Tw53 Rudy
|
|
« : 19 Maja 2020, 11:12:06 » |
0
|
Witam. W tym wątku chcę prezentować opracowane przeze mnie modele taboru wąskotorowego w skali h0. Jako rozgrzewkę przed poważniejszymi projektami tj. modelem parowozu Tw53 , czy modelem elektrowozu z zakładów Gieschego , prezentuję Państwu model polskiej lokomotywy spalinowej produkcji ZREMB Gliwice , czyli Gls30 na tor modelarski 6,5 mm (h0f) , czyli 600 mm w rzeczywistości . A modele są w malowaniach: 1. Gls30 z cegielni Woźniki k Lublińca , obecnie stacjonująca w Rudach 2. Gls30 z Krakowskich Wodociągów w Bielanach , stoi jako eksponat na terenie wodociągów. W najbliższym czasie opracuję jeszcze Gls-ki w malowaniach z Wigierskiej Kolei Wąskotorowej , cegielni Marand , KWK Zabrze oraz Tartaku w Wałbrzychu. Do Gls-ki w tym tygodniu postaram się zaprojektować i udostępnić wagony koleby. Jeżeli mają Państwo jeszcze jakieś ciekawe malowania Gls30 to proszę podać link lub zdjęcie , niestety w googlach jest tylko kilka Gls30. A jeszcze co do modeli . Proszę drukować na papierze technicznym bez dopasowywania do strony. Kleje których używam to: klej ,,magiczny - introligatorski '' oraz zwykły przeźroczysty płynny klej za 1 zł . Link do albumu z modelami : http://750mm.pl/index.php?action=media;sa=album;in=144Miłego sklejania !
|
(354.44 KB - pobrany 338 razy.)
(364.22 KB - pobrany 325 razy.)
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #1 : 19 Maja 2020, 11:21:33 » |
0
|
A tak wygląda sklejony prototyp modelu w towarzystwie koleb z zestawu Auhagen.
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Piottr_tt
|
|
« Odpowiedz #2 : 19 Maja 2020, 12:21:55 » |
+1
|
Aż się prosi, żeby z tej GLS zrobić trawionkę i model z blaszek :-)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #3 : 19 Maja 2020, 12:42:23 » |
0
|
Aż się prosi, żeby z tej GLS zrobić trawionkę i model z blaszek :-)
Ja niestety nie potrafię trawić blach , ale jeżeli Pan potrafi to proszę bardzo Ja zostanę przy papierze i płytkach plastikowych
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Piottr_tt
|
|
« Odpowiedz #4 : 19 Maja 2020, 15:22:52 » |
0
|
Jak to jest narysowane? Jeśli wektorowo to można przekonwertować do kliszy pod fototrawienie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #5 : 19 Maja 2020, 22:01:11 » |
0
|
Jak to jest narysowane? Jeśli wektorowo to można przekonwertować do kliszy pod fototrawienie.
Czyżby... czyżby come back? Ja bym to wydrukował jeśli już. Koszt znikomy przy tym gabarycie, a roboty lata świetlne mniej. Dodatkowo obecne technologie pozwalają na druk w bardzo dobrej jakości
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #6 : 20 Maja 2020, 22:00:25 » |
0
|
Kolejnym modelem , a właściwie repaintem jest Gls30 z KWK Zabrze Zachód , która obecnie stacjonuje jako eksponat w skansenie górniczym Królowa Luiza w Zabrzu , czyli w swoim macierzystym zakładzie . ( Królowa Luiza > KWK Zabrze> KWK Zabrze Bielszowice) .
Zacząłem jeszcze projektować wagon kolebę , ale jest tak drobny , że nie wiem , czy jest możliwość sklejenia go potem w całość . Spróbuję z nim powalczyć .
Model w załączniku i w mojej galerii .
|
(379.47 KB - pobrany 342 razy.)
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Piottr_tt
|
|
« Odpowiedz #7 : 21 Maja 2020, 11:05:34 » |
0
|
Czyżby... czyżby come back? Tak mi się jakoś zatęskniło tylko. W każdym razie zakład który mi trawił blachy nadal działa, ceny za trawienie bardzo poszły w górę, ale zlecić zawsze można. Ja bym to wydrukował jeśli już. Koszt znikomy przy tym gabarycie, a roboty lata świetlne mniej. Dodatkowo obecne technologie pozwalają na druk w bardzo dobrej jakości Problemem, jaki powoduje druk 3D, a który blacha fototrawiona rozwiązuje, są duże gładkie powierzchnie. Z druku 3D nigdy nie będą one gładkie. A gładkość jest naturalną cechą blachy. Ideałem oczywiście jest połączenie obydwu tych technologii.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #8 : 21 Maja 2020, 23:07:51 » |
+1
|
Za to druk rozwiązuje problemy cięcia, gięcia, kształtowania, lutowania i tego wszystkiego, co spowodowało, że kiedyś rzuciłem kredki. Z gładkością masz rację. Ale czy do końca? Poniżej wydruk, który nie był szlifowany. Linie widać. Na zdjęciu. W rzeczywistości efekt jest bardzo słabo widoczny. H0e oczywiście: * Poprawiłem wielkość obrazka. Proszę o właściwe określanie wielkości linkowanych obrazków, bo inaczej nie mieszczą się ani na stronie, ani na ekranie // PN
|
|
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2020, 13:17:41 wysłane przez Paweł Niemczuk »
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Piottr_tt
|
|
« Odpowiedz #9 : 22 Maja 2020, 10:30:23 » |
0
|
Kanciatość kotła poraża. Jednak pikseloza w druku 3d jest moim zdaniem nieakceptowalna.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
WIĆUŚ
|
|
« Odpowiedz #10 : 22 Maja 2020, 10:49:53 » |
+3
|
Ten lasek to jak na obecne możliwości druku 3D nie jest dobrze wydrukowany. Jakiś czas temu pojawiły się w przystępnych cenach drukarki które drukują za pomocą utwardzania żywicy światłem UV, gdzie elementem wykonawczym jest ekran LCD który przysłania miejsca które nie mają zostać utwardzone. Drukujemy więc całą warstwę z dużą dokładnością za jednym razem, precyzje dyktuje rozmiar pikseli ekranu LCD, a silnik krokowy mamy tylko jeden który odpowiada za oś Z. Jakość jest obłędna, poniżej próbka. Drukarka Anycubic Photon, kosztująca ~1000 do 1500zł, grubość warstwy 0,025mm, model bez żadnej obróbki, jedynie chyba tylko odcięte podpórki. Wadą jest wyższy koszt materiału, ceny 1L żywicy zaczynają się od ~200zł, podczas gdy ceny 1kg filamentu od ~50zł, z tym że jest to filament niskiej jakości. Patrząc na poziom osiąganej precyzji to jednak warto.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #11 : 22 Maja 2020, 11:00:34 » |
0
|
Dzięki drukom żywicznym modelarstwo weszło na nowy poziom. Gdy za dwa-trzy lata cena tego sprzętu spadnie do ceny normalnych drukarek to zamiast kupować drogie modele za nie wiadomo ile , modelarze będą sami drukować sobie modele o najwyższej jakości
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Piottr_tt
|
|
« Odpowiedz #12 : 22 Maja 2020, 12:40:24 » |
0
|
Ten lasek to jak na obecne możliwości druku 3D nie jest dobrze wydrukowany. Też tak myślę. Jakość jest obłędna, poniżej próbka. Drukarka Anycubic Photon, kosztująca ~1000 do 1500zł, grubość warstwy 0,025mm, model bez żadnej obróbki, jedynie chyba tylko odcięte podpórki Czy nie zapomniałeś jednego zera w cenie drukarki? (Sprawdziłem, Interneta pokjazują 2400) Jeżeli rozdzielczość jest na prawdę taka jak napisałeś, to oznacza 40 "pikseli" na milimetr. To jest ogromny skok jakościowy. Masz gdzieś fotki, jak taki sprzęt wygląda? Czy ktoś ze znajomych znajomego nim dysponuje?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
WIĆUŚ
|
|
« Odpowiedz #13 : 22 Maja 2020, 15:11:50 » |
0
|
Cenę jak najbardziej podałem dobrą, ~1000-1500zł na allegro (oczywiście są to nowe drukarki), sam producent na swojej stronie sprzedaje drukarkę za równowartość ~990zł. To o czym mówisz to cena na jakiś losowych małych sklepikach, które określiłbym jako conajmniej podejrzane, nikt poważny nie sprzedaje niczego za 200% ceny producenta a też nie powinno się tak bardzo "dokarmiać" pośredników. Czasem są to też drukarki sprzedawane razem z żywicą, ale to też jest niepoważne, bo nawet kilka małych butelek żywicy nie kosztuje drugie tyle co drukarka. Tutaj jeszcze trochę danych technicznych, niestety po angielsku: To na zdjęciu po prawej stronie to mechanizm roboczy który normalnie siedzi w środku obudowy drukarki. 40 "pikseli" na milimetr to tylko grubość warstwy w osi pionowej (Z). W poziomie czyli płaszczyźnie XY drukarka ma około 21 "pikseli" na milimetr. Zdjęć na razie nie posiadam, dopiero powoli przymierzam się do zakupu drukarki. Zastanawiam się też czy nie przeczekać kilku następnych modeli drukarki. Jest to nowy produkt więc możliwe że ma trochę wad które dopiero wyjdą w praniu a producent upora się z nimi dopiero w następnych modelach. Polecam na przykład obejrzeć kilka wideorecenzji na Youtube, szczególnie tą jedną z niewielu zrobionych profesjonalnie: https://www.youtube.com/watch?v=zHSoIpcbcE8Teraz dopiero zauważyłem że pojawił się jej nowszy model, AnyCubic Photon S, tematu jeszcze nie zgłębiłem, ale już wiem że od poprzedniego modelu bez S różni się tym że posiada antialiasing, czyli wygładzanie krawędzi oparte o wielostopniowe przyciemnianie pikseli na krawędziach co powinno zmiejszyć charakterystyczne linie na gładkich krawędziach, a może nawet je wyeliminować całkowicie, oraz nieco wzmocnioną konstrukcję. Winda osi Z jest teraz na dwóch łożyskach liniowych, zamiast jednego, winda wcześniej miała tendencję do psucia wydruku przez kiwanie się na boki. Ceny nowego modelu zaczynają się od 1500zł. Czyli już wiemy że warto było poczekać , ja chyba poczekam sobie jeszcze trochę.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kolejka
|
|
« Odpowiedz #14 : 22 Maja 2020, 19:22:51 » |
+1
|
Wracając do kartonu Zacząłem jeszcze projektować wagon kolebę , ale jest tak drobny , że nie wiem , czy jest możliwość sklejenia go potem w całość . Spróbuję z nim powalczyć .
Kiedyś przygotowałem modele koleb bez hamulców i z hamulcem na 600 i 750mm (jak spojrzałem na pliki to 8 lat temu) ale jakoś sobie to odpuściłem. Może w najbliższym czasie je skleję i wrzucę na stronę z innymi modelami, które teraz powoli robię.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #15 : 22 Maja 2020, 21:23:40 » |
0
|
Wracając do kartonu Zacząłem jeszcze projektować wagon kolebę , ale jest tak drobny , że nie wiem , czy jest możliwość sklejenia go potem w całość . Spróbuję z nim powalczyć .
Kiedyś przygotowałem modele koleb bez hamulców i z hamulcem na 600 i 750mm (jak spojrzałem na pliki to 8 lat temu) ale jakoś sobie to odpuściłem. Może w najbliższym czasie je skleję i wrzucę na stronę z innymi modelami, które teraz powoli robię. z kolebami w h0 jest taki problem , że one są malutkie i podczas sklejania mogą sprawić kłopot. Spróbuję przy nich powalczyć , a jak się nie uda to od razu przechodzę do projektowania Wls150, Rysia , wagonu do przewozu płyt cynkowych i Tw53
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
Jacek Fink-Finowicki
Młotkowy
Długość toru:: 59 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #16 : 23 Maja 2020, 20:24:18 » |
0
|
A drukarkami 3D jest jeszcze jeden aspekt - trwałość wydruków.
Oczywiście można drukowac np. z tworzywa ABS (śmierdzi w druku, ale jest trwały) lecz większość osób drukuje z różnych filamentów czy z żywicy o trwałości znacznie mniejszej niż tworzywo z wtryskarki... a napewno mniejszej niż ciśnieniowe odlewy metalowe.
Zatem zgadam się, że modelarstwo dzięki drukowi 3D zeszło na inny poziom, jednak nie oznacza to, że seryjne modele zniknął z rynku. Po prostu modelarsto się zmieni.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Piottr_tt
|
|
« Odpowiedz #17 : 25 Maja 2020, 10:52:17 » |
0
|
Bo z zasady to co wychodzi z drukarki 3D, to jest model, który się potem - po obrobieniu i usunięciu podpórek odlewa z trwałej żywicy chemoutwardzalnej z wypełniaczem.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Tw53 Rudy
|
|
« Odpowiedz #18 : 12 Czerwca 2020, 22:52:37 » |
+1
|
I oto kolejny repaint mojej Gls-ki: Gls30 z Wyrzyskiej Kolei Powiatowej Link do pobrania: http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=1597
|
|
|
Zapisane
|
Wąski tor pod parą ! |13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
|
|
|
|
|