Świat kolejek wąskotorowych SMF
08 Grudnia 2024, 12:45:55 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Sierpów  (Przeczytany 8635 razy)
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« : 02 Stycznia 2018, 20:44:37 »
+13

Witajcie,

W ramach wolnego pół dnia zajrzałem dzisiaj do Sierpowa.

Stacja ta jest moim zdaniem podwójnie ciekawa.

Po pierwsze, wciąż jest tam zachowane sporo infrastruktury typowej dla prowincjonalnej stacyjki a więc: dworzec, budynki pomocnicze, tory (poza jednym rozjazdem), semafory, pędnie do nich, szczudła po słupach do linii telefonicznej, mosty... Tak więc, pomimo dużej dewastacji, stacja wciąż jest dość kompletna i zawiera sporą ilość infrastruktury, którą gdzie indziej na wąskotorówkach ciężko by zlokalizować w jednym miejscu.

Po drugie, sama historia stacji jest dość oryginalna. Początkowo zbudowana jako przelotowa stacja na torze 600 mm, urosła do czterokierunkowego węzła po połączeniu z koleją cukrowni Leśmierz. Po wojnie, po przekuciu kolei PKP na tor 750 mm, przez dwadzieścia lat funkcjonował tu splot torów 600/750 (jak dokładnie to wyglądało, tego nie wiem).

Ale przejdźmy do meritum:

Leśmierz

W kierunku wschodnim od stacji odgałęział się tor do cukrowni. Linia zaczynała się od małego mostku, z którego zachował się jedynie przyczółek, do tego tylko po jednej stronie.



Następnie tor biegł wzdłuż wiejskiej drogi. Tu w zasadzie nic nie widać, poza tym, że płoty gospodarstw po jednej stronie są odsunięte od drogi. W pewnym miejscu następowała zmiana strony.





Dalej tor biegł po północnej stronie drogi niewielkim nasypem, który jest wciąż widoczny i niedługo przed cukrownią odbijał w lewo. Obecnie jest to łąka, ale ślad wciąż widać.



Na placu ładunkowym cukrowni zachował się niewielki budynek, zapewne pierwotnie będący magazynem a następnie zaadaptowany do roli lokomotywowni dla normalnotorowej lokomotywy manewrowej.



I jeszcze stojący tuż obok bonus dla wtajemniczonych: Co to jest? Na trzech betonowych słupach, stoi, również betonowe, ciastko z dziurką




Aaa... no jasne... słup triangulacyjny. Ale to już obecnie rzadkość. Mało ich się zachowało.



Linia na Świnice

W kierunku zachodnim od stacji odgałęział się tor linii cukrowniczej w stronę Świnic Warckich. Zapewne miał szerokość 600 mm, podobnie jak reszta sieci kolei cukrowni Leśmierz.

Zaraz za stacją tor skręcał ostro w lewo. Idąc tamtędy trafiamy na ślad semafora, chyba jednego z nielicznych na kolejach cukrowniczych. Zapewne kluczowa była tu styczność z linią PKP.



Po kilkuset metrach następowało skrzyżowanie z linią 1435 mm. Tor musiał iść mniej więcej tam, gdzie stoi widoczny na zdjęciu samochód [widok jest w stronę Sierpowa]. Podejrzewam że widoczny na zdjęciu budynek mógł mieć coś wspólnego z tymże skrzyżowaniem, aczkolwiek równie dobrze mogę się mylić.



Następnie następowała łąka, las, i wreszcie błotnista droga. Dalej się nie zapuszczałem, może kiedyś, gdy dzień będzie dłuższy. Trasa aż prosi się o penetrację rowerem.





I jeszcze przy starotorzu pozostała żelazna podstawa pod "coś"...



Skrzyżowanie z bocznicą

Cukrownia posiadała bocznicę normalnotorową krzyżującą się z linią wąskotorową kilkaset metrów na północny zachód od stacji. Całość była zawiadywana z sąsiadującej, parterowej nastawni.




Na torze normalnym były ponadto zakończone betonowymi kozłami żeberka ochronne



Na torze wąskim do dziś zachowały się oba semafory



Muszę zaznaczyć jedną rzecz: Idąc wzdłuż toru w stronę wspomnianego skrzyżowania, trafiamy na dość świeże ślady cięcia rosnących przy torach krzaków. Widać też, że "coś" w miarę niedawno tędy jechało.



Stacja

Układ torowy zachował się w miarę kompletny. Po wschodniej stronie zdemontowano rozjazd prowadzący kiedyś w stronę Świnic (kolor czerwony). Wcześniej (ok. 1987) rozebrano także bocznicę do cukrowni (kolor niebieski), pozostawiając jednak prowadzący do niej rozjazd. Po drugiej stronie wszystko się zachowało, poza wspomnianym już mostkiem na bocznicy do cukrowni i prowadzącym do niego torem.




Poza tym zwraca uwagę w miarę zachowany osprzęt do pędni napędzających niegdyś trzy semafory wjazdowe na stację (z których zachowały się dwa).




Budynek szopy-magazynku zbudowany z podkładów niestety już się poddał...



I na zakończenie taki widoczek:




Dworzec

Sam budynek dworca musiał kiedyś być całkiem sympatyczny. Było w nim wszystko, czego było potrzeba: Kasa biletowa, poczekalnia, pomieszczenie dyżurnego ruchu...



Niestety, dzisiaj stan jest alarmujący. Dach trzyma się ostatkiem sił.



W środku widoczne są ślady działalności złodziei i zwykłych meneli. Piec kaflowy padł ofiarą poszukiwaczy schowanego w nim poniemieckiego złota (bądź czegokolwiek innego, co miałoby w nim być schowane), zaś zwolennicy miedzi posunęli się aż do wypruwania rurek bergmanna ze ścian. Ciekaw jestem ile groszy w ten sposób zarobili... Sufit w kasie biletowej już nie daje rady



Reasumując - będąc w okolicy warto zajrzeć. Za parę lat tego dworca już nie będzie. Chyba że ktoś się za niego "weźmie"... ale to raczej czysta fantazja.

PS. Cały tekst ma charakter krajoznawczy i absolutnie nie jest moją intencją wywołanie kolejnej odsłony wojny polsko-polskiej.
« Ostatnia zmiana: 02 Stycznia 2018, 21:50:00 wysłane przez Kajetan » Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2695 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 02 Stycznia 2018, 22:38:08 »
+5

30 grudnia ostatnio tam "coś" jechało i wycinali krzaki.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 07 Stycznia 2018, 16:25:30 »
+10

Sierpów to esensja kolei wąskotorowej.
Dworzec, poczekalnia, magazyn, kasa biletowa, rozjazdy, cztery kierunki - bocznice, skrzyżowanie z koleją normalnotorową, semafory, most, las, pola i... klimat końca.
Bardzo lubię to malownicze miejsce. Niegdyś mostek uniemożliwiał dojazd dalej, do Ozorkowa. Chłopaki z kolejki nad wszystkim trzymają dozór i chociaż nie jest idealnie, budynek się chyli ku upadkowi od kiedy tylko pamiętam, to należy się cieszyć, że wciąż utrzymywany jest ruch drezynowy wraz z podstawowym bieżącym utrzymaniem, wycięciem krzaków, opryskami w lecie. Dzięki takim działaniom mamy wciąż okazję ujrzeć jak prezentuje się niewielka stacja kolejowa o paradoksalnie potężnym znaczeniu ruchowym.

Pozwolę sobie zamieścić kilka fotografii mojego autorstwa z tego uroczego miejsca "za życia". Krzyżowania pociągów czy oblotu składu w tym miejscu raczej już nie zobaczymy. Smutny


* f1010010.jpg (69.35 KB, 800x536 - wyświetlony 902 razy.)

* f1010011_2.jpg (109.5 KB, 800x536 - wyświetlony 971 razy.)

* f1010012.jpg (88.8 KB, 800x536 - wyświetlony 1061 razy.)
« Ostatnia zmiana: 07 Stycznia 2018, 16:30:21 wysłane przez prof_klos » Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
brok
Zawiadowca
****
Długość toru:: 423 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 08 Stycznia 2018, 17:38:53 »
+3

Nie ma to jak wspomnienia, poniżej dwa moje zdjęcia ze schyłkowego okresu w dziejach stacji...


* sierpow.jpg (137.88 KB, 800x600 - wyświetlony 899 razy.)

* sierpow2.jpg (83.26 KB, 800x600 - wyświetlony 980 razy.)
Zapisane

Najpiękniejsze są takie podróże,
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa...
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2695 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 08 Stycznia 2018, 19:53:58 »
0

Kto i kiedy rozebrał rozjazd na tym bocznym torze??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 09 Stycznia 2018, 14:08:48 »
0

Nie pamiętam czy przypadkiem ten skrawek szyn nie posłużył za "reperaturkę" na moście, by w ogóle dało się dojeżdżać dalej, w stronę Ozorkowa w sezonie 2006? Niechaj ktoś sprecyzuje dokładnie.

Fotografie Broka są bardzo ujmujące. Radek, złapałeś wspaniałe momenty. Ten mikroskopijny lasek u wjazdu na teren stacji, tor ułożony w łuku, semafor i "kwadratowy" łuk to przepiękna sceneria. Co ciekawe semafor z jednej strony jest na "jazdę wolną", z drugiej zaś "na stój", co jest dziełem chłopaków z Łodzi sprzed jakiś 15 lat. Chwała im za to, ileż to fotografii powstało przy tych semaforach. Że też te sygnały dotąd pozostały na swoim wskazaniu!

 
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
mylene
Gość
« Odpowiedz #6 : 13 Stycznia 2018, 19:12:01 »
+2

Nie pamiętam czy przypadkiem ten skrawek szyn nie posłużył za "reperaturkę" na moście, by w ogóle dało się dojeżdżać dalej, w stronę Ozorkowa w sezonie 2006? Niechaj ktoś sprecyzuje dokładnie.
Rozjazd brakując na stacji Sierpów Wąsk. został zabrany w całości w inne miejsce, nie wiemy jednak gdzie trafił. Za rozjazdem pod grubą warstwą ziemi i zielska leży jeszcze ok. 30 m torowiska z danego odcinka na zachód. Przez kilka lat ten odcinek od stacji wąskotorowej do normalnotorowej był bocznicą z placem przeładunkowym na końcu. Natomiast żadne szyny z tej stacji nie były brane do uzupełniania torowiska do Ozorkowa. Faktycznie w 2006 r. brakowało 60 metrów toru w okolicy Wróblewa, ale został on uzupełniony szynami ze wschodniej mijanki z Koryt, SKKW pomagało kolejarzom wykonać konieczne prace. Drugi przyczółek mostku na odcinku do Leśmierza został usunięty ok. 3 lata temu podczas remontu mostu drogowego. W 2001 r. na przyczółkach leżały jeszcze podłużnice, a za drogą przy torach cukrowniczych stał semafor i tarcza zaporowa. Podobnie było z torem z/do cukrowni, po 2001/2 r. na stacji był jeszcze cały odcinek od rozjazdu do mostku, później on zniknął. 30.12.2017 r. jeździły przez Sierpów dwie drezyny spalinowe. Stacja ta w latach swojej świetności miała okazję pojawić się w filmie, na jednym z ujęć widać wnętrze pomieszczenia dyżurnego, a budynek wygląda wspaniale.     


* IMG_6664 (640x480).jpg (273.18 KB, 640x480 - wyświetlony 985 razy.)

* kolejka_06_b.jpg (29.02 KB, 640x480 - wyświetlony 884 razy.)

* kolejka_09_b.jpg (50.47 KB, 640x480 - wyświetlony 871 razy.)
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 13 Stycznia 2018, 20:26:43 »
+2

Bocznica cukrowni tuż przed semaforem wjazdowym i tarczą...

http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=las1984

Poza brakiem toru niewiele się zmieniło...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!