* Z1.jpg (41.46 KB, 800x600 - wyświetlony 700 razy.)

* Z2.jpg (40.4 KB, 800x600 - wyświetlony 634 razy.)

* Z3.jpg (41.25 KB, 800x600 - wyświetlony 639 razy.)

* Z4.jpg (43.94 KB, 800x600 - wyświetlony 640 razy.)
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 23 Kwiecień 2019, 13:54:58 »
0

Czy mógłby ktoś przybliżyć, jak matka steruje resztą? Po prostu wysyła impuls co minutę? A może co sekundę?
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 24 Kwiecień 2019, 07:38:05 »
+2

Matka podaje co minute impuls o zmiennej polaryzacji trwajacy 2 sekundy. W przypadku matek wyposażonych w przekaźniki owe impulsy "słychać", a w przypadku Pragotrona EH40 także widać, gdyż są dwie diody sygnalizujace impuls i jego kierunek.
Wiecej o pomiarach czasu na kolei: http://bc.pollub.pl/Content/5955
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 26 Kwiecień 2019, 08:57:36 »
0

Dzięki, wczytam się w wolnej chwili 
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 232 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 11 Listopad 2019, 11:34:18 »
+5

Z kronikarskiego obowiązku, korzystając z świątecznej pory, podsumuję tegoroczne zmiany w naszej sieci zegarowej. Po pierwsze, wczesną wiosną, nasza matka na wypadek przerw w zasilaniu zyskała wsparcie w postaci zasilacza awaryjnego Pragotron ZZ41. Po drugie na korytarzu na piętrze zawisł na tymczasowym uchwycie dwustronny Pragotron PD 40, po trzecie na zewnątrz zawisł po dłuuuugich zmaganiach, na przygotowanej przez kolegę Pawła misternej konstrukcji, dwustronny polski zegar typu ZW2 wyprodukowany przez ZWAP o/Szczecin w roku 1962. Tym samym ilość działających zegarów urosła do 12.


* 20191020_155548-1.jpg (104.09 KB, 1200x900 - wyświetlony 544 razy.)

* 20190813_110156.jpg (86.51 KB, 1200x900 - wyświetlony 483 razy.)

* 20190814_130124.jpg (249.54 KB, 900x1200 - wyświetlony 486 razy.)

* 20190814_130108.jpg (242.19 KB, 900x1200 - wyświetlony 493 razy.)
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!