Ale jak klasyfikujecie tę szynę, choćby po wymiarach, jako normalno- czy wąskotorową?
Zależy o jakich latach mówimy.
Zerknąłem sobie do tabelki i wymiary tej szyny pasowałyby do rosyjskiego typu IV (N
o 31):
- Wysokość szyny: 119,25 mm
- Szerokość stopy: 100 mm
- Szerokość główki: 53,5 mm
- Pole przekroju: 38,354 cm
2- Masa 1 mb szyny: 30,11 kg
Jakby ktoś chciał porównać, to polecam
Album nawierzchni: (załącznik I do kursu Dróg żelazn. Cz. 1) (w załączeniu strona przedstawiająca inkryminowaną szynę).
W 1889 roku wyprodukowano ją z pewnością do zastosowania w torze szerokim (ewentualnie normalnym). Na kolejach wąskotorowych układano wówczas szyny znacznie lżejsze (10-16 kg/m). Później jednak przy okazji wymiany nawierzchni stare szyny normalno- czy szerokotorowe lądowały na wąskotorówkach. Po II wojnie min. ten typ leżał na liniach wąskotorowych zarządzanych przez PKP.
Raczej jednak wątpliwe żeby tak ciężki typ szyny zastosowano w jakiejkolwiek kolejce tymczasowej (budowlanej, gospodarczej) czy przemysłowej. Obstawiałbym, że stara, wyeksploatowana szyna została wykorzystana w jakiejś konstrukcji - może jako słupek albo element ścianki szczelnej, wzmocnienia skarpy czy czegoś w tym stylu.