Arczi
|
|
« : 02 Grudnia 2007, 00:36:24 » |
0
|
Witam. Przeglądałem ostatnio parę stron internetowych poświęconych M.R.U. i jest tam kilka fajnych fotek torowiska i niezbyt dużo informacji na temat sieci wąskotorowej. Czy może ktoś z was wie gdzie można więcej się na ten temat dowiedzieć i czy ktoś już się pokusił o próbę uruchomienia tam kolejki albo jakiejś jazdy drezyną w tunelach M.R.U.?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #1 : 02 Grudnia 2007, 11:21:42 » |
0
|
Jako dawny (lata 80-te) eksplorator systemu obronnego MRU muszę stwierdzić, że nie znam specjalnego opracowania dotyczącego stricte kolejki podziemnej. Jako element transportu w systemach obronnych nie była żadnym novum, zdarzały się natomiast różne rozwiązania dotyczace napędu. Na krótkich dystansach powszechny był napęd ręczny. Na odcinkach dłuższych stosowano najczęściej napęd elektryczny zasilany z baterii akumulatorów (na MRU tylko tzw Główna Droga Ruchu ma ok. 11 km długości). Były też próby z zastosowaniem napędu pneumatycznego. Raczej nie stosowano zasilania z sieci trakcyjnej (powszechnej w kopalniach) - w warunkach bojowych, kiedy energii dostarczały zespoły generatorów byłoby to nieekonomiczne, poza tym łatwe do zniszczenia a trudne do odbudowania. Jako ciekawostkę podam, że wydobyta z podziemi MRU i uruchomiona lokomotywka pracowała do lat 60-tych w poniemieckiej kopalni węgla brunatnego Sieniawa głębinowa. Trochę zebranych przeze mnie materiałów z czasu budowy i późniejszych jest TUTAJDrezyny Co do uruchomienia takich jazd nie mam wiedzy, natomiast wydaje mi sie to nierealne - praktycznie cały system podziemny jest rezerwatem nietoperzy. Być moze kiedyś któraś z firm dzierżawiących w celach turystycznych wydzielone części podziemi (pętla boryszyńska, muzeum w Pniewie) postawi na torach jakiś mały składzik, który być może uzyska zgodę na jazdę kawałek tam i z powrotem. Zobaczymy. Jedno z najlepszych forów militarnych dotyczących m.in. MRU znajduje sie TUTAJA tu rozwinięcie tematuA tak mogłaby wyglądać jazda
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Arczi
|
|
« Odpowiedz #2 : 03 Grudnia 2007, 23:32:24 » |
0
|
Masz może jakieś fotki torowiska i dworców?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #3 : 04 Grudnia 2007, 14:13:06 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Bogdan_KRK
|
|
« Odpowiedz #4 : 22 Września 2010, 20:28:00 » |
0
|
Witam! Ponieważ znalazłem na YT przedwojenną kronikę niemiecką,a w niej sceny z kolejką MRU w pelnej świetności podaję linka http://www.youtube.com/watch?v=1EWz3cPDlNs Pozdrawiam.Bogdan
|
|
|
Zapisane
|
"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
|
|
|
mw
Gość
|
|
« Odpowiedz #5 : 30 Grudnia 2010, 12:53:43 » |
0
|
Na przyszły rok planowana jest mini impreza polegająca na przejechaniu elektrowozem akumulatorowym typu Karlik z kilkoma wózkami jak największej ilości szlaku.Problem stanowi jedynie dostępność do sieci trójfazowej ,koniecznej do doładowania baterii.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maxxc
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #6 : 07 Maja 2011, 20:10:26 » |
0
|
Witam!
Wedle mojej wiedzy film z Youtube nie przedstawia kolejki na MRU. Tam w zupełnie inny sposób był prowadzone instalacja elektryczna/oświetleniowa.
W temacie "mini imprezy" - gmina Międzyrzecz (trasa turystyczna Kaława/Pniewo) nic o niej nie wie, gmina Lubrza (trasa turystyczna Boryszyn) również. Rozmawiałem jakiś tydzień temu z władzami gmin i kierownictwem obu tras turystycznych. Chyba zatem nikt nie zamierza "na lewo" tam wjeżdżać przez A64? A przy okazji - zasilanie trójfazowe jest od paru lat na Boryszynie. Kładliśmy instalację chyba w 2009 roku.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam Maksymilian Cierniewski
|
|
|
Bogdan_KRK
|
|
« Odpowiedz #7 : 21 Lipca 2013, 12:54:51 » |
0
|
Witam. Cieszę się,że jako pierwszy(dzięki Kol.Andrzejowi i Maćkowi) mogę podać informację: MRU ma wreszcie kolej! Tabor to lokomotywa akumulatorowa+3 wagoniki typowo kopalniane+ platforma i koleby? Piszę ze znakiem zapytania,bo informacje otrzymałem telefonicznie i nie wszystko udało się usłyszeć. Czy ktoś z TZF ma informacje w tym temacie? Ponieważ sam nic nie znalazłem na stronach dotyczących MRU,poprosiłem o pomoc Kol.Andrzeja 2110. To taki "Dedektyw na ciągniku" Może razem coś znajdziemy. Pozdrawiam.Bogdan
|
|
« Ostatnia zmiana: 21 Lipca 2013, 13:13:26 wysłane przez Bogdan_KRK »
|
Zapisane
|
"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
|
|
|
Maxxc
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #8 : 21 Lipca 2013, 13:05:41 » |
+2
|
Witam!
Tak, informację mogę potwierdzić "z pierwszej ręki". Lokomotywka (Ldag05), wraz z wagonikami, pozyskana została nieodpłatnie z Kompanii Węglowej w zeszłym roku. Lokomotywka to destrukt, nie ma nawet resorów (dobrze, że udało się przewalczyć chociaż zestawy kołowe i pustą skrzynię bateryjną). Cały skład został wyremontowany i odmalowany przez przewodników z Muzeum w Pniewie. Na chwilę obecną na być nieczynnym pomnikiem na dworcu H. Niestety Muzeum nie stać na przywrócenie lokomotywki do stanu czynnego.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam Maksymilian Cierniewski
|
|
|
Leśny Dziadek
|
|
« Odpowiedz #9 : 22 Lipca 2013, 09:05:03 » |
0
|
A pomyśleć, że gdyby w 2008 Gmina nie pożałowała instalacji 50 metrów kabla, jeździłby tam od dawna "Karlik", ha!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maxxc
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #10 : 22 Lipca 2013, 09:46:05 » |
0
|
Witam! -> Leśny Dziadek: Mam inne zdanie w tej kwestii, uczestniczyłem w tych rozmowach. Próbowałem zresztą do 2010 roku ciągnąć ten temat, to nie było już mowy o sprzedaży "Karlika", tylko o wynajmie, bez określonej kwoty... Więc tak nie można tak jednostronnie na to patrzeć. A zresztą to nie ta gmina i nie ta część MRU... Wtedy działaliśmy w gm. Lubrza, teraz w gm. Międzyrzecz. MRU jest "podzielone" pomiędzy te gminy, aczkolwiek żadnej zapory na granicy gmin nie ma, tylko kraty po drodze
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam Maksymilian Cierniewski
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #11 : 09 Listopada 2017, 10:45:58 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Harry Potter
|
|
« Odpowiedz #12 : 29 Stycznia 2019, 23:44:35 » |
0
|
Cóż... film z radzieckiej kroniki filmowej dokumentujący szaber MRU ze sprzętu będącego wyposażeniem fabryki Daimler - Benz, która produkowała tu silniki do samolotów... Przewodnicy z Pniewa wspominali o nim...
Pozdrawiam,...
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
stoker
|
|
« Odpowiedz #13 : 21 Lipca 2022, 12:45:22 » |
+1
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kemot324
Nowicjusz
Długość toru:: 39 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #14 : 29 Grudnia 2023, 21:30:50 » |
0
|
W tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=5IbsLRZRU6c w okolicy 32:05 jest mowa o tym, że kolejka kursuje od kwietnia do końca sierpnia. Czy ktoś miał okazję jechać i może napisać jak to wygląda, długość trasy itp?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Cordylus
|
|
« Odpowiedz #15 : 23 Kwietnia 2024, 12:11:49 » |
+3
|
Teraz w weekend jechałem kolejką w MRU. Kursuje ona na odcinku około 600 metrów między dworcami Heinrich i Gustaw. Mam ładne nagranie z jazdy. Czynnego toru jest tam o wiele więcej, bo aż po muzeum w Pniewie, gdzie jest stacja ładowania akumulatorów, ale w związku z faktem że tunel pomiędzy jest ciasny i uniemożliwia opuszczenie wagonu ludzi tam nie wożą. Ale to fajny potencjał na imprezę. Drożny jest też tor aż po wyjście główne, ale raczej rzadko używany.
Kolejka jest też na pętli boroszyńskiej ale nie można nią jeździć niestety, to dłuższa historia czemu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|