Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 00:56:34 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prośba o identyfikację szyny  (Przeczytany 16887 razy)
farciarz
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« : 20 Stycznia 2016, 13:21:26 »
0

Podczas prac ziemnych przy budowie kładki na rzece w Skarżysku-Kam. wyskoczyło spod świdra wiertnicy kilka fragmentów rosyjskiej szyny z sygnaturą z przełomu wieków XIX/XX. Tajemnicą jest, skąd w tym miejscu znalazły się takie fanty, bowiem świder siegnął 7 metrów głębokości w wale rzeki i choć obecne jej koryto po regulacji datuje się na lata 70-te XXw. to nigdy tu żaden tor nie przebiegał. Podejrzewam ewentualny związek z innym wątkiem na tym forum, dotyczący szerokości torów bocznicy w Skarżysku, zwanej "Linijką".

Skręcenie szyny nie wydaje się wynikiem działania mechanicznego wiertnicy a raczej skutkiem rozerwania wybuchem (?), jakby nie było, historia nasza jest wyjątkowo "rozrywkowa"         




Czy ktoś z Szanownych Kolegów podejmie się próby zidentyfikowania tego złomu, co bądź o wartości historycznej?
« Ostatnia zmiana: 20 Stycznia 2016, 23:46:56 wysłane przez farciarz » Zapisane
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #1 : 20 Stycznia 2016, 19:32:43 »
0

1889 - nówka sztuka
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 23 Stycznia 2016, 22:43:44 »
0



Prawdopodobnie są to "pamiątki" po rozbiorach Polski i rosyjskim zaborze na tych ziemiach.

W Marculach na torach SKW widziałem napisy sprzed 1900r.

http://starachowicefoto.blox.pl/2009/06/1906.html
Zapisane
Jacob
Nowicjusz
*
Długość toru:: 21 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 24 Stycznia 2016, 14:43:09 »
0

A czy koryto nie było regulowane wcześniej? Często przy takich inwestycjach budowano tory "technologiczne" do przewożenia ziemi, piasku itp. wykorzystując staroużyteczne szyny. 
Zapisane
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 24 Stycznia 2016, 19:36:35 »
0

Raczej nie tyle po rozbiorach co było efektem przekazywania staroużytecznych szyn na kolejki.

To kilka zdjęć z okolic Chmielnika
http://www.fotosik.pl/zdjecie/23c29b53ab78bc51

Spotykało się tu wszelkiej maści szyny rosyjskie, niemieckie, austryjackie - pewnie efekt zaborów, działań wojennych I i II wojny, ale też  amerykańskie - może z UNRY ? Jednak myślę że większość pojawiła się w trakcie remontów jako staroużyteczne. Dlaczego tak myślę Ponieważ są one wymieszane między sobą. Nierzadko pospawano rosyjską z niemiecką.
Zapisane
farciarz
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 24 Stycznia 2016, 20:19:49 »
0

Do czasu regulacji rzeki w bodaj pierwszej połowie lat 70-tych ub. wieku (bez użycia sprzętu kolejowego) płynęła ona pierwotnym korytem, meandrami typowymi choćby dla okolic Wąchocka. Przemysł lokowano w XIXw. po drugiej stronie rzeki w stosunku do tego znaleziska i tam wybudowano bocznicę szerokotorową, możliwe że na rosyjskich torach. Ale jak klasyfikujecie tę szynę, choćby po wymiarach, jako normalno- czy wąskotorową? I ważne pytanie w kwestii ogólnej - dlaczego nie widzę moich zdjęć w tym temacie?
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 25 Stycznia 2016, 01:01:29 »
+2

Cytuj
Ale jak klasyfikujecie tę szynę, choćby po wymiarach, jako normalno- czy wąskotorową?

Zależy o jakich latach mówimy.

Zerknąłem sobie do tabelki i wymiary tej szyny pasowałyby do rosyjskiego typu IV (No 31):
- Wysokość szyny: 119,25 mm
- Szerokość stopy: 100 mm
- Szerokość główki: 53,5 mm
- Pole przekroju: 38,354 cm2
- Masa 1 mb szyny: 30,11 kg

Jakby ktoś chciał porównać, to polecam Album nawierzchni: (załącznik I do kursu Dróg żelazn. Cz. 1) (w załączeniu strona przedstawiająca inkryminowaną szynę).

W 1889 roku wyprodukowano ją z pewnością do zastosowania w torze szerokim (ewentualnie normalnym). Na kolejach wąskotorowych układano wówczas szyny znacznie lżejsze (10-16 kg/m). Później jednak przy okazji wymiany nawierzchni stare szyny normalno- czy szerokotorowe lądowały na wąskotorówkach. Po II wojnie min. ten typ leżał na liniach wąskotorowych zarządzanych przez PKP.

Raczej jednak wątpliwe żeby tak ciężki typ szyny zastosowano w jakiejkolwiek kolejce tymczasowej (budowlanej, gospodarczej) czy przemysłowej. Obstawiałbym, że stara, wyeksploatowana szyna została wykorzystana w jakiejś konstrukcji - może jako słupek albo element ścianki szczelnej, wzmocnienia skarpy czy czegoś w tym stylu.


* Szyna 31.jpg (198.95 KB, 684x921 - wyświetlony 1019 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
farciarz
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 25 Stycznia 2016, 21:58:33 »
0

Dzięki za merytoryczną identyfikację, też wydaje mi się trafna. Również myślałem że te fragmenty zostały przywiezione wraz z ziemią na budowę wału koryta rzeki ale doprawdy zastanawiający jest zbieg okoliczności że akurat w tym  punkcie wiertnica trafiła na 7 (siedem!) różnej wielkości fragmentów tej szyny.  Z rąk pracowników udało mi się wykupić (za 0,7 l. Krakusa ) tylko dwa ale za to z napisami.
Zapisane
mastif
SGKW
*
Długość toru:: 83 m

W terenie W terenie

coś tam z elektryką


« Odpowiedz #8 : 31 Stycznia 2016, 20:40:41 »
0

A moje źródła pokazują że oba typy nie to nie to samo 
typ IVa
Wysokość szyny: 120,5 mm
- Szerokość stopy: 100 mm
- Szerokość główki: 53,5 mm
- Pole przekroju: 39,45 cm2
- Masa 1 mb szyny: 30,89 kg
typ 31
Wysokość szyny: 119,00 mm
- Szerokość stopy: 100 mm
- Szerokość główki: 53,5 mm
- Pole przekroju: 38,35 cm2
- Masa 1 mb szyny: 30,11 kg

różnią się też grubością stopki
typ IVa ma 9mm
typ  31 ma 8mm
jednoznacznie można je rozpoznać, gdyby to był koniec szyny z otworami, bo mają odmienny rozstaw otworów pod łubki
Zapisane

Używaj polskich znaków. Wszak jest różnica, czy robisz komuś "łaskę" czy "laskę". Prof. J. Bralczyk
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 01 Lutego 2016, 06:24:11 »
0

Zaraz, IV to nie to samo co IVa, choć jak widać różnice są niewielkie (wzmocniono stopkę). Mówimy o typie IV. Może zresztą produkowano jeszcze jakiś pokrewny typ, ale ten jest na razie najbliżej.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 17 Października 2017, 21:36:14 »
0

Prośba o pomoc w określeniu daty produkcji szyny.


* szyna.jpg (126.73 KB, 1280x720 - wyświetlony 1054 razy.)
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!