Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:08:58 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Islandia (w przeszłości)  (Przeczytany 3333 razy)
Vikingbeer
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie



« : 07 Maja 2016, 14:08:54 »
+8

Aktualnie Islandia nie posiada żadnego transportu kolejowego, choć coraz poważniej podchodzi się do budowy kolei normalnotorowej łączącej Reykjavik, Hafnarfjörður i Keflavik (lotnisko międzynarodowe). Trwają pracę nad planami zagospodarowania terenów, ale to i tak nie ten klimat i temat...



W przeszłości na Islandii istniał jeden poważniejszy system kolei działający na całkiem szerokim obszarze obecnego centrum stolicy oraz trzy pomniejsze (wszystkie na wąskim torze). Żadna z nich jednak nie pełniła roli transportu publicznego. Tym poważniejszym systemem była kolej portowa w Reykjaviku, która otaczała jezioro Tjörnin. Stołeczna kolejka portowa liczyła łącznie ponad 12 kilometrów i działała na rozstawie szyn 900 mm. Powstała i została oddana do eksploatacji w 1913 roku.



Użytkowane były dwie dwuosiowe lokomotywy parowe o masie służbowej 15 ton, kilkadziesiąt wagonów samowyładowczych oraz dwa wagony do przewozu ludzi - w tym wypadku pracowników portu i zakładów przetwórstwa rybnego. Pierwotnym przeznaczeniem kolejki była pomoc przy rozbudowie portu. Ta dowoziła kamienie z kamieniołomów z głębi półwyspu aż do brzegu i na falochrony. Zanim wybudowano falochrony - w ich miejscu istniały drewniane mosty, na których ułożono torowisko. Później kolejka znalazła szersze zastosowanie i wykorzystywano ją przy rozbudowie obiektów portowych oraz w celach towarowych między różnymi zakładami a portem. Ruch zawieszono w 1928 roku, choć planowano wykorzystać istniejące elementy linii i rozbudować kolejkę na wschodnią część Reykjaviku. Tak się jednak nie stało. Do 1944 roku rozebrano wszystkie elementy kolejki i nie został po nich żaden ślad. Jedną lokomotywę można podziwiać w muzeum, zaś druga stoi na przystani.

Użytkowanych było sześć bocznic, dwie stacje towarowe, jedna mijanka i jedna lokomotywownia.
Tabor stanowiły wspominane wyżej dwie lokomotywy parowe wyprodukowane przez fabrykę Arnold Jung i nazwane później "Pionér" oraz "Minør". Co ciekawe, po zakończeniu eksploatacji wagonów samowyładowczych - te zostały sprzedane do... Polski

Minør:


Pionér:



Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!