Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:50:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: ŻKD na SKW  (Przeczytany 37577 razy)
gerardcool
Nowicjusz
*
Długość toru:: 11 m

W terenie W terenie


« : 03 Kwietnia 2008, 08:44:09 »
0

A i masz coś z gazety Echo dnia
Żuławska Kolej operatorem kolejki?
Żuławska Kolej Dojazdowa będzie najprawdopodobniej operatorem kolejki wąskotorowej Starachowice - Iłża.

Krzysztof
Krzysztof Niedopytalski, dyrektor Wydziału Kultury, Promocji i Rozwoju Powiatu Starostwa Powiatowego w Starachowicach: - Jeśli umowa na dzierżawę będzie zawarta na czas dłuższy niż 10 lat, to zadecydują o jej podpisaniu radni Rady Powiatu Starachowickiego. (archiwum)
PRZECZYTAJ WIĘCEJ
Wydanie z 3 kwietnia 2008
3-04-2008

Umowa jeszcze nie została podpisana, ale - jak zapewnia Krzysztof Niedopytalski ze Starostwa Powiatowego w Starachowicach - kolej z Żuław to najpoważniejszy kandydat.

Władze powiatowe wypowiedziały w grudniu umowę z dotychczasowym operatorem: Fundacją Polskich Kolei Wąskotorowych, rozwiązano ją w lutym. Powód?
- Nie wywiązywali się z obowiązków - mówi Krzysztof Niedopytalski, dyrektor Wydziału Kultury, Promocji i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Starachowicach. - Wysłaliśmy oferty do różnych operatorów. Po rozmowach, jesteśmy coraz bliżsi podpisania umowy ze Stowarzyszeniem Żuławskiej Kolejki Dojazdowej.


Ruch na dwóch liniach

W niedzielę i poniedziałek przedstawiciele Żuławskiej Kolei Dojazdowej przyjechali obejrzeć kolejkę w Starachowicach. Byli na stacji, w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach, w nadleśnictwie, w Iłży - skąd ma w tym roku ruszyć druga nitka wąskotorówki.

- Obowiązkiem operatora kolejki będzie między innymi zapewnienie ruchu turystycznego na dwóch trasach kolejki oraz utrzymanie torowiska w dobrym stanie technicznym - mówi Krzysztof Niedopytalski. - Starostwo wydzierżawi tabor, którym dysponuje, w razie konieczności operator użyczy też własny sprzęt.

Starostwo Powiatowe dysponuje wagonem osobowym, wagonem typu "retro”, dwiema lokomotywami i wagonikiem do przewozu rowerów. Żuławska Kolej Dojazdowa to kolej wąskotorowa łącząca takie miejscowości, jak Mikoszewo, Jantar, Stegna, Sztutowo i Nowy Dwór Gdański. W ubiegłym roku, jak mówi Krzysztof Niedopytalski, przewiozła około 46 tysięcy turystów (dla porównania - kolejką na trasie Starachowice - Lipie w ubiegłym sezonie przejechało około 3 tys. osób).

W weekendy z rozkładem

Jeśli umowa ze stowarzyszeniem z Żuław zostanie podpisana, to - jak planują władze powiatowe - kolejka wąskotorowa na dwóch trasach ruszy 1 maja. W sezonie, według rozkładu, jeździć będzie podczas weekendów. W pozostałe dni w tygodniu będzie można pociąg wynająć. Cena biletów nie jest jeszcze znana. Po raz pierwszy od czasu reaktywacji kolejki wąskotorowej w Starachowicach, wagony z turystami wyruszą dwiema trasami ze Starachowic do Lipia i z Iłży do Marcul Nadleśnictwa.

http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080403/POWIAT0111/893457638
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 03 Kwietnia 2008, 09:56:04 »
0

Cytat: "gerardcool"
- Obowiązkiem operatora kolejki będzie między innymi zapewnienie ruchu turystycznego na dwóch trasach kolejki oraz utrzymanie torowiska w dobrym stanie technicznym - mówi Krzysztof Niedopytalski. - Starostwo wydzierżawi tabor, którym dysponuje, w razie konieczności operator użyczy też własny sprzęt.

I do tego potrzeba operatora aż z Pomorza (NDG-Starachowice to jakieś 480km w jedną stronę)? Jedna taka wycieczka to jest 300PLN (przy oszczędzaniu pedału gazu, tankowaniu na stacjach supermarketowych, nie licząc amortyzacji auta itp.). Hmm, ZTCW to wszystkie 3 kolejki prowadzone przez samorządy (Gryfice, NDG, Ełk, Jedrzejów) są prowadzone bez pośredników i zazwyczaj ZTCW są w strukturach lokalnych MOSiRów, i to z DOTACJAMI.

Cytat: "gerardcool"
Starostwo Powiatowe dysponuje wagonem osobowym, wagonem typu "retro”, dwiema lokomotywami i wagonikiem do przewozu rowerów. Żuławska Kolej Dojazdowa to kolej wąskotorowa łącząca takie miejscowości, jak Mikoszewo, Jantar, Stegna, Sztutowo i Nowy Dwór Gdański. W ubiegłym roku, jak mówi Krzysztof Niedopytalski, przewiozła około 46 tysięcy turystów (dla porównania - kolejką na trasie Starachowice - Lipie w ubiegłym sezonie przejechało około 3 tys. osób).
Taka frekwencja na SKW to może i była ale w pierwszym roku funkcjonowania. Jakby panu redaktorkowi chciało się użyć czaszki to by obliczył że: 13 dni kursów*3kursy dziennie to 39 par,*2 to 78 pociągów, 3000/78=39osób na każdym kursie !!! Żuławy mają bardzo dobry dostęp do turystów, stad te 46tys. pasażerów, w Starachowicach nigdy nie będzie aż tak kolorowo bo turystyka w Starachowicach dopiero zaczyna raczkować.

Tak wiem ze znowu się czepiam ale pewne sprawy i ich stopień skomplikowania są dla mnie niepojęte. Ale do tego akurat mam prawo i moralne rozgrzeszenie
Zapisane

kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #2 : 03 Kwietnia 2008, 10:00:40 »
0

A ja proponuję nie dzielić skóry na niedźwiedziu Jak będzie podjęta decyzja, to zapewne zostanie ogłoszona, a wtedy będziemy się wyżywać do woli na decydentach
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 03 Kwietnia 2008, 10:20:34 »
0

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
I do tego potrzeba operatora aż z Pomorza


No wiesz, skoro Starostwu nie było po drodze z najbliższym... Poza tym Kalisz ma Karczmiska oraz Przeworsk i jakoś to funkcjonuje.

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
Hmm, ZTCW to wszystkie 3 kolejki prowadzone przez samorządy (Gryfice, NDG, Ełk, Jedrzejów) są prowadzone bez pośredników i zazwyczaj ZTCW są w strukturach lokalnych MOSiRów, i to z DOTACJAMI.


Uważam, że docelowo właściciel powinien wypracować model, w którym operatorem byłaby "jego" jednostka. Rozumiem, że nie jest to takie proste, zwłaszcza w przypadku, że nie jest aż taką atrakcją turystyczną.

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
Tak wiem ze znowu się czepiam ale pewne sprawy i ich stopień skomplikowania są dla mnie niepojęte. Ale do tego akurat mam prawo i moralne rozgrzeszenie


A czy w Polsce sprawy kolejek są proste i czy na każdej "moralnie" jest wszystko OK?
Zapisane
emcebob
Mechanik
***
Długość toru:: 182 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 03 Kwietnia 2008, 14:08:20 »
0

Nie zapominajmy o turnieju rycerskim w Iłży, bo na nim pojawia się sporo osób i przy dobrej reklamie na zamku, można ściągnąć duużo osób.
Ale to dopiero w przyszłym roku, bo w tym to chyba nie ma szans wyrobić się na weekend majowy.
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 03 Kwietnia 2008, 17:25:07 »
0

Cytuj
Ale to dopiero w przyszłym roku, bo w tym to chyba nie ma szans wyrobić się na weekend majowy.


Szanse aby się wyrobic na weeken majowy są i to duże.
Oto fotka z ostatniej niedzieli. Jest to km 13.8 niedaleko Marcul.
Przy odrobinie szczęścia i przychylności władz jest to bardzo możliwe.


Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 04 Kwietnia 2008, 10:42:39 »
0

Oby tylko przewidywany remont drogi nr 9 nie wykończył ostatecznie torowiska za Błazinami w stronę Marcul tak, jak to się stało przy modernizacji drogi nr 7 na odcinku Kmiecin-Solnica. Powiat nowodworski (Nowy Dwór Gdański) jest wysokiej klasy krótkowzrocznym specjalistą likwidacji kolejek wąskotorowych, więc jestem pełen obaw...
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 04 Kwietnia 2008, 10:58:39 »
0

Waldi7  
Kolejarz
Były elektryk zrk napisał
Cytuj
Powiat nowodworski (Nowy Dwór Gdański) jest wysokiej klasy krótkowzrocznym specjalistą likwidacji kolejek wąskotorowych, więc jestem pełen obaw...

Co ma do tego powiat? i to ten przywołany?
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 04 Kwietnia 2008, 11:58:52 »
0

Cytat: "a cygan"

Co ma do tego powiat? i to ten przywołany?


Na terenie onego powiatu zlikwidowano połączenie NDG z resztą linii w stronę Kałdowa, a patrząc perspektywicznie, byłby to bardziej obiecujący kierunek rozwoju tego, co zostało z GKD (d. WKAG).
Opierając się m.in. na publikacjach prasowych z Pomorza wywnioskowałem, że powiat NDG poświęcił odcinek Kmiecin-Solnica w imię innych wartości, nie dając w zamian alternatywnych perspektyw. Jak można obecnie zauważyć, nawet na niniejszym forum, połączenie z Kałdowem byłoby kolejną szansą na zwiększenie atrakcyjności kolejki - niestety powiat zgodził się na likwidację, nie dając  w zamian innej alternatywy dla takiego połączenia. Gdybanie na temat trzeciej szyny lub przekucia (jak już po wojnie bywało) toru normalnego  na wąski, podejrzewam, że trzeba włożyć "między bajki", bo tego szybko zrobić się nie da.  A jeżeli cos chcemy uratować, to trzeba to robic szybko, bo z biegiem czasu robi się to coraz trudniejsze.

Wracając do pytania -  być może do rzeczy to ma niewiele, ale ... nie chciałbym, żeby pomorskim przykładem, bez względu na okoliczności, ktoś wydał zgodę na likwidację kolejki starachowickiej przy przebudowie drogi 9. Powtórka pomorskiego scenariusza byłaby zbyt bolesna...
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1038 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 04 Kwietnia 2008, 13:38:37 »
0

Cytat: "Waldi7"

Wracając do pytania -  być może do rzeczy to ma niewiele, ale ... nie chciałbym, żeby pomorskim przykładem, bez względu na okoliczności, ktoś wydał zgodę na likwidację kolejki starachowickiej przy przebudowie drogi 9. Powtórka pomorskiego scenariusza byłaby zbyt bolesna...


Żadne przesłanki na taki scenariusz nie wskazują. Proszę trzymać się tematu wątku
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 04 Kwietnia 2008, 19:44:05 »
0

Temat obwodnicy był poruszany na forum w tym wątku: http://750mm.pl/viewtopic.php?t=1977

A co do ŻKD to w necie same superlatywy o nich piszą.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 04 Kwietnia 2008, 22:10:40 »
0

Cytat: "emibe"
No wiesz, skoro Starostwu nie było po drodze z najbliższym...

Pisząc to zdanie nie miałem na myśli operatora w postaci FPKW, która na starcie z listy skreśliłem. Funkcjonowanie przez te 3 lata kolejki dobitnie pokazało kto jest zatrudniony co robi i za co odpowiada. Teraz wystarczy zrobić rozeznanie po Polsce i zainteresować się modelem naturalnym dla powiatu chcącego prowadzić kolejkę czyli gdzie ją wprasować we własne struktury. Ełk zrobił to w postaci MOSiR, Jędrzejów w postaci spółki gmin. Doskonale skraca nam to droge do wydziału promocji dla którego bądź co bądź jesteśmy partnerem. Podmiot działa na maksymalnie rynkowych zasadach. Czyli robimy dokładnie to co zrobi SŻKD, tylko ze nie zabecylujemy prowizji (wiadomo, że najmniej zwrot kosztów trzeba będzie SŻKD zrobić).

Cytat: "emibe"
Uważam, że docelowo właściciel powinien wypracować model, w którym operatorem byłaby "jego" jednostka. Rozumiem, że nie jest to takie proste, zwłaszcza w przypadku, że nie jest aż taką atrakcją turystyczną.

Co stało na przeszkodzie żeby taki model opracować? Nawet jeżeli za czasów FPKW kolejka była w stagnacji to przecież można było zafundować sobie jeszcze jeden rok tej stagnacji żeby sobie na spokojnie sprawę przemyśleć i opracować nie nie ? Zwłaszcza że to nic powiat nie kosztowało.

Cytat: "emibe"
A czy w Polsce sprawy kolejek są proste i czy na każdej "moralnie" jest wszystko OK?

Po co odkrywać Amerykę która ktoś już odkrył? W pełni zrozumiałbym takie rozwiązanie w przypadku gdyby chodziło o reaktywację gdzie faktycznie trzeba sporą część tego podmiotu odbudować lub zbudować na nowo, tu wystarczyło przejąć to co działa i minimalnie rozbudować.

PS. Żeby była pełna jasność, bardzo sie cieszę, że FPKW nie jest już operatorem na SKW
Zapisane

Karol
Zawiadowca
****
Długość toru:: 357 m

W terenie W terenie


Gdiniô


« Odpowiedz #12 : 17 Kwietnia 2008, 20:37:34 »
0

Napisałem posta ale zapomniałem wysłać albo wcale nie wysłałem. W każdym razie na stronie SŻKD jest raport z działalności w roku 2007 a na końcu wzmianka, że chcą nawiązać współpracę z powiatem Starachowice i w ramach wymiany taboru wziąć do siebie zabytkowe wagony (dla SŻKD wagonami retro są letniaki) i parowóz.
Zapisane

.
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #13 : 17 Kwietnia 2008, 21:34:01 »
0

Cytat: "Karol"
Napisałem posta ale zapomniałem wysłać albo wcale nie wysłałem. W każdym razie na stronie SŻKD jest raport z działalności w roku 2007 a na końcu wzmianka, że chcą nawiązać współpracę z powiatem Starachowice i w ramach wymiany taboru wziąć do siebie zabytkowe wagony (dla SŻKD wagonami retro są letniaki) i parowóz.


Działania te pozwolą na wzbogacenie oferty turystycznej poprzez łączenie do ruchu zabytkowych wagonów i parowozu z Powiatu Starachowickiego w ramach prowadzenia Operatora na zasadzie wymiany taboru trakcyjnego.
Zapisane

andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 17 Kwietnia 2008, 21:36:43 »
0

może dadzą materiał na odbudowę brakującej części trasy miedzy Starachowicami a iłzo Chichot
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #15 : 17 Kwietnia 2008, 22:02:54 »
0

Cytat: "andrzej2110"
może dadzą materiał na odbudowę brakującej części trasy miedzy Starachowicami a iłzo Chichot

1. Iłżą a nie iłżo, pisanie zgodnie z ortografią i gramatyką nie boli
2. Dał Ci ktoś kiedyś coś za frajer ? Nie Same szyny jak łatwo i szybko można policzyć to koszt 252 000 PLN (tona 600PLN, a gdzie transport ?? ), czyli tak to im się to nie opłaca.

Mama nadzieję że niedługo wyjaśnimy te sprawy bo tak na pierwszy rzut oka nie wygląda to za ciekawie
Zapisane

andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 17 Kwietnia 2008, 23:05:43 »
0

1, każdy może sie pomylić
2, nie za frajer a w zamian z wagony i parowóz
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #17 : 17 Kwietnia 2008, 23:10:52 »
0

A właściwie to jaki parowóz stacjonuje w Starachowicach? Orenstein na terenie wielkiego pieca? Czy może na kolejce jest jeszcze jakiś inny?
Zapisane

emcebob
Mechanik
***
Długość toru:: 182 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 18 Kwietnia 2008, 00:09:34 »
0

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
1. Iłżą a nie iłżo)

Masa osób nie wymawia Iłża jak Iłża, tylko raczej jako "juża"
A "iłżo" kojarzy mi się ze wschodnim akcentem, mieszkam akurat na wschodzie, więc nie robi to na mnie wrażenia
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #19 : 18 Kwietnia 2008, 00:28:32 »
0

Cytat: "Marcin117"
A właściwie to jaki parowóz stacjonuje w Starachowicach? Orenstein na terenie wielkiego pieca? Czy może na kolejce jest jeszcze jakiś inny?


Lowa?
Zapisane
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!