Arczi
|
|
« : 20 Marca 2008, 01:51:47 » |
0
|
Znalazłem takie fotki z kolejki cukrowni w Pruszczu Gdańskim. Poniżej fotka kolejki na stacji Cedry Wielkie. Czy ktoś wie cos więcej na temat tej kolejki?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
mikus
Młotkowy
Długość toru:: 100 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #1 : 20 Marca 2008, 14:16:19 » |
0
|
To jest Lewobrzeżna GKD
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Helek
Młotkowy
Długość toru:: 146 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #2 : 30 Marca 2008, 08:39:58 » |
0
|
Cukrownia w Pruszczu była punktem odbiorczym zwózki buraków(kampania cukrownicza) z okolicznych gmin,np.z cukrownią w Cedrach była połączona linią kolejki-nietypowy rozstaw 780mm. :mrgreen:
|
|
|
Zapisane
|
Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
|
|
|
tczewianin
|
|
« Odpowiedz #3 : 30 Marca 2008, 13:55:16 » |
0
|
780? :mrgreen: O a ktoś wie do kiedy taki tor istniał? Nie liczę, że jakieś ślady się zachowały nawet... a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #4 : 30 Marca 2008, 14:10:26 » |
0
|
W świecie kolei wałkowali ostatnio Gdańską KD. I o tej kolejce też parę wspomniane było.
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Helek
Młotkowy
Długość toru:: 146 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #5 : 30 Marca 2008, 17:10:42 » |
0
|
Jak przechodziła tego nie wiem ale na bank istniała do 1917 roku. :wink:
|
|
|
Zapisane
|
Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
|
|
|
mikus
Młotkowy
Długość toru:: 100 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #6 : 30 Marca 2008, 17:15:01 » |
0
|
a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew Chyba każdy wie, że lewobrzeżną i prawobrzeżną gkd łączył prom w Mikoszewie. Dawno temu gdy budowano most w Kiezmarku rozmyślano, czy nie puścić nim wąskiego, ale już wtedy było to nieopłacalne i po jakimś czasie lewobrzeżna kolej zniknęła. A podróż z Lisewa do np Czatków, musiała trwać bardzo długo biorąc pod uwagę, prędkość szlakową, czas przeprawy przez Wisłę i odległość... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Helek
Młotkowy
Długość toru:: 146 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #7 : 30 Marca 2008, 18:29:30 » |
0
|
... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie. Fakt,lewobrzeżna miała rozstaw 750mm,ale kto powiedział,że była połączona z kolejką buraczaną do cukrowni w Pruszczu Gdańskim?Zreguły tego typu kolejki polne miały różne prześwity,polecam wirygodną stronke o prześwitach Grzegorza Jagodzińskiego :arrow: kolejka cukrowni Cedry Wielkie :wink:
|
|
|
Zapisane
|
Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
|
|
|
dobrzyn
|
|
« Odpowiedz #8 : 30 Marca 2008, 19:06:05 » |
0
|
780mm była... Ba był nawet odcinek, gdzie po jednej stronie drogi śmigały 750 a po przeciwnej 780.
|
|
|
Zapisane
|
Trabant 1.3 '91 "Stanisław" Trabant 601 '66 "Dziadek" Romet 100 '83 "Henio"
|
|
|
Helek
Młotkowy
Długość toru:: 146 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #9 : 30 Marca 2008, 20:46:32 » |
0
|
A może ten parowozik na fotce Arcziego przestawiają z toru 750 na 780mm? :mrgreen:
|
|
|
Zapisane
|
Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
|
|
|
mikus
Młotkowy
Długość toru:: 100 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #10 : 30 Marca 2008, 20:48:33 » |
0
|
pisałem z pamięci, rzeczywiście narobiłem zamętu, patrząc na program-mapę Railmap to lewobrzeżna gkd nie dochodziła do Pruszcza, ale też nie ma żadnej wzmianki o jakiejkolwiek kolejce wąskotorowej w Pruszczu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Helek
Młotkowy
Długość toru:: 146 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #11 : 30 Marca 2008, 20:53:03 » |
0
|
patrząc na program-mapę Railmap to lewobrzeżna gkd nie dochodziła do Pruszcza, ale też nie ma żadnej wzmianki o jakiejkolwiek kolejce wąskotorowej w Pruszczu. Na RAILMAP nie wszystkie lokalne linie są zaznaczone :wink:
|
|
|
Zapisane
|
Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
|
|
|
tczewianin
|
|
« Odpowiedz #12 : 31 Marca 2008, 16:35:38 » |
0
|
a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew Chyba każdy wie, że lewobrzeżną i prawobrzeżną gkd łączył prom w Mikoszewie. Dawno temu gdy budowano most w Kiezmarku rozmyślano, czy nie puścić nim wąskiego, ale już wtedy było to nieopłacalne i po jakimś czasie lewobrzeżna kolej zniknęła. A podróż z Lisewa do np Czatków, musiała trwać bardzo długo biorąc pod uwagę, prędkość szlakową, czas przeprawy przez Wisłę i odległość... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie. Chodzi mi jak z cukrowni w Pruszczu pociąg jechał, to gdzie przecinał linię Tczew - Gdańsk?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
remb
Czytelnik
Długość toru:: 1 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #13 : 08 Maja 2008, 15:14:56 » |
0
|
Witam Kolejka cukrowni Pruszcz dochodziła do stacji Pszczółki gdzie następował przeładunek z wagonów wąskotorowych na normalny tor. Swego czasu znalazłem w archiwum następujące dane na temat tej kolejki i taboru kolejowego cukrowni Pruszcz oto one: W 1950 roku cukrownia Pruszcz posiadała w Pruszczu: 3,7 km toru normalnego + 0,4 na terenie kolejowym 13 rozjazdów + 2 na terenie kolejowym Parowóz Union 237/1883 2 wagony kryte 5 lor W Pszczółkach: 16,1 km toru wąskotorowego 750 mm (a nie 780 jak to miała cukrownia Cedry - czyli w jakimś momencie musieli to przekuć) lokomotywa Koppel nr 9785 Lokomotywa Hanomag nr 10358 Lokomotywa Hohne (raczej Hoehne) nr 2931 85 wagonów 4 - osiowych o wymiarach 3,70x1,30x0,80m (z gabarytów wynika, że był to typowy wagonik kolejki polowej) 1 wagonik ręczny na dwóch kołach (pewnie wózek torowy)
Cukrownia Pruszcz kupiła w 1925 roku tę kolejkę od cukrowni Sobowitz a ta zepewne wcześniej od cukrownii Cedry Wielkie.
Warto powiedzieć, że jeden z parowozów (O&K) stoi obecnie w skansenie w Gryficach ponieważ po przekuciu na tor 1000 mm pracował w cukrowni Gryfice.
co do zdjęć: - jak widać na zdjęciu mamy wagony 2-osiowe i parowóz zdaje się chyba typu Ryś powstaje więc pytanie czy jest to ta kolejka - warto by ustalić pochodzenie zdjęć i miejsce ich wykonania. Pozdrawiam Maciej
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|