Świat kolejek wąskotorowych SMF
18 Sierpień 2019, 13:23:55 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Trzy koła wąskotorowe  (Przeczytany 14521 razy)
ksiezyc_nad_gieesem
Mechanik
***
Długość toru:: 162 m

W terenie W terenie


WWW
« : 20 Listopad 2013, 15:37:52 »
+8

Temat powstał z inspiracji i we współpracy z Jarkiem Woźnym.

Tematem wbrew pozorom nie będzie nowy rodzaj pojazdu szynowego lub gotówka, lecz niezwykłe dzieje stacji Koło Wąskotorowe.

Stacja Koło powstała prawdopodobnie w 1914 r. wraz z powstaniem linii do Dąbia Kolskiego.
W 1921 roku linia wąskotorowa do Dąbia Kolskiego została przecięta w jednym poziomie z normalnotorową linią Kutno - Strzałkowo.
Na obrazku powyżej oznaczona numerem 1.
Stacja Koło Wąskotorowe nie była stacją styczną. Stała się nię między 1929 a 1933 r o czym mogą świadczyć zapisy w tabelkach Wotów.
1929

1933

Najprawdopodobniej w tym czasie została przesunięta na zachód i na południową stronę linii Kutno - Strzałkowo.
Przenosiny stacji miały miejsce być może między zimą 1929 r a latem 1930 r. o czym świadczy wydłużenie odległości w kierunku Sompolna.
Zima 1929 r.

Lato 1930

To nie jest jednak takie oczywiste, bo w RJ lato 1932 odległość zmiejszyła się o dwa kilometry.

Po raz ostatni stację Koło Wąskotowe przeniesiono prawdopodobnie w 1968 r.
Widać to po odległościach w tabelkach
RJ 1966/67 (4km)

RJ 1968/69 (3km)


Pozdrawiam serdecznie i trzykrotnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
« Ostatnia zmiana: 20 Listopad 2013, 19:12:38 wysłane przez kalito » Zapisane

..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz
100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1344 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #1 : 20 Listopad 2013, 16:03:42 »
0

Co ciekawe, w terenie pozostały ślady po pierwotnym przebiegu. Mowa o polnej dróżce na północ od linii normalnotorowej (koło dawnego skrzyżowania) i ulicy Mikołajczyka
Zapisane

CARTOON TRABANT CLUB POLSKA
Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Romet 100 '83 "Henio"
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #2 : 20 Listopad 2013, 16:38:28 »
0

Serdeczne dzięki - bo kilka razy jadąc do Wawy zastanawiałem się, gdzie też mógł być przejazd przez normalny tor na drugą stronę Uśmiech
Zapisane

majster
Młotkowy
**
Długość toru:: 129 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 20 Luty 2016, 19:57:02 »
+7

Stacja Koło Wąsk przed przebudową wyglądała tak (stan na 1959 rok):

http://wstaw.org/m/2016/02/20/Ko%C5%82o_W%C4%85sk_1959..JPG
http://wstaw.org/m/2016/02/20/Ko%C5%82o_W%C4%85sk_1959...JPG

Projekt nowej stacji wykonano w grudniu 1964 roku, a zbudowano ją do września 1966 roku, kiedy to została otwarta. W porównaniu ze skromnym układem torowym starej stacji nową zaprojektowano z dużym rozmachem, były to 3 tory przyjazdowo - odjazdowe, tor wagowy, 2 tory techniczne w tym jeden z kanałem oczystkowym długości 12 m przed którym usytuowano zasiek węglowy o pojemności 36 m sześciennych, a na zakończeniu tego toru zaprojektowano obrotnicę długości 12 m, której ostatecznie jednak nie zbudowano, oprócz tego 2 tory odstawcze i 5 torów przeładunkowych wąskich oraz 4 normalne po około 150 m długości frontu przeładunkowego każdy. Wjazd na stację od strony Przystronia osłaniał semafor wjazdowy, natomiast semafory wyjazdowe posiadał także każdy z 3 torów odjazdowych, wszystkie semafory były kształtowe, semafor wjazdowy istniał do końca żywota stacji, natomiast wyjazdowe zostały zlikwidowane dużo wcześniej, nie wiem dokładnie kiedy to się stało, ale gdy pierwszy raz byłem na tej stacji w 1984 roku już ich nie było. Co ciekawe pomimo iż transportery do przewozu wagonów normalnotorowych były już wówczas produkowane w ZNTK Poznań i użytkowane na kolei kaliskiej i średzkiej na nowej stacji w Kole nie zaprojektowano rampy transporterowej. Z dużym prawdopodobieństwem można przypuszczać, że co najmniej jedną rampę zbudowano w 1968 roku, ponieważ w styczniu 1968 roku przydzielono na kolej kujawską pierwsze 5 transporterów, a następne 4 sztuki w marcu i przynajmniej 2 z nich jeszcze w tym samym roku przeszły naprawę rewizyjną w warsztacie w Sompolnie. W każdym razie na planie stacji Koło Wąsk z 1974 roku są 2 rampy transporterowe i przebudowany nieco w porównaniu z projektem z 1964 roku układ torów wąskich, który umożliwiał dojazd do nich. W służbowym rozkładzie jazdy z 1967 roku wszystkie pociągi kursowały już z nowej stacji, a stara, która według książki B. Pokropińskiego "Kujawskie Koleje Dojazdowe" istniała do 1968 roku nie była już w tym rozkładzie jazdy w ogóle wymieniana.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!