Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 11:07:58 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przenośna kolejka ogrodowa na materiały sypkie.  (Przeczytany 33387 razy)
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #20 : 23 Listopada 2016, 19:56:05 »
+3

Jeszcze jeden wymiar mnie niepokoi. Czy przy torze 184mm i kołach toczonych z walca 100mm,  środek koła jak wyjdzie 90mm a rant 5mm to czy ten rant nie będzie za niski??? Czy może lepiej aby rant miał np 7 lub 8mm wysokości aby nie było problemów np na rozjazdach? 


Tu jest o profilu koła.
http://www.dbc-d.de/gleisstandard.htm

Dla koła wąskotorówki trzeba przyjąć profil koła trochę tak, jakby z rozstawu większego.
Czyli masz 184mm to zwiększasz wymiary parząc na koło dla 260mm

Ja dla koła na tory 5" mam obrzeże 5,5mm, szerokość koła koleby 18mm, a wagonu 21mm.
Tobie dla 184mm zaleciłbym obrzeże około 7mm, a szerokość całkowitą koła nie mniej niż 22mm.
Przemyśl sprawę i zrób jak uważasz.

Moje wypowiedzi to dialog i przekazywanie doświadczeń innym.
Proszę  je traktować poglądowo, bo się ciągle uczę jak budować taką kolejkę.
Pomogli mi - teraz ja staram się pomóc innym.
Pozdrawiam wszystkich, a zwłaszcza tych którzy próbują coś robić.
« Ostatnia zmiana: 23 Listopada 2016, 20:25:35 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 23 Listopada 2016, 21:19:36 »
0

Małe sprostowanie do dyskusji ponieważ wkradła się mała nieścisłość ,z pręta gwintowanego raczej osi się nie wytoczy ,tu chodzi raczej o długie śruby jakościowe .
W dawnych czasach gdy kłopot był ze wszystkim , a dostępność materiału żadna w ten sposób można było poradzić sobie z zakupem odpowiedniego materiału .
Ot taka mała dygresyjka .
A co przewożonych materiałów to zestaw wózków kłowych na tor 5" spokojnie dawał sobie radę z przewozem ,około 20 -stu worków cementu .
Problem widzę tylko w układaniu torów w przygodnym terenie ,bez klinów na pewno się nie obędzie .
Zapisane
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 23 Listopada 2016, 22:09:13 »
0

Myślę nawet o tokarce bo do 300mm długosci i do 180 srednicy można zrobić na tych najmniejszych a nową taką widziałem za 2400...wiec wstępnie próbuje się rozeznać jakie to ma możliwości i jakie są koszty zakupu akcesoriów.
Tu muszę wylać Ci szanowny kolego kubeł zimnej wody na głowę. Na tych maleńkich tokarkach nie obrobisz tak dużych średnic. Albo wrzeciono stanie, a w najlepszym wypadku pojawią się drgania, które momentalnie stępią nawet najlepszy nóż. Druga sprawa to przelot wrzeciona, bo przecież robiąc osie najpierw musisz ponawiercać nakiełki. Piszę to gdyż sam toczę na małej tokarce i pomimo silnika 3f o mocy 1,1 kW są problemy gdy element ma powyżej 100 mm średnicy. Do takich prac jak budowa kolejki ogrodowej, to przynajmniej coś wielkości polskiej TSB20, a ideałem byłby TUM25. Niestety tu ceny zaczynają się od 5 tysi w górę za używaną maszynę.

Małe sprostowanie do dyskusji ponieważ wkradła się mała nieścisłość ,z pręta gwintowanego raczej osi się nie wytoczy ,tu chodzi raczej o długie śruby jakościowe .

No to wszystko jasne teraz. Bo kolega Micho z tymi prętami gwintowanymi tak wyjechał...
Zapisane
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #23 : 23 Listopada 2016, 22:18:30 »
0

Zgadza się ,ale małe tokarki też są bardzo pomocne ,całą armaturę na takiej starożytnej tokarce do HF-ki wytoczyłem .
Ośki do kół zresztą też .
Po prostu duże rzeczy lepiej zlecić na dużą maszynę ,a w drobiazgi na które często tokarze kręcą nosem wykonać samemu , a jaka przy tym frajda ,gdy po dorobieniu części i skręceniu np. gwizdawka zaczyna żyć 
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #24 : 23 Listopada 2016, 22:32:05 »
0

No to wszystko jasne teraz. Bo kolega Micho z tymi prętami gwintowanymi tak wyjechał...

Drodzy koledzy ja nie piszę w trybie, "że może by zrobić"

...ja te pręty mam kupione i przekazane do toczenia - gdyby nie brak czasu to osie by już były.
Poczekajcie może ze 2 -3 tygodnie to będą.

Pręty kupione tu
http://www.hexagon.biz.pl/oferta/pret-gwintowany-1000mm2000mm3000mm-p-513.html
 one rzeczywiście istnieją 

A pomysł z toczeniem wałka - do sprawdzenia.
« Ostatnia zmiana: 24 Listopada 2016, 09:26:08 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 23 Listopada 2016, 22:54:04 »
0

Zgadza się ,ale małe tokarki też są bardzo pomocne ,całą armaturę na takiej starożytnej tokarce do HF-ki wytoczyłem .
Ośki do kół zresztą też .
Po prostu duże rzeczy lepiej zlecić na dużą maszynę ,a w drobiazgi na które często tokarze kręcą nosem wykonać samemu , a jaka przy tym frajda ,gdy po dorobieniu części i skręceniu np. gwizdawka zaczyna żyć  
Dokładnie jest jak piszesz. Małe elementy jak najbardziej. Niestety te większe to mordęga, jak nawet uda się zamocować. Lepiej komuś zlecić...albo kupić konkretną maszynę.

A pomysł z toczeniem wałka - do sprawdzenia.
Tu nie trzeba nic sprawdzać. Proszę, osie na zmienny rozstaw, wytoczone z wałka fi50, stal C45 tolerancja H9. Nie jestem tylko klepaczem w klawiaturę... Tylko że ja w innej skali robię...
Edit: Gwoli wyjaśnienia, te dwa rdzawe elementy przy kołach to tulejki ustalające prześwit. Oś w środkowej części nie była poddawana żadnej obróbce.


* P1110729 (Copy).jpg (122.65 KB, 1024x768 - wyświetlony 1068 razy.)
« Ostatnia zmiana: 24 Listopada 2016, 11:21:59 wysłane przez CX MANIAK » Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #26 : 24 Listopada 2016, 14:08:32 »
0

Kolego CX MANIAK - mam wrażenie jakbyśmy byli po dwóch stronach barykady???
Nie licytuję się z Tobą co lepsze.

Ty użyłeś wałka, a ja pręta gwintowanego.

Dzielę się na forum swoimi doświadczeniami. Piszę jaki mam, czy jaki znam pomysł na rozwiązanie problemu.
Staram się przestrzec przed błędami.... i tyle.

Oś masz fajną - fachowo zrobiona. Może też z wałka kiedyś skorzystam.
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 24 Listopada 2016, 15:30:36 »
+1

Kolego CX MANIAK - mam wrażenie jakbyśmy byli po dwóch stronach barykady???

Absolutnie nie. Moim zdaniem po prostu poniosłeś niepotrzebne dodatkowe koszty. Wałek gładki jest tańszy w zakupie. Bo nie płacisz za gwintowanie. Tokarz też mniej by wziął, nie musiałby staczać gwintu, a jedynie wykonałby podpiaście i osadzenie łożyska. Po prostu pręt gwintowany jako oś do zestawu kołowego średnio się nadaje. A pisze o tych błędach po to, aby nasz nowy kolega ich nie powielał.
Żadnej złośliwości z mojej strony się nie doszukuj, gdyż cenię to co robicie koledzy w świecie kolejek ogrodowych. Sam niestety z braku miejsca, na taką zabawę w tej chwili nie mogę sobie pozwolić.
Zapisane
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #28 : 24 Listopada 2016, 18:25:25 »
0

Dziekuję koledze micho, zrobię obrzeże około 7,5mm.  Jedynie grubość koła bez obrzeża zostanie taka jak grubość szyny ze względu na masę.

Co do tych prętów i ogólnie tokarki mam akurat kogo zapytać i od razu powiedział ze gwintowane pręty są miękkie a i do toczenia nie jest to najlepszy kształt przynajmniej dla początkującego i ogólnie że wały robi się z C 45.
A co do tokarki to oglądam filmy i czytam forum cnc ,nie chcę zaśmiecać tego tematu rozmowami o tokarce, jeśli kupię to jakaś mała , i wtedy będę toczył na niej cześć drobnych elementów a większe rzeczy  odpłatnie w zakładzie.Obecnie i tak wszystko będzie zamówione  bo bez doświadczenia i tak nic nie wytoczę

No to teraz czekają mnie tylko zakupy co pewnie potrwa ok 2 tygodni,jeśli dostanę tanio ścinki blach 2-3mm za 1,50 za kg na kolebę to reszta już nie będzie problemem.Zwykłe arkusze blachy 2mm w rozmiarze 90x 2000 znalazłem u kogoś za 50zł wiec to i tak jest tanio bo wystarczy na jedną kolebę i jeszcze zostanie. Reszta wszystko jasne-przynajmniej tak myślę. Dziękuję za potrzebne informacje.

Zapisane
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 24 Listopada 2016, 21:10:35 »
+2

Jeśli zostawisz szerokość powieszchni tocznej koła taką jak szerokość szyny to na bank masz na łukach wykolejenia .
Chyba, że będziesz miał same proste .
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #30 : 25 Listopada 2016, 08:12:57 »
+1

Budując tor kolejki pamiętaj o koniecznych poszerzeniach torów w łukach.
Bez tego tabor będzie się, zle wpisywał w łuki.
Przy zerowym poszerzeniu toru może nawet "zaciskać zestawy kołowe" - moja lokomotywa już to przeżyła.

Jeżeli na prostym torze będzie prześwit toru 184 to w łuku możesz zrobić 190.

W normie www.dbc-d.de napisano, że poszerzenie dla toru 184mm wynosi max 190, ale dla wąskotorówki czy feldbahn-u można ciut dodać ...zwłaszcza, że pewnie nie planujesz dużych promieni łuków.

W mojej wąskotorówce 5" jest tak:
tor prosty 127(tolerancja +1)mm
łuk R4,2m 130(+1)mm (ale może dziś dałbym 131(+1)


Przypomnę jak jest w 1:1
wg Przepisów Zasadniczych W1 PKP dla toru 600mm
§ 2  Tor  kolejowy

Szerokość toru w łukach o promieniu mniejszym niż: R = 200 m,
przy szerokości toru 600 mm powinna być odpowiednio zwiększona.
Zwiększenie to nie powinno przewyższać 18 mm dla toru szerokości 600 mm
...
Dozwolone zwężenie toru, spowodowane ruchem pociągów, nie powinno przewyższać 2 mm, poszerzenie zaś 5 mm.
Szerokość toru w żadnym przypadku nie powinna przewyższać:
618 mm przy normalnej szerokości toru 600 mm




Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #31 : 25 Listopada 2016, 16:32:36 »
+1

Zbyt mała szerokość wieńca tocznego koła, oprócz problemów które wymienili koledzy, sprawi kłopoty na rozjazdach. Przy małej szerokości, ma brzydką przypadłość wpadania w gardziel krzyżownicy. Wszystko regulują normy profilu i warto się ich trzymać.
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: 25 Listopada 2016, 22:34:06 wysłane przez CX MANIAK » Zapisane
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #32 : 26 Listopada 2016, 18:17:02 »
0

Sami napisaliście to o co właściwie chciałem zapytać.    

Bo myślę teraz nad łukami i dość ciasnymi i tu widzę ze koło powinno być o parę mm szersze...ale to najmniejszy problem..

  Jeśli to makieta stała to jasne ze z prostego wchodzimy w łuk i tor na początku luku ma te 184mm a z każdym centymetrem wzrasta do tych 190mm np 50cm dalej.... i  ponownie wraca na końcu łuku do szerokosci toru prostego.Widać zresztą na prawdziwych torach deformacje i wytarcie po zewnętrznym łuku.

Co jednak zrobić gdy moje tory to będą odcinki 1m łączone w dowolne konfiguracje? Przecież nie mogę zrobić łuków na 190mm bo jak je połączę z prostymi?


Może wyjściem by wagoniki nie wypadały z łuków przy ich zbliżonej szerokości rozstawu była by inna(mniejsza) średnica koła ,lub wysokość obrzeża ,a nawet stoczenie obrzeża na ostro u samej góry?czy zle myślę?

« Ostatnia zmiana: 26 Listopada 2016, 18:23:52 wysłane przez p121 » Zapisane
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #33 : 27 Listopada 2016, 01:16:29 »
0

Poszerzenie prześwitu zależy od promienia łuku. Widać to w przepisach które przytoczył Micho. Zmniejszenia średnicy koła nie polecam, gdyż zwiększy się tendencja do wykolejeń. Ciekawe jak to rozwiązują np Niemcy. Budują przecież tymczasowe torowiska kolejek ogrodowych na przykład w halach. Może stosują odcinki przejściowe proste ( przykładowo 184mm-190mm) Normy modelarskie dotyczące torowisk przeglądałeś?
Zapisane
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 27 Listopada 2016, 20:28:25 »
0

Przerabiałem to i niestety bez krzywych przejściowych się nie obędzie .
Po prostu musisz mieć odcinki łuków które zapewnią przejście , ba dobrze by było aby łuki miały pochylenie .
Przy jazdach z lokomotywą gdy tego nie było musiałem balansować ,nie mówiąc o notorycznym wykolejaniu się na łukach taboru ,poprawiło to dopiero podbicie torów .
A wydawało mi się, iż  przy tak małej prędkości nie ma takiej potrzeby ,a jednak .
A ja się zastanawiam jak to rozwiązano na kolejach CK widać, że część taboru ma koła dwurantowe .
I choć spotyka się to na kolei konnej to jednak co z łukami .

Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #35 : 28 Listopada 2016, 22:15:37 »
0

…  tak coś czuję, że kolega p121 chce zbudować po prostu fajną kolejkę, a my ładujemy mu tu reżim kolejowy. Napisz bardziej wyraźny plan kolejki (zanim cię zniechęcimy techniką kolejową).
Dobrze będzie gdy się „technicznie nie zaszachujesz” (i oto w tym wątku dbamy) - czyli by nie powstało coś co utrudni ci dalsza rozbudowę, czy w przyszłości poważniejszą zabawę.
Może bardziej będzie odpowiadała ci kolejka typu typowy felbahn  - torowisko tego typu ma duże uproszczenie, tabor też jest prostszy.

Buduję teraz tabor typu ”fedbahn”  - ciągle uczę się budować takie kolejki. W przyszłości, o ile będę miał dostęp do warsztatu i czas to spróbuję zbudować coś konkretniejszego.  …ale wróćmy tematu torowiska.

Torowisko zaplanowane jest jako przenośne i dlatego system jest modułowy, uproszczony, pakowny i lekki. Staram się jednak by było po kolejarsku. Kolejka była rozłożona 2 miesiące. Przewiozła dzieci z okolicy i na tym torowisku jeździła dobrze. Trawnik nie był zbyt równy i trzeba było podkładać klockami drewna. Przęsła torowe zbudowałem tak, by mogły po nim jeździć większe lokomotywy – 3-osiowe, a może i 4-osiowe (zobaczymy).

Mój system przęseł to:
-tor prosty 127mm L=1,5m
-tor prosty przejściowy 127-130mm L=0,75m
- łuk R4,2m 18st 130mm L=1,3m
-tor prosty 130mm L=1,5m (planowany) jako prosty pomiędzy odwrotnymi łukami
-tor prosty 127mm L=0,5m (planowany) jako pasówka
-rozjazd – w opracowaniu

Przęsła są łączone wsuwkami wpuszczanymi w profil i skręcane – 2 śruby M6 na łącznik, w łączniku gwintowane otwory.
Napisałeś, że chcesz przęsła długie na 1m – trochę krótkie…

Działaj dalej… Pozdrawiam

Na fotach: Moja GLS-ka na opisanym powyżej torowisku,  składowisko torów modułowych - gdzieś w niemczech


* f1 2016-08.jpg (238.83 KB, 900x527 - wyświetlony 1220 razy.)

* tory-1.JPG (84.02 KB, 800x600 - wyświetlony 955 razy.)
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2016, 22:57:14 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #36 : 28 Listopada 2016, 22:55:49 »
0

Nie przeglądałem norm modelarskich.

Spokojnie,nie zniechęcę się ,mój dziadek był kolejarzem a pociągami interesuję się od dziecka. To co buduję to kompromis między parametrami, normami , ładnym wyglądem a użytecznością pod moim kontem. I pewnie z 80% będzie tego ostatniego.
Dlatego np :wagonik koleba będzie miał ramę prostokątną a nie taka owalną, bo raz będzie mi to łatwiej zespawać ,a dwa będę mógł zrobić dwa wagony w jednym, czyli platformę z deskami wkładanymi np miedzy ceowniki albo kolebę po założeniu wsporników na których jest sama koleba. Przy okazji będzie łatwiejsze w transporcie jak będzie można tak obniżyć wagę przez demontaż.

Z tymi torami trochę się zmartwiłem- ale jest wyjście:  4 odcinki 0,5m przejściowe. Potem wam to narysuję jak by to  miało wyglądać.

Proszę o tydzień przerwy, muszę ogarnąć tokareczkę,w wolnym czasie którego mam niewiele, a wczoraj dopiero sam wyciągałem ją z auta i bez zamontowania kółeczka się nie obeszło.Zanim ją doposażę i się nauczę  pewnie zima minie, ale ktoś tu powiedział ze to czasochłonne hobby
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #37 : 28 Listopada 2016, 23:06:18 »
0

Dlatego np :wagonik koleba będzie miał ramę prostokątną a nie taka owalną, bo raz będzie mi to łatwiej zespawać ,a dwa będę mógł zrobić dwa wagony w jednym, czyli platformę z deskami wkładanymi np miedzy ceowniki albo kolebę po założeniu wsporników na których jest sama koleba.

Coś podobnego też planuje. Na dwóch prostych wózkach kłonicowych chcę zabudować małą platformę.
 ...coś jak na fotce poniżej - tyle, że wózki będą "kolebowate"


* Teichgut-Feldbahn-018.jpg (257.67 KB, 902x602 - wyświetlony 1293 razy.)
Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #38 : 28 Listopada 2016, 23:12:35 »
0

Gdybyś jednak chciał się pobawić w modelowe koleby, polecam ten filmik i ogólnie kanał tego gościa. Co prawda tor dużo szerszy ale...https://youtu.be/fQ4WsBqB9Ns Jest tu pokazany sposób gięcia ram z ceownika do koleb na tor 10 1/4"
Pozdrawiam.
Zapisane
p121
Nowicjusz
*
Długość toru:: 20 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #39 : 04 Grudnia 2016, 12:42:25 »
0

https://www.youtube.com/watch?v=rfFmI2oLv4I  na tym filmie w 1,43 widać ciekawy patent na amortyzacje wagonu. Myślę czy go nie wykorzystać ale śruby musiały by być twarde bo wydaje mi się ze w miejscu sprężyny gwint jest stoczony do okrągłego pręta.Pomysł mi się podoba ale mam wrażenie ze może to być słabe bo śruba jest za cienka...

Byłem na składzie metalowym i cena tam jest dużo nizsza,a nie tylko 100%   Np profil 15x15 -3m zamiast 21zł zapłaciłem 5.10zl , ciecia mi nie policzyli a wał z C 45 20mm średnicy kosztował 2,70 netto zł za 1kg. Były ścinki wiec wziąłem 50cm.

Jak tylko znajdę skład z drewnem to nakupię desek na podkłady. Na razie jeszcze kończę tokarkę bo liczę na to ze chociaż wały wykonam sam a może i koła.

Zapisane
Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!