Aktualnie Islandia nie posiada żadnego transportu kolejowego, choć coraz poważniej podchodzi się do budowy kolei normalnotorowej łączącej Reykjavik, Hafnarfjörður i Keflavik (lotnisko międzynarodowe). Trwają pracę nad planami zagospodarowania terenów, ale to i tak nie ten klimat i temat...


W przeszłości na Islandii istniał jeden poważniejszy system kolei działający na całkiem szerokim obszarze obecnego centrum stolicy oraz trzy pomniejsze (wszystkie na wąskim torze). Żadna z nich jednak nie pełniła roli transportu publicznego. Tym poważniejszym systemem była kolej portowa w Reykjaviku, która otaczała jezioro Tjörnin. Stołeczna kolejka portowa liczyła łącznie ponad 12 kilometrów i działała na rozstawie szyn 900 mm. Powstała i została oddana do eksploatacji w 1913 roku.

Użytkowane były dwie dwuosiowe lokomotywy parowe o masie służbowej 15 ton, kilkadziesiąt wagonów samowyładowczych oraz dwa wagony do przewozu ludzi - w tym wypadku pracowników portu i zakładów przetwórstwa rybnego. Pierwotnym przeznaczeniem kolejki była pomoc przy rozbudowie portu. Ta dowoziła kamienie z kamieniołomów z głębi półwyspu aż do brzegu i na falochrony. Zanim wybudowano falochrony - w ich miejscu istniały drewniane mosty, na których ułożono torowisko. Później kolejka znalazła szersze zastosowanie i wykorzystywano ją przy rozbudowie obiektów portowych oraz w celach towarowych między różnymi zakładami a portem. Ruch zawieszono w 1928 roku, choć planowano wykorzystać istniejące elementy linii i rozbudować kolejkę na wschodnią część Reykjaviku. Tak się jednak nie stało. Do 1944 roku rozebrano wszystkie elementy kolejki i nie został po nich żaden ślad. Jedną lokomotywę można podziwiać w muzeum, zaś druga stoi na przystani.
Użytkowanych było sześć bocznic, dwie stacje towarowe, jedna mijanka i jedna lokomotywownia.
Tabor stanowiły wspominane wyżej dwie lokomotywy parowe wyprodukowane przez fabrykę Arnold Jung i nazwane później "Pionér" oraz "Minør". Co ciekawe, po zakończeniu eksploatacji wagonów samowyładowczych - te zostały sprzedane do... Polski

Minør:

Pionér:


