Paskud zachował się elegancko, ładnie nam zagadnienie opisując, więc ja zachowam się Paskud-nie i
przypierniczę się ... skoryguję drobne omyłki...
...źródłem energii jest bowiem paliwo i bezwładność pojazdu.
dokladniej to mamy dwa źródła energii:
- źródło pierwotne - zbiornik paliwa / silnik cieplny
- źródło wtórne - zasobnik energii (bateria akumilatorów trakcyjnych i/lub superkondensatorów)
źródło wtórne może być ładowane nie tylko z energii kinetycznej pojazdu.
Taka szeregowa hybryda może być z resztą także utworzona z użyciem ...
Po prostu hybryda - rodzaj źródła wtórnego nie determinuje rodzaju połaczeń
... nawet mechanicznej (wielgachne i ciężkie koło zamachowe - raczej trudne do wyobrażenia sobie na pojeździe)...
Tu pojawia się
http://www.parrypeoplemovers.com/ cały na biało...
Jednak prawdziwa hybryda to tak naprawdę układ równoległy z przekładnią planetarną,
W literaturze i w praktyce możemy wyróżnić hybrydowe układy napędowe:
- szeregowe
- równoległe
- szeregowo-równoległe (mieszane)
Każdy może (choć nie musi) być hybrydą - wyróżniamy bowiem półhybrydy (mild hybrid) gdzie źródło wtórne jest nieproporcjonalnie małe względem źródła pierwotnego.
W uproszczeniu, mamy tutaj przypadki pracy:
Ano właśnie w uproszczeniu, bowiem można również mieć cykle czysto zasobnikowe, gdzie źródło pierwotne jest wyłączone (we współczesnych samochodach hybrydowych do zaobserwowania podczas parkowania).
Również należy wskazać, że hybrydą jest również pojazd o dwu źródłach wtórnych... może być pojazd posiadający źródło w postaci baterii (np. litowej) oraz drugie w postaci superkondensatora - wówczas to też już jest hybryda.
raczej wątpliwe jest, by w najbliższych latach coś takiego wprowadzono do liniowych lokomotyw,
Liniowych na razie nie... choć wśród manewrowych już się pierwsze pojawiają... patrz Toshiba HD300
aczkolwiek nie byłoby większych przeszkód w przypadku np. lekkich SZT.
To już jest i nawet można wskazać różne konkurencyjne rozwiazania, gdzie SZT jest zastępowany przez BEZT (BEMU)
Przykładem może być prezentowany na Innotrans 2018 Desiro ML Eco:
https://www.youtube.com/watch?v=DYFxRxpJois Inna rzecz, że jakiekolwiek napędy opierające się choć w części na paliwach kopalnych stają się w tej chwili passe, niezależnie od racjonalności wdrażania alternatywnych systemów, wobec czego nawet i hybrydy mogą zaraz być na cenzurowanym.
Źródłem pierwotnym nie musi być "brudny diesel" - może to być wodór. Ogniwa wodorowe są bowiem źródłem pierwotnym i w takim Mireo Plus H właśnie tak mamy... tam cała koncepcja zakłada pracę szerogowo-równoległą ogniwa wodorowego z zasobnikiem energii.
Tu odsyłam do filmu dostępnego na stronie
https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/commuter-and-regional-trains/hybrid-drive-systems.htmlTaka szeregowa hybryda może być z resztą także utworzona z użyciem przekładni hydraulicznej (akumulatory ciśnienia),
Pierwsze jest używane w podbijarkach. Drugie, choć niby nie jest to hybryda,
Lecz i hybrydy hydrauliczne znajdziemy...
https://www.youtube.com/watch?v=U7MGV5SLv-A czy ogólnie
https://www.youtube.com/results?search_query=hydraulic+hybrid+vehicle