Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 08:11:44 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Obwodnica Nałęczowa  (Przeczytany 11208 razy)
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« : 11 Czerwca 2008, 18:22:45 »
0

Sprawa w sumie nie jest pilna, budowa jest przewidziana na lata 2011-2012, a może raczej 2014...
Ale warto przyjrzeć się temu już teraz, żeby potem nagle nie okazało się że np. zbudowali za ciasny wiadukt i normalnotorowe wagony na transporterach się nie mieszczą...
http://www.naleczow.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=186&Itemid=215
Z drugiej strony może to oznaczać ostateczne rozwiązanie problemów z wiaduktem w Rogalowie.
Zapisane
Ok22-17
SGKW
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 11 Czerwca 2008, 20:28:57 »
0

Cytat: "Marrr"

Ale warto przyjrzeć się temu już teraz, żeby potem nagle nie okazało się że np. zbudowali za ciasny wiadukt i normalnotorowe wagony na transporterach się nie mieszczą...
Z drugiej strony może to oznaczać ostateczne rozwiązanie problemów z wiaduktem w Rogalowie.


Jak to zbudowali?? Biuro projektów, podczas procesu projektowania drogi i wszelkich obiektów z nią związanych MUSI uzyskać uzgodnienie projektu wiaduktu dołem, górą, przejazdu w poziomie szyn (niepotrzebne skreślić). Budowa taka wymagać będzie zajęcia terenu kolejowego. Zarządca linii kolejowej poda warunki dla obiektu skrzyżowania i jesli potem coś się nie mu nie zmieści to tylko sam do siebie bedzie miał pretensje.
Nie rozumiem natomiast związku pomiędzy budową obwodnicy a ostaecznym rozwiązaniem problemu wiaduktu w Rogalowie. Niby jaki problem zostanie rozwiązany ??

pozdrawiam
Zapisane

Ok22-17
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 11 Czerwca 2008, 20:49:57 »
0

Cytat: "Ok22-17"
Jak to zbudowali?? Biuro projektów, podczas procesu projektowania drogi i wszelkich obiektów z nią związanych MUSI uzyskać uzgodnienie projektu wiaduktu dołem, górą, przejazdu w poziomie szyn (niepotrzebne skreślić). Budowa taka wymagać będzie zajęcia terenu kolejowego. Zarządca linii kolejowej poda warunki dla obiektu skrzyżowania i jesli potem coś się nie mu nie zmieści to tylko sam do siebie bedzie miał pretensje.
Nie rozumiem natomiast związku pomiędzy budową obwodnicy a ostaecznym rozwiązaniem problemu wiaduktu w Rogalowie. Niby jaki problem zostanie rozwiązany ??


Temat jest tylko oczywisty w wymiarze teoretycznym i dotyczacym normalnych torów. Kolejka wąskotorowa nie jest partnerem do rozmów i jej interes zawsze będzie marginalizowany. Tak stało sie w Jędrzejowie, gdzie dla minimalizacji kosztów wykonano w obwodnicy mizerny przepuścik. Samorządom zależało na szybkim zamknięciu robót, wykonawcy na nierobieniu problemów. Temat odszkodowania dla kolejki za utracone zyski w trakcie robót został połozony na ołtarzu ważniejszych celów.
Zapisane

Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 11 Czerwca 2008, 20:53:40 »
0

Cytat: "Ok22-17"
Niby jaki problem zostanie rozwiązany ??

O ile dobrze rozumiem chodzi o to że spadnie ruch tir-ów pod wiaduktem i spadnie prawdopodobieństwo podobnego zajścia takiego zdarzenia.

http://www.naleczow.pl/images/stories/obwodnica_druk.jpg
Zapisane
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 11 Czerwca 2008, 21:18:16 »
0

Cytat: "Dariusz"
Kolejka wąskotorowa nie jest partnerem do rozmów i jej interes zawsze będzie marginalizowany. Tak stało sie w Jędrzejowie, gdzie dla minimalizacji kosztów wykonano w obwodnicy mizerny przepuścik.

Właśnie takiego scenariusza się obawiam. Jeżeli SKPL odejdzie i natychmiast nie pojawi się nowy operator to może się okazać że przez pewien czas nie będzie nikogo kto mógłby określić wymagania dla ewentualnego wiaduktu. Jeśli ktoś jest w bliskich stosunkach z powiatem, czy kto tam jest właścicielem, to niech może przy jakiejś okazji uczuli go ten problem!
Zapisane
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 11 Czerwca 2008, 21:20:06 »
0

Cytat: "Kajetan"
O ile dobrze rozumiem chodzi o to że spadnie ruch tir-ów pod wiaduktem i spadnie prawdopodobieństwo podobnego zajścia takiego zdarzenia.

Dokładnie. Może nie "ostateczne rozwiązanie", ale jednak znacząca redukcja problemu...
Zapisane
Ok22-17
SGKW
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 11 Czerwca 2008, 21:56:31 »
0

Cytat: "Dariusz"

Temat jest tylko oczywisty w wymiarze teoretycznym i dotyczacym normalnych torów. Kolejka wąskotorowa nie jest partnerem do rozmów i jej interes zawsze będzie marginalizowany. Tak stało sie w Jędrzejowie, gdzie dla minimalizacji kosztów wykonano w obwodnicy mizerny przepuścik. Samorządom zależało na szybkim zamknięciu robót, wykonawcy na nierobieniu problemów. Temat odszkodowania dla kolejki za utracone zyski w trakcie robót został połozony na ołtarzu ważniejszych celów.


Temat jest oczywisty zarówno w wymiarze teoretycznym jak i praktycznym dotyczącym każdej kolei. Wszystkich obowiązuje takie samo prawo - kolej szeroką, wąską jak i zarządcę każdego innego obiektu czy terenu. Przykłady - Przedstawiciel Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej uzgodnił po wnikliwej analizie dokumentację obiektów nad Obwodnicą Północną GOP, autostradą A1, stacji benzynowej w Miasteczku Śląskim i wielu innych inwestycji. Uzgodnieniom podlega nawet przejście przez nieczynną linię kolejową, gdyż inwestor wchodzi w teren do którego nie ma tytułu prawnego. Inaczej inwestor by nie otrzymał pozwolenia na budowę.  Obawiam się, że na niektórych kolejach po prostu uzgodnienia podpisuje się "jak leci" i problem się staje gdy konsekwencje są już widoczne i nieodwracalne.
Sprawa wysokości odszkodowania za utracone PRZYCHODY z powodu zamknięcia ruchu pociagów dla wykonania inwestycji również jest ustalana na etapie uzgodnień poprzedzających rozpoczęcie robót. Trzeba PISEMNIE zgłosić w odpowiednim czasie inwestorowi wszelkie przewidywane roszczenia z powodu prowadzenia inwestycji. Wszystko jest tu w rękach osoby, która podpisuje uzgodnienie.  Aczkolwiek gdy inwestorem jest to sama jednostka samorządu, której własnością jest kolej następuje oczywista sprzeczność interesów. To sprzyja wywieraniu nacisku, zwłaszcza gdy kolej korzysta z wymiernego wsparcia ze strony samorządu.
Dodać muszę tu, że  projektanci często "podstawiają" do uzgodnienia dokumentację, której realizacja poważnie utrudni później funkcjonowanie kolei, ale inwestorowi oszczędzi nakładów. Bardzo łatwo coś przeoczyć, pochopnie złozyć podpis przybić stempel i napisać UZGADNIAM (i wystawić fakturę za uzgodnienie) co w przyszłości równa się wymiernemu ograniczeniu mozliwości przewozowych kolei. Rysunki budowlane potrafi odczytać raczej tylko inżynier lub dobry technik budownictwa. Na kolejkach nie ma z reguły takich osób, a zaczyna brakować już także w PLK.  W tej sytuacji najbezpieczniej byłoby zlecić wykonanie uzgodnienia komuś, kto posiada odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia budowlane.  Sam pewnego razu na okoliczność pewnej inwestycji pospieszyłem się z podpisem dopingowany przez przedstawicieli urzędu pewnego miasta, konsekwencje czego odczułem osobiscie już wkrótce. Na szczęście nie była to sprawa o nieodwracalnych skutkach.
Na koniec pozwolę sobie zadać pytanie: Jakie mozliwości przewozowe utraciła kolej Jędrzejowska z powodu zbudowania na obwodnicy Jędrzejowa takiego a nie innego obiektu ??

Pozdrawiam
Zapisane

Ok22-17
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 11 Czerwca 2008, 22:20:19 »
0

a czy nie ma odgórnych przepisów które nawet bez uzgodnienia wymuszają tako budowę drogi abo nie stwarzała problemów dla kolej??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Phinek
Gość
« Odpowiedz #8 : 11 Czerwca 2008, 22:40:02 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 04:25:47 wysłane przez Phinek » Zapisane
Ok22-17
SGKW
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 11 Czerwca 2008, 23:10:09 »
0

Cytat: "andrzej2110"
a czy nie ma odgórnych przepisów które nawet bez uzgodnienia wymuszają tako budowę drogi abo nie stwarzała problemów dla kolej??


Nie ma możliwości rozpocząć inwestycję bez uzgodnień z właścicielami/ zarządcami terenów przez które inwestytcja przechodzi.  Jeżeli juz tak się stanie - bez wysiłku można spowodować wstrzymanie robót.
Zapisane

Ok22-17
Ok22-17
SGKW
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 11 Czerwca 2008, 23:13:15 »
0

Cytat: "Phinek"
Są ale w ramach uzgodnień wszystko można "przepchnąć" zwłaszcza, że tak naprawdę to normy nie muszą być przestrzegane - ich przestrzeganie jest jedynie dobrą wolą projektanta/inwestora.


Projektant zastosuje np. taka normę obciążeń dla obiektu mostowego jaką dostarczy zarządca kolei.
Zapisane

Ok22-17
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 12 Czerwca 2008, 07:28:35 »
0

Cytat: "Ok22-17"
Na koniec pozwolę sobie zadać pytanie: Jakie mozliwości przewozowe utraciła kolej Jędrzejowska z powodu zbudowania na obwodnicy Jędrzejowa takiego a nie innego obiektu ??

Formalnie przejście tunelem wagonu lub ładunku przekraczającego skrajnię klasycznego taboru wąskotorowego.
Zapisane

Phinek
Gość
« Odpowiedz #12 : 12 Czerwca 2008, 08:26:38 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 04:14:51 wysłane przez Phinek » Zapisane
Ok22-17
SGKW
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 12 Czerwca 2008, 15:33:06 »
0

Cytat: "Phinek"

Z tym, że może to być norma branżowa, zakładowa, inna, dowolna, napisana wczoraj - czytaj normę masz jak ją sobie znajdziesz/opracujesz/wymyślisz/...


Jeżeli się uprzesz możesz opracować normę zakładową pt. "Schemat obciążeń obiektów inżynieryjnych Rogowskiej Kolei Wąskotorowej". Uważam jednak, że nie ma takiej potrzeby. Dziennik Ustaw nr 151 z 1998 roku poz. 987 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie jednoznacznie mówi w tej i wielu innych sprawach.  W warunkach kolei Rogowskiej, Górnośląskiej i wielu innych w Polsce zawarte tam uwarunkowania są wystarczające. Na podstawie normy branżowej, zakładowej nie wolno wprowadzić zasad "ulgowych" w stosunku do rozporządzenia. Chyba, że ktoś by chciał wprowadzić np. diesle znane z bułgarskich kolei wąskotorowych - wtedy potrzebne będą zaostrzone przepisy dla linii przeznaczonych dla kursowania cięższych lokomotyw. Przepisy takie powinien wówczas opracować zarządca infrastruktury dopuszczający do kursowania cięższy tabor.

pozdrawiam
Zapisane

Ok22-17
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!