WWiedziałem, że mogę na Ciebie liczyć. Zacznijmy więc od parametrów (przy okazji może się komuś przyda):
w nawiasach kwadratowych wielkość i moje dopiski wynikające z testów, bo autor nie za wiele mówi jak dany parametr wpływa na prace silnika
boiler-volume=2 [m3 objętość wody w kotle, parametr realny]
burn-rate=0.215 [kg/s odpowiada za podg. wody. Wiekszy parametr pozwala wzrastac cisnieniu po opadnieciu po rozruchu. Za maly nie podniesie cisnienia na tyle by wyrownac do max.
burn-rate-idle=0.005 [kg/s odpowiada za podgrzewanie wody podczas postoju]
firebox-heating-surface-area=39 [m2 powierzchnia ogrzewalna paleniska]
firebox-efficiency=0.8 [% sprawność paleniska]
firebox-thermal-conductivity=15 [W/m'K zdolnosc do zatrzymywania przez skrzynie ciepla. Im wiekszy parametr tym bardziej podnosi cisnienie w kotle, ale daje mniejsza temperature wegla, tego nie rozumiem]
firebox-plate-thickness=0.016 [m ?sciana paleniska, nie testowane]
fuel-energy=31401000 [J/kg kaloryczność paliwa]
fuel-specific-heat-capacity=1260 [J/kgK Ilość energii (dżuli), potrzebnych do podniesienia temperatury z 1 kg paliwa o jeden stopień Kelvina.
initial-boiler-temperature=462 [ 'K temperatura poczatkowa wody w kotle a zarazem poczatkowe cisniene w nim. Przy realnej temperaturze (458'K) nie dostajemy od razu dobrego ciśnienia, coś jeszcze musi mieć na to wpływ.
max-coal-mass=146 [kg maksymalna ilość węgla w palenisku]
ideal-coal-mass=73 [kg idelna wartość węgla na palenisku. Za zwyczaj 50% maksymalnej. Przy tej wartości w grze pokazuje 100% załadowanego węgla, a max to 200%
min-fire-temperature=450 ['K minimalna temperatura ognia 176 'C]
max-fire-temperature=1300 ['K maksymalna temperatura ognia 1026 'C]
minimum-volume=1600 [L minimalna ilość wody w kotle]
maximum-volume=1800 [L maksymalna ilość wody w kotle, 100% na szkle]
fusible-plug-volume=1500 [L ilość wody w kotle przy której zadziała bezpiecznik]
boiler-heat-loss=2 [jakiś nie opisany współczynnik, teoretycznie im większy tym bardziej studzi kocioł]
piston-angular-offsets=0.1,1.671 [Rad, dwa współczynniki przy których rozpoczyna się wpływ pary do silnika, przy jakim stopniu obrotu koła]
piston-volume-min=0.0022 [m3 jaka jest powierzchnia pary w silniku przy minimalnym napełnieniu 0.3% maksymalnej powierzchni silnika]
piston-volume-max=0.0289 [m3 pojemność maksymalna pary w silniku]
piston-area=0.0804 [m2 powierzchnia tłoka]
safety-valve-low-pressure=1408 [kPa ciśnienie przy którym uruchamia się pierwszy zawór bezpieczeństwa. przy takim ustawieniu uruchamia się już przy 1300 kPa]
safety-valve-low-flow=0.5 [kg/s ile pary w ciągu sekundy ma wylecieć przez pierwszy zawór bezpieczeństwa]
safety-valve-high-pressure=1442 [kPa ciśnienie przy którym uruchamia się drugi zawór bezpieczeństwa.
safety-valve-high-flow=0.8 [kg/s ile pary w ciągu sekundy ma wylecieć przez drugi zawór]
shovel-coal-mass=6 [kg ile wegla jednorazowo wrzuca palacz]
water-injector-rate=2 [L/s wydajność pierwszego inżektora]
water-injector-rate2=2 [L/s wydajność drugiego inżektora]
boiler-efficency-idle=0.6 [% wydajność kotła na postoju]
boiler-efficency=0.4 [% wydajność kotła podczas jazdy]
boiler-efficency-min=0.2 [% minimalna wydajność kotła poniżej której nie spadnie]
blower-effect=1.5 [mnożnik? wydajność dmuchawki]
blower-max-flow=0.5 [kg/s pary wykorzystywanej przez dmuchawkę]
speed=5 [m/s prędkość dla której są ustawione te wszystkie parametry]
cutoff=0.3 [% odcięcie dla którego są ustawione te wszystkie parametry]
steam-chest-volume=0.05 [m3 ilość pary wpływającej z kotła do silnika przy danym cutoff]
steam-chest-max-flow=15 [kg/s ilość pary wpływającej do silnika przy maksymalnym otwarciu przepustnicy]
super-heating-constant=10 ['K nie wiem, piszą, że wzrost temperatury pary przy przelocie z kotła do silnika i że ma to wpływ na moc lokomotywy]
Jest jeszcze kilka parametrów, ale mniej ważnych więc je pominąłem.
Pochylone pozycje to wartości realne uzyskane od Ciebie lub z innych źródeł.
piston-area - powierzchnia tłoka obliczana ze wzoru Pi*r^2 gdzie Pi=3.14, r= 160mm (320mm średnica tłoka)
piston-volume-max - pojemność silnika obliczana ze wzoru Pi*r^2*h, czyli piston-area*skok tłoka 360mm
Zerknij proszę na nie bo przyznaje że ustawiam je na czuja i testuję jak zachowuje się parowóz. Może znasz któreś lub Ci one coś mówią.
Główny problem w tej chwili polega na tym, że ciśnienie w kotle po opadnięciu na początku, po jakimś czasie wzrasta ponad dozwolone i ni jak nie mogę go zbić.
Próbowałem już wielu sposobów i nic. Teraz wykonałem mozolny test tego silnika i umieściłem wyniki na wykresie:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/4513d22d1dc956b0.htmlPierwsze 40s to dojazd do składu samym parowozem, dalsza część to ruszenie ze składem 128 ton i jazda po płaskim odcinku.
Jak widać ciśnienie skokami wzrasta aż osiąga 1300 kPa i para wystrzeliwuje przez zawór. Dalej nie ciągnąłem bo ciśnienie spada
1250 kPa i znów wzrasta do 1300 i tak cały czas.
Dopiero teraz zrobiłem sobie taki wykres i z tego co mi się wydaje to mam problem ze zbyt szybkim ubytkiem węgla. Skoki ciśnienia widać też że są zaraz po tym
jak dożucę węgla. Wychodzi więc na to, że zbyt szybko uzupełniam węgiel i daje do kotła zbyt dużo temperatury i podnoszę ciśnienie. Wydaje mi się, że węgiel powinien się spalać bardziej
na krztałt zużywania wody, czyli bardziej płasko. Nie wiem czy dobrze rozumuje, ale zmienię te parametry i jeszcze raz wykonam test.
Jak byś też mógł ocenić ile te wykresy mają wspólnego z realem to będę wdzięczny
