Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Października 2025, 16:21:48 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Px48-1917  (Przeczytany 7424 razy)
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« : 25 Stycznia 2015, 21:46:02 »
0

Px48-1917 za czasów służby na Trzebnickiej KD. Zwraca uwagę nietypowe usytuowanie sprężarki powietrza. Na zdjęciach z Nałęczowskiej KD za kilka lat jest już ustawiona "prawidłowo".


* 329623.jpg (158.82 KB, 933x649 - wyświetlony 1255 razy.)
Zapisane

janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 25 Stycznia 2015, 22:12:23 »
+3

Jak najbardziej typowe. Zauważ, że parowóz posiada sprężarkę jednostopniową - w takie były wyposażane fabrycznie peiksy, w których zamontowano hamulce zespolone. W czasie napraw głównych, chyba w latach siedemdziesiątych zaczęto zakładać sprężarki dwustopniowe i montowano je przy dymnicy po stronie pomocnika.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 25 Stycznia 2015, 22:26:57 »
+5

Montaż sprężarek na stojaku kotła (taki sposób został zatwierdzony dokumentacją producencką z 1955r.) powodował utrudnienia podczas przeglądów kotła i wymiany pękniętych zespórek, w trakcie których trzeba było sprężarkę odjąć, ale przede wszystkim wpływał niekorzystnie, ze względy na generowane drgania - obciążenia dynamiczne, na stan techniczny samego stojaka wystarczająco obciążanego pracą związaną z kompensacją naprężeń termicznych, dlatego dość szybko sprężarki "przeprowadzono" na dymnicę.
Tym niemniej warto zwrócić uwagę że jest to sprężarka dwucylindrowa której stosowanie było bardzo rzadkie (na Pxach stosowano dwa jej typy, z tego jeden był prezentem od cioci UNRRY) zaś regulator biegu umieszczono zgodnie z dokumentacją - tuż przed ścianą czołową budki maszynisty, a nie z technologiczną zasadą umieszczania go jak najbliżej sprężarki.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 26 Stycznia 2015, 11:56:00 »
0

dlatego dość szybko sprężarki "przeprowadzono" na dymnicę.
.... no nie tak szybko. Biorąc pod uwagę, że parowozy wyprodukowano w roku 1955 to zmiana usytuowania sprężarki nastąpiła po około 17-18 latach. Rekonstrukcja  ta była wykonywana w czasie III naprawy głównej czyli w latach 1971-1972.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 26 Stycznia 2015, 18:58:38 »
+2

Na zdjęciu widać sprężarkę Knorra ale już po modernizacji polegającej na dodaniu automatycznej pompy oleju - fabryczne wersje posiadały ręczną pompkę umieszczoną w kabinie którą okresowo podawało się oliwę do silnika. Ponadto ciekawostką, będącą regułą w Px'ach posiadających instalację pneumatyczną i nie tylko tych wychodzących z fabryki, ale również będących już od lat w eksploatacji, jest pozostawienie piasecznicy o napędzie ręcznym. Kolejną rzeczą na którą warto zwrócić uwagę jest turboprądnica FIS-TD - nie wiem czy gdziekolwiek zachowała się takowa w Polsce.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #5 : 03 Lutego 2015, 00:56:28 »
0

Witam zaciekawiła mnie turboprądnica o której wspomniał kolega Kucyk post wcześniej i stąd prośba do kolegi,jeżeli posiada więcej informacji i rysunki na jej temat,o szersze rozwinięcie tematu.
Zapisane

Jakub Szadkowski
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #6 : 25 Lutego 2021, 12:06:03 »
0

Px48-1917 za czasów służby na Trzebnickiej KD. Zwraca uwagę nietypowe usytuowanie sprężarki powietrza. Na zdjęciach z Nałęczowskiej KD za kilka lat jest już ustawiona "prawidłowo".
To ja zapytam.... czy ktoś wie gdzie są fotki tej lokomotywy z późniejszego okresu (szukałem - nie znalazłem)? Pytam, bo czytamy co kolega Dariusz pisał.... że "za kilka lat na zdjęciach z Nałęczowskiej KD jest już ustawiona prawidłowo (ta sprężarka)....
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 25 Lutego 2021, 16:24:57 »
0

Cytuj
Px48-1917 za czasów służby na Trzebnickiej KD. Zwraca uwagę nietypowe usytuowanie sprężarki powietrza. Na zdjęciach z Nałęczowskiej KD za kilka lat jest już ustawiona "prawidłowo".

Nie takie kilka, na kolei trzebnickiej ten parowóz był od nowości w latach 1955-59, a na nałęczowskiej dopiero 1979-81 czyli po dwudziestu latach.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!