Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 08:01:09 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Poprawne nazwy przystanków RKW  (Przeczytany 18199 razy)
Forest
Nowicjusz
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


WWW
« : 11 Czerwca 2009, 14:06:39 »
0

Swoją drogą czemu wszędzie używacie nazwy Biała w odniesieniu do Białej Rawskiej? czemu nie stosujecie pełnej nazwy?
Zapisane

Rzadko jeżdżą, często trafiają.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #1 : 11 Czerwca 2009, 14:10:07 »
0

Podobnie jak Głuchów to w pełnym brzmieniu Głuchów Skierniewicki... Tak się po prostu przyjęło, okoliczni tak to właśnie kojarzą.

Teraz sobie wyobraźmy nazwę:
Kolej Wąskotorowa Rogów-Głuchów Skierniewicki-Rawa Mazowiecka-Biała Rawska

I magiczny skrót:
KWRGSRMBR

 :roll:
Zapisane
Forest
Nowicjusz
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 11 Czerwca 2009, 14:12:24 »
0

Cytat: "Phinek"
Podobnie jak Głuchów to w pełnym brzmieniu Głuchów Skierniewicki... Tak się po prostu przyjęło, okoliczni tak to właśnie kojarzą.

aha ok.

Cytat: "Phinek"
I magiczny skrót:
KWRGSRMBR

 :roll:

haha taki skrót będę stosować na plfoto w nazwie katalogu Chichot:D
Zapisane

Rzadko jeżdżą, często trafiają.
Michał Z
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 16 Czerwca 2009, 09:59:17 »
0

Cytat: "Phinek"
Teraz sobie wyobraźmy nazwę:
Kolej Wąskotorowa Rogów-Głuchów Skierniewicki-Rawa Mazowiecka-Biała Rawska

Zapomniałeś Jacku, że kolej zaczyna się na st. Rogów Osobowy Wąskotorowy a w nazwie własnej są wymieniane tylko trzy stacje (bez Głuchowa).
Więc skrót winien brzmieć: KWROW-RM-BR

Generalnie te wszystkie dodatki to efekt wspólnego niegdyś wykazu stacji dla całej sieci PKP i konieczności rozróżniania stacji o tej samej nazwie leżących w zupełnie różnych częściach kraju. Lokalnie te dodatki nie istnieją, także w oficjalnej nazwie miejscowości, wyjątkiem jest tu Rawa Maz.

pozdr M
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 16 Czerwca 2009, 21:13:01 »
0

Nie zapominaj o Podskarbicach Szlacheckich.
Obok są wszak Podskarbice Królewskie

S pozdravem Adam
Zapisane

Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #5 : 16 Czerwca 2009, 22:42:23 »
0

A czy przystanek Białynin nie powinien nazywać się tak jak miejscowość:
"Białynin na południe od kolejki"? (to nie jest żart, ta wiocha naprawdę się tak nazywa)
Zapisane

ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #6 : 17 Czerwca 2009, 01:29:32 »
0

Można wspomnieć, że do Białej pierwsi z torami dotarli Rosjanie. Poniżej zdjęcie Rosjan na stacji Biała.

A tu widać widać schemacik jak do Białej dotarli.


Pozdrawiam serdecznie i schematycznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 17 Czerwca 2009, 07:24:47 »
0

hmmm Czyli kiedyś była Biała połączona z Piasecznem. Jakiś czas temu patrząc na mape pomyślałem sobie czy by się dało te kolejki połączyć. Tylko pozostaje jeszcze problem szerokości torowiska.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 17 Czerwca 2009, 09:02:41 »
0

Cytat: "Marcin117"
A czy przystanek Białynin nie powinien nazywać się tak jak miejscowość:
"Białynin na południe od kolejki"? (to nie jest żart, ta wiocha naprawdę się tak nazywa)


Tam jest Białynin Południowy Od Kolejki, a nieopodal np. Białynin Od Jeżowa i wiele innych. Przystanek nazywa się Białynin od głównej miejscowości. Tak samo jak p.o. ład. Regnów który fizycznie jest w Kazimierzowie

A co do połączenia Grójca z Białą to są to wyniki najnowszych badań kolegi ksiezyca_nad_gieesem
Oczywiście nie była to tysiączka. Warto też zauważyć że wg załączonej mapy odcinek Grójec - Nowe Miasto to też kolej konna.


S pozdravem Adam
Zapisane

andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 17 Czerwca 2009, 15:22:40 »
0

Nawet za nowe miasto była linia. Zresztą od białej była na południe jeszcze linia. Potem chyba już jej nie było za czasów PKP??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Forest
Nowicjusz
*
Długość toru:: 31 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 17 Czerwca 2009, 21:42:13 »
0

kolej konna z Góry Kalwarii do Pilawy.. ciekawe jak wyglądał most nad Wisłą:)
Zapisane

Rzadko jeżdżą, często trafiają.
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #11 : 17 Czerwca 2009, 21:50:31 »
0

Cytat: "andrzej2110"
Czyli kiedyś była Biała połączona z Piasecznem. Jakiś czas temu patrząc na mape pomyślałem sobie czy by się dało te kolejki połączyć. Tylko pozostaje jeszcze problem szerokości torowiska.


No, takiego połączenia nie było, ale co ciekawe w latach '50 planowano połączyć obie koleje! Odgałęzienie kolei grójeckiej miało odchodzić od stacji Goliany. Szerokość toru miała być ujednolicona do 1000mm.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 17 Czerwca 2009, 22:27:07 »
0

Czyli według ciebie ten plan jest błędny??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Phinek
Gość
« Odpowiedz #13 : 18 Czerwca 2009, 05:23:16 »
0

Zastanawiające jest to, że skoro rosjanie wybudowali taki kawał kolei polowej, to czemu prusacy nie wykorzystali tego gdy sami się w Białej zjawili - przecież mogli by w kilka dni dojść do Pilawy?
Jakie jest źródło tego planu?
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #14 : 18 Czerwca 2009, 08:27:11 »
0

Bo:
1. taką kolej można wykorzystać na ziemiach zdobytych, sam fakt istnienia kolejki nie pozwala wsiąść do pociągu i osiągnąć Pilawę jak wokoło sami Ruscy.
2. kolej musi fizycznie istnieć, taką polówkę rozbiera się zapewne szybciej niż układa, więc Rosjanie mogli ją po prostu zwinąć i tyle


S pozdravem Adam
Zapisane

Phinek
Gość
« Odpowiedz #15 : 18 Czerwca 2009, 10:13:00 »
0

Tak, ale... chyba ruscy się wycofując nie rekultywowali terenu do stanu przed wybudowaniem kolei... choć z drugiej strony, znając ruskich...

Jest jeszcze kwestia rozstawu... ruscy budowali 750, a niemcy 600, więc i tak nie było by możliwości podłączyć się swoją kolejką i przepustnica na max.

Jest jeszcze jeden aspekt techniczny: Ruska kolej polowa była konna, więc szyny mogły być zbyt lekkie dla trakcji parowej.

PS. i pomyśleć, że miało być o nazwach przystanków - adminie znów czeka Cię edycja tego tematu  :wink:
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 18 Czerwca 2009, 19:31:40 »
0

Cytat: "Phinek"
ak, ale... chyba ruscy się wycofując nie rekultywowali terenu do stanu przed wybudowaniem kolei...

i to wystarczy. Konna kolejka na trakcji parowo się nie nadaje. Nawet przy tym samym rozstawie. Ale nasypy można by wykorzystać.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #17 : 18 Czerwca 2009, 21:05:07 »
0

Jest tylko jeden problem. Kolej polowa to prowizorka, a więc nasypy i wykopy raczej nie występowały (a przynajmniej bardzo rzadko i tylko w koniecznych miejscach, np. podjazdy do przyczółków mostowych). Często kładziono tory np. w obrębie istniejącej drogi gruntowej. Budowało się szybko, a potem szybko się rozbierało

S pozdravem Adam
Zapisane

ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #18 : 18 Czerwca 2009, 22:38:43 »
0

Już się tłumaczę
Wybór ówczesnej Grójeckiej KD spowodowany był przygotowaniami do bitwy z wojskami niemieckimi, która to bitwa przeszła do historii jako bitwa pod Łodzią. Trawała ona od 11 listopada do 6 grudnia i można powiedzieć, że zakończyła się remisem. Zginęło około 200 tysięcy żołnierzy po obu stronach frontu. Wyszła nawet książka na ten temat i można sobie doczytać więcej na ten temat.
Budowę grójeckiej kolei polowej Rosjanie rozpoczęli w październiku 1914 roku. Wybudowali około 90-100 km linii co widać na zamieszczonym przeze mnie schemacie.
Prace mimo późnojesiennej aury przebiegały dość sprawnie i w połowie listopada 1914 roku sieć kolei polowych była gotowa do eksploatacji.
Grójecka kolej polowa funkcjonowała krótko, bo tylko około 8 miesięcy. W tym czasie  przewiozła około 110 tysięcy ton materiałów wojennych, 100 tysięcy ludzi w tym około 50 tysięcy rannych i chorych. Podczas wielkiego odwrotu wojsk rosyjskich w maju i czerwcu 1915 roku podjęto decyzję o ewakuacji grójeckiej kolei polowej. Z powodu wyżej wymienionego wielkiego odwrotu stacja styczna która znajdowała się w Warszawie została zakorkowana olbrzymią ilością pociagów ewakuacyjnych. Z tego powodu podjęto decyzję o samoewakuacji grójeckiej kolei polowej. Jako stację styczną obrano Pilawę na linii Warszawa - Dęblin. Ewakuacja kolei grójeckiej przebiegała w ten sposób, że rozbierano przęsła za składami ewakuacyjnymi i układano w kierunku odwrotu z Grójca do Pilawy. 55 kilometrów linii ułożono w czasie 5 dni od 23 czerwca do 28 czerwca 1914 roku. Wybudowano także tymczasowy most na Wiśle w okolicy Góry Kalwarii. Z Pilawy po załadunku na wagony szerokotorowe tabor i nawierzchnia były ewakuowane na wschód.
Niewyewakuowaną część kolei (głównie z odcinków wybudowanych przed wojną) Rosjanie dość dokładnie zniszczyli.
Na koniec warto dodać, że do Białej kolej zawitała po raz drugi w czasie gdy Rosjanie ewakuowali się na wschodnią brzeg Wisły. Nastąpiło to od strony zachodniej i dokonali tego Niemcy posuwający się za wycofującymi się Rosjanami.
Kilka zdjęć
Rozbiórka i ewakuacja grójeckiej kolei polowej



Tymczasowy most na Wiśle.


Jako, że kolejki polowe uważane były, przynajmniej w latach 20-tych XX wieku za istotny z punktu widzenia wojskowych środek transportu, opisu czasami dość szczegółowego, dokonał podpułkownik Wacław Głazek w piśmie Saper. Niestety na kopii którą mam nie ma oznaczonego numeru. Tak się złożyło, że opis grójeckiej kolei polowej, pułkownik Głazek był przepisał w zasadzie w całości z broszury W. Iwanowa "Polewyje pierenosnyje żeleznyje dorogi i znaczenje ich w sowriemiennoj wojnie" wydanej w Moskwie w 1927 roku.

Pozdrawiam serdecznie i wydawniczo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #19 : 19 Czerwca 2009, 05:07:33 »
0

To jest niesamowita historia... niesamowite jest też tempo prac - no i znów potwierdza się, że jak się chce to można (w latach 50 debatowano, rozważano, ale kolejek nie połączono, a przodek już był)
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!