Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 06:45:01 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ciuchcia do Góry Kalwarii  (Przeczytany 26330 razy)
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« : 17 Czerwiec 2007, 00:20:38 »
0

z czwartkowego (14 czerwiec) wydania Dziennika



PS.
Sprawdzałem czy nie ma online. Niestety nie, ale wyszukiwarka wyrzuciła mi nader ciekawe rezultaty :-)

http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=14&ShowArticleId=43647
http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=14&ShowArticleId=15334
Zapisane
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 17 Kwiecień 2009, 21:10:08 »
0

Podczepię się do tego tematu.
Czy ktoś z Was badał pozostałości szlaku z Piaseczna do Góry Kalwarii?
Dziś jechałem samochodem do Baniochy i rozglądałem się po trasie (nie pierwszy raz nią jadę). I jak zwykle jedyne pozostałości jakie przykuły moją uwagę to szersze pobocze po stronie gdzie leżał tor i resztki mostu na Jeziorce w Siedliskach (swoją drogą mam okazję obserwować degradację tego mostku, jeszcze z 2 lata temu można byłoby chyba po nim przejść, a obecnie sterczy tylko jakieś żelastwo pośrodku rzeczki). Znów przypomniał mi się także niski nieduży budynek w Żabieńcu stojący obok połączenia ulicy... Kolejowej z szosą na Górę Kalwarię. Być może to budynek przystanku Żabieniec, chociaż mapka w książce B. Pokropińskiego "Kolej Grójecka" umieszcza mijankę blisko mostu. W samej Baniosze nie zauważyłem nigdy obiektu przypominającego dworzec ze zdjęć z wyżej wymienionej książki.
Jakiś czas temu w Górze Kalwarii próbowałem znaleźć dworzec wąskotorowy, niestety bez mapy okazało się to niemożliwe.
30 kilka lat to chyba sporo czasu żeby z linii nie został żaden ślad.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 19 Kwiecień 2009, 10:36:39 »
0

Niestety 30 lat to wystarczająco czasu żeby nic poza tym co wymieniłeś zostało... Nie wiem czy do pamiątek po kolejce można zaliczyć ogrodzenie z szyn w Górze Kalwarii (nie pamiętam adresu, ale to chyba jakieś przedszkole) i wystającą z ziemi szynę tuż przy tamie w Konstancinie. Może zachowały się jakieś fragmenty nasypu, ale to trzeba by rowerkiem dobrze trasę obejrzeć.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 19 Kwiecień 2009, 12:19:09 »
0

Najbardziej z tego wszystkiego zastanawia mnie los dworca w Górze Kalwarii. Na ogół budynki takie były adaptowane na mieszkania (przykładem jest Klarysew), a lokomotywownie na garaże czy pakamery, tak więc przypuszczałem że jednak stoi, niestety jak na razie nie mam pojęcia gdzie dokładniej.
Zapisane
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 351 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« Odpowiedz #4 : 19 Kwiecień 2009, 18:01:00 »
0

Bardzo dobry temat,który próbowałem już zgłębić.
W Wielki Piątek nawet część trasy przejechaliśmy rowerami z kolegą Gajosem

A więc zaczynamy od stacji Piaseczno Miasto.
 MAPA 1
Tory w kierunku Góry K. wychodziły na południe i ulicą Gerbera docierały do Ronda Solidarności.
Oczywiście ulica Gerbera nie nazywała się Gerbera tylko...
Tu zagadka.Jak się mogła nazywać?
Nagrodą będzie uścisk ręki prezesa ;-)

Dalej na rondzie kulejka skręcała w 17 stycznia i pruła na południe na most na Jeziorce (którego,jak wspomniano wcześniej,został kawałek).
Słyszałem też że most został wykonany z obrotnicy,ale ile w tym prawdy to nie mam pojęcia.

Przystanek Stefanów przez niektórych zwany Nowym Żabieńcem.
Na skrzyżowaniu ulic Jastrzębskiej (ostatnia pod lasem) i DW 79 stoi pomarańczowy budynek,który może mieć pochodzenie kolejowe,ale to tylko moje przypuszczenia.
Według byłych pracowników GKW była tam tylko wiata.

Dalej nie zgłębiałem tematu...

Co do stacji w Górze Kalwarii.
Stacja mieściła się przy wjeździe do miasta od strony Piaseczna,tam gdzie teraz są jakieś bloki.
Info uzyskane od wspomnianego wczesniej pracownika GKW.

Wspomniane przez kolegę Gajosa przedszkole to
zespół szkół przy ul.Ks.Sajny.
Od głównej ulicy ogrodzenie z jakichś cienkich szynek,ale boisko grodzone już szynami z rozbiórki szlaku ;-)

Ale miłosników stalowych szlaków pocieszę.
Głowa do góry.
Podobno od 1 czerwca Góra Kalwaria odzyskuje połączenie kolejowe z Piasecznem ;-)

Pozdrawiam z wąskiego Piaseczna
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 19 Kwiecień 2009, 18:38:44 »
0

Cytat: "Jacekglm"
Podobno od 1 czerwca Góra Kalwaria odzyskuje połączenie kolejowe z Piasecznem ;-)

Ale po torze 1435 a nie 1000
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
AmaSoft
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 13 Maj 2009, 15:59:31 »
0

Jestem z Żabieńca i owy budyneczek przy Jastrzębskiej nigdy NIE BYŁ budynkiem stacyjnym tylko okolicznym sklepikiem, nieczynnym od 10 lat. Informacje są pewne, choć możecie powiedzieć że nie pamiętam czasów "ciuchci" ale moja rodzina i wielu sąsiadów pamięta pociągi jeżdżące przy drodze do Góry Kalwarii i od nich mam tą informację. Przy przystanku "Stefanów" istniała wiata przystankowa.

Mam też niepotwierdzone informacje o istnieniu krótkiego odcinku toru w Baniosze, ale jest to mało wiarygodna informacja. W wakacje mam zamiar z kilkoma osobami zbadać to dokładniej. Pozdrawiam
Zapisane
Bart
Młotkowy
**
Długość toru:: 132 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 13 Maj 2009, 20:34:33 »
0

Cytat: "AmaSoft"
Mam też niepotwierdzone informacje o istnieniu krótkiego odcinku toru w Baniosze, ale jest to mało wiarygodna informacja. W wakacje mam zamiar z kilkoma osobami zbadać to dokładniej. Pozdrawiam

Jeśli faktycznie jest w Baniosze pozostałość jakiegoś wąskiego toru to chyba bardziej prawdopodobne, że są to resztki kolejki cegelnianej, która działała tam zdaje się jeszcze na początku lat 90'.
Zapisane

AmaSoft
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 13 Maj 2009, 21:20:47 »
0

Właśnie chodzi o kolejkę cegielnianą, która jednak była połączona z linia Piaseczno - Góra Kalwaria. Czy istniała do lat '90 tego nie wiem, aczkolwiek wydaje mi się to podejrzane.

W domu za to posiadam kawałeczek szyny która została po rozbiorze kolejki.
Zapisane
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 13 Maj 2009, 21:37:08 »
0

A co z samą cegielnią?
Istnieja do dziś? Przez "istnieje" nie mam nawet na myśli "działa", a "stoi".
Zapisane
AmaSoft
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 13 Maj 2009, 21:48:30 »
0

Po cegielni w Baniosze pozostały jedynie małe jeziorka, nie wiem dokładnie czy istnieją jakiekolwiek budynki choć wydaje mi się to mało prawdopodobne.

Przypomniało mi się coś: w Konstancinie - Jeziornej istnieje króciutki  odcinek torów wąskotorowych
Zapisane
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 13 Maj 2009, 22:59:03 »
0

Oho
A gdzie można go znaleźć dokładniej?
Zapisane
AmaSoft
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 13 Maj 2009, 23:05:04 »
0

kawałeczek tego toru znajduje się na mostku przy ulicy Chylickiej,  mostek jest nad rzeka Jeziorką po prawej strony zaraz za zjazdem z ulicy Pułaskiego. Nie pamiętam czy szyny są na podkładach, ale chyba zabetonowane. Nie mam też żadnych zdjeć tego mostu. Pozdrawiam
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #13 : 13 Maj 2009, 23:52:02 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 02:05:41 wysłane przez Phinek » Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #14 : 13 Maj 2009, 23:53:21 »
0

Jacenty... Chyba mamy powtórkę trasy bo parę rzeczy przeoczyliśmy Na pewno wąskotorowa szyna wystaje z ziemii przy zaporze wodnej koło Papierni w Konstancinie, ale od razu wyjaśniam iż jest ona pionowo usytuowana w gruncie i wystaje na wysokość około metra. O jej pochodzenie nie trudno się domyśleć skoro 100m obok szedł tor.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
AmaSoft
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 14 Maj 2009, 00:01:26 »
0

@ Gajos masz rację a do mostku rzeczywiście trudny dostęp jest choć można wejść na niego schodząc z grogi przy samym płocie i tak dojść do mostku.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #16 : 14 Maj 2009, 00:24:14 »
0

Tak, ale mi spać teraz nie daje ta cegielnianka w Baniosze... to za blisko Warszawy żeby mi się o uszy nie obiło cóż, mapa w rękę i trzeba będzie powęszyć niczym Borewicz.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
AmaSoft
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 14 Maj 2009, 01:07:27 »
0

polecam mapę Warszawa Południowa ze strony http://www.mapywig.org/ tam dokładnie widac rozmieszczenie linii i bocznic
Zapisane
Bart
Młotkowy
**
Długość toru:: 132 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 14 Maj 2009, 19:56:32 »
0

Postanowiłem zaoszczędzić Wam żmudnego śledztwa  :mrgreen:  i rozwiać wątliwości co do okresu kiedy działała kolejka. W tym celu odgrzebałem moje nieocenione w takich sytuacjach archiwalne numery "Stalowych Szlaków" i o to w numerze z lipca 1990 roku mamy artykuł Macieja Kozłowskiego o kolejce w Baniosze:

Tak więc na początku lat 90' kolejka jeździła i miała się jeszcze bardzo dobrze tzn. dziennie 4-5 par pociągów po 10 koleb każdy (wg aut. artykułu).
Zapisane

Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 14 Maj 2009, 20:53:41 »
0

Co do Konstancina i tego zabetonowanego toru, to jakim cudem on ma szerokość 600mm?
Czyżby znów resztka jakiejś cegielnianej kolejki?
Przecież GrKD miała/ma rozstaw 1000mm a tamten odcinek przekuto z 800mm na metr jeszcze przed II wojną.

Chyba że szyny są po prostu częścią konstrukcji kładki, a nie resztką trasy.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!