paliwo
Gość
|
 |
« : 31 Sierpnia 2007, 16:39:18 » |
0
|
Drodzy koledzy i teraz sami zobaczcie. Impreza w Środzie Wlkp. kosztowała 100zł i trasa liczyła około 30 km z parowozem! A tutaj cena pasuje nie za dużo nie za mało (30 zł za taki odcinek w sam raz, dla 3 osobowej rodzinki interesującej się koleją ) na pewno będzie o wiele więcej chętnych niż w środzie
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ernie
Młotkowy
 
Długość toru:: 89 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #1 : 01 Września 2007, 20:24:33 » |
0
|
porównaj sobie jeszcze koszty eksploatacji - parowóz na napęd wykorzystuje około 8% energii uzyskanej podczas spalania węgla, lokomotywa dieslowska od 28% do bodajże 36% energii uzyskanej podczas spalania ropy  teraz jeszcze przeliczyć tą energię w węglu i w ropie i porównać ich ceny - wartości tych nie znam ale wiem że dieslem wiele taniej jest, co też wpływa na cenę  Jak gdzieś się pomyliłem proszę mnie poprawić :  :
|
|
|
Zapisane
|
Małe jest piękne.
|
|
|
Dariusz
|
 |
« Odpowiedz #2 : 01 Września 2007, 21:20:40 » |
0
|
Proszę jeszcze doliczyć kilka litrów specjalnego wysokotemperaturowego oleju do smarowania.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Piottr_tt
|
 |
« Odpowiedz #3 : 01 Września 2007, 21:56:50 » |
0
|
Dodać trzeba, że parowóz "na biegu jałowym" również potrzebuje paliwa, podczas gdy lokomotywę spalinową można po prostu zgasić.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
paliwo
Gość
|
 |
« Odpowiedz #4 : 02 Września 2007, 08:06:55 » |
0
|
Dodać trzeba, że parowóz "na biegu jałowym" również potrzebuje paliwa, podczas gdy lokomotywę spalinową można po prostu zgasić. Piottrze i właśnie o to mi chodziło :mrgreen: Jak byłem w środzie to podczas postoju w Zaniemyślu w kotle cały czas sie paliło. Trzeba jeszcze doliczyć koszt węgla na rozpalanie w kotle. A do lidki wystarczy aby paliwa wlać i można odpalać i wio przed siebie :mrgreen:
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kajetan
|
 |
« Odpowiedz #5 : 02 Września 2007, 13:34:42 » |
0
|
Tak mnie coś naszło i postanowiłem to policzyć. Wiemy że: Lidka pali (nowy silnik) 180 g/kMh olej napędowy kosztuje z grubsza 3,60 zł/litr, gęstość 0,85 kg/litr Zatem lidka pali 212 cm sześc. /kMh co daje koszt koniomechanicznogodziny na poziomie 76 groszy Parowóz za to załóżmy że ma: sprawność 8% palimy węglem 8000 kcal/kg kosztującym 450 zł/tonę Jedna kMh to 735 W * 3600 s = 2,65 MJ po uwzględnieniu sprawności musimy w parowóz wpakować 33MJ ≈ 8000 kcal = 1 kg węgla = 45 groszy Wychodzi na to że parowóz jeżdżący a nie stojący jest obecnie duużo tańszy od diesla. A na dowód dodam że w Zimbabwe (Rodezji) znów odpalono parowozy. Bo to się opłaca. http://www.guardian.co.uk/zimbabwe/article/0,2763,1580559,00.html http://dspace.dial.pipex.com/steam/africa.htmEDIT dodam jeszcze że w Zimbabwe kolej jest wąskotorowa (3,5 stopy - 1067mm)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Piottr_tt
|
 |
« Odpowiedz #6 : 02 Września 2007, 21:50:10 » |
0
|
Wychodzi na to że parowóz jeżdżący a nie stojący jest obecnie duużo tańszy od diesla. To prawda. Jeżeli parowóz całą dobę jest w ruchu, to może wyjść taniej od Lxd2 przy obecnych cenach paliwa.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
 |
« Odpowiedz #7 : 03 Września 2007, 12:05:23 » |
0
|
Wychodzi na to że parowóz jeżdżący a nie stojący jest obecnie duużo tańszy od diesla. To prawda. Jeżeli parowóz całą dobę jest w ruchu, to może wyjść taniej od Lxd2 przy obecnych cenach paliwa. Więc z wyliczeń teoretycznych ja również powiem że to prawda. Natomiast przechodząc do praktyki zapytam o kolejkę, która mogłaby zapewnić taką pracę? Jako przykład z dawnych lat podam kolejkę jędrzejowską, na której Px-y w obiegu dobowym robiły przebiegi średnio do 300 km stawając na halę co 30 dni do mycia kotła i rewizji. Poza tym rozmawiamy o parowozach dochodzących wieku 60 lat, które nie były przesadnie rozpieszczane. I zapytam przy okazji o parowozy wąskotorowe, które przeszły pełną (zwracam uwagę - pełną wg przepisów) naprawę główną w ostatnich latach?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ogoniasty
|
 |
« Odpowiedz #8 : 03 Września 2007, 21:37:56 » |
0
|
Z tego co wiem to parowozy mają większą moc niż diesle.... Być może sie myle
|
|
|
Zapisane
|
POZDRAWIAM !!!
|
|
|
Marcin Przybysz
Gość
|
 |
« Odpowiedz #9 : 03 Września 2007, 22:02:14 » |
0
|
Zależy które parowozy i zależy które diesle  To tak jakbyś napisał "Fiaty mają większą moc niż Ople"
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
KLAN PALUCHOWSKICH
|
 |
« Odpowiedz #10 : 03 Września 2007, 22:10:32 » |
0
|
Z tego co wiem to parowozy mają większą moc niż diesle.... Być może sie myle Mylisz się  Wszystko od przeznaczenia zależy  Diesel to wyższa sprawność, dostępność maszyny, mobilność, mniejsze nakłady na serwis i utrzymanie, naturalny ewolucyjny następca parowozu 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
flugzeug30
Gość
|
 |
« Odpowiedz #11 : 03 Września 2007, 22:28:58 » |
0
|
Zwlaszcza, ze diesel moze jezdzic na biopaliwach (olejach roslinnych , alkoholach itp. ).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kamicz
SGKW

Długość toru:: 298 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #12 : 03 Września 2007, 22:47:33 » |
0
|
Zwlaszcza, ze diesel moze jezdzic na biopaliwach (olejach roslinnych , alkoholach itp. ). No a jak ktoś się uprze to parowozem pojedzie opalając go drewnem/podkładami. Rudy kilka lat temu - pod rządami sami wiecie kogo :razz:
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam, Kamil Górnośląskie Koleje Wąskotorowe www.sgkw.eu
|
|
|
Ogoniasty
|
 |
« Odpowiedz #13 : 03 Września 2007, 23:25:04 » |
0
|
Pytam bo zauważyłem że wls 75 ma problemy na wzniesieniach w Starachowicach a np parowóz Las z górkami daje sobie rade. Wielkością są podobne. Najpotężniejsza parówka ma moc ponad 7000 KM, czy wyprodukowano jakąś lokomotywę spalinową o tak potężnej mocy?
|
|
|
Zapisane
|
POZDRAWIAM !!!
|
|
|
KLAN PALUCHOWSKICH
|
 |
« Odpowiedz #14 : 04 Września 2007, 01:27:52 » |
0
|
Pytam bo zauważyłem że wls 75 ma problemy na wzniesieniach w Starachowicach a np parowóz Las z górkami daje sobie rade. Wielkością są podobne. Najpotężniejsza parówka ma moc ponad 7000 KM, czy wyprodukowano jakąś lokomotywę spalinową o tak potężnej mocy? Jeżeli o Polsce mówimy to: Najsilniejszy diesel to SP47 (wyprodukowano tylko 2 prototypy) ~3000KM SU46 ~2250KM Najsilniejszy parowóz to Ty51 (oj mogę się mylić, słabiej obeznany jestem w trakcji parowej, wiec proszę o ewentualne poprawki) ~2175KM Widać że parowozy o określonych mocach zastępowano dieslami/elektrowozami także o podobnych mocach, co zresztą jest mocno logiczne  Co do tych 7000KM to 6200KM miał Big Boy ale to już USA 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
px48
|
 |
« Odpowiedz #15 : 04 Września 2007, 10:00:57 » |
0
|
Jeżeli chodzi o samą jazdę to parowóz wcale nie jest taki drogi, ponieważ na przykładzie Środy węgiel stanowi 1/4 kosztów przejazdu do Zaniemyśla (ok 500 kg). Resztę kosztów stanowi: -opłacenie maszynistów (ok 1/3 całości kosztów! - wszakże trzeba się cenić :twisted: ) -wodowanie -oleje i smary (średnio 20 zł/litr) -drewno do rozpalania -koszty administracyjne -zysk dla operatora -zysk dla powiatu
Jeżeli chodzi o koszt imprezy na Średzkiej KD 26.08 to nie jest tak, że koszt 100zł wynikał tylko z faktu, iż pociągi były prowadzone trakcją parową, ponieważ stanowiło to niecałą 1/3 całości. Ogromne pieniądze poszły na pozyskanie drugiego parowozu oraz przygotowanie gastronomii i upominków dla uczestników.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #16 : 10 Września 2007, 01:10:57 » |
0
|
.
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:35:37 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
fidzio
Gość
|
 |
« Odpowiedz #17 : 10 Września 2007, 11:11:55 » |
0
|
-oleje i smary (średnio 20 zł/litr) Czy wy smarujecie parowoz olejami syntetycznymi :?:
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
px48
|
 |
« Odpowiedz #18 : 10 Września 2007, 22:22:12 » |
0
|
Czy wy smarujecie parowoz olejami syntetycznymi Ta kwota 20zł to oficjalna cena u operatora, ale to co się leje to nie zawsze kosztuje 20 zł za litr. Jeżeli chodzi o oleje syntetyczne czasem tylko jak się jakiś sponsor rzuci.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
fidzio
Gość
|
 |
« Odpowiedz #19 : 11 Września 2007, 10:20:21 » |
0
|
Jeżeli chodzi o oleje syntetyczne czasem tylko jak się jakiś sponsor rzuci. WOW to sie chyba nadaje do NIK,CBA i ABW - prawie wykryłem układ  pozdrawiam z prymrużeniem oka 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|