
Zapraszam do relacji z przejazdów kolejami SRT podczas mojej wyprawy do Tajlandii.
Jest to podobnie jak Wietnamie, który odwiedziłem rok wcześniej, kolej niezelektryfikowana o rozstawie 1000mm.
DWORCE:
Najładniejszym dworcem w Tajlandii jest chyba zabytkowy drewniany dworzec w Hua Hin, widać w nim elementy buddyjskiej architektury, zamiast kotów są małpy, jest buddyjska kapliczka, jest portret króla, są pomniki kolei, stary EZT i parowóz, opóźnienia pociągów są podawane ręcznie markerem na tablicy (to standard w Tajlandii).







Migawki ze szlaku:




LOKOMOTYWY:
CM22-7i, General Electric, 1995-1996, 1860 kW (2 x 930 kW)
Chyba najpopularniejsza lokomotywa, widziałem ją na większości pociągów pasażerskich i części towarowych.

AD24C, Alsthom, 1974-1985, 1790 kW
Często widywana na pociągach towarowych.

8FA-36C, Hitachi, 1993, 1790 kW
Tym razem Hitachi.

UM12C, General Electric, 1963-1966 (modernizacja 2010-2011), 980 kW (2 x 490 kW)
Czasem można zobacz też takie klasyki

WAGONY Z MIEJSCAMI DO SIEDZENIA.
Zaczynamy od końca gdyż mnie najbardziej interesowały klasyczne wagony.
Wagony 3 klasy
Na pierwszym zdjęciu widać, że dla pociągu osobowego z wagonami 3 klasy zabrakło wolnego toru przy peronie. Wsiadamy zatem z podsypki, emeryci czy matki z dziećmi raczej nie będą zadowoleni... W tym samym pociągu jak widać mamy niezły punkt obserwacyjny na końcu gdyż nie ma drzwi. Łączenia międzywagonowe to klasyczna harmonijka. Zazwyczaj są w malowaniu biało brązowym a wśrodku są siedzenia wykończone zieloną czasem niebieską dermą. To najpopularniejszy wagon. Jeździ na pociągach osobowych, a także pospiesznych, również nocnych, które mają w składzie kilka sypialnych ale większość to właśnie 3 klasa siedząca. Miałem okazję przejechać się tym wagonem na dwugodzinnym odcinku.






W peryferyjnych rejonach Tajlandii bywają jeszcze wagony 3 klasy z drewnianymi ławkami w malowaniu zielonym:

Wagony 2 klasy zmodernizowany.
Mnie udało się jechać zmodernizowaną wersją powyższego na drugą klasę. Modernizacja polagała na wstawieniu do drewnianego wnętrza nowoczesnych foteli. Dziwny mix:

Wnętrze wagonu 2 kasy nowszej konstrukcji:

Na zakończenie wagonów z miejscami do siedzenia, wagon barowy:

WAGONY SYPIALNE
Wagon sypialny 2 klasy, bezprzedziałowy starszej konstrukcji bez klimatyzacji.
Moim zdaniem najciekawszy bo ma otwierane okna i klasyczną budowę. Bardzo mi się podobała podróż nim, choć reszta ekipy narzekała, że jakiś rupieć...



Wagon sypialny 2 klasy, bezprzedziałowy nowszej konstrukcji z klimatyzacją.
Wagony czyste i wysprzątane, mnie jednak przeszkadzał system klimatyzacji zrealizowany za pomocą silnika spalinowego zamontowanego pod spodem. Przez co wagon buczy i nie słychać odgłosów wózków i toru. Z powodu klimatyzacji okna nie są otwierane. Podobnie jak w poprzednim wagonie, siedzenia z dermy w dzień złożone tworzą normalne fotele a o pewnej porze konduktor rozkłada je do pozycji leżącej i przynosi świężą pościel. Nie ma przedziałów, łóżka są wzdłuż ale każdy ma zasłonkę więc można się zasłonić i ma się większą prywatność niż w polskiej kuszetce.



Wagon sypialny 1 klasy, z klimatyzacją z przedziałami (2 łóżka).
EZT
APD.20, Daewoo, 1995


ASR 158/T, British Rail Engineering Limited, 1991

WAGONY NOWOCZESNE
Pociągi sypialne o najniżsych numerach (podobnie jak w rosji im niższy numer tym wyższa jakość) posiadają nowoczesne wagony. Nie ma takich pociągów dużo i generalnie nie miałem okazji jeździć.

WAGONY BAGAŻOWE

WAGONY TOWAROWE


