Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Października 2024, 22:59:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Cukrownia Pruszcz Gdański.  (Przeczytany 17592 razy)
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« : 20 Marca 2008, 01:51:47 »
0

Znalazłem takie fotki z kolejki cukrowni w Pruszczu Gdańskim.





Poniżej fotka kolejki na stacji Cedry Wielkie.



Czy ktoś wie cos więcej na temat tej kolejki?
Zapisane
mikus
Młotkowy
**
Długość toru:: 100 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 20 Marca 2008, 14:16:19 »
0

To jest Lewobrzeżna GKD
Zapisane
Helek
Młotkowy
**
Długość toru:: 146 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 30 Marca 2008, 08:39:58 »
0

Cukrownia w Pruszczu była punktem odbiorczym zwózki buraków(kampania cukrownicza) z okolicznych gmin,np.z cukrownią w Cedrach była połączona linią kolejki-nietypowy rozstaw 780mm. :mrgreen:
Zapisane

Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
tczewianin
Mechanik
***
Długość toru:: 257 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 30 Marca 2008, 13:55:16 »
0

780?  :mrgreen: O a ktoś wie do kiedy taki tor istniał? Nie liczę, że jakieś ślady się zachowały nawet... a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew?
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #4 : 30 Marca 2008, 14:10:26 »
0

W świecie kolei wałkowali ostatnio Gdańską KD. I o tej kolejce też parę wspomniane było.
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Helek
Młotkowy
**
Długość toru:: 146 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 30 Marca 2008, 17:10:42 »
0

Jak przechodziła tego  nie wiem ale na bank istniała do 1917 roku. :wink:
Zapisane

Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
mikus
Młotkowy
**
Długość toru:: 100 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 30 Marca 2008, 17:15:01 »
0

Cytat: "tczewianin"
a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew

Chyba każdy wie, że lewobrzeżną i prawobrzeżną gkd łączył prom w Mikoszewie. Dawno temu gdy budowano most w Kiezmarku rozmyślano, czy nie puścić nim wąskiego, ale już wtedy było to nieopłacalne i po jakimś czasie lewobrzeżna kolej zniknęła. A podróż z Lisewa do np Czatków, musiała trwać bardzo długo biorąc pod uwagę, prędkość szlakową, czas przeprawy przez Wisłę i odległość... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie.
Zapisane
Helek
Młotkowy
**
Długość toru:: 146 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 30 Marca 2008, 18:29:30 »
0

Cytat: "mikus"
... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie.

Fakt,lewobrzeżna miała rozstaw 750mm,ale kto powiedział,że była połączona z kolejką buraczaną do cukrowni w Pruszczu Gdańskim?Zreguły tego typu kolejki polne miały różne prześwity,polecam wirygodną stronke o prześwitach Grzegorza Jagodzińskiego :arrow: kolejka cukrowni Cedry Wielkie :wink:
Zapisane

Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #8 : 30 Marca 2008, 19:06:05 »
0

780mm była... Ba był nawet odcinek, gdzie po jednej stronie drogi śmigały 750 a po przeciwnej 780.
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Helek
Młotkowy
**
Długość toru:: 146 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 30 Marca 2008, 20:46:32 »
0

A może ten parowozik na fotce Arcziego przestawiają z toru 750 na 780mm? :mrgreen:
Zapisane

Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
mikus
Młotkowy
**
Długość toru:: 100 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 30 Marca 2008, 20:48:33 »
0

pisałem z pamięci, rzeczywiście narobiłem zamętu, patrząc na program-mapę Railmap to lewobrzeżna gkd nie dochodziła do Pruszcza, ale też nie ma żadnej wzmianki o jakiejkolwiek kolejce wąskotorowej w Pruszczu.
Zapisane
Helek
Młotkowy
**
Długość toru:: 146 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 30 Marca 2008, 20:53:03 »
0

Cytat: "mikus"
patrząc na program-mapę Railmap to lewobrzeżna gkd nie dochodziła do Pruszcza, ale też nie ma żadnej wzmianki o jakiejkolwiek kolejce wąskotorowej w Pruszczu.

Na RAILMAP nie wszystkie lokalne linie są zaznaczone :wink:
Zapisane

Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
tczewianin
Mechanik
***
Długość toru:: 257 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 31 Marca 2008, 16:35:38 »
0

Cytat: "mikus"
Cytat: "tczewianin"
a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew

Chyba każdy wie, że lewobrzeżną i prawobrzeżną gkd łączył prom w Mikoszewie. Dawno temu gdy budowano most w Kiezmarku rozmyślano, czy nie puścić nim wąskiego, ale już wtedy było to nieopłacalne i po jakimś czasie lewobrzeżna kolej zniknęła. A podróż z Lisewa do np Czatków, musiała trwać bardzo długo biorąc pod uwagę, prędkość szlakową, czas przeprawy przez Wisłę i odległość... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie.


Chodzi mi jak z cukrowni w Pruszczu pociąg jechał, to gdzie przecinał linię Tczew - Gdańsk?
Zapisane
remb
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 08 Maja 2008, 15:14:56 »
0

Witam
Kolejka cukrowni Pruszcz dochodziła do stacji Pszczółki gdzie następował przeładunek z wagonów wąskotorowych na normalny tor. Swego czasu znalazłem w archiwum następujące dane na temat tej kolejki i taboru kolejowego cukrowni Pruszcz oto one:
W 1950 roku cukrownia Pruszcz posiadała w Pruszczu:
3,7 km toru normalnego + 0,4 na terenie kolejowym
13 rozjazdów + 2 na terenie kolejowym
Parowóz Union 237/1883
2 wagony kryte
5 lor
W Pszczółkach:
16,1 km toru wąskotorowego 750 mm (a nie 780 jak to miała cukrownia Cedry
- czyli w jakimś momencie musieli to przekuć)
lokomotywa Koppel nr 9785
Lokomotywa Hanomag nr 10358
Lokomotywa Hohne (raczej Hoehne) nr 2931
85 wagonów 4 - osiowych o wymiarach 3,70x1,30x0,80m (z gabarytów wynika,
że był to typowy wagonik kolejki polowej)
1 wagonik ręczny na  dwóch kołach (pewnie wózek torowy)

Cukrownia Pruszcz kupiła w 1925 roku tę kolejkę od cukrowni Sobowitz a ta zepewne wcześniej od cukrownii Cedry Wielkie.

Warto powiedzieć, że jeden z parowozów (O&K) stoi obecnie w skansenie w Gryficach ponieważ po przekuciu na tor 1000 mm pracował w cukrowni Gryfice.

co do zdjęć:
- jak widać na zdjęciu mamy wagony 2-osiowe i parowóz zdaje się chyba typu Ryś powstaje więc pytanie czy jest to ta kolejka - warto by ustalić pochodzenie zdjęć i miejsce ich wykonania.
Pozdrawiam
Maciej
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!