Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Inne... => Wątek zaczęty przez: CarnageLink on 04 Lutego 2016, 20:59:21



Tytuł: Projekt zmiany ustawy.
Wiadomość wysłana przez: CarnageLink on 04 Lutego 2016, 20:59:21
Witam. W dniu dzisiejszym znalazłem na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekt ustawy o zmiany ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Link: Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12281650) Zacząłem czytać i wynika z tego, że maszyniści kolei wąskotorowych by jeździć będą musieli posiadać licencję i świadectwo maszynisty. Jedno mnie zastanawia, to po co zostało zrobione te wyłączenie w roku 2012. Proszę o Wasze opinie w temacie i wymienienie jakie jeszcze zmiany dotyczące kolei wąskotorowych są w tym projekcie. Sam też szukam, ale trochę czasu to zajmie. Pozdrawiam


Tytuł: Odp: Projekt zmiany ustawy.
Wiadomość wysłana przez: Filip Bebenow on 05 Lutego 2016, 04:15:07
Większej bzdury nie słyszałem. Proszę nie siać fermentu. Bardzo niedokładnie pan przeczytał ten projekt.

Pozdrawiam
FB


Tytuł: Odp: Projekt zmiany ustawy.
Wiadomość wysłana przez: CarnageLink on 05 Lutego 2016, 15:46:45
Większej bzdury nie słyszałem. Proszę nie siać fermentu. Bardzo niedokładnie pan przeczytał ten projekt.

Pozdrawiam
FB

Szanowny Panie Filipie,

przeczytałem ten projekt (w większości dość pobieżnie, lecz jeśli chodzi o świadectwo i licencję maszynisty z wielką uwagą - wręcz niedowierzaniem o możliwości przywrócenia tejże kwestii na kolei wąskotorowych) i dostatecznie dużo z niego zrozumiałem. W związku z tym postanowiłem napisać o swoich wątpliwościach na forum.

Lecz, z Pana wypowiedzi ewidentnie wynika, że jestem fermenciarzem. I z tym się nie zgadzam. Dlatego, przedstawiam obecnie istniejące przepisy i propozycję zawartą w zmianie do ustawy (w formie wycinków).

Obecna forma:

2. Z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa zwolnieni są:
1) zarządcy:
a) których linie kolejowe są funkcjonalnie oddzielone od reszty systemu kolei i są:
– przeznaczone do prowadzenia pasażerskich przewozów aglomeracyjnych i wojewódzkich przewozów pasażerskich w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym lub
– wpisane do rejestru zabytków lub do inwentarza muzealiów,
b) których linie turystyczne są eksploatowane w celach wykonywania przewozów rekreacyjno-wypoczynkowych i okolicznościowych, w tym kolei wąskotorowych,
c) których linie wąskotorowe są eksploatowane w celu przewozu rzeczy;
2) zarządcy infrastruktury kolejowej, która jest wyłącznie użytkowana przez właścicieli do prowadzenia własnych przewozów towarowych (zarządcy prywatnej infrastruktury kolejowej).

5. Z obowiązku uzyskania licencji maszynisty i świadectwa maszynisty zwolnieni są prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe po liniach kolejowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej, a także pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych.

Proponowana forma:

1. Warunkiem prowadzenia ruchu kolejowego na linii kolejowej jest posiadanie przez jej zarządcę autoryzacji bezpieczeństwa.
2. Warunku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do:
1) linii metra;
2) linii kolejowych:
a) wąskotorowych,
b) funkcjonalnie oddzielonych od reszty systemu kolei:
- przeznaczonych do prowadzenia pasażerskich przewozów
aglomeracyjnych lub wojewódzkich przewozów pasażerskich w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym
transporcie zbiorowym lub
- wpisanych do rejestru zabytków lub do inwentarza muzealiów,
c) eksploatowanych wyłącznie w celach wykonywania przewozów rekreacyjnowypoczynkowych
i okolicznościowych,
d) które są wyłącznie użytkowane przez właścicieli do prowadzenia własnych
przewozów towarowych.

10. Z obowiązku uzyskania licencji maszynisty i świadectwa maszynisty zwolnieni
są prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe po liniach kolejowych, o których mowa w
ust. 2 pkt 1, pojazdy kolejowe wyłącznie w obrębie bocznicy kolejowej, a także pojazdy
kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych
torach kolejowych.

Czy dalej Pan uważa, że sieję ferment?

Jednocześnie pragnę zauważyć, że tabelka z projektu jest tylko i wyłącznie załącznikiem do uzasadnienia. I w niej jest zawarte, że linie funkcjonalnie oddzielone - przewóz osób, linie muzealne będą musiały posiadać licencję przewoźnika i licencję maszynisty. Zaś, koleje wąskotorowe i koleje turystyczne już nie będą miały tych obostrzeń. Lecz, ta tabelka nie będzie aktem prawnym, tylko zapisy w/w.

Pozdrawiam


Tytuł: Odp: Projekt zmiany ustawy.
Wiadomość wysłana przez: Filip Bebenow on 05 Lutego 2016, 16:33:06
Chciałem coś odpisać,  ale...  Nie jestem prawdziwym MK, więc się nie wypowiem. Z podnoszeniem larum i biciem w tarabany wstrzymałbym się jednak do chwili opublikowania zmian w Dzienniku Ustaw.
Pozdrawiam serdecznie,
FB


Tytuł: Odp: Projekt zmiany ustawy.
Wiadomość wysłana przez: CarnageLink on 05 Lutego 2016, 16:48:58
Chciałem coś odpisać,  ale...  Nie jestem prawdziwym MK, więc się nie wypowiem. Z podnoszeniem larum i biciem w tarabany wstrzymałbym się jednak do chwili opublikowania zmian w Dzienniku Ustaw.
Pozdrawiam serdecznie,
FB

Panie Filipie, proszę dokończyć swoją wypowiedź. To jest forum publiczne, na którym toczą się dyskusje. Każdy ma swoje racje i swoje argumenty, więc proszę je przedstawić. Jak pragnąłbym zauważyć to obecnie trwają konsultacje społeczne w tym zakresie. I chciałbym zobaczyć czy którykolwiek z podmiotów wymienionych w rozdzielniku się w omawianym zakresie wypowie. Prace trwają dość szybko. Więc, nie chciałbym być czarnowidzem, ale po uchwaleniu może być już za późno. Nawet po spotkaniu w UTK można już nic nie ugrać. Dlatego, chciałem by ktoś już teraz podjął ten temat. Oby 1 marca nie był złym dniem dla kolei wąskotorowych.

Pozdrawiam


Tytuł: Odp: Projekt zmiany ustawy.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 05 Lutego 2016, 18:28:47

2. Warunku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do:
1) linii metra;
2) linii kolejowych:
a) wąskotorowych,

I tyle w temacie.


Tytuł: Odp: Projekt zmiany ustawy.
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 05 Lutego 2016, 18:36:49
I tyle w temacie.
A to szkoda, że tak mało ..... i jeszcze większa, że .... nie na temat.  :(


Tytuł: Odp: Projekt zmiany ustawy.
Wiadomość wysłana przez: CarnageLink on 05 Lutego 2016, 19:32:56

2. Warunku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do:
1) linii metra;
2) linii kolejowych:
a) wąskotorowych,

I tyle w temacie.

andrzej2110, chciałbym zauważyć że się mylisz tym twierdzeniem. Warunkiem nie stosującym na kolejach wąskotorowych to autoryzacja bezpieczeństwa (ust.1). A nie licencja i świadectwo maszynisty (ust. 10). Przeczytaj jeszcze raz cały post z propozycją zmiany i zobaczysz, że jest tak jak piszę.

Pozdrawiam