Po JHMD przyszedł czas na ČHŽ. Słowackie ministerstwo uznało kolej za nielegalną budowlę:
https://zdopravy.cz/ciernohronske-zeleznici-hrozi-konec-podle-ministerstva-jde-o-cernou-stavbu-vznikla-petice-136373/Kolej ma ekstremalnie krótki czas na złożenie dokumentów o pozwolenie na budowę.
Na Słowacji założona została nowa petycja o ochronę Kolei Czernohrońskiej w Czernym Balogu. Według autorów jej dalsze istnienie jest zagrożone z uwagi na spór z nowym właścicielem terenów, przez który poprowadzone są tory kolejowe.
W czerwcu doszło już do incydentu - zasypania torów żwirem. Teraz spór jest poważniejszy.
Tereny na części trasy do Dobroczy pozyskał deweloper Jozef Gabriar, który chce zbudować tu 50 domów jednorodzinnych. Z tego powodu trasa ma zniknąć. Spór dotyczy sytuacji spowdowanej w latach 80-tych. Oficjalnie linia w 1983 roku została zlikwidowana, zanim entuzjaści zaczęli ją ratować. Jednak parę lat przed oficjalną likwidacją budowla została ogłoszona narodowym zabytkiem kultury. Deweloper chce trasę zlikwidować, bo jest na jego terenach.
Swoją argumentacją odniósł sukces w Departamencie Budownictwa Kolejowego słowackiego Misterstwa Transportu i Budownictwa. Opiera sie na dokumencie z 1983 roku, według którego trasa już nie istnieje. "Ministerstwo twierdzi, że kolej jest teraz budową nielegalną. I to pomimo tego tego, że na przestrzeni trzydziestu lat mamy od różnych urzędów państwowych zezwolenia, licencje i pozostałe zgody", pisze na swoich stronach Kolej Czernohrońska. Sprawą zaintersowała się słowacka telewizja.
Prowadzący kolej mają według argumentacji ministerstwa 30 dni na to, aby wystąpić o dodatkowe pozwolenie na budowę, inaczej grozi im nakaz rozbiórki. Złożenie wszystkich dokumentów nie jest jednak realne. Dlatego miejscowi zdecydowali się zorganizować petycję, która jest do dyspozycji tutaj.
Kolej Czeronhronska jest koleją leśną o szerokości toru 760mm, łączącą miejsowości Podbrezová, Valaská, Hronec i Čierny Balog na słowackim "ródogórzu". Czynna jest na 20km, jej zarządca chce we współpracy z krajem (województwem) Bańskobystrzyckim w przyszłości ją zelektryfikować i wydłużyć aż pod Tatry Niskie.