Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:12:59 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: [Gls] - lokomotywki seri GLS  (Przeczytany 45416 razy)
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 09 Kwietnia 2007, 01:11:51 »
0

Cytat: "Ariel Ciechański"
Cytat: "Arczi"
Chciałbym troszke odświeżyć temat.Czy ktoś z forumowiczow potrafi odszyfrować lub wie co oznacza skrót GLS.Prożba wydaje się troche banalna więc prosze o wyrozumiałość.

O ile się nie myle to Gospodarcza Lokomotywa Spalinowa.


A nie Górnicza? O ile pamietam te maszynki były projektowane pod katem placów materiałowych w kopalniach.
Zapisane
jaros
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 09 Kwietnia 2007, 20:31:19 »
0

Też optowałbym za 'górniczą'.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #22 : 11 Kwietnia 2007, 00:46:14 »
0



















.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:48:11 wysłane przez Phinek » Zapisane
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #23 : 11 Kwietnia 2007, 03:22:52 »
0

Cytat: "Phinek"
Górnicze to były albo dołowe i wówczas były projektowane ściśle do pracy w chobnikach, albo nawierzchniowe, ale wówczas to raczej były również projektowane pod kątem ochrony przed oskrzeniem itp.


Taa, np 3Wls50?? Co ma wspólnego ochrona przeciwybuchowa, ściśle związana z zagrożeniem metanowym z obsługa placu materiałowego?

Cytat: "Phinek"
Zaś typowe Gls-ki to były właściwie jakim tworem na bazie fantazji wokół ciągnika rolniczego.


Przy okazji - gdzie powstała ta konstrukcja? Inna rzecz że miejsce produkcji - ZREMB w Gliwicach moze wskazywać na górnicze powiązania tej konstrukcji.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #24 : 11 Kwietnia 2007, 09:58:40 »
0



















.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:48:04 wysłane przez Phinek » Zapisane
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 321 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 11 Kwietnia 2007, 10:46:01 »
0

Cytat: "Phinek"

Zwróć uwagę, na oznaczenie 3Wls50 czyli trzecia "odsłona" znanej już konstrukcji.


Dostosowana do pracy w gornictwie, ale nie posiadała zadnych osłon przeciwwybuchowych.

Cytat: "Phinek"

Niby nic, ale gdyby te lokomotywki były projektowane ściśle dla górnictwa, wówczas podejrzewam, że jakiś inżynier stwierdziłby, że życzy sobie dodatkowych zabezpieczeń od strony układu wydechowego. Wszak na placu materiałowym jest DUUUŻO węgla, więc teoretycznie zagrożenie wybuchu pyłu węglowego istnieje.


Oj, chyba Kolega nie odwiedził nigdy zadnej kopalni. Na placu materialowym jest co najwyzej dużo błota, bo wegla raczej sie tam nie spotyka.
Analogicznie gdyby każdy lok stosowany w kopalni miał mieć osłony przeciwwybuchowe, to w pierwszej kolejności powinny je mieć założone wszystkie lokomotywy obsługujące sortownie gdzie pyłu weglowego jest duzo więcej, nie wspominajac już o parowozach, a jakoś nikt nie natrafił na slad takich rozwiązań.
Poza tym rozwiązania przeciwwybuchowe w lokomotywach dołowych miały przede wszystkim na celu ochronę przed niebezpieczeństwem metanowych, nie przed wybuchem pyłu węglowego

Cytat: "Phinek"

Z tego co pamiętam to pierwsze Gls-ki powstały z zastosowaniem silnika, skrzyni biegów oraz tylnego mostu od Ursusa.
Co zaś do miejsca wytwarzania i miejsca powstania konstrukcji to nie zawsze były to punkty pokrywające się.
Jeżeli znasz biuro konstrukcyjne które opracowało dokumentację, opisz je proszę - wówczas wątpliwości zostają rozwiane.


Biura projektowego nie znam, wziąłem pod uwagę, ze często sprzęt na potrzeby danej gałęzi przemysłu był budowany w zakładach jakoś zwiazanych z tym przemysłem - Ls600 czy tabor leśny w Hajnowce.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #26 : 11 Kwietnia 2007, 11:35:37 »
0



















.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:47:52 wysłane przez Phinek » Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #27 : 05 Lipca 2007, 12:04:52 »
0

Odświeżę trochę temat. Czy ma ktoś z forumowiczów fotki GLS-ski przedstawiające jej kabinę. Chciałbym w kabinie naszej gls-ce zamontować szyby ale dokładnie nie wiem jak były mocowane. Słyszałem że były w drewnianych ramkach. Jeśli ma ktoś jakieś fotki to proszę o ich wrzucenie w tym temacie. Z góry dziękuje.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #28 : 05 Lipca 2007, 12:26:47 »
0

Cytat: "Arczi"
Czy ma ktoś z forumowiczów fotki GLS-ski przedstawiające jej kabinę.

OIDP to w jednym z numerów Świata Kolei był artykuł o lokomotywach GLS (przy okazji opisu kolei torfowych ??), w Stalowych Szlakach też chyba taki opis kiedyś był, wrócę do domu to przepatrzę archiwum.
Zapisane

CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 05 Lipca 2007, 22:39:54 »
0

Cytat: "Arczi"
Odświeżę trochę temat. Czy ma ktoś z forumowiczów fotki GLS-ski przedstawiające jej kabinę.

Witam.
W Gls30 znajdującej sie w Płocicznie, szyby są zamontowane za pomocą uszczelek gumowych. Niestety nie jestem w stanie stwierdzić czy jest to rozwiązanie oryginalne. Być może z biegiem lat, któryś z poprzednich właścicieli  wymienił mocowanie :?: Poniżej zdjęcia
 

Pozdrawiam.
Tadeusz.
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #30 : 05 Lipca 2007, 23:57:59 »
0

http://hwedrownosci.blog.onet.pl/1,AR3_2004-11_2004-11-01_2004-11-30,index.html


Na stronie powyżej podanej (mam nadzieje że kolega Piottr tt nie będzie miał mi za złe umieszczenia fragmentu jego blogu w tym temacie)widać fotkę z GLS-ką która ma drewnianą ramkę wokół szyby. Nasza GLS-ska ma sporo powierconych dziur wokół otworów okiennych. Po tych śladach wydaje mi się że w nas lokomotywce mogły być także takie drewniane ramy.
Zapisane
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #31 : 06 Lipca 2007, 16:29:59 »
0

Cytat: "Arczi"
http://hwedrownosci.blog.onet.pl/1,AR3_2004-11_2004-11-01_2004-11-30,index.html


Na stronie powyżej podanej (mam nadzieje że kolega Piottr tt nie będzie miał mi za złe umieszczenia fragmentu jego blogu w tym temacie)widać fotkę z GLS-ką która ma drewnianą ramkę wokół szyby. Nasza GLS-ska ma sporo powierconych dziur wokół otworów okiennych. Po tych śladach wydaje mi się że w nas lokomotywce mogły być także takie drewniane ramy.


witam :wink:

Może w temacie nie za bardzo siedzę, jednak myślę, że mogę pomóc. Otóż w Świecie Kolei 12/2002 jest wspomniany artykuł o lok. GLS-30. Jedno z zamieszczonych zdjęć przedstawia lokomotywę z cegielni Kotla, która posiada taką ramkę, więc można wywnioskować, że stosowano takie rozwiązanie na większą skalę (może przy naprawach). Na zdjęciu fabrycznym nie ma już żadnych ramek drewnianych, tylko normalne uszczelki. Moim zdaniem drewniane ramki nie były stosowane od początku. Jak było naprawdę, nie jestem pewien.

pozdrawiom po ślonku  :grin:
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #32 : 07 Lipca 2007, 11:55:56 »
0

Ze względów praktycznych proponuję uszczelkę gumową, nie ramki. Otworki zaszpachlujmy.
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #33 : 04 Września 2007, 11:47:55 »
0

Gorąca prozba do forumowiczów: czy ma ktoś z waz fotki w jaki sposób i w których miejscach były montowane lampy w GLS-skach?
Zapisane
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 07 Kwietnia 2008, 22:41:11 »
0

Witam serdecznie :grin:
Nie chcąc zaśmiecać forum, pozwolę sobie odgrzać stary wątek.
Poszukuje informacji na temat lokomotywek serii GLS 30. Oczywiście najlepsza byłaby DTR-ka, lub karta katalogowa. Google niestety milczy na ten temat.
Może ktoś z szanownych forumowiczów takowe posiada :?:
Pozdrawiam.
Tadeusz.
Zapisane
Piotrek
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #35 : 21 Stycznia 2010, 17:21:27 »
0

Stworzyłem na podstawie wiadomości z tego forum, internetu oraz gazety "Świat Kolei" listę istniejących jeszcze lokomotywek GLs30. Zawiera ona jeszcze trochę znaków zapytania, głownie dotyczących ich stanu aktualnego. Mam w związku z tym prośbę: jeśli ktoś posiada jakieś informacje lub aktualne zdjęcia niech się wypowie :smile:

 :arrow: http://www.imagic.pl/files/16837/GLs30.JPG
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #36 : 21 Stycznia 2010, 21:52:07 »
0

MOW - to jest depozyt osoby prywatnej, stan: czynna.
Zapisane

Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #37 : 21 Stycznia 2010, 22:42:34 »
0

W Niemczech jest jeszcze od niedawna kolejna GLSka:
GLS30 Nr. 13196 z cegielni Niezabyszewo 2 Stan: złomowy przewidziana do remontu.
Tutaj jest trochę o cegielni, natomiast tutaj jest więcej od obecnego właściciela tego loka.
Zapisane

Piotrek
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #38 : 22 Stycznia 2010, 16:39:46 »
0

Dziękuje za informacje. Lista została poprawiona. Szkoda tylko, że kolejna lokomotywka opuściła Polskę, ale pewnie w naszym kraju prędzej by trafiła do pieca hutniczego niż do renowacji... :neutral:
Zapisane
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #39 : 22 Stycznia 2010, 18:00:27 »
0

Nie są to przypadkiem fotki z cegielni Siedliska??
Eichenberger Waldbahn

Poza tym ciekawe fotki m. in. z Helu :wink:

Pozdrawiam
badziol
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!