Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 11:03:30 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.  (Przeczytany 33384 razy)
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« : 18 Listopada 2016, 19:11:37 »
0

Witam.

Poczytałem,policzyłem i postanowiłem że tej zimy zbuduję mała kolejkę ogrodową. Mam doświadczenie w majsterkowaniu, w tamtym roku zbudowałem od zera żaglówkę w 51h (budowa na czas) wiec i z kolejka sobie poradzę tym bardziej ze wiele lat miałem HO i to na całe mieszkanie.

Główne założenie to kolejka  mobilna do szybkiego składania i rozkładania, a szerokość torowiska właśnie ma być pod wagon kolebę o pojemności ok 100 litrów np na piasek . Oglądałem taka taczkę,pozdejmowałem wymiary i wychodzi że jest to coś między 184 a 260mm.

Wiem że praktykujecie trzymanie się pewnych szerokości ,ale ponieważ i tak tych torów czy wagonów nie kupie w sklepie, tylko muszę sam zrobić  bo to frajda i jest taniej-to nie wiem czy jest taki sens trzymać się zunifikowanego rozstawu...

kolejka ma być tylko moją, dla znajomych,ich dzieci i dla funkcji transportowych , na tyle mała by wozić ją w aucie.

I teraz 184 to wydaje się za mało,  241 nieco za dużo...

http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg  Jeśli ten wagon jest na tor 184mm to jaką on może mieć pojemność w litrach i szerokość w najszerszym miejscu?

  Tzn oczywiście najlepiej było by ciąć deski na podkłady tak by nie było odpadków.

Poszedłem do OBI,Castoramy  i poszukałem profili zamkniętych bo na nie w 100% się zdecydowałem

OBI 15x15 -grubosc ścianki 1,5mm . - 21zł
       30x 20   grubość ścianki 2mm      33zł
 
Podkłady  20x70 x 2m - 10zł     30x70 x2m  18zł


Castorama   20x20 -grubość ścianki 1,5mm - 16,22zł
                   30x20  -grubość ścianki 2mm     22zł  

Podkłady bardziej kwadratowe z obrobionymi brzegami b zbliżone do oryginalnych  4,5cmx 4,5cm x 180cm  -9 ,61zł  tylko lekko upaprane zielonym impregnatem.

Podobnie jak u kogoś, zależy mi na łatwym magazynowaniu bo nie mam za wiele miejsca, dlatego pewnie zdecyduje się na cieńsze podkłady by zajmowały po zeskładowaniu mniejszą wysokość.A waga też jak najmniejsza bo planuje noszenie torowiska w trudnym terenie.


Długość odcinka torowiska to 1m z wystającymi naprzemiennie płaskownikami -tak jak w kolejce HO , u mnie płaskownik będzie wystawał z profilu na 40mm.

I teraz gdybym zdecydował się na 220mm to akurat z 2m odcinka deski wyszło by mi 5 podkładów ok 39-40cm szerokości.  Przy 260mm już szerokość torowiska robi się nieco duża , przy noszeniu do auta,składowaniu a przecież przy wyrównywaniu podłoża na ułożenie takiej przenośnej kolejki każdy cm ma znaczenie bo to skała,korzenie itp... 



« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2016, 20:29:12 wysłane przez p121 » Zapisane
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 18 Listopada 2016, 21:52:21 »
0

Po obejrzeniu iluś filmów i zdjęć mam dylemat bo widzę że cześć tego taboru np na tor 184mm jest strasznie przeskalowany.

http://tarnowskiegory.naszemiasto.pl/artykul/kolejka-waskotorowa-przy-skansenie-maszyn-parowych-juz,3717404,artgal,t,id,tm.html  
 Tutaj mamy lokomotywę gdzie maszynista jest wewnącz , nie mówiąc już o szerokości i wysokości lokomotywy.

Zaś tu mamy ten sam tor gdzie lokomotywa jest naprawdę mała ale zgodna ze skalą  i maszynista mieści się siedząc na niej okrakiem.

https://www.youtube.com/watch?v=rbEuv_Pna0E


Mam więc wybór albo zrobić przesadnie duże wagony jak na tym zdjęciu ,


http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg

 co mi się niezbyt podoba ale tory będą małe i łatwe w transporcie , albo zrobić kolebę zgodnie ze skalą i tym co oczekuję żeby miała dokładnie 100litrów pojemności i do jej wymiarów dobrać torowisko zgodnie ze skalą co nie będzie zunifikowane ale będzie  ładnie wyglądać....

« Ostatnia zmiana: 18 Listopada 2016, 21:55:33 wysłane przez p121 » Zapisane
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 19 Listopada 2016, 14:36:31 »
0

Zdecydowałem się na tor 184mm ale tak naprawdę w kolejach wąskotorowych wiele zakładów ,tartaków itp stosowało odpowiedni dla siebie rozstaw spowodowany szerokością pomieszczeń, dróg itp.

Martwi mnie jednak to że jeśli kolej 1435 mm ma wagony o szerokości ok 3000mm to przy torze 184mm jak koleba u góry będzie miała 50 cm szerokości całość może być bardziej wywrotna.

Na metrowy odcinek torowiska będę potrzebował  :

2x 1000mm profilu 20x20 x1,5 za 16zł

7x 330mm podkładu z deski 20x70mm  (6szt za 10zł)

28x płaskownik 20x30x 3mm z otworem 6mm  

28 wkrętów do drewna z łebkiem najlepiej na klucz 10

2 płaskowniki ok 16x 16 x 80mm do włożenia do środka profilu,    

https://zapodaj.net/19b0562dd4d55.bmp.html

kilka szt elektrod do spawania płaskowników do szyny dla mocowania podkładów ...i tu się trochę zastanawiam czy nie ma lepszego wyjścia bo ciecie 28 blaszek z płaskownika, ich wiercenie i spawanie będzie dość czasochłonne . Jeśli ktoś robi z teownika czy ceownika może go po prostu nawiercić i już przykręcać...jest to wygodniejsze.




« Ostatnia zmiana: 19 Listopada 2016, 14:54:17 wysłane przez p121 » Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 19 Listopada 2016, 20:01:56 »
+1

"Po obejrzeniu iluś filmów i zdjęć mam dylemat bo widzę że cześć tego taboru np na tor 184mm jest strasznie przeskalowany. "

Bo dla standardowego toru 184mm skalowane są różne prześwity torów. 1435 do 184 mm daje skalę około 1:8, a 600 do 184 daje 1:3,3. Lokomotywa w Tarnowskich Górach to komercyjna produkcja dla atrakcji turystycznej a nie model i tyle -duża jest bo tak im to wyszło :-)

Kolejka wąskotorowa ma większą szerokość taboru w stosunku do szerokości torów. Wąskotorowy tabor na 600mm miał różne szerokości od małych kolebek i wagoników przemysłowych po szerokie platformy drzewne szerokie na 2000mm.

Nie patrz na ceny profili w OBI czy Castoramie bo przepłacisz. Cena x2 w stosunku do składów ze stalą. Długość handlowa profili na składach to 6m. Długość przęsła najlepiej jak jest podziałem tej długości. Sensowne długości to 1,5 lub 2m - bo łatwo transportować.

Zastanów się też nad ceownikiem 40x20 jako materiałem na szynę - dla większej kolejki będzie oki.

W południowej Polsce są już 2 kolejki na tor 184 mm.
Tarnowskie Góry - http://tarnowskiegory.naszemiasto.pl/tag/skansen-maszyn-parowych-tarn-gory.html
Ogrodzieniec      - http://www.jura-centrum.pl/index.php/parkrozrywki
Wez ten tor mocno pod uwagę bo 184mm to nie mała kolejka.

Jak wybierzesz już prześwit toru to podkłady przeskaluj i koniec dylematu.
http://750mm.pl/index.php?topic=2060.20


Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 20 Listopada 2016, 12:00:02 »
0

Tak wiem że ceny tam są wyższe .  Tutaj strona z Zawiercia gdzie podają wagę danego profilu zależnie od wymiarów.Bardzo przydatne :

http://www.konsorcjumstali.com.pl/kategorie/profile_zimnogiete_prostokatne

Myślę o wymiarze profilu zamkniętego 20x 15 x 1,5  max 2mm a podkład 330mm.   Przy 2mm to już waga 1kg za metrowy odcinek.Podkład ok 200g i na metrowy odcinek łącznie wychodzi mi masa ok 4,8kg.To sporo jeśli wezmiemy pod uwagę ze będą to tory mobilne do noszenia.

Ceownik mnie interesuje bo z jednej strony mogę go ponawiercać i przykręcić do podkładów, ale problem robi się przy łaczeniu torowiska bo ja chcę wsuwać płaskownik w profil zamkniety co da szybkie i sztywne połączenie nawet bez skręcania. Przy ceowniku musiałbym zaprojektowac i wykonać każde połączenie i pewnie straciłbym cały zaoszczędzony czas...

Dylemat mam z tymi blaszkami ,spawanie 28szt to trochę czasu ,wiercenie,docinanie. Ich waga wyszła mi ok 1200g to też sporo.  Mogę ewentualnie zmniejszyć ich wymiary i grubość do 20x20 x 1,5 .Muszę przeliczyć to na roboczogodziny ile będzie trwało składanie metrowego odcinka torów.

Podobnie myśle przy budowie wiec zapewne wykorzystam wiele z twoich rozwiązań, tyle ze przy większym rozstawie decyduje się na mniejszy i cieńszy profil .Twój 25x15x 2 a ja mysle o 20x15x1,5  lub nawet 20x10x 1,5 .jednak przy  nacisku nie większym jak 100kg na oś nie powinno być raczej problemu.





« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2016, 12:30:29 wysłane przez p121 » Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 20 Listopada 2016, 12:46:19 »
0

A nie myślałeś o zrobieniu klasycznej szyny?? Teownik 30x30x4 i pręt kwadratowy 20mm. Będzie mniej spawania niż robienie tych podkładek do profilu zamkniętego. Po za tym nie wiem czy profil o ściance 1,5 mm ci długo wytrzyma. To cienka ścianka która będzie się wyginać. Szyny z teownika nie trzeba wiercić. Wystarczy lekko szlifierko naciąć i  dać wkręty. Można by i nie nacinać ale przy przenoszeniu podkłady mogą się przesuwać. Na łączeniach daj 2 płaskowniki na szynę tak jak to jest naprawdę robione z tym że możesz przyspawać je.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 20 Listopada 2016, 16:59:33 »
+1

...hmm

Takie kolejki buduje się latami - to radość z dłubania.

Taki plan, że zrobię przez zimę i będzie może się nie sprawdzić. Musisz mieć czas na przemyślenia, zdobycie planów, pozyskanie materiałów itp itd
To nie chip na krowę i już cielę  Chichot
Dylemat mam z tymi blaszkami ,spawanie 28szt to trochę czasu ,wiercenie,docinanie. Ich waga wyszła mi ok 1200g to też sporo.  Mogę ewentualnie zmniejszyć ich wymiary i grubość do 20x20 x 1,5 .Muszę przeliczyć to na roboczogodziny ile będzie trwało składanie metrowego odcinka torów.

Podobnie myśle przy budowie wiec zapewne wykorzystam wiele z twoich rozwiązań, tyle ze przy większym rozstawie decyduje się na mniejszy i cieńszy profil .Twój 25x15x 2 a ja mysle o 20x15x1,5  lub nawet 20x10x 1,5 .jednak przy  nacisku nie większym jak 100kg na oś nie powinno być raczej problemu.




Profil nie może być słaby. Twoje torowisko ma być rozkładane, więc musisz założyć, że idealnie równo nie będzie i że mogą być 2 lub 3 kolejne podkłady niepodparte i wtedy gdy ktoś o większej wadze stanie na szynę to .....

Jeżeli chcesz zbudować torowisko przy małym nakładzie pracy torowisko to jako podkłady użyj odwróconego ceownika C50 - (dla 184mm i wąskich torów) i "szyny" spawaj bezpośrednio do podkładu-ceownika.

« Ostatnia zmiana: 20 Listopada 2016, 17:50:56 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 20 Listopada 2016, 20:29:46 »
0

Dziękuje za sugestie. Jednak jak pisałem liczy się dla mnie masa i czas rozkładania-składania. Taka szyna była by najładniejsza ale i też najcięższa i najbardziej pracochłonna...


W przypadku klasycznego łączenia trzeba to poskręcać - a wsunąć płaskownik w profil jest szybciej niż skręcać śruby z nakrętkami, podkładkami do czego jeszcze trzeba klucze.

Ja mam wiele hobby i uprawiam wiele sportów. Żaglówkę zbudowałem w 51 h nie licząc czasu na dojazdy i kupno materiałów a ludzie też łodzie budują latami,co świadczy o tym że raczej nie będę skupiał się na detalach tylko na użyteczności ,może nie do końca bo lubię estetykę dlatego tak przeliczam każdą minute pracy czy nie można zrobić tego szybciej .

Masz rację że może to być nieco za delikatne,ale jak wezme do reki profil to uznam który jest optymalny,w castoramie nie ma porównania ale muszę balansować na tej granicy bo ile człowiek uniesie metrów takiego torowiska przy wadze 1m= 5kg...  6szt   A jak będzie pod górę,nierówny teren,daleko od auta to mniej...

Dlatego liczę każdy gram i nawet nie chcę myśleć ile będzie ważył ten wagonik bo łożyska z oprawą jakie znalazłem to aż 600g szt na wał 15mm, jeszcze koła , a potem się okaże ze waży tak dużo ze kolebę będę robił z tytanu...


Jaką średnicę wału proponujecie dla 184mm przy średnicy koła ok 100mm i masy wagonu z ładunkiem ok 200kg? 15mm wystarczy? Myśle nad łożyskami   albo  gotowe łożyska w obudowie żeliwnej za ok 9-12zł albo same łożyska  za 1,50 zł z kostką stalową z wywierconym otworem na łożysko zamknietą blaszką na 4 śrubki  -znów jak u ciebie.
Zapisane
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 20 Listopada 2016, 20:48:09 »
0

Jedno małe ale , spawanie teownika plus przekrój prostokątny wymaga wykonania oprzyrządowania .
Samo spawanie jest mocno czasochłonne ,i jeśli robi się to samemu to owszem ale już zlecenie temu komuś już takie tanie nie będzie .
Koleba o pojemności 100litrów to spora koleba i nie wiem czy dla niej tor 7 1/4 " nie będzie za mały .
Poza tym tak już to napisano dla danego rozstawu można przyporządkować koleby na 600 , 750 ,1000 mm trzeba mieć też to na uwadze że zmienia się też skala .
Stąd na jednym torze może jeździć tabor w różnych skalach , co często widać na różnych kolejkach ogrodowych .
A nade wszystko trzeba się zdecydować co chcemy mieć .
Mogę podać swój przykład ,początkowo jako, że intersuje mnie tylko wojskowe koleje polowe przyjąłem że będzie to 1:6 ,szybko jednak okazało się, że wystąpiły problemy konstrukcyjne przy budowie HF-ki  i musiałem z toru jaki by był właściwy dla tej skali przejść na 5".
Obecnie pojazdy szynowe buduję w skali właściwej dla rozstawu .
Nie trzeba nic kombinować , a i tak przy długości parowozu około 120cm ledwo mieści się do samochodu .
Jeśli dodam wagony to i tak szyny muszę wozić na przyczepie , a co by było gdyby parowóz był większy , chyba ciężarówka  
Tak że zawsze trzeba liczyć siły na zamiary , tak przynajmniej uważam .

Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 20 Listopada 2016, 21:55:42 »
+1

W załączeniu rysunek wózka dla "komercyjnego wagonu" na tor 127mm jaki zbudowałem.
Coś może pomoże. Jeszcze nie mam doświadczeń z jazdy, ale w przyszłości coś na forum o wagonie napiszę.

Budując konkretny model będziesz musiał indywidualnie podejść do sprawy.

Możesz poszukać coś na niemieckich stronach - wpisuj fedlbahn

https://www.youtube.com/watch?v=bfqI96cw-Dk  - kolejka przemysłowa sprzedawana komercyjnie 7,25 cala czyli 184mm

Mnie też ciągnęło do większej kolejki a teraz jestem zadowolony z 5 cali.


* technologia wozka 127mm.png (62.95 KB, 1039x732 - wyświetlony 1345 razy.)
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 21 Listopada 2016, 21:35:02 »
0

Tory mam już zaplanowane, po prostu na składzie dokonam ostatecznej decyzji jakiej grubości będzie profil.

Teraz myślę nad wagonem i widzę z rysunku ze stoczyłeś oś z 18 do 10mm w miejscu wejścia do łożyska. Ja jeszcze się zastanawiam nad średnica ośi, bo im większe łożysko tym większa masa. Udało mi sie znaleść scinki blach stalowych o różnych grubościach ale tez dylemat czy 2mm czy grubsza. Wagon ma wozić też skałę i nie chcę by kamienie zrobiły wgniecenia.
Trochę  nie wiem jak zabrać się za ramę- widzę u ciebie wygięty ceownik, ale jak go tak wygiąć by w miejscu gięcia zachować taki kształt? Na przykładzie aluminium dolna i górna krawędz wygina się  do góry lub do dołu ...

Nie do końca moja kolejka będzie modelem, nie zamierzam przeliczać  skali każdej części,wszystko będzie na oko -chce by to ładnie wyglądało,ale zrobię z tego co uda mi się łatwo kupić.Najważniejsze są wymiary koleby a reszta ma być dostosowana do jej wymiarów by było stabilnie. Taka koleba może też być zwykła platformą, wystarczy ze te pionowe mocowania na kolebę zrobię na śrubach- po ich zdemontowaniu będę mógł np ułożyć na ramie deski i wagon w kilka minut zmienić w platformę .Na początku gdy wagon będzie jeden to będzie ekonomiczne ale do tego raczej potrzebuję ramę w formie prostokąta niż owalu jak w kolebach.

Brakuje mi paru ważnych danych jak  średnica osi, średnica łożyska i jego typ ,grubości poszczególnych elementów... ale to tylko dokładne obejrzenie jednej z kolejek  mogło by mi pomóc.Dziekuję za rysunek.
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 22 Listopada 2016, 08:20:09 »
0

Teraz myślę nad wagonem i widzę z rysunku ze stoczyłeś oś z 18 do 10mm w miejscu wejścia do łożyska. Ja jeszcze się zastanawiam nad średnica ośi, bo im większe łożysko tym większa masa.

Nie do końca moja kolejka będzie modelem, nie zamierzam przeliczać  skali każdej części,wszystko będzie na oko -chce by to ładnie wyglądało,ale zrobię z tego co uda mi się łatwo kupić.

Brakuje mi paru ważnych danych jak  średnica osi, średnica łożyska i jego typ ,grubości poszczególnych elementów... ale to tylko dokładne obejrzenie jednej z kolejek  mogło by mi pomóc.

W takim układzie możesz zastosować standardowe oprawy do łożysk i problem z głowy.

... a masą taboru się aż tak nie przejmuj bo masa sprzyja stateczności.


* lozysko-w-obudowie-ucp.jpg (2.87 KB, 150x140 - wyświetlony 1995 razy.)

* Oprawa-UCP.jpg (98.31 KB, 625x592 - wyświetlony 1067 razy.)
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 22 Listopada 2016, 21:10:08 »
0

Tak tę tabelkę znalazłem i nad tymi sie zastanawiałem ale uważam ze to trochę prowizorka, tzn wolałbym tradycyjny układ jak u ciebie mimo że jest z tym więcej roboty ale efekt wizualny jest ładniejszy.

Czy uważasz ze przy masie 200kg wagon os 18mm średnicy stoczona w miejscu wejścia do łożysk na 15mm będzie wystarczająca ?

W najbliższym tygodniu pojadę do tokarza i muszę sie już na coś zdecydować,coś zamówić itp a wciąż niepełne informacje..
Zapisane
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 22 Listopada 2016, 22:49:12 »
0


Czy uważasz ze przy masie 200kg wagon os 18mm średnicy stoczona w miejscu wejścia do łożysk na 15mm będzie wystarczająca ?
Oś w kolebie 1:1 ma średnicę 45mm, podpiaście 42mm, a zatoczenie pod łożysko 40mm. I można tym przewieźć ponad 1 tonę ładunku. Moim zdaniem spokojnie wystarczy te 18mm. Dla pewności zastosuj odpowiedni materiał- stal C45. Można nawet kupić wałki wykonane w tolerancji H9 jak ktoś chce mieć ładnie.
Pozdrawiam.   
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 23 Listopada 2016, 07:45:50 »
0

Myślę, że średnica osi w łożysku wystarczy fi=12mm, ale dobrze jest wykonać oś z lepszego gatunku stali.

Nasz forumowy weteran budowy kolejek "Mallet" radzi by oś wytaczać z pręta gwintowanego klasy 8.8 - i ja też już tak robię ;-)

Czyli kupujesz w "sklepie śrubkowym" taki pręt np. M24-8.8 długi na metr i toczysz. (koszt takiego pręta to około 25zł)

Najpierw zaprojektuj koła, a później wytaczaj oś.

Powodzenia :-)
« Ostatnia zmiana: 23 Listopada 2016, 10:30:26 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 23 Listopada 2016, 11:24:57 »
0

Wiem że chcesz ograniczyć masę ale tu bym nie schodził na małe wymiary. Zrób na łożyskach na wałek 20mm. Na 12 to nie wytrzyma jak będziesz jechał i koła będą stukały na łączeniach szyn.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 23 Listopada 2016, 11:57:12 »
+1

Nasz forumowy weteran budowy kolejek "Mallet" radzi by oś wytaczać z pręta gwintowanego klasy 8.8 - i ja też już tak robię ;-)

Czyli kupujesz w "sklepie śrubkowym" taki pręt np. M24-8.8 długi na metr i toczysz. (koszt takiego pręta to około 25zł)

Panowie używacie prety gwintowane do budowy osi Co? Przecież jakikolwiek gwint, szczególnie trójkątny, na części obciążonej dynamicznie, to potencjalne miejsce pęknięcia. O nakladzie pracy przy jego staczaniu ze względu na gwint nie wspominając.
 Są przcież dostępne w handlu wałki stalowe tolerowane, ze stali C45 ( to samo co śruba 8.8 ). Taki pręt jest gładki jak szkło, trzyma wymiar w zależnosci od średnicy z dokładnością  ok minus 0,05 mm ( tolerancja H9 ). Sam w tym roku zamawiałem takie elementy tyle że fi 50mm. Nawet tokarz z którego usług korzystałem, był pod wrażeniem ich jakości. Cenowo wychodzi po ok 4-5 zł brutto za kilo.
Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 23 Listopada 2016, 12:08:54 wysłane przez CX MANIAK » Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 23 Listopada 2016, 12:43:37 »
0

Hm. Nie wiem o jakim kształcie osi do zabudowy w wagonie myślisz.
Pręt gwintowany który proponuję to materiał do obróbki, a nie produkt tylko do przycięcia.

Tam gdzie oś wejdzie do łożyska i tam gdzie nasadzisz koło będzie toczone. Cała oś jest przetoczona wg rys. poniżej.

Oś w "technologi toczenia z pręta gwintowanego 8.8" ma bardziej złożony kształt. Osie wytoczy tokarka CNC wg rysunku. Zakładam, że pasowanie się uda dograć. Dlatego wpisałem koledze, który pisze program by dopasował tolerancję do otworu po rozwiertaku, tak by koło wciskać na prasie i może na kleju do metalu. Otwory w kołach były rozwiercane rozwiertakiem a i tak wyszło na średnicy ciut +.

Pręt toczy się dobrze a przytoczony tu wałek nie wiem...... ale może to dobry materiał. Opisany powyżej wałek trzeba zapamiętać - pomysł może się przydać.

O technologi swojej zabawki zadecyduje autor 



* os.jpg (98.04 KB, 1620x857 - wyświetlony 1016 razy.)
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 23 Listopada 2016, 13:03:29 »
+1

Zaprezentowałem w wątku obok czeski wagon roboczy klubu S.M.P.D.
http://www.smpd.cz/obrazky/olympia/realizace/sterk_01.jpg
http://www.smpd.cz/mapa.html

W załączeniu ich szkice z opracowania tego wagonu.
(które extra wyszukałem w archiwum dla rozwoju kolejnictwa )
Zerknijcie na szkic osi.

U nich także podpatrywałem rozwiązań.

Tu wersja handlowa zestawu kołowego na tor 5"
https://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/spur-5-gelegenheiten/rs-01.html


* nakladni002.jpg (136.55 KB, 683x1024 - wyświetlony 896 razy.)

* nakladni004.jpg (168.46 KB, 1024x683 - wyświetlony 1021 razy.)

* nakladni001.jpg (245.32 KB, 683x1024 - wyświetlony 989 razy.)
« Ostatnia zmiana: 23 Listopada 2016, 13:13:32 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 23 Listopada 2016, 19:16:20 »
0

Dziekuję za tak wyczerpujące odpowiedzi. Wał powstanie na pewno z walca stalowego-nie z pręta gwintowanego-nie ma problemu z ich zakupem, często są ścinki i kawałki w sklepie jaki znam.

Właśnie robię rysunek i wysyłam do tokarza do wyceny.

Myślę nawet o tokarce bo do 300mm długosci i do 180 srednicy można zrobić na tych najmniejszych a nową taką widziałem za 2400...wiec wstępnie próbuje się rozeznać jakie to ma możliwości i jakie są koszty zakupu akcesoriów.

Jeszcze jeden wymiar mnie niepokoi. Czy przy torze 184mm i kołach toczonych z walca 100mm,  środek koła jak wyjdzie 90mm a rant 5mm to czy ten rant nie będzie za niski??? Czy może lepiej aby rant miał np 7 lub 8mm wysokości aby nie było problemów np na rozjazdach?   Wstępnie planowałem koło nie mniejsze niz 90mm o grubości 20mm gdzie 5mm przypada na rant w najszerszym miejscu a 15mm na oparcie o szynę.Co o tym myślicie?

Zapisane
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!