
Rozładowanie w Jekaterinburgu
W dniu 1 czerwca 2014r., z okazji Dnia Dziecka, w rosyjskim mieście Jekaterinburg nastąpi świąteczne otwarcie rewitalizowanej kolejki dziecięcej. Kolejka powstała jako kolejka pionierska, ma ok. 6 km długości o prześwicie toru 750 mm. Na otwarciu najważniejszym bohaterem będzie sprawny parowóz zakupiony od niemieckiego partnera pilskiego warsztatu INTERLOK - od warsztatu MaLoWa Bahnwerkstatt w Benndorfie.Rosyjscy obserwatorzy transakcji wracają uwagę na fakt, że to jest pierwszy raz od bodajże 1923 roku, że Rosja importuje z Niemiec parowóz i za to zapłaci. W latach 1922-23 w ramach tak zwanej Nowej Polityki Ekonomicznej (NEP), Związek Radziecki zamowił w niemieckich zakładach AEG, Borsig, Hanomag, SMF, Henschel, Hohenzollern, Humboldt, Jung, Karlsruhe, Krauss, Krupp, LHW, O&K, Rheinmetall, BMAG, Vulcan, Wolf, Maffei oraz Esslingen 700 egzemplarzy szerokotorowego parowozu ЭГ = EG (E h2). Po II Wojnie Światowej, niemieckie normalnotorowe parowozy różnych serii oraz nowo zbudowane parowozy serii Gr z NRD na 750mm prześwitu toru dotarły do Związku Radzieckiego już bez zapłaty, jako rekompensacja szkód wojennych.
Doniosłość transakcji podkreśla fakt, że obecny przy pierwszym publicznym pokazie zakupionego parowozu w Jekaterinburgu będzie Prezydent Generalny Rosyjskiej Kolei Państwowej RŻD. Kolejka Dziecięca podlega pod RŻD.

Na Kolejce Dziecięcej w Jekaterinburgu
Chodzi o parowóz noszący zakładowy numer 9, Dh2t, Orenstein & Koppel nr. fabr.12350 z 1931r. W 1982 roku, wschodnio-niemiecka fabryka VEB Eisen- und Hüttenwerke Thale zbudowała dla parowozu nowy kociół o numerze fabrycznym 61705952.
W Niemczech, pozwolenie na wywóz jest wymagany, o ile zabytek jest starszy niż 75 lat, a cena sprzedaży wynosi powyżej 50.000 EUR. MaLoWa uzyskała pozwolenie na eksport do Rosji, ponieważ w Niemczech pozostaną trzy dalsze egzemplarzy tej samej serii.

W Benndorfie w dniu 7 maja 2014r.
Niełatwym zadaniem była ekspedycja parowozu przez kilka tysięcy kilometrów do poduralskiego celu dostawy. Kompletnie zawiodła niemiecka filia DB Schenker, która po kilkutygodniowym milczeniu uważała, że potrzebne do transportu rosyjską koleją rysunki trójwymiarowe, obliczenia stabilności zaproponowanego sposobu zamocowania parowozu w wagonie kolejowym itp. miał załatwić sam sprzedający. Natomiast niemiecki oddział DHL, współpracując z moskiewskim oddziałem tego koncernu oraz z partnerami w Polsce, załatwił formalności oraz sam transport błyskawicznie i bez szwanku.

Załadowanie w Benndorfie
Za logistykę załadowania ciężarowki w Benndorfie oraz przygotowanie na transport (m.in. zabezpieczenie parowozu przed ewentualną kradzieżą) odpowiadał sprzedający. Wsparcie miał - przede wszystkim przy rosyjskojęzycznej korespondencji oraz przy załatwieniu umowy ora innych potrzebnych dokumentów - ze strony polskiego Interloku. Zamówiony przez DHL przewożnik drogowy rownież pochodził z Polski. W Białymstoku nastąpiło przeładowanie parowozu na szerokotorowy wagon kolejowy z Rosji, a dalszą trasę parowóz już pokonał przyzwoicie, czyli - koleją...

DHL, MaLoWa, klienci rosyjscy
Co ciekawe: Komentując wspomnianą transakcję w niemieckich internetowych forumach, niektórzy z niemieckich Mikolskich komentatorów sięgnęli do podobnych argumentów, co w przeszłości komentatorzy polscy w stosunku do eksportów polskich parowozów. Więc, można było czytać, że "Ruscy nie mają moralnego prawa do zakupu niemieckiego parowozu", że wywóz tak cennego zabytku to "przykro" i wręcz "szkandaliczne". Inni komentatorzy, jednak, zwrócili uwagę na fakt, że właściciel nie ma środków do zapłacenia za nową rewizję, więc lepiej oddać parowóz chętnemu, któremu widocznie stać na dalsze utrzymanie lokomotywy. A poza tym, kto tak żałuje, że zabytek wyjedzie poza granicą swojego kraju, niech sam oszczupla swój portfel i zgłosi się jako kupujący.
O transakcji niebawem poinformujemy w jednym z odcinków naszej kolejowej telewizji KOLEJWIZJA - w TV ASTA, w sieci INEA, w TV Toruń oraz na naszym kanale YouTube w internecie.
Tekst: Hermann Schmidtendorf, Zdjęcia: Evgenij Zdorovenko i Hermann Schmidtendorf