Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 06:58:54 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Sargamska Osmica  (Przeczytany 17176 razy)
Kristofor_z_domu
Młotkowy
**
Długość toru:: 63 m

W terenie W terenie


« : 07 Maj 2007, 15:00:26 »
0

Sargamska Osmica - czyli odbudowany 8 kilometrowy odcinek wąskotorowej linii Belgrad - Sarajewo przy samej granicy Serbii z Bośnią a raczej Republiką Serbską w Bośni.
Sama linia oddalona o 20 km. od słynnej linii kolejowej Belgrad - Bar, a początkowa stacja Mokra Góra położona na trasie Belgrad - Sarajewo, więc dojazd niezmiernie prosty.
Nazwa Osmica wcale nie pochodzi od długości trasy, lecz od ósemki, jaką torowisko zatacza, wijąc się po górskim zboczu. Trasa jest wybitnie turystyczna, jest na niej ok. 10 tuneli - najdłuższy ma 1,5 km!!!
Zabawę zaczynamy po przybyciu na stację Mokra Góra, skąd odjeżdża codziennie od 1 do 4 składów (w sezonie najwięcej, startuje 1 kwietnia). Po wejściu na teren stacji mijamy doskonale zaopatrzony w kolejowe  gadżety sklep z pamiątkami, kierując się w stronę cukierkowego budynku dworca, który jest restauracją, za którą znajduje się równie stylowy motel, z niewielkimi gankami, z których schodzi się wprost na peron!
Przyjemność niestety droga - 48 EUR za najtańszą dwójkę, ale obok stacji są bardzo fajne kwatery za 10 EUR/osoba, więc nie ma tragedii.
Wszystko utrzymane jest tak wzorcowo, że mamy wrażenie pobytu na którejś z austraickich stacji, nie zaś w bałkańskim skansenie.
Pociągi zwykle ciągnięte są przez zieloną Lxd2, w typowym składzie są 4 wagony z czego 1 jest prawdziwą perełką - na 750 mm, a posiada w środku część przedziałowoą z bocznym korytarzem! Wagody były remontowane w zakładach GOSA, i mają sprytnie zamontowaną instalację nagłaśniającą, z której w czasie podróży podawane są informacje o linii (również w jęż angielskim).
Pociąg rusza do stacji Szargam i po ok. 40 min. jazdy głównie pod górę docieramy do końca linii, gdzie lokomotywa oblatuje skład, a pasażerowie mogą sobie pooglądać parowozy. Stacja ta jest zapleczem techniczym kolejki, robi duże wrażenie, i podobnie jak na stacji Mokra Góra panuje w na niej wzorowy porządek.
W drodze powrotnej zatrzymujemy się na kilku stacjach, głównie punktach widokowych, skąd można fotografować tak sam pociąg jak i wijącą się w dolinie linię. Wszędzie zrobione są specjalne tarasy widokowe!
Atrakcją jest przejazd przez stację Golubici, na której kręcono film Kustoricy "Zycie jest cudem" w którym to kolej ta grała główną rolę! Jest tam tez wyeksponowana słynna drezyna na bazie kabrioletu - krążownika szos. Sama stacja została wzniesiona niedawno, a następnie "postarzona" przez filmowców o kilkadziesiąt lat.

Podsumowując - szlag trafia, kiedy w wychodzącym ze strasznego kryzysu kraju widzi się takie inwestycje w kolej wąskotorową. Całą linią zawiadują koleje serbskie, natomiast restauracją i motelem zarządza oddział kolei zajmujący się hotelami i gastronomią. Nawet nie przyrównuję do PKP!
Na plus zaliczyć należy:
- cenę biletu - normalny 20 zł. T/P,
- wspaniale powiązaną sieć usług dodatkowych (nie z samych przewozów człowiek żyje),
- niesamowite widoki,
- łatwy (jak na miejscowe warunki dojazd).
Minusy:
- sterylny, wręcz cukierkowy porządek, który może razić niektórych miłośników,
- duża ilosć wycieczek z rozkrzyczanymi dzieciakami.

Ogólnie  - serdecznie polecam, gdyby ktoś miał ochotę odwiedzić, służę informacjami na prv.
Zapisane

Kristofor_z_domu
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 06 Marzec 2008, 19:40:35 »
0

Pozwolę sobie odświeżyć wątek o nowy link:
http://www.penmorfa.com/JZ/
Jest tu kolekcja fotografii z jugosłowiańskich wąskotorówek z lat sześdziesiątych. Na paru zdjęciach widać UNRRY czyli zapomniane chyba u nas parowozy Pxu.
Ogólnie rzecz biorąc strona zdecydowanie godna przejrzenia ze względu na niesamowite klimaty:


PS. "matczyna" www.penmorfa.com też jest ciekawa ze względu na zdjęcia walijskich kolejek kopalnianych.
Zapisane
Kristofor_z_domu
Młotkowy
**
Długość toru:: 63 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 09 Marzec 2008, 21:20:14 »
0

Wspaniała strona. Wiedziałem że była linia kolejowa z kierunku Belgradu przez Sarajewo do Dubrownika, ale nawet się nie spodziewałem że był to tak rozbudowany system - w szczególności duże wrażenie robi na mnie odnoga z Hum do Niksicia. Jechałem tą trasą rok temu i przepaście przy drodze takie że dech zapierało. To musiała być jazda, szczególnie w okolicy Plivskiego jeziora!
Nie znam genezy likwidacji tej linii ale wydaje mi się że miała ona związek z budową "dużej" linii Belgrad - Bar. Jeśli ktokolwiek ma jakieś dalsze materiały na ten temat to prośba o wstawienie.
Zapisane

Kristofor_z_domu
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 16 Wrzesień 2009, 20:18:34 »
0

Cytat: "Kristofor_z_domu"
Nie znam genezy likwidacji tej linii ale wydaje mi się że miała ona związek z budową "dużej" linii Belgrad - Bar. Jeśli ktokolwiek ma jakieś dalsze materiały na ten temat to prośba o wstawienie.


"Jak donoszą serbskie koleje Železnice Srbije (ŽS), 28 maja obchodzono 31-ą rocznicę budowy jednej z najmłodszych linii kolejowych Europy z Belgradu do Baru w Czarnogórze. Linia ta ma długość 476 kilometrów i na krótkim odcinku przechodzi również przez terytorium Bośni i Hercegowiny. Linia prowadzi przez 250 tuneli o ogólnej długości 115 km, z których najdłuższy to Sozina (6.170 metrów). Rekordowym jest również most Mala Rijeka, który jest najwyższym mostem kolejowym Europy! Budowa tej kolei kosztowała 305 milionów euro, wykonawcami były włoski Eurofer i towarzystwo CIP. Trasę z Belgradu do Baru jako pierwszy przemierzył Josif Broz Tito. W ubiegłym roku na tej linii 8100 pociągami przewieziono już 750 tysięcy podróżnych, podczas kiedy w tym roku już w pierwszym kwartale sprzedano na tą linię 48 tys. biletów. W jubileuszowej uroczystości wziął udział dyrektor generalny kolei ŽS Milanko Sarancic."
Źródło: http://inforail.pl/text.php?id=11399&from=tag
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 16 Wrzesień 2009, 20:19:39 »
0

Byłem, widziałem i jechałem serbską Šarganską Osmicą. Zdjęcia w wyjazdy wystawiłem na: http://picasaweb.google.pl/marcirog/SerbiaMokraGoraKolejWaskotorowaSarganskaOsmica#

Szczegółowa relacja wkrótce...
Zapisane
konrad
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 16 Wrzesień 2009, 23:00:34 »
0

Mógł byś poprawić linkę, bo coś nie działa...
Zapisane

Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga.
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 17 Wrzesień 2009, 09:54:17 »
0

Link poprawiony. Dzięki za czujność.
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #7 : 25 Luty 2016, 15:27:01 »
+1

https://youtu.be/TXUWZkBvRJE
Zapisane

arti281
Dyrektor
*****
Długość toru:: 512 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 26 Luty 2016, 09:06:33 »
0

Super klimaty.
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 15 Wrzesień 2018, 21:36:57 »
+1

Czytam opis z "07 Maj 2007" i stwierdzam - nic się nie zmieniło, choć może tylko to że na zamówienie pociąg pojedzie z Mokrej Gory do Wiszegrada. Cena biletu - 800 dinarów(29.20 zł)  Na fb foto "na gorąco" - https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2298010996938967&set=pcb.2298013406938726&type=3&theater
Więcej za tydzień - teraz jeszcze link: http://www.napokladziezycia.pl/kolejka-sarganska-osmica-mokra-gora-serbia/
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 04 Październik 2018, 20:47:20 »
+1

Wracając w wolnych chwilach do fotek z Serbii, zastanawiam się czy u nas można tak wykorzystać stare podkłady kolejowe - np. "mozaika" na peronie w Lipiu i Marculach.


* 11.jpg (167.62 KB, 1296x972 - wyświetlony 728 razy.)

* 22.jpg (157.01 KB, 1296x972 - wyświetlony 711 razy.)

* 33.jpg (183.34 KB, 1296x972 - wyświetlony 690 razy.)

* 44.jpg (139.81 KB, 1296x972 - wyświetlony 690 razy.)

* 55.jpg (144.64 KB, 1296x972 - wyświetlony 739 razy.)
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #11 : 05 Październik 2018, 12:59:57 »
0

Mam taką "mozaikę" na podwórku. I szczerze odradzam. Wszystko fajnie dopóki nie ma przymrozka. Już parę razy pokazałem numer buta. O właściwościach preparatów służących do impregnacji nie wspomnę
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 06 Październik 2018, 09:07:37 »
0

U nas kolejka zimą nie jeździ. A tam to też to jest ciekawe, że przez te lata Kustorica nie zbudował nawet poręczy przy tych schodkach - a to góry "Mokra Gora".


* 66.jpg (119.08 KB, 1296x972 - wyświetlony 731 razy.)
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #13 : 06 Październik 2018, 11:27:27 »
0

Jak pada też nie jest kolorowo ;-)
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 06 Maj 2019, 09:10:50 »
0

Droższy przejazd kolejką o 100 dinarów - teraz 900. Miałem okazję zobaczyć skansen kolejki zlokalizowany tuż nad rzeką - 200 m niżej od toru  Sargamskiej Osmicy. Tor do Bośni jest przejezdny, ale nadal tylko jechać można pociągiem "na zamówienie". Kolejka na przejście graniczne była dość długa.


* IS_Obraz99 010.jpg (10.64 KB, 320x200 - wyświetlony 584 razy.)

* IS_Obraz99 039.jpg (202.74 KB, 1300x970 - wyświetlony 650 razy.)

* IS_Obraz99 122.jpg (144.67 KB, 1300x970 - wyświetlony 625 razy.)

* IS_Obraz99 123.jpg (171.47 KB, 1300x970 - wyświetlony 626 razy.)
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!