Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:21:15 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejka Dziecięca w Eketerinburgu / Rosja  (Przeczytany 7624 razy)
Kolejwizja
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« : 31 Maja 2014, 18:55:11 »
+2

Rozładowanie w Jekaterinburgu
W dniu 1 czerwca 2014r., z okazji Dnia Dziecka, w rosyjskim mieście Jekaterinburg nastąpi świąteczne otwarcie rewitalizowanej kolejki dziecięcej. Kolejka powstała jako kolejka pionierska, ma ok. 6 km długości o prześwicie toru 750 mm. Na otwarciu najważniejszym bohaterem będzie sprawny parowóz zakupiony od niemieckiego partnera pilskiego warsztatu INTERLOK - od warsztatu MaLoWa Bahnwerkstatt w Benndorfie.
Rosyjscy obserwatorzy transakcji wracają uwagę na fakt, że to jest pierwszy raz od bodajże 1923 roku, że Rosja importuje z Niemiec parowóz i za to zapłaci. W latach 1922-23 w ramach tak zwanej Nowej Polityki Ekonomicznej (NEP), Związek Radziecki zamowił w niemieckich zakładach AEG, Borsig, Hanomag, SMF, Henschel, Hohenzollern, Humboldt, Jung, Karlsruhe, Krauss, Krupp, LHW, O&K, Rheinmetall, BMAG, Vulcan, Wolf, Maffei oraz Esslingen 700 egzemplarzy szerokotorowego parowozu ЭГ = EG  (E h2). Po II Wojnie Światowej, niemieckie normalnotorowe parowozy różnych serii oraz nowo zbudowane parowozy serii Gr z NRD na 750mm prześwitu toru dotarły do Związku Radzieckiego już bez zapłaty, jako rekompensacja szkód wojennych.
Doniosłość transakcji podkreśla fakt, że obecny przy pierwszym publicznym pokazie zakupionego parowozu w Jekaterinburgu będzie Prezydent Generalny Rosyjskiej Kolei Państwowej RŻD. Kolejka Dziecięca podlega pod RŻD.
Na Kolejce Dziecięcej w Jekaterinburgu

Chodzi o parowóz noszący zakładowy numer 9, Dh2t, Orenstein & Koppel nr. fabr.12350 z 1931r. W 1982 roku, wschodnio-niemiecka fabryka VEB Eisen- und Hüttenwerke Thale zbudowała dla parowozu nowy kociół o numerze fabrycznym 61705952.
W Niemczech, pozwolenie na wywóz jest wymagany, o ile zabytek jest starszy niż 75 lat, a cena sprzedaży wynosi powyżej 50.000 EUR. MaLoWa uzyskała pozwolenie na eksport do Rosji, ponieważ w Niemczech pozostaną trzy dalsze egzemplarzy tej samej serii.  
W Benndorfie w dniu 7 maja 2014r.
Niełatwym zadaniem była ekspedycja parowozu przez kilka tysięcy kilometrów do poduralskiego celu dostawy. Kompletnie zawiodła niemiecka filia DB Schenker, która po kilkutygodniowym milczeniu uważała, że potrzebne do transportu rosyjską koleją rysunki trójwymiarowe, obliczenia stabilności zaproponowanego sposobu zamocowania parowozu w wagonie kolejowym itp. miał załatwić sam sprzedający. Natomiast niemiecki oddział DHL, współpracując z moskiewskim oddziałem tego koncernu oraz z partnerami w Polsce, załatwił formalności oraz sam transport błyskawicznie i bez szwanku.
Załadowanie w Benndorfie
Za logistykę załadowania ciężarowki w Benndorfie oraz przygotowanie na transport (m.in. zabezpieczenie parowozu przed ewentualną kradzieżą) odpowiadał sprzedający. Wsparcie miał - przede wszystkim przy rosyjskojęzycznej korespondencji oraz przy załatwieniu umowy ora innych potrzebnych dokumentów - ze strony polskiego Interloku. Zamówiony przez DHL przewożnik drogowy rownież pochodził z Polski. W Białymstoku nastąpiło przeładowanie parowozu na szerokotorowy wagon kolejowy z Rosji, a dalszą trasę parowóz już pokonał przyzwoicie, czyli - koleją...
DHL, MaLoWa, klienci rosyjscy
Co ciekawe: Komentując wspomnianą transakcję w niemieckich internetowych forumach, niektórzy z niemieckich Mikolskich komentatorów sięgnęli do podobnych argumentów, co w przeszłości komentatorzy polscy w stosunku do eksportów polskich parowozów. Więc, można było czytać, że "Ruscy nie mają moralnego prawa do zakupu niemieckiego parowozu",  że wywóz tak cennego zabytku to "przykro" i wręcz "szkandaliczne". Inni komentatorzy, jednak, zwrócili uwagę na fakt, że właściciel nie ma środków do zapłacenia za nową rewizję, więc lepiej oddać parowóz chętnemu, któremu widocznie stać na dalsze utrzymanie lokomotywy. A poza tym, kto tak żałuje, że zabytek wyjedzie poza granicą swojego kraju, niech sam oszczupla swój portfel i zgłosi się jako kupujący.

O transakcji niebawem poinformujemy w jednym z odcinków naszej kolejowej telewizji KOLEJWIZJA - w TV ASTA, w sieci INEA, w TV Toruń oraz na naszym kanale YouTube w internecie.

Tekst: Hermann Schmidtendorf, Zdjęcia: Evgenij Zdorovenko i Hermann Schmidtendorf

« Ostatnia zmiana: 31 Maja 2014, 20:53:11 wysłane przez Kolejwizja » Zapisane
Kolejwizja
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 04 Czerwca 2014, 02:53:14 »
+1

Impreza w Jekaterinburgu w dniu 1 czerwca b.r. rzeczywiście była wielkim sukcesem.

 
Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem zarówno wśród MK rosyjskich, jak i niemieckich. Na rosyjskojęzycznych forach internetowych opublikowane jest zdjęcie z napisem określającym kierownika projektu po stronie jekaterinburskiej dziecięcej kolejki, Jewgeniego Zdorowenka, jako "najszczęśliwszego człowieka na świecie". Rzeczywiście, Jewgenij zaangażował się od wielu miesięcy na rzecz wzbogacienia tej kolejki o parowóz. Przy realizacji projektu wykazał się jako człowiek wyrównany, uśmiechnięty, będący w stanie rozwiązać wszelkie zagadnienia pojawiające się w trakcie jego postępowania.

To miłe zobaczyć, że w Rosji jest młode pokolenie miłośników kolejnictwa dbające o historię kolei tak samo, jak na Zachodzie od Buga. Naszą rozmowę z Jewgeniem (na dolnym zdjęciu po prawej) przedstawimy w jednym z najbliższych wydań magazynu KOLEJWIZJA.  Hermann Schmidtendorf
    
« Ostatnia zmiana: 04 Czerwca 2014, 02:59:46 wysłane przez Kolejwizja » Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #2 : 04 Czerwca 2014, 03:26:16 »
0

Ze strony miłośników niemieckich rzeczywiście może być to przykre i niedopuszczalne że nikt w kraju się nie pokusił o zakup tej maszyny. Widocznie jest już duże przesycenie tym towarem. No cóż kasa na tym świecie rządzi i sentymenty idą na bok. A tak przy okazji - czy informacja o cenie, jaką RŻD dały za czajnik jest poufna? Jeśli nie, to jaki to jest rząd wielkości?
Zapisane

To jest przekaz.
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 413 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 04 Czerwca 2014, 10:07:42 »
0

Ale czy naprawdę celem powinno być zachowanie wszystkich lokomotyw, i to akurat w kraju pierwszego przydziału? Kolejka mansfeldzka ma trzy inne zachowane lokomotywy tego typu!
Zapisane
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 04 Czerwca 2014, 11:19:01 »
+5

Co ciekawe: Komentując wspomnianą transakcję w niemieckich internetowych forumach, niektórzy z niemieckich Mikolskich komentatorów sięgnęli do podobnych argumentów, co w przeszłości komentatorzy polscy w stosunku do eksportów polskich parowozów. Więc, można było czytać, że "Ruscy nie mają moralnego prawa do zakupu niemieckiego parowozu",  że wywóz tak cennego zabytku to "przykro" i wręcz "szkandaliczne".

Porównanie sytuacji w Polsce 25 lat temu, gdzie ruch miłośników kolei w Polsce raczkował, a wywożono lub próbowano wywieźć szczęśliwie bezskutecznie często prawdziwe unikaty, ze sprzedażą z bogatych w muzea i koleje historyczne obecnych Niemiec parowozu popularnego typu jest propagandą na miarę Gebelsa niestety...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Kolejwizja
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 10 Czerwca 2014, 16:44:01 »
0

Tak właśnie też uważamy.
Lament pewnych niemieckich kręgów mikolskich co do wywozu jednego parowozu jest przesadą wobec bardzo dobrej muzealnej infrastruktury w tym kraju. Od lat 1970-tych gromadnie kupili tabor w Polsce oraz innych krajach tzw. Wschodu, a wtedy nikt z nich nie oprotestował zubożenie zbiorów w sąsiednich krajach. Z tego powodu pozytywnie oceniamy, że ostatnio z Niemiec do Polski zwróciły parowozy serii Px48 i LAS, że Austria sprzedała Polsce wagony Ybbstalbahn itp. No, i czemu nie parowóz do Rosji, skoro tam będzie w ruchu, kiedy w Niemczech by stał bezużyteczne.
 
Nadmieniam, że zdjęcie pokazujące parowóz z wagonami jest autorstwa Кирилла Широкова - Kirila Szirokowa.

W dniu 6 czerwca b.r. centralna rosyjska telewizja Rosja 1 pokazała parowóz No. 9 na kolejce w Jekaterinburgu:
No 9 in Jekaterinburg-w Jekaterinburgu- в Екатеринбурге Małe | Duże

Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!