@Tw53 Rudy
Nowy Dwór Gdański. Będzie rewitalizacja żuławskiej kolei wąskotorowej. Umowa o dofinansowaniu podpisana
Nowy Dwór Gdański. Wymiana torowiska, rozbudowa sieci trakcyjnej, zwiększenie prędkości pociągów nawet do 70 km/h i przedłużenie linii do Krynicy Morskiej. To podstawowe założenia planów rewitalizacji żuławskiej kolei wąskotorowej.
Rewitalizację Żuławskiej Kolei Dojazdowej (tak brzmi oficjalna nazwa kolei wąskotorowej), poprzedzi opracowanie studium wykonalności tego przedsięwzięcia. Koszt przygotowania tego dokumentu to ponad mln zł, z czego 850 tys. zł przekaże Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
W nowodworskim starostwie powiatowym marszałek pomorski Mieczysław Struk podpisał z Jarosławem Lipińskim, prezesem Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Żelaznych umowę o dofinansowaniu opracowania studium wykonalności. List intencyjny dotyczący wsparcia rewitalizacji wąskotorówki parafowali także przedstawiciele lokalnych samorządów, Nowego Dworu Gd., Stegny, Sztutowa i Krynicy Morskiej oraz powiatu nowodworskiego.
- Żuławska kolej wąskotorowa jest skarbem, atrakcją turystyczną na miarę nie tylko Polski, ale całej Europy - mówił Mieczysław Struk. - Ten wyjątkowy produkt turystyczny trzeba zmodernizować, zrewitalizować, a pamiętajmy, że jeszcze do niedawna były plany całkowitej rozbiórki żuławskiej wąskotorówki. Należy żałować, że sporo odcinków linii wąskotorowej zostało rozebranych. W tym momencie stawiamy bowiem na Pomorzu na rozwój kolei.
Rewitalizacja ma objąć linię kolei wąskotorowej od Nowego Dworu Gd. (także przystanek Cmentarz), do Stegny, i dalej do Sztutowa, oraz w kierunku Prawy Brzeg Wisły. Planowana jest wymiana torowiska, budowa tzw. mijanek, rozbudowa linii w kierunku Krynicy Morskiej i dojazdów w kierunku plaż, w miejscowościach nadmorskich oraz modernizacja mostów i przepustów. Docelowo pociągi wąskotorówki mają przyśpieszyć do 60- 70 km/h.
Faza budowlana miałaby się rozpocząć po przygotowaniu studium wykonalności (dokument będzie zawierał szczegółową inwentaryzację linii, zakres i koszty robót), w roku 2020. W sfinansowaniu robót współudział zapowiedział pomorski samorząd.
Co ciekawe, studium ma także cel dalekosiężny - ma zawierać koncepcję budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Elbląg.
Źródło:
nowydworgdanski.naszemiasto.pl... tyle że to artykuł z listopada 2018

No właśnie... Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie?