Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 05:39:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Statystyka wąskotorowego ruchu pasażerskiego '18  (Przeczytany 15021 razy)
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« : 22 Lipiec 2018, 12:04:25 »
0

W zeszły weekend ruszył ruch ze Zbierska do Petryk na kolei kaliskiej, co oznacza że ruszyły wszystkie linie czynne w zeszłym roku.

Do pierwszego od lat utrzymania kilometrażu czynnych brakuje naprawdę niewiele.

Kolej świętokrzyska, na szczęście, ruch rozkładowy prowadzi jeszcze na całej trasie. Niejasna dla mnie jest sytuacja na odcinku do Hajdaszka: czy odbył się/odbędzie się tam przejazd?

Jak co roku, kursy okazjonalne do Wysokiej z Białośliwia są wysoce okazjonalne. Na pewno odbyły już się przejazdy z Wysokiej do Czajcza, więc linia jest przejezdna.

Warte odnotowania są też poważne inwestycje: odbudowa odcinków do Stodół, nad Małe Jezioro Żnińskie, do Postołowa: może któryś ruszy już w tym roku?
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #1 : 23 Lipiec 2018, 07:50:11 »
+3

Ruszyły też remonty, które w dalszej perspektywie przywrócą 23 km wąskiego z Karczmisk do Nałęczowa. Aktualnie remontują się przepusty, w drodze kolejny przetarg na mosty i torowisko.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 03 Październik 2018, 20:47:24 »
0

Rozkład na Wszystkich Świętych na Żuławach już ogłoszony - sezon zbliża się do końca.

Jak co roku, kursy okazjonalne do Wysokiej z Białośliwia są wysoce okazjonalne. Na pewno odbyły już się przejazdy z Wysokiej do Czajcza, więc linia jest przejezdna.

No nie do końca. Co więcej, w ogóle nie było przewozów poza Kocik Młyn (z przyczyn technicznych). Ale nawet odliczając dalszą część kolei wyrzyskich i Hajdaszek, dzięki kursom do Białej Rawskiej kilometraż z zeszłego roku już został utrzymany!


Warte odnotowania są też poważne inwestycje: odbudowa odcinków do Stodół, nad Małe Jezioro Żnińskie, do Postołowa: może któryś ruszy już w tym roku?

Jedyna inwestycja, która jeszcze ma szanse na kursy, to Stodoły - czekamy na info.
Zapisane
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 31 Grudzień 2018, 16:28:35 »
+3

Stodoły, choć z trochę naciąganie, zaliczamy jako uruchomione. Dzięki temu i dzięki powrocie do ruchu odcinka Rawa - Biała Rawska mamy utrzymany kilometraż z roku ubiegłego, mimo braku kursów do Wysokiej.

   kolejka      km czynnych   
   Przeworsk-Dynów      46   
   Gryfice-Pogorzelica      41   
   Jędrzejów-Pińczów      30   
   Żuławy      31   
   Rogów-Biała Rawska      26   
   Balnica-Przysłup      21   
   Bytom-Miasteczko Śl.      21   
   Nadwiślańska      21   
   Koszalin-Rosnowo      20   
   Sochaczew-Wilcze      18   
   Ełk-Sypitki      15   
   Piaseczno-Tarczyn      15   
   Środa Wlkp-Zaniemyśl      14   
   Starachowice-Iłża      13   
   Gąsawa-Żnin      12   
   Hajnówka-Topiło      11   
   Płociczno-Krusznik      10   
   Stodoły-Rudy-Stanica      7   
   Białośliwie-Wysoka      6   
   Stare Bojanowo- Śmigiel      5   
   Maltanka      4   
   Pleszew-Pleszew Miasto      3   
   Zbiersk-Petryki      3   
   Krośnice      3   
   Hel      2   
   razem      398   

To pierwszy taki rok od rozpoczęcia statystyk w 2014, a z pewnością jeszcze dłużej.
Tym optymistycznym akcentem życzę sobie i Wam powtórki z wyniku w 2019 roku!
Zapisane
tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 02 Styczeń 2019, 16:47:57 »
0

A można prosić jeszcze statystyki statystyki ile pasażerów przewiozła dana kolejka i mam nadzieję że w tym roku dołączy kolejka w Puszczy Knyszyńskiej
Zapisane

pozdrowienia
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 02 Styczeń 2019, 20:11:10 »
0

Niestety, wiarygodna, kompletna statystyka pracy przewozowej, jak i ilości przewiezionych pasażerów, nie istnieje.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #6 : 02 Styczeń 2019, 20:31:08 »
+4

Oczywiście że istnieje - każdy przewoźnik i zarządca wąskotorowy ma obowiązek składać do 28 lutego następnego roku roczne sprawozdanie statystyczne "KW". I tam nie można fantazjować, bo raz że to urzędowa deklaracja, a dwa że są to rzędy cyfr i wprawne oko od razu widzi nieścisłości.

Sprawozdanie zawiera m. in.:
- Dane ekonomiczne - zatrudnienie, przychody, koszty prowadzenia działalności...
- Przewozy pasażerskie - liczbę pasażerów, ilość uruchomionych pociągów, długość tras...
- Wskaźniki techniczno - eksploatacyjne taboru kolejowego - brutto-tono-kilometry, pociągokilometry...
- Informacje o eksploatowanym taborze - ilostany, wiek, wykorzystanie dobowe...
- Informacje o eksploatowanej infrastrukturze - długość linii, ilość rozjazdów, przejazdów...

Niestety, takie sprawozdania nie są publicznie dostępne, a szkoda - bo stanowią one (zwłaszcza wskaźniki pracy przewozowej) znakomite źródło informacji o kondycji (rzekł bym aktywności) danej kolei.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 02 Styczeń 2019, 20:42:44 »
0

Żuławska na swojej stronie publikuje statystkę przewozową https://kolejzulawska.pl/podsumowanie-roku-2018/
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 02 Styczeń 2019, 21:15:36 »
+1

Oczywiście że istnieje - każdy przewoźnik i zarządca wąskotorowy ma obowiązek składać do 28 lutego następnego roku roczne sprawozdanie statystyczne "KW". I tam nie można fantazjować, bo raz że to urzędowa deklaracja, a dwa że są to rzędy cyfr i wprawne oko od razu widzi nieścisłości.


Dane, które udostępniał dotychczas UTK, wskazują, że dane, szczególnie w kwestii ilości pasażerów, mogą być naciągane, a na pewno nie są zbierane w sposób jednolity. Raczej nikt tych tabelek w urzędzie nie weryfikuje ani nie kompiluje.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #9 : 02 Styczeń 2019, 21:16:18 »
+2

No to odpowiadając na post Kolegi Zgrozy coś Wam opowiem o wskaźnikach przewozowych. Dlaczego tak je lubię? Bo są prawdziwe, nic tam nie można ukryć - na ten przykład jakaś kolej mająca linię z A do B pisze że przewiozła 30.000 pasażerów w 200 pociągach. I mamy pytanie: czy te 30.000 to liczba osób które daną kolej odwiedziła, czy też jeśli pasażer przejechał z A do B to jest jednym pasażerem, zaś przy powrocie z B do A to drugi pasażer? Inaczej mówiąc czy przy każdej zmianie numeru pociągu od nowa liczymy ludków? W takim przypadku kolej przewiozła 30.000 pasażerów, a odwiedziło ją 15.000 turystów.

Jednak znając odległość A-B i patrząc na wskaźnik o nazwie "ilość pasażerokilometów" od razu orientujemy się jak tłoczno było we wagonach.

Tak samo ilość uruchamianych pociągów może być interpretowana dwojako - niektórzy piszą jeśli skład wyjechał z A do B to był jeden pociąg, a z B do A to drugi. Inni zaś traktują "pociąg" jako zdarzenie mające swój początek i koniec na stacji A. Czyli dla jednych uruchomienie rocznie 200 pociągów może być utożsamiane ze stoma pociągami na innej kolei. Tu dodam, że w przypadku dwóch kolei nadmorskich będących po części środkami transportu zbiorowego taka systematyka liczenia ma oczywiście jak najbardziej rację.

I teraz patrząc na parametr "pociągokilometry" znów można wywnioskować jak sprawozdawca liczył, czy też jak intensywny ruch na kolei panuje.

Bardzo ciekawe spostrzeżenia można też wyciągnąć z analizy wskaźników dobowego wykorzystania taboru, bo również stanowią one o tym jak intensywna jest praca kolei w okresie całego roku - wszak wiadomo że im bardziej "atrakcyjna" kolej, tym więcej dni jest eksploatowaną.

Najciekawszymi zaś, i oczywiście najbardziej strzeżonymi są wskaźniki ekonomiczne. Bo to one tak naprawdę mówią jak dobrze zarządzana jest kolej. Czyli ile przynosi zysku. Choć w tym przypadku pozycja kosztów jest bardzo trudna do zdefiniowania, bo wiadomo - paliwo, pensje maszynisty, kierownika, konduktora to bezsprzecznie koszty prowadzenia działalności przewozowej, ale czy naprawę dachu budynku stacji też w nie wrzucać?

Natomiast znając wpływy z biletów można śmiało wyliczyć taki fajny współczynnik - nazwę go za Lordem Kruszwilem współczynnikiem prestiżu - jest to iloraz przychodu i ilości pasażerów. Słowem ile jeden ludź zostawia pieniędzy na wąskotorówce. I solidnych wartości tego chyba najważniejszego wskaźnika życzę każdej kolejce w tym nadchodzącym 2019 roku!
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Zgroza
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 02 Styczeń 2019, 22:38:43 »
0

Do współczynnika prestiżu należałoby jeszcze uwzględnić pozostałe przychody z dnia meczowego: gadżety, kiełbaski, przekąski...
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #11 : 02 Styczeń 2019, 23:07:31 »
0

Niby-oczywiście-tak, jednak uważam że mówiąc o działaniu kolei wąskotorowej należy się skupić na prestiżowości "samej" kolei tzn. ile klient jest w stanie zapłacić za możliwość skorzystania (celowo nie piszę przewozu) z ciuchci. Jest to w skrócie iloczynem ilości klientów do dyspozycji i atrakcyjności oferowanego asortymentu. Ten asortyment to działalność, jak to Kolega trafnie ujął, pozameczowa, ale równie ważna z punktu widzenia funkcjonowania przedsiębiorstwa. Najlepiej gdy jest prowadzona przez samą kolej, ale i z haraczy opłat partycypacyjnych od zewnętrznych podwykonawców wpływ jest czymś co cieszy.

Dla tych Kolegów, którzy nie za bardzo uważają że należy w jednym kotle łączyć kwestie ratowania kolei wąskotorowych i zarabiania pieniędzy, powiem że owszem, takie podejście było nieakceptowalne jakieś niecałe 20 lat temu, ale w obecnym czasie ten mariaż smaków hobbystycznego i $$$ jest już dopuszczalny. A nawet wskazany.

Dobrej nocy!  Buziak
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #12 : 07 Styczeń 2019, 14:53:52 »
+2

W przypadku części kolejek dane finansowe można próbować wyciągać ze sprawozdań OPP. Zaś jeśli chodzi o statystyki to do sprawozdania KW powinny być jasne wytyczne jak dane wskaźniki liczyć aby unikać rozbieżności jakie wskazał Kucyk. Istotną kwestią są również... pasażerowie bez biletów Wprowadzenie ulg ustawowych w Rogowie ujawniło tych pasażerów (dawniej dzieci do lat 4 poprostu jechały, teraz mają swoje bilety) generując piękny wzrost paskm.

Niestety jeśli chodzi o wyniki finansowe uważam że wiele osób w tym wśród naszych lokalnych polityków i miłośników nie dorosło do czytania takich danych. Historia pokazala przypadki gdy ślepo podpatrzone setki tysięcy PLN obrotu nasunęły wniosek w klimacie "na ha ha tyle hajsu koszą to czas kolejkę przejąć i samemu kosić".

PS. Żadna kolej waskotorowa w Polsce nie przynosi zysków w pełni uczciwym tego słowa znaczeniu.
Zapisane

Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #13 : 09 Styczeń 2019, 05:12:09 »
+1

O tym, że żadna kolej wąskotorowa w PL nie przynosi zysków, i że w tym życiu raczej zysków przynosić nie ma prawa pisałem już dawno (rozprawiając o zadłużeniu i jego aspektach). I nic się pod tym względem od czasu kiedy ów tekst napisałem nie zmieniło. Ok, zmieniło się. Kilka kolei szlag trafił, a kilka odgoniło kostuchę za plot, acz nie za horyzont.
A co do zysków z przewożenia podróżnych - obawiam się, że żadna kolej pasażerska w Polsce nie generuje zysków tak na prawdę. Wszystkie, łącznie z IC, wykazują zysk na papierze jedynie dzięki dotacjom. Odejmij dotacje, to i zysk szlag trafi.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #14 : 09 Styczeń 2019, 07:40:07 »
0

Dlatego w formularzu KW są obok siebie rubryki: Przychody - ogółem; w tym dotacje.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 09 Styczeń 2019, 19:44:57 »
0

A, w przypadku kolei wąskotorowych (przynajmniej niektórych) należy jeszcze dodać pozycję: "bezpłatna praca na rzecz kolei świadczona przez wolontariuszy". Tego w KW już nie ma.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #16 : 13 Marzec 2019, 19:58:43 »
+3

No i mamy jednak zmiany w formularzu KW - Koleje Wąskotorowe za rok 2018. I moim zdaniem, niestety - jak ktoś poprawia dobre, to potem wychodzi na to że są to zmiany no, takie sobie... Na pewno nie dostarczają danych statystycznych jakie są przynależne "prawdziwym" kolejom, ale cóż. Z resztą posłuchajcie co UTK pisze:

W odniesieniu do sprawozdawczości w zakresie działalności wykonywanej na infrastrukturze wąskotorowej zmianie ulega:
1. Formularz sprawozdawczy dla kolei wąskotorowych
2. Termin przesyłania sprawozdania do Prezesa UTK
Nowy formularz sprawozdawczy KW-rok zastępuje obowiązujący dotychczas roczny druk sprawozdawczy KW. Względem dotychczas obowiązującego formularza usunięto pytanie o zatrudnienie przy obsłudze kolei wąskotorowej, wykonaną pracę przewozową, liczbę uruchomionych pociągów i łączną długość uruchomionych tras
(dygresja: jak dla mnie były to podstawowe wskaźniki charakteryzujące kolej). Zachowano pytanie o dane ekonomiczne (przychody z wysokością uzyskanych dotacji oraz koszty działalności kolei wąskotorowej). Wprowadzono pytanie o liczbę pasażerów, masę przewiezionych towarów oraz wykonaną pracę eksploatacyjną w podziale na poszczególne miesiące. (tu wracamy do sytuacji z przed 2008 r. gdzie każdy miesiąc trzeba było rozliczać)
Zmodyfikowano pytanie dotyczące taboru kolejowego, rozszerzając jego zakres o szczegółową charakterystykę posiadanego oraz eksploatowanego taboru kolei wąskotorowej. (...)

Dobra, ale co naprawdę teraz będziemy podawać? Powiem tak – będziemy musieli nie tylko liczyć, mnożyć, dodawać, dzielić, choć może trochę mniej, ale i… bajdurzyć.

Ot, w tabeli o wskaźnikach przewozowych mamy zapodawać dla każdego miesiąca wypracowanie p.t. „Scharakteryzuj przewozy wykonywane w danym miesiącu, przedstaw wszelkie zdarzenia związane z koleją wąskotorową, opisz pokonywaną przez pociągi trasę oraz podkreśl jej walory turystyczne”.
Mało? No to w dziale 'tabor' oprócz szczegółowej charakterystyki wszystkich pojazdów (parametry techniczne, zarys historyczny, obecne wykorzystanie) należy dla każdego tworzyć esej p.t.: „Prace wykonywane przy pojeździe w okresie sprawozdawczym”. Oczywiście większość z nas oprócz lania paliwa nic przy pojazdach nie robi, więc będzie się bajki tworzyć jakie to pe-ileś-tam wykonaliśmy, bądź ile razy komin parowozu przepychaliśmy.

Dość ciekawe jest także pewnego rodzaju uzasadnienie zmian:

Chciałabym zaznaczyć, że istnienie i działalność kolei wąskotorowych w Polsce niezmiennie pozostaje dla Prezesa UTK ważnym elementem funkcjonowania transportu szynowego. Funkcjonowanie kolei wąskotorowych ma ponadto wpływ na edukację techniczną oraz historyczną, szczególnie mając na uwadze rolę wąskotorowych linii w okresie przedwojennym dla ekspansji miast oraz szeroko pojętego przemysłu. Ze względu na dziedzictwo kulturowe i znaczenie kolei wąskotorowych, zbieranie podstawowych danych o wykonywanej działalności w zakresie realizacji przewozów pasażerskich oraz towarowych pozwala Prezesowi UTK na analizę ich obecnego stanu oraz perspektyw ich rozwoju dla turystyki i rekreacji.

Tak od siebie dodam w swym niepowtarzalnym stylu: jeśli tak ma wyglądać pomoc Prezesa UTK dla kolei wąskotorowych, to proponuję aby:
- UTK zaoszczędzone na wdrażanie nowego systemu statystycznego pieniądze przeznaczył na cykl bezpłatnych, bardzo konkretnych szkoleń dla przedsiębiorców wąskotorowych, dokładnie takich jakie pamiętamy, które miały miejsce na początku 2016 r.;
- przedsiębiorcy wąskotorowi zaoszczędzone na wypełnianie tych formularzy pieniądze przeznaczyli na bilety na dojazd na cykl bezpłatnych, bardzo konkretnych, pamiętanych przez nas szkoleń wykonanych przez UTK, dokładnie takich jakie miały miejsce na początku 2016 r.;
I wtedy to miało by sens i rzeczywiście dawało by efekt.

Póki co zachęcam do zapoznania się z nowymi formularzami na: https://utk.gov.pl/pl/dokumenty-i-formularze/sprawozdania/formularze/14846,Druk-KW-2018-Dane-o-kolejach-waskotorowych.html
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 14 Marzec 2019, 17:08:09 »
+1

Czytając powyższe można odnieść wrażenie, że niektórzy pracownicy UTK (z całym szacunkiem dla nich) nie mają co robić i chcąc się wykazać, że coś robią wymyślają takie ... kwiatki. 
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #18 : 23 Sierpień 2019, 23:34:48 »
+3

No i się doigraliśmy.

Mamy! Mamy nareszcie wąskotorowe urzędowe opracowanie do pobrania za rok 2018.

Wybaczcie czekający na soczysty mój komentarz, ale nie skomentuję. Takiej propagandy sukcesu jak w kilku przypadkach już dawno nie czytałem. A czemu nie pojadę z niektórymi? A temu, że i tak życie wszystko zweryfikuje - mamy epokę ludzi-krokodyli co paszczę do chwalenia się mają wielką, a łapki do pracy malutkie i niezgrabne. I mam się z nimi kąsać? O nie. He he he.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #19 : 24 Sierpień 2019, 11:26:29 »
+6

Na mnie największe wrażenie zrobiło zdanie urzędu z podsumowania:
"Precyzyjna odpowiedź na oczekiwania pasażerów oraz kompleksowość usługi pozwala na utrzymanie infrastruktury oraz taboru kolei wąskotorowych wyłącznie ze środków finansowych uzyskanych na podstawie realizowanych przewozów."

To teraz niechże autor weźmie kalkulator i policzy ile kosztuje utrzymanie bezpiecznego stanu infrastruktury na wybranej kolei spoza czołówki (teren aglomeracji lub obszar bez względu na kolej i tak odwiedzany przez turystów), ile ta kolej przewozi osób i ile powinien kosztować bilet dla utrzymania takiego stanu.

Na przykładzie "własnego" podwórka:
- 49 km szlaku którego naprawa główna (wraz z rozjazdami, przejazdami i obiektami inżynieryjnymi) kosztuje ok. 1 MPLN/km, czyli 49 MPLN.
- szlak wytrzyma po takich robotach 25 lat czyli amortyzacja to ok. 2 MPLN rocznie,
- przewozy 13 kpas/rocznie, czyli od łebka po ok. 154 PLN (bez względu na wiek).

Nie licząc kosztów:
- personelu,
- paliwa i innych materiałów eksploatacyjnych,
- przeglądów infry i bieżących napraw,
- utrzymania taboru,
- utrzymania infry towarzyszącej (warsztaty, perony, bud. stacyjne), koszenie, grabienie liści, wywożenie śmieci itd.
Wtedy koszty sprawiają że od łebka będzie trzeba skasować ponad 200 PLN. Póki co kasujemy po 20 PLN, bo taka jest wartość rynkowa takiej atrakcji. Najwyraźniej jesteśmy zatrważająco nieprecyzyjni i niekompleksowi.


pozdr.
Adam
« Ostatnia zmiana: 24 Sierpień 2019, 15:45:06 wysłane przez Adam W » Zapisane

Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!