ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
 |
« Odpowiedz #20 : 11 Maj 2010, 22:44:04 » |
+1
|
Dzięki serdeczne, mógłbyś to jakoś umieścić we współczesnej Warszawie ?? No i bardzo mnie zaciekawił rosyjskojęzyczny schemat linii na odcinku Most - Wawer , zamieszczony w poście Księżyca_nad_Gieesem: jest tam zaznaczony przystanek Sąd Gminny (w oryginale: остановочныи пунктъ Гминный судъ), o którym jeszcze nie słyszałem. Wg B. Pokropińskiego między rogatkami grochowskimi a Wawrem była stacja Grochów II. (obecne Rondo Wiatraczna) i przystanek Grochów I. (przy szkole weterynaryjnej, do niedawna Wydział Weterynarii SGGW, obecnie siedziba Sinfonia Varsovia).
Pan Bogdan trochę się pomylił. Parę rozkładów pozwoli, mam nadzieję, wyjaśnić sprawę. 1914 r.  1922 r.  1924 r.  1926 r.  Pozdrawiam serdecznie i rozkładowo. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
|
 |
« Odpowiedz #22 : 11 Maj 2010, 23:41:30 » |
0
|
Port praski to dosyc charakterystyczny punkt odniesienia. Teren na którym widzę domniemany nasyp (i wagoniki) jest miedzy nasypem lini średnicowej a Aleją Zieleniecką.
Dzięki. Jakby co to odrobię w polu. Pozdrawiam serdecznie i polowo. ksiezyc_nad_gieesem ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
emibe
|
 |
« Odpowiedz #23 : 12 Maj 2010, 12:35:22 » |
0
|
A korzystasz z Google Earth? Zobacz sobie tą NAKŁADKĘ. Do tego w górnym pasku programu wybierz tryb obrazów historycznych (zegareczek), wybierz najwcześniejsze zdjęcia jakie są dostępne. We właściwościach nakładki mapki możesz sobie ustawiać przezroczystość i ewentualnie lepiej dopasować.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
RomekL
Nowicjusz

Długość toru:: 21 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #24 : 12 Maj 2010, 14:33:06 » |
+1
|
@Księżyc_nad _Gieesem: Dzięki za zamieszczenie kilku rozkładów jazdy linii jabłonowskiej. Mea culpa, zamieniłem kolejność przystanków i stacji w moim poście. Zgodnie z jeszcze rosyjskim rozładem, chyba letnim na 1914 r.- tabela nr 18г patrząc od Warszawy w stronę Karczewa mamy kolejno przystanki i stacje: Straż Pożarna (Пожарная Команда), Stare Rogatki (Старая-Застава), Kamionek (Камiонекъ), Grochów II. (przy szkole weterynaryjnej - Гроховъ II), Grochów I. (stacja - ob. Rondo Wiatraczna - Гроховъ I), Gocławek (Гоцлавскъ) i Wawer (Ваверъ). W każdymm razie ten rozkłąd jazdy NIE ZAWIERA przystanku Sąd Gminny. W rozkłądach międzywojennych Sąd Gminny też sie nie pojawia. Przystanek Straż Ogniowa wykazany w 1922 r., w 1924 juz go nie ma. Kamionek ostatni raz pojawia się w 1924 r. Stare Rogatki noszą tę nazwę jeszcze w 1924 r., w 1926 juz jest Park Skaryszewski; Surgiewicz juz operuje nazwą Park Paderewskiego. No i kolejna tajemnica, juz znacznie dalej od Warszawy: Przedsatwione rozkłady z lat 1914, 1922, 1924 i 1926 nie wymieniają przystanku Borków (wiem o jego istnieniu zksiązki Surgiewicza) - kiedy mógł się pojawić? ZTCP w rozkładach okupacyjnych już jest.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #25 : 12 Maj 2010, 21:43:01 » |
0
|
1. Parowozy z fabryki w Kołomnie miały zainstalowane sprężarki, trudno określić czy w tym czasie pociągi były prowadzone na hamulcach zespolonych. Później z całą pewnością nie. 2. Borków powstał w latach trzydziestych, wraz z rozwojem osiedli podwarszawskich. 3. Na budynku stacji Park Paderewskiego /zburzony w latach siedemdziesiątych/ był napis wykonany z metalowych liter przymocowanych do elewacji. 4. Sąd Gminny lub później Wawer Sąd - przystanek osobowy około 1 km przed stacją Wawer. 5. Grochów II - stacja i warsztaty mieszczące się przy dzisiejszym Rondzie Wiatraczna.
Wymieniona w linkowanym artykule bocznica w Otwocku do cegielni w Teklinie to zupełnie odrębna kolej, nie związana z koleją jabłonowską.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #27 : 07 Wrzesień 2010, 10:33:11 » |
0
|
Mostek nie jest odpowiednim określeniem.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #29 : 07 Wrzesień 2010, 14:40:35 » |
0
|
Tak jest to jest właśnie ten most. Jest w niezmienionym kształcie, jeśli nie brać pod uwagę zmiany barierek z poprzecznych na pionowe z płaskowników i oczywiście nawierzchni asfaltowej. Jeśli się nie mylę to ma on pięć filarów. Przy dwóch zachowały się betonowe izbice. Jeszcze rok temu można było przejechać samochodem, dziś są ustawione barierki uniemozliwiające wjazd na most. Kilka lat temu ulice Mozaikowa i Mrówcza były polnymi drogami gdzie można było bez trudu odnaleźć fragmenty nasypu czy też resztki małych mostków i przepustów. Dziś jest szeroka, asfaltowa ulica. Resztki nasypu można zobaczyć pomiędzy Wawrem a Aninem, Falenicą i Michalinem, przy wspominanym moście na Świdrze oraz w samym Świdrze. Pozostały budynki stacyjne w Wawrze /przebudowany/, Międzylesiu, Falenicy, Józefowie, Świdrze - dwa, Otwocku i Karczewie wraz z całym kompleksem parowozowni. Pozostały też przyczółki mostku pomiędzy Wawrem i Aninem.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
gajos
|
 |
« Odpowiedz #30 : 09 Wrzesień 2010, 12:03:49 » |
0
|
Zachował się także nasyp biegnący wzdłuż Portu Praskiego wraz z jednym słupem telegraficznym niedaleko ulicy Jagiellońskiej. Po północnej części linii chyba nic nie zostało poza budynkiem stacyjnym którego nie udało mi się jeszcze zidentyfikować na 100%
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #31 : 09 Wrzesień 2010, 12:17:45 » |
0
|
Po stronie północnej pozostał tylko budynek parowozowni w Jabłonnie, Stacyjny żaden nie przetrwał.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
gajos
|
 |
« Odpowiedz #32 : 09 Wrzesień 2010, 12:35:08 » |
0
|
Dzięki za poprawienie bo właśnie o parowozownię mi chodziło. Który to jest budynek?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #33 : 09 Wrzesień 2010, 12:43:24 » |
0
|
Szary budynek, po lewej stronie ulicy prowadzącej z Jabłonny do Legionowa, mniej więcej vis a vis kompleksu marketów. Od zachodniej strony, mimo dokonanej przebudowy widoczne ślady dawnych dwóch bram wjazdowych.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #34 : 09 Wrzesień 2010, 13:29:53 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #35 : 09 Wrzesień 2010, 13:53:22 » |
0
|
Kawałek za rondem w stronę Legionowa, po lewej stronie. Narożny budynek, z dwuspadowym dachem, z dwoma kominami. Przed budynkiem coś jasnoniebieskiego - reklama czy namiot?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #36 : 09 Wrzesień 2010, 13:55:06 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #37 : 09 Wrzesień 2010, 14:07:53 » |
0
|
Tak.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
gajos
|
 |
« Odpowiedz #38 : 09 Wrzesień 2010, 14:59:01 » |
0
|
Dzięki  Nawet kątem widać wspomniane bramy wjazdowe.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ptr
|
 |
« Odpowiedz #39 : 09 Wrzesień 2010, 15:05:47 » |
0
|
O masz! Tyle razy przejeżdżałem obok tego budynku i nawet nie zwróciłem na niego uwagi.
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
|