Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 14:45:58 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przekop Mierzei Wiślanej  (Przeczytany 21141 razy)
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« : 23 Stycznia 2008, 09:54:17 »
0

W temacie nie tylko kolejki- jak mają się plany przekopania Mierzei by wypływać z zalewu. Pozostało by tylko budować prom dla kolejki.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 24 Stycznia 2008, 14:48:10 »
0

ciekawe czy w ogóle będzie przekop.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
tczewianin
Mechanik
***
Długość toru:: 257 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 24 Stycznia 2008, 22:29:50 »
0

Przekop raczej będzie.... ciekawe tylko kiedy....   :Co?: Tylko wtedy sprawa kolejki do Krynicy była by już raczej w  marzeniach... no chyba żeby jakoś mostem poprowadzić tor nad kanałem, ewentualnie razem z mostem drogowym. Szkoda, że sprawa kolejki do Kałdowa utknęła w martwym punkcie.
Zapisane
mikus
Młotkowy
**
Długość toru:: 100 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 26 Stycznia 2008, 11:01:28 »
0

Jeśli powstanie przekop to raczej nie będzie zwykłego mostu, bo jak duży nasyp trzeba by zrobić, żeby pod mostem mogły swobodnie przepływać statki. W zbudowanie mostu zwodzonego jakoś nie chce mi się wierzyć. Prawdopodobnie byłaby jakaś przeprawa, dlatego są protesty mieszkańców przyszłej "wyspy", że straciliby na turystyce, bo turyści by nie czekali w korkach na przeprawę, A w takich przypadkach o wąskim torze t już nawet marzyć nie wypada, chyba, że by już niedługo zaczęto budować tory, wówczas przy budowie przekopu musieli by wziąć pod uwagę przeprawę kolejową...
Jak by zbudowali torowisko za pieniądze z UE to chyba pociągi by jeździły te 40 km/h bo w okolicy Sztutowa to chyba jeździ 15 km/h
Zapisane
tczewianin
Mechanik
***
Długość toru:: 257 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 26 Stycznia 2008, 15:17:23 »
0

Z drugiej strony ten przekop mógłby stać się dodatkową atrakcją turystyczną. Ekolodzy tak protestują, a przecież Wisła też jest sztucznie poprawodzona do Mikoszewa...
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 26 Stycznia 2008, 17:49:05 »
0

Gdzieś na sieci widziałem plan przekopu - miał powstać most drogowy.

Ale nie obawiałbym się o to.
"Piąta Władza" (nie mylić z "Piątą Kolumną") czyli zwycięzcy znad Rospudy już zapowiedzieli że przekopu nie będzie.
Więc nie będzie.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 27 Stycznia 2008, 13:56:58 »
0

Cytat: "Kajetan"
Ale nie obawiałbym się o to.
"Piąta Władza" (nie mylić z "Piątą Kolumną") czyli zwycięzcy znad Rospudy już zapowiedzieli że przekopu nie będzie. Więc nie będzie.

Jeżeli inwestycja zostanie zaplanowana i przygotowana z pogwałceniem prawa to tak jak w  przypadku Rospudy będą mocne formalne argumenty za wstrzymaniem. Rząd sam daje argumenty przeciwko sobie.
Zapisane

tczewianin
Mechanik
***
Długość toru:: 257 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 27 Stycznia 2008, 14:56:30 »
0

Piąta władza, a raczej piąte koło u wozu w dużej ilości inwestycji w Polsce gdyby tak bardzo dbało o "unikalną" przyrodę Mierzei Wiślanej itp to dlaczego nadal nie zasypano przekopu w Mikoszewie? :razz: Ta inwestycja jest bardzo potrzebna dla rozwoju portu w Elblągu (i po części Portów Trójmiejskich) no i w ogóle turystyki na Zalewie Wiślanym bo jak na razie ruch statków na tym akwenie dzięki "współpracy" z Rosją jest znikomy.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #8 : 27 Stycznia 2008, 15:24:23 »
0

Cytat: "tczewianin"
dlaczego nadal nie zasypano przekopu w Mikoszewie?

Potrafisz chyba dostrzec różnicę w świadomym planowaniu nowych inwestycji (zwłaszcza na obszarach przyrodniczo cennych) a oddziaływaniem na środowisko inwestycji już istniejących.
Cytat: "tczewianin"
Piąta władza, a raczej piąte koło u wozu w dużej ilości inwestycji w Polsce

Chciałem tylko zaznaczyć ze ta ironicznie nazywana przez Ciebie Piąta Władza zazwyczaj wykorzystuje w swoich walkach uchylenia w dokumentach (łamanie prawa). Prawo jest po to aby je przestrzegać czy to sie inwestorowi podoba czy nie. Skoro istniałoby społeczne przyzwolenie na łamanie prawa w imię wyższego celu jakim jest rozwój regionalny to czemu by w ogóle prawa przestrzegać? Przecież gdyby nie różnego rodzaju pozwolenia, zezwolenia, formalności, uprawomocnienia można byłoby budować jeszcze szybciej...

Skoro ktoś obszar Rospudy wpisał w sieć Natura2000 to miał ku temu bardzo konkretny powód. Miastu Augustów potrzebna jest obwodnica to fakt bezsporny ale dlaczego przez najcenniejsze przyrodniczo rejony w okolicy? Kto i jaki miał interes w tym aby obwodnicę wyznaczyć akurat w tym przebiegu (teren bardzo trudny do prowadzenia budowy m.in ze względu na bagna których miejscami nie znamy głębokości i nikt nie jest w stanie powiedzieć ile torfu trzeba by wykopać aby to dobrze posadowić)?

Się nam trochę OT zrobiło

PS. Od zawsze mówiłem, że ekolodzy z doliny Rospudy zwyciężą a UE tylko moją tezę potwierdza
Zapisane

andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 27 Stycznia 2008, 17:54:39 »
0

jak by sie uparł to można wybudować śluzę i wtedy nie będzie woda sie przelewała i nie zniszczy tego o co obawiają sie zieloni. Jak by przepływał statek to by sie otwierało " bramę" i mógł by starek przepłynąć. Po przepłynięciu zamknąć.
Jeśli by [powstał most można by ułożyć tory w jezdni (tak jak so tory tramwajowe w miastach) wtedy nie trzeba by budować specjalnego mostu dla kolejki.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Phinek
Gość
« Odpowiedz #10 : 27 Stycznia 2008, 18:16:14 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:00:44 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 27 Stycznia 2008, 18:18:02 »
0

I śluza jest, a raczej była w planach. Jest to konieczne również ze względu na różnice poziomów między akwenami - co prawda nieduże ale wystarczające aby wytworzyć spory prąd.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #12 : 27 Stycznia 2008, 18:21:03 »
0

Cytat: "andrzej2110"
jak by sie uparł to można wybudować śluzę


Śluzy buduje sie gdy jest różnica (w Polsce 0-10m) poziomów luster wody. W przypadku "przekopu" trzeba by za pomocą pomp (w normalnej śluzie przepływ jest grawitacyjny) wypompowywać wodę słoną i wlewać słodką oczywiście w odwrotną stronę proces nie byłby konieczny.
Zapisane

Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 27 Stycznia 2008, 18:30:02 »
0

Ależ oczywiście że by działała. Jako wrota puszczające do wewnątrz tylko tyle słonej wody ile potrzeba do puszczenia jednego statku.
I nie pisz proszę że to by spowodowało załamanie ekosystemu z powodu zasolenia etc...
Przypominam że kawałek dalej jest taki (naturalny) twór. Zowie się cieśnina Pilawska. Szerokość ma tak ze czterysta metrów.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #14 : 27 Stycznia 2008, 19:41:05 »
0

Cytat: "Kajetan"
Ależ oczywiście że by działała. Jako wrota puszczające do wewnątrz tylko tyle słonej wody ile potrzeba do puszczenia jednego statku.

Jest to pewnego rodzaju słuszne rozwiązanie (śluza nie redukująca poziomy wody lecz przepływ wody pomiędzy dwoma zbiornikami), acz chętnie przeczytałbym jakieś obiektywne opracowanie na ten temat.
Cytat: "Kajetan"

I nie pisz proszę że to by spowodowało załamanie ekosystemu z powodu zasolenia etc...
Przypominam że kawałek dalej jest taki (naturalny) twór. Zowie się cieśnina Pilawska. Szerokość ma tak ze czterysta metrów.

Młotka z gimnazjum robić ze mnie kolego robić nie musisz, geografię Polski i okolic znam Przyznasz, że jest różnica pomiędzy próbką wody z Bałtyku a próbką wody z Zalewu Wiślanego. Nie jestem przeciwnikiem tej inwestycji, chciałbym, żeby została wybudowana tak aby jak najmniej zaszkodziła otoczeniu czy coś w tym złego? Owszem wiem, że śluzy czy inne rozwiązania znacznie podnoszą koszty ale to nie jest inwestycja na 2-3 lata lecz na bardzo długi czas toteż warto zaprojektować i wykonać, żeby długie lata posłużyła.
Zapisane

Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 27 Stycznia 2008, 20:04:35 »
0

Zasolenie Zalewu Wiślanego rośnie w kierunku wschodnim. Jest to spowodowane często występującą cofką na Cieśninie Pilawskiej.
W okolicach nasady mierzei rzeczywiście zasolenie jest znacznie mniejsze niż w Bałtyku i budowa kanału "bez niczego" faktycznie lokalnie mogła by je zmienić  - z tym nie dyskutuję.
Poza tym taki kanał byłby trudny w nawigacji ze względu na prądy.

 
Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
Nie jestem przeciwnikiem tej inwestycji, chciałbym, żeby została wybudowana tak aby jak najmniej zaszkodziła otoczeniu

Cieszę się, mam na to podobny pogląd  :grin: .  Być może nieco opacznie zrozumiałem to zdanie:
Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
W przypadku "przekopu" trzeba by za pomocą pomp (w normalnej śluzie przepływ jest grawitacyjny) wypompowywać wodę słoną i wlewać słodką oczywiście w odwrotną stronę proces nie byłby konieczny.

Śluza to śluza. Zawsze przelewa wodę z wyższego do niższego. Technicznym problemem byłoby tu raczej zbudowanie śluzy działającej w obie strony w zależności od chwilowego poziomu wód (czytaj: chwilowego układu wiatrów w okolicy) ale i to się chyba robi.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #16 : 27 Stycznia 2008, 20:38:51 »
0

Cytat: "Kajetan"
Zasolenie Zalewu Wiślanego rośnie w kierunku wschodnim. Jest to spowodowane często występującą cofką na Cieśninie Pilawskiej.
W okolicach nasady mierzei rzeczywiście zasolenie jest znacznie mniejsze niż w Bałtyku i budowa kanału "bez niczego" faktycznie lokalnie mogła by je zmienić  - z tym nie dyskutuję.
Poza tym taki kanał byłby trudny w nawigacji ze względu na prądy.

Dokładnie to na myśli miałem

Cytat: "Kajetan"
Śluza to śluza. Zawsze przelewa wodę z wyższego do niższego. Technicznym problemem byłoby tu raczej zbudowanie śluzy działającej w obie strony w zależności od chwilowego poziomu wód (czytaj: chwilowego układu wiatrów w okolicy) ale i to się chyba robi.

Kopiemy odpowiednio głęboki kanał i wodę do śluzy pobieramy z dna (nie wiem czy w przypadku klasycznych śluz gdzie kierunek różnic wysokości jest stały tak właśnie się tego nie rozwiązuje) i tym uniezależniamy sie od poziomów luster wody. Mądra analiza problemu powinna jeszcze udzielić odpowiedzi na pytanie czy woda z kierunku morskiego przed otwarciem wrót w stronę zalewu nie powinna być dodatkowo rozcieńczana wodą słodką.
Zapisane

Phinek
Gość
« Odpowiedz #17 : 27 Stycznia 2008, 20:50:47 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:00:35 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 27 Stycznia 2008, 21:01:38 »
0

Cytat: "Phinek"
Fizyka jest nieunikniona... niezależnie z kąd będziesz tą wodę czerpał to lustro wody będzie takie zamo -> Naczynia połączone...

No właśnie nie i po to jest śluza. Chyba że się nie rozumiemy...
 
A jeżeli chodzi o śluzy dwukierunkowe to okazuje się to być bardzo proste:
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #19 : 27 Stycznia 2008, 21:13:09 »
0

Cytat: "Phinek"
Fizyka jest nieunikniona... niezależnie z kąd będziesz tą wodę czerpał to lustro wody będzie takie zamo -> Naczynia połączone...

Troszkę się nie zrozumieliśmy Funkcją tej śluzy miałoby być nie zmiana poziomu lecz zabezpieczenie przed mieszaniem (lub tylko nadmiernym) się wody słodkiej z Zalewu Wiślanego z wodą słoną z Bałtyku. Być może cel zostałby osiągnięty już przez sam fakt zamkniętych wrót. Natomiast poziom luster wody byłby tu problemem dodatkowym wywołanym warunkami meteo i siłą rzeczy przeszkodą w postaci wrót.

Cytat: "Phinek"
Technicznym problemem będzie kierunek wypadkowego parcia cieczy na wrota śluzy. W klasycznych konstrukcjach wiadomo gdzie jest "wyżej" i tak się konstruuje wrota, aby parcie cieczy domykało wrota (doszczelniając) zaś w tym przypadku będzie to zdecydowanie trudniejsze.

Ciekawy problem techniczny do rozwiązania Acz wydaje mi się ze tez do rozwiązania mianowicie tak:
Zamiast wrót klasycznych tj. z pionową osią obrotu instalujemy wrota z pozioma osią obrotu (coś w rodzaju jazów przelewowych przy elektrowniach wodnych) w etapach śluzowanie wyglądałoby tak (A jest nasza łódeczką) :

1. A-\-/_  2. -_A/_ 3.-\__A_

Oczywiście tyle "wydajemisię", teraz pytanie co na to rzeczywistość Chichot
Cytat: "Phinek"
Dla ułatwienia... wyobraź sobie, że dzwi do Twojego pokoju nie posiadają ani zamka, ani klamki. Co wówczas? Gdy przeciąg wieje w jedną stronę drzwi się same zamykają i przeciągu nie ma, zas gdzy wieje w przeciwną stronę, wówczas przeciąg "rozpieprza" drzwi na oścież i powoduje wielki bałagan.


Chciałem tylko delikatnie nadmienić ze na 20 wiosen za mną pływam od 20 lat toteż większość budowli hydrotechnicznych (głównie tych ze szlaku Warszawa-WJM oraz Kanału Mazurskiego, czyli chyba większości spotykanych) mam oblatanych
Zapisane

Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!