Karol
|
 |
« Odpowiedz #40 : 17 Września 2006, 13:21:03 » |
0
|
Zdjęć wózka do tej pory na forum nie ma więc umieszcze to co znalazłem na stronie muzeum 
|
|
|
Zapisane
|
.
|
|
|
fidzio
Gość
|
 |
« Odpowiedz #41 : 17 Września 2006, 18:20:20 » |
0
|
Zdjęć wózka do tej pory na forum nie ma więc umieszcze to co znalazłem na stronie muzeum ObrazekPrzeca to jest ewidentnie podwozie od koleby :grin:
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
emibe
|
 |
« Odpowiedz #42 : 17 Września 2006, 22:44:35 » |
0
|
Fotki z eskapady Marcina już są wstawione (w temacie z fotkami).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin Przybysz
Gość
|
 |
« Odpowiedz #43 : 18 Września 2006, 09:00:27 » |
0
|
Dzięki, Emibe. poniżej fotka wózka, dopiero edytując fotkę zobaczyłem, że na obręczy mamy jakieś napisy ?? Ciekawa jest budowa - nie spotkałem się z kolebą, kóra miała by koła łożyskowane - a tak jest w przypadku tej sztuki. Nie sądzę, by Niemcy (Polacy? Kwestia wciąż nie rozstrzygnięta) przerabiali na potrzeby kolejki wożącej było nie było amunicję - koleby.
(wrzesień 4 084)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
fidzio
Gość
|
 |
« Odpowiedz #44 : 18 Września 2006, 17:47:07 » |
0
|
Dzięki, Emibe. poniżej fotka wózka, dopiero edytując fotkę zobaczyłem, że na obręczy mamy jakieś napisy ?? Ciekawa jest budowa - nie spotkałem się z kolebą, kóra miała by koła łożyskowane - a tak jest w przypadku tej sztuki. Nie sądzę, by Niemcy (Polacy? Kwestia wciąż nie rozstrzygnięta) przerabiali na potrzeby kolejki wożącej było nie było amunicję - koleby.
(wrzesień 4 084) Jestem bardziej jak pewien swiadcza o tym nastepujace fakty: - charakterystyczne maznice - ksztalt i konstrukcja ramy wozka - urz. cieglowo zderzakowe typu kolebowego - w tym przypadku brak przetyczki do łączenia wózków (widac nawet na to dziure na zdjeciu) Niedowiarków zapraszam do obejrzenia identycznego podwozia w Pionkach. W tym wypadku dam sobie odciąć "coś" ze to jest ex-koleba  pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Arczi
|
 |
« Odpowiedz #45 : 19 Września 2006, 23:09:49 » |
0
|
Tak masz racje moim zdaniem jest to wagonik po kolebce ale kiedy go wykopywali w okolicach bateri Laskoskiego byl on bez kolebki i na predce przystosowany do przewozu amonicji.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
fidzio
Gość
|
 |
« Odpowiedz #46 : 20 Września 2006, 08:17:27 » |
0
|
Ciekawa jest budowa - nie spotkałem się z kolebą, kóra miała by koła łożyskowane - (wrzesień 4 084)
O jakich łożyskach mówisz? tocznych? bo panewka to też łożysko  tylko że ślizgowe
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin Przybysz
Gość
|
 |
« Odpowiedz #47 : 20 Września 2006, 08:56:40 » |
0
|
O szczegóły techniczne (łożyskowanie, itp) pytaj Arcziego (nareszcie na forum :wink: ) - ja widziałem wózek z bliska, ale on zna każdą sygnaturkę na nim :twisted:
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Arczi
|
 |
« Odpowiedz #48 : 21 Września 2006, 23:19:46 » |
0
|
Widze ze zostałem tu wywołany do tablicy. Łozyska w tym wagoniku sa rolkowe (jesli sie myle w słownictwie technicznym wybaczcie mi to ale nie mam wykształcenia technicznego),składaja sie z 8 rolek osadzonych po obu stronach w pierscieniach a te piercscienie połonczone sa ze soba za pomaca czterech pretow. Na ramie jest sygnatura huty KLADNO oraz numery parti ( jesli to kogos bardzo interesuje jakie numery to w pozniejszym terminie moge je podac). Mamy takie dwa wagoniki ktore zostały wykopane na terenie bateri Laskowskiego oraz wiekszy cztero osowy jeszcze nie zidetyfikowany jesli chodzi o producenta ktory zosał wydobyty z morza.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
fidzio
Gość
|
 |
« Odpowiedz #49 : 22 Września 2006, 07:40:26 » |
0
|
Wiec, chodzi o tzw. kosze  teraz juz nie ma wątpliwości, że to była koleba.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Przemek
|
 |
« Odpowiedz #50 : 22 Września 2006, 10:24:59 » |
0
|
Łozyska w tym wagoniku sa rolkowe (jesli sie myle w słownictwie technicznym wybaczcie mi to ale nie mam wykształcenia technicznego),składaja sie z 8 rolek osadzonych po obu stronach w pierscieniach a te piercscienie połonczone sa ze soba za pomaca czterech pretow. Brawa za opis. Łożyska które opisałeś ogulnie nazywamy Łożyskami Tocznymi. Dzielimy je na: -Kulkowe, -wałeczkowe o wałeczkach walcowych (te opisałeś), igiełkowych lub stożkowych, -baryłkowe o baryłkach symetrycznych lub niesymetrycznych, Inny podział to: -poprzeczne, które przenoszą obciążenia prostopadle (w poprzek) do osi wału, -wzdłużne, przenoszą obciążenia równolegle (wzdłóż) do osi wału, -Skośne, przenoszą obciążenia wzdłózne i poprzeczne a kąt działania jest zwykle mniejszy od 45 stopni. Najczęsciej stosuje się łożyska poprzeczne.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin Przybysz
Gość
|
 |
« Odpowiedz #51 : 17 Października 2006, 13:18:21 » |
0
|
A teraz zawracamy w kierunku dyskusji o rozstawie, itp. Na prośbę Archiego, kilka fotek: Tymczasowe torowisko, podczas usuwania szkód wojennych (l939? l945?)  Zagadka   Tu moim zdanie tysiączka, ale co ona tu robi   A tutaj hit - jesień l939 - niech mi ktoś powie, że to nie jest sześćsetka. No i mapka ze świata kolei, na której zaznaczono bocznicę do elektrowni jako wybudowaną później, w tym zakresie traci aktualność. Arczi - napisz więcej o tym zdjęciu, bo to naprawdę rewelka jest.  Pozdrawiam MP
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Arczi
|
 |
« Odpowiedz #52 : 17 Października 2006, 23:58:07 » |
0
|
Pierwsze zdiecie przedstawia uszkodzenia pirsu portu wojennego we wrzesniu 1939 roku. Drugie zdiecie przedstawia nasze "ptaszki" tylko nie jestem pewny czy to aby port na helu,jesli ktos ma inne zdanie na ten temat proszw sie wypowiedzec na łamach tego forum.Co do trzeciego zdiecia nie mam nic konkrtnego do powiedzenia tylko same domysły. Kiedy je pierwszy raz zobaczyłem bałem strasznie zaskoczony ich lokalizacja na tym molu biorac pod uwage ze to miejsce czestych spacerow. Moze ktos z was ma jakis pomysł na wytłumaczenie tego. I ostatnie zdiecie to prawdziwa perełka.Zdiecie zrobione w pazdzierniku 1939 roku przez niemcow podczas inspekcji przejetych obiektow militarnych polskich obroncow. Ten obiekt to oczywiscie elektrownia usytowana w specjalnie do tego celu wybudowanym schronie. To zdiecie jak Marcin słusznie podkreslił podwaza stwierdzenie ze ta bocznica została wybudowana przez niemcow i mam nadzieje ze rozwiewa takze watpliwosci co do 600 mm rozstawu szyn jaki wtedy istniał i zaprzeczy obiegowej opini jakoby był to rostaw 1000 mm.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Gunship
Młotkowy
 
Długość toru:: 90 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #53 : 19 Października 2006, 12:01:36 » |
0
|
Hej - pierwsze zdjęcie - zgadzam się całkowicie. Zrobione w 1939 roku, ale nie mam pewności czy przez Niemców czy Polaków. Występuje w wielu publikacjach i tak naprawdę nie wiadomo czyją ręką zostało zrobione. Ja obstawiam za Niemcami. Zdjęcie drugie to nasze "ptaszki" ale jeszcze przed wybuchem wojny. Mewa oberwała bombą i nie wyglądała tak malowniczo. Po drugie okręty mają bandery na rufie i zdjęte Schneidery z dziobu - co jednoznacznie wskazuje na przyjęcie ich do służby co miało miejsce na Oksywiu, więc to chyba nie jest Hel.
Zdjęcie trzecie dotyczące falochronu rzeczywiście mnie zaskoczyło. Dwie hipotezy: - odnoga na molo jest dziełem Niemców - gdyż przezornie wybudowali bocznicę ułatwiającą wyładunek w porcie rybackim - "nasza" robota kończąca się gdzieś w rejonie obecnej mariny (mam zdjęcie z lipca 1939 przedstawiające nawierzchnię w dalszej częśći mola bez śladu torowiska)
Zdjęcie czwarte - Genialne :cool: Widziałem juz miniaturkę tego w sieci ale teraz jest w super jakości.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Arczi
|
 |
« Odpowiedz #54 : 19 Października 2006, 17:35:19 » |
0
|
Jesli chodzi o tory na falochronie to wykluczam w 100% mozliwosc połozenia ich przez niemcow.Zdiecie jest napewno zrobione przed wrzesniem 1939 roku poniewaz wieza koscioła ewangelickiego w tle pocztowki jest cała. Rybacy w czasie działan wojennych ja rozebrali aby uchronic ja przed wysadzeniem przez polskich saperow ktorzy miedzy innymi wysadzili latarnie morska aby utrudnic nieprzyjacielskiej artyleri brania namiarow w celu skutecznego ognia.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Gunship
Młotkowy
 
Długość toru:: 90 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #55 : 20 Października 2006, 09:42:00 » |
0
|
O matkoooo  Masz rację! Zapomniałem o tym... Dla Ciekawostki tutaj jest zdjęcie które "podwędziłem" kiedyś na Allegro. Wg. opisu zdjęcie pochodzi z połowy lat 30. Nie wiem czy dobrze kojarzę ale budka i szlaban przy wejściu do portu powstały w momencie gdy utworzono Rejon Umocniony aby kontrolować przepływ turystów czyli w roku 1936. Torów na falochronie nie widać, ale za to jak wół "stoi" coś jakby bocznica linii normalnotorowej której wogole nie ma na mapach z tamtego okresu. Chociaż jak dla mnie rozstaw trochę za szeroki... 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Arczi
|
 |
« Odpowiedz #56 : 20 Października 2006, 15:48:12 » |
0
|
Masz racje ze jest to linia normalnotorowa. Jest to bocznica wybudowana w 1923roku przez wojsko do zakładanego planu wyładowywania materialow wojennych przychodzacych droga morska z Francji. Mylisz sie co do tego ze nie ma ich na planach.W archiwum panstwowym w Gdyni dotarłem do planow tej bocznicy z 1937 roki i jest tam zaznaczona.Ciekawostka takze jest to ze na tych planach jest zaznaczony peron kolejowy w okolicach terazniejszego muzeum ryboustwa a uwczesnego kosciała ewangelickiego.Druga ciekawostka jest to ze jest tam jeszcze zaznaczona mała bocznica takze normalnotorowa zakonczona garazem i podpisana "Garaz drezyny lesnej". Co sie pod tym kryje nie wiem,probowałem znalesc jeszcze jakies informacje na ten temat w archiwum ale niestety bezskutecznie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Gunship
Młotkowy
 
Długość toru:: 90 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #57 : 20 Października 2006, 17:31:26 » |
0
|
Mówiąc plany miałem na myśli mapy WIG  - niezrozumieliśmy się...  Co ciekawe widziałem gdzieś rysunek jakoby linia normalnotorowa była przeciągnięta aż pod sam cypel w rejon budynków administracyjnych.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Arczi
|
 |
« Odpowiedz #58 : 21 Października 2006, 00:25:54 » |
0
|
Tego faktu nie moge ani potwierdzic ani zaprzeczyc.Faktem jest i mozna jeszcze odnalesc slady w kilku miejscach nasypu waskotorowego po torach ktore szły do portu rybackiego.Prawdopodobnie szły one az do budynkow stacji ratownictwa brzegowego.Niestety wiem to tylko z opowiadan starszych ludzi i nie mogłem tego nigdzie potwierdzic dokumetacyjnie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin Przybysz
Gość
|
 |
« Odpowiedz #59 : 11 Listopada 2006, 21:37:06 » |
0
|
Witam, dziś długo obiecywana porcja fotek Arcziego, przede wszystkim kolejny wagonik, stan po wyciągnięciu z wody:    Panie i panowie - to się DA zrekonstruować i przywrócić do stanu używalności. Naprawa trwa ! Arczi się odgraża, że nie poznamy tego egzemplarza, po ukończeniu remontu :mrgreen: Niebawem fotki z remontu. A tutaj wracamy do tematu elektrowni , stan sprzed kilku lat.   O opis fotek proszony właściciel, czyli Arczi. Pozdrawia Marcin
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|