Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 21:00:08 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : 30 Września 2025, 08:31:46 
Zaczęty przez brok - Nowe: wysłane przez brok
Miejsce: Stacja Stegna Gdańska

Data: 04-05.10.2025 godz. 09:00 – 18:00

Adres: Stegna, ul. Lipowa 5


17 sierpnia 1905 roku oficjalnie otwarto odcinek linii na trasie Prawy Brzeg Wisły – Jantar – Stegna – Sztutowo. Razem z odcinkiem Gdańsk – Świbno oraz kolejową przeprawą promową przez Wisłę stworzona została linia kolejowa na trasie Gdańsk – Sztutowo. Głównym zadaniem nowopowstałego ciągu komunikacyjnego było zaopatrywanie Gdańska w produkty spożywcze z Żuław w ruchu towarowym, a także przewóz pasażerów wynikający z walorów nadmorskiego odcinka wzdłuż wybrzeża Zatoki Gdańskiej.

Obecnie przewozy wzdłuż Bursztynowego Wybrzeża na trasie Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo stanowią zasadniczy trzon pracy wykonywanej przez pociągi Żuławskiej Kolei Dojazdowej przewożąc w ciągu ponad 100 dni w roku nawet 90 000 pasażerów. Okrągła rocznica powstania linii to idealny moment na podkreślenie, że Kolej Żuławska stała się przez ten czas niezwykłym środkiem transportu służącym zarówno mieszkańcom jak i turystom.

W dniach 4 i 5 października 2025 roku, Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych organizuje ogólnodostępne obchody 120-lecia linii kolejowej Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo. W wydarzeniu biorą udział pojazdy zabytkowe oraz współczesne zarówno rodzime jak i wypożyczone od innych zarządców kolei wąskotorowych w Polsce. Dzięki uprzejmości naszych Partnerów: firmy SKPL Cargo, Stacji Muzeum w Warszawie oraz Muzeum Historycznego w Ełku można będzie poczuć klimat kolei wąskotorowej na Żuławach z czasów świetności dawnego przedsiębiorstwa PKP. W programie przewidziane są kursy pociągów prowadzone przez parowozy, wagony motorowe oraz lokomotywy spalinowe na trasach Stegna – Jantar oraz Stegna – Sztutowo. Dla ułatwienia dojazdu, z Nowego Dworu Gdańskiego uruchomione zostaną dodatkowe pociągi. Bilety na pociągi dostępne są wyłącznie w stacjonarnym punkcie sprzedaży w Stegnie podczas imprezy, a ich liczba jest ograniczona. Ponadto na stacji w Stegnie będą atrakcje dla dzieci, sprzedaż gadżetów i pamiątek oraz mała gastronomia.

120-lecie linii kolejowej Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo objęte jest Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Pomorskiego, Starosty Powiatu Nowodworskiego oraz Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.


Źródło informacji: https://kolejzulawska.pl/120-lecie-linii-kolejowej-prawy-brzeg-wisly-sztutowo/

 2 
 : 29 Września 2025, 09:33:05 
Zaczęty przez dino - Nowe: wysłane przez dino
taki mam plan w ostateczności takie koła mam do dyspozycji w Jaworzynie, to chyba bardziej realny plan niż kontakt ze Zbyszkiem :-)   

 3 
 : 26 Września 2025, 23:50:11 
Zaczęty przez KLAN PALUCHOWSKICH - Nowe: wysłane przez Piottr_tt
Z Onetu o Rogowie:

https://wiadomosci.onet.pl/lodz/minister-zapowiada-pociag-do-wloch-jego-miasto-stracilo-waskotorowke/n2j19dr?utm_source=podroze.onet.pl_viasg_wiadomosci&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=undefined&utm_v=2

 4 
 : 26 Września 2025, 21:20:15 
Zaczęty przez Rogoz - Nowe: wysłane przez Harry Potter
https://www.nakolei.pl/kolej-polaczy-cpk-z-grojcem-i-warka/

...w jednej z branżówek już nawet jest wzmianka...

Pozdr,...

 5 
 : 26 Września 2025, 21:12:33 
Zaczęty przez Rogoz - Nowe: wysłane przez Piottr_tt
Może nie prasówka, ale STEŚ który wykazał duży potencjał komunkacyjny kolei w aspekcie połączenia z budowaną linią CPK - Warka:

https://www.cpk.pl/pl/lk88-cpk-grojec-warka

Jak to wypali, to będzie powrót do pierwotnej funkcji, czyli kolei aglomeracyjnej. Piaseczyńska ma na to potencjał jak mało która.

 6 
 : 25 Września 2025, 21:08:40 
Zaczęty przez dino - Nowe: wysłane przez Piottr_tt
Podejrzewałbym przepastne archiwa Zbysława, ale On to się nie udziela w Internetach.

Drugą opcją jest pomierzenie kół na żywym organiźmie, taką Warszawę ma chyba muzeum w Sochaczewie.

 7 
 : 22 Września 2025, 10:36:24 
Zaczęty przez dino - Nowe: wysłane przez dino
Witam

Koledzy, poszukuję rysunków technicznych kół kolejowych do Warszawy, może ktoś posiada Co?
Wiem, że temat jest nierealny ale może ktoś posiada takie koło bądź cały zestaw

pozdrawiam

 8 
 : 21 Września 2025, 14:32:43 
Zaczęty przez Piottr_tt - Nowe: wysłane przez Piottr_tt
Naprawdę nic się w Polsce nie dzieje na Wąskich Torach?
Gdzie informacja o planowanym parowozie i MBd1 na Żuławach?

 9 
 : 28 Sierpnia 2025, 20:55:51 
Zaczęty przez PiotrS - Nowe: wysłane przez PiotrS
Cześć

Dzisiaj rano otrzymałem od kolegi informację, że na terenie pomiędzy linią normalnotorową a drogą prowadzącą do osiedla w lesie wykonano obszerny zrąb. Przez ten teren wiódł końcowy odcinek linii kolejki tartaku w Kłaju. Drzewa wycięte, teren jest porządkowany i przygotowywany do bruzdowania a tor wąskotorowy rozebrany. Szyny wraz z podkładami poskładane niezdarnie tu i ówdzie. Zatem końcowy odcinek do niedawna niemal kompletnie zachowanej linii właśnie przestał istnieć. Suwnica na trójkącie jeszcze jest ale torów już tam nie ma. Wygląda na to, że rozbiórkę szlaku wykonano w związku z przeprowadzeniem prac leśnych.

Nie wiem do kogo formalnie należą elementy nawierzchni torowej. Działka jest w gestii Nadleśnictwa ale czy te szyny też? Szkoda tych elementów. Może ktoś jest zainteresowany ich odkupieniem i wykorzystaniem w innej lokalizacji? Przez wiele lat wielu z nas liczyło na wskrzeszenie tej wyjątkowej linii choćby na zasadzie okolicznościowych corocznych przejazdów lekkimi drezynami. Były rozmowy, pomysły i chętni do zaangażowania się również. Niestety z tego co wiem Nadleśnictwo kompletnie nie rozumiało tych intencji i pewnie nie chciało zrozumieć. A przecież nie trzeba było wiele. Kwestia oczyszczenia szlaku i naprawdę drobnych uzupełnień. Nikt by na tym niczego nie stracił.  Wystarczyłaby tylko dobra wola lokalnych decydentów.

Kilka lat temu zmodernizowano drogę poprzez nadbudowę już istniejącej szutrowej nawierzchni. Wykonano to bez żadnego względu i bez jakiejkolwiek troski o zachowanie ciągłości bądź co bądź wciąż istniejącego szlaku wąskotorowego.  W efekcie zachowana linia została podzielona na niedostępne, izolowane odcinki.    Kolejka ZPD w Kłaju, jako jedna z zaledwie dwóch wciąż zachowanych przemysłowych kolei o rozstawie 600 mm w całej  południowo-wschodniej części kraju przechodzi do historii.

 10 
 : 05 Sierpnia 2025, 00:34:09 
Zaczęty przez Rogoz - Nowe: wysłane przez Harry Potter
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/piaseczynska-waskotorowka-jest-wielki-potencjal-ale-nie-ma-srodkow---124219.html

Pozdr,...

Strony: [1] 2 3 ... 10
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!