Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 16:21:59 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4 5 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: [Px48] - Kilka pytań dotyczących Px-a  (Przeczytany 71505 razy)
sir_m
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #40 : 23 Października 2009, 23:50:47 »
0

WWiedziałem, że mogę na Ciebie liczyć. Zacznijmy więc od parametrów (przy okazji może się komuś przyda):
w nawiasach kwadratowych wielkość i moje dopiski wynikające z testów, bo autor nie za wiele mówi jak dany parametr wpływa na prace silnika
boiler-volume=2 [m3 objętość wody w kotle, parametr realny]
burn-rate=0.215 [kg/s odpowiada za podg. wody. Wiekszy parametr pozwala wzrastac cisnieniu po opadnieciu po rozruchu. Za maly nie podniesie cisnienia na tyle by wyrownac do max.
burn-rate-idle=0.005 [kg/s odpowiada za podgrzewanie wody podczas postoju]
firebox-heating-surface-area=39 [m2 powierzchnia ogrzewalna paleniska]
firebox-efficiency=0.8 [% sprawność paleniska]
firebox-thermal-conductivity=15 [W/m'K zdolnosc do zatrzymywania przez skrzynie ciepla. Im wiekszy parametr tym bardziej podnosi cisnienie w kotle, ale daje mniejsza temperature wegla, tego nie rozumiem]
firebox-plate-thickness=0.016 [m ?sciana paleniska, nie testowane]
fuel-energy=31401000 [J/kg kaloryczność paliwa]
fuel-specific-heat-capacity=1260 [J/kgK Ilość energii (dżuli), potrzebnych do podniesienia temperatury z 1 kg paliwa o jeden stopień Kelvina.
initial-boiler-temperature=462 [ 'K temperatura poczatkowa wody w kotle a zarazem poczatkowe cisniene w nim. Przy realnej temperaturze (458'K) nie dostajemy od razu dobrego ciśnienia, coś jeszcze musi mieć na to wpływ.
max-coal-mass=146 [kg maksymalna ilość węgla w palenisku]
ideal-coal-mass=73 [kg idelna wartość węgla na palenisku. Za zwyczaj 50% maksymalnej. Przy tej wartości w grze pokazuje 100% załadowanego węgla, a max to 200%
min-fire-temperature=450 ['K minimalna temperatura ognia 176 'C]
max-fire-temperature=1300 ['K maksymalna temperatura ognia 1026 'C]
minimum-volume=1600 [L minimalna ilość wody w kotle]
maximum-volume=1800 [L maksymalna ilość wody w kotle, 100% na szkle]
fusible-plug-volume=1500 [L ilość wody w kotle przy której zadziała bezpiecznik]
boiler-heat-loss=2 [jakiś nie opisany współczynnik, teoretycznie im większy tym bardziej studzi kocioł]
piston-angular-offsets=0.1,1.671 [Rad, dwa współczynniki przy których rozpoczyna się wpływ pary do silnika, przy jakim stopniu obrotu koła]
piston-volume-min=0.0022 [m3 jaka jest powierzchnia pary w silniku przy minimalnym napełnieniu 0.3% maksymalnej powierzchni silnika]
piston-volume-max=0.0289 [m3 pojemność maksymalna pary w silniku]
piston-area=0.0804 [m2 powierzchnia tłoka]
safety-valve-low-pressure=1408 [kPa ciśnienie przy którym uruchamia się pierwszy zawór bezpieczeństwa. przy takim ustawieniu uruchamia się już przy 1300 kPa]
safety-valve-low-flow=0.5 [kg/s ile pary w ciągu sekundy ma wylecieć przez pierwszy zawór bezpieczeństwa]
safety-valve-high-pressure=1442 [kPa ciśnienie przy którym uruchamia się drugi zawór bezpieczeństwa.
safety-valve-high-flow=0.8 [kg/s ile pary w ciągu sekundy ma wylecieć przez drugi zawór]
shovel-coal-mass=6 [kg ile wegla jednorazowo wrzuca palacz]
water-injector-rate=2 [L/s wydajność pierwszego inżektora]
water-injector-rate2=2 [L/s wydajność drugiego inżektora]
boiler-efficency-idle=0.6 [% wydajność kotła na postoju]
boiler-efficency=0.4 [% wydajność kotła podczas jazdy]
boiler-efficency-min=0.2 [% minimalna wydajność kotła poniżej której nie spadnie]
blower-effect=1.5 [mnożnik? wydajność dmuchawki]
blower-max-flow=0.5 [kg/s pary wykorzystywanej przez dmuchawkę]
speed=5 [m/s prędkość dla której są ustawione te wszystkie parametry]
cutoff=0.3 [% odcięcie dla którego są ustawione te wszystkie parametry]
steam-chest-volume=0.05 [m3 ilość pary wpływającej z kotła do silnika przy danym cutoff]
steam-chest-max-flow=15 [kg/s ilość pary wpływającej do silnika przy maksymalnym otwarciu przepustnicy]
super-heating-constant=10 ['K nie wiem, piszą, że wzrost temperatury pary przy przelocie z kotła do silnika i że ma to wpływ na moc lokomotywy]

Jest jeszcze kilka parametrów, ale mniej ważnych więc je pominąłem.
Pochylone pozycje to wartości realne uzyskane od Ciebie lub z innych źródeł.
piston-area - powierzchnia tłoka obliczana ze wzoru Pi*r^2 gdzie Pi=3.14, r= 160mm (320mm średnica tłoka)
piston-volume-max - pojemność silnika obliczana ze wzoru Pi*r^2*h, czyli piston-area*skok tłoka 360mm
Zerknij proszę na nie bo przyznaje że ustawiam je na czuja i testuję jak zachowuje się parowóz. Może znasz któreś lub Ci one coś mówią.

Główny problem w tej chwili polega na tym, że ciśnienie w kotle po opadnięciu na początku, po jakimś czasie wzrasta ponad dozwolone i ni jak nie mogę go zbić.
Próbowałem już wielu sposobów i nic. Teraz wykonałem mozolny test tego silnika i umieściłem wyniki na wykresie:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/4513d22d1dc956b0.html
Pierwsze 40s to dojazd do składu samym parowozem, dalsza część to ruszenie ze składem 128 ton i jazda po płaskim odcinku.
Jak widać ciśnienie skokami wzrasta aż osiąga 1300 kPa i para wystrzeliwuje przez zawór. Dalej nie ciągnąłem bo ciśnienie spada
1250 kPa i znów wzrasta do 1300 i tak cały czas.
Dopiero teraz zrobiłem sobie taki wykres i z tego co mi się wydaje to mam problem ze zbyt szybkim ubytkiem węgla. Skoki ciśnienia widać też że są zaraz po tym
jak dożucę węgla. Wychodzi więc na to, że zbyt szybko uzupełniam węgiel i daje do kotła zbyt dużo temperatury i podnoszę ciśnienie. Wydaje mi się, że węgiel powinien się spalać bardziej
na krztałt zużywania wody, czyli bardziej płasko. Nie wiem czy dobrze rozumuje, ale zmienię te parametry i jeszcze raz wykonam test.
Jak byś też mógł ocenić ile te wykresy mają wspólnego z realem to będę wdzięczny
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #41 : 24 Listopada 2009, 19:48:05 »
0

Mam pytanie dotyczące parowozów ogólnie. Gdzie montowano urządzenie które ja nazwał bym reduktorem ciśnienia pary do ogrzewania składu ( bo chyba takie musi być z uwagi na to że nikt nie zasila ogrzewania ciśnieniem kotłowym)? Jakoś nigdy nie mogę zlokalizować tego urządzenia kiedy oglądam jakiś wrak parowozu. I jeszcze jedno czy jest jakiś manometr który pokazuje jakie ciśnienie jest w układzie ogrzewania ?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #42 : 24 Listopada 2009, 20:15:16 »
0

O! Coś dla Kuca! :twisted:

Do tej pory nie spotkałem się "na żywo" z czymś takim jak reduktor ciśnienia w przewodzie ogrzewczym.
Jako, że zapotrzebowanie na parę składu jest w miarę stałe, wystarcza aby po sprzęgnięciu parowozu z wagonami odpowiednio uchylić zwykły zawór dławiący na kolumnie. Otwarcie powinno być proporcjonalne do długości składu i temperatury zewnętrznej.

Nigdy nie obsługiwałem ogrzewania parowego składu pociągu, ale z tego co sobie przypominam z pracy czajnika jako kotła stałego, nie było najmniejszego problemu z ustawieniem odpowiedniego ciśnienia. Obrót o kilkanaście stopni wrzeciona zaworu i już mamy nieco inne ciśnienie. Analogicznie jak zasilanie analogowej dmuchawki...

Co do sterowania przód - tył, to mamy dwie możliwości i, w związku z tym, dwa warianty instalowania manometrów ciśnienia w przewodzie ogrzewczym.

Najprostszym sposobem na zasilenie przód/tył jest wyprowadzenie z kolumny oddzielnych przewodów dla każdego kierunku. Wtedy mamy dwa manometry.

Drugi wariant, to zastosowanie zaworu trójdrożnego zamontowanego nad podłogą po lewej stronie stojaka, którym rozrządza się parę na kierunki. Wtedy montowany jest jeden manometr na przewodzie pomiędzy kolumną a omawianym zaworem.

Manometry są zawsze zainstalowane po stronie pomocnika, wszak on jest odpowiedzialny za obsługę ogrzewania.

Dodatkowo instalacja jest wyposażona w zawory bezpieczeństwa uniemożliwiające zwiększenie ciśnienia powyżej 4,5atn. Zaworów jest tyle, co manometrów i są one tak zabudowane, że w razie zadziałania wywalają parę poza budę.

Ale sobie poużywałem! :razz:


@Sir_m

Sorki, ale zapomniałem o Twoim poście. Może się jutro zań zabiorę... :oops:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #43 : 25 Listopada 2009, 06:43:57 »
0

Dzięki. Nawet nie wiedziałem że jest rozdział do ogrzewania w przód czy w tył myślałem że to wygląda podobnie do przewodu głównego że para jest podawana w każdym kierunku naraz. No ale nie może bo przecież w tej odnodze w której nie było by przepływu to para zaraz by się skropliła i zamarzła.
Zapisane
sir_m
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 25 Listopada 2009, 23:47:36 »
0

Nie ma sprawy. Jeśli coś będziesz w stanie poradzić to na pewno skorzystam. Tak czy owak (Zenon Nowak ) czekam na większy spokój w firmie by poznać to w realu. Innego sposobu nie widzę, bo mogę sobie teoretyzować do woli ale jak człowiek sam nie zobaczy to i tak nic nie da. Gnębi mnie ten temat, ale jak nie ustawie tego silnika to i tak coś jest nie tak gdyż bazuję na podstawowej wiedzy uzyskanej od Ciebie, a resztę sobie dopowiadam.

W tak zwanym międzyczasie staram się rozłożyć Px'a na czynniki pierwsze by poznać dokładniej jego budowę. Dziś pojawiło mi się kolejne pytanie, a mianowicie chodzi o skrzynkę z przełącznikami świateł.
Zdjęcie wykonane na 1784:

Opisy są praktycznie nieczytelne, więc może mi ktoś napisać co dany przełącznik robił? Czy 5 przełączników to standard w Px'sie i czy jest jakaś regulacja jasności świecenia reflektorów?

Pozdrawiam
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #45 : 30 Listopada 2009, 23:56:27 »
0

Czym różni się Px na 750mm od tego na 1000mm? Tak, wiem, pytanie może być idiotyczne ale wcale nie musi...
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #46 : 01 Grudnia 2009, 10:13:30 »
0

"Jedynie" poprzecznymi elementami ostoi i osiami. Wszystkie te części muszą być wydłużone o 1000-750=250mm.
Tak więc poprzecznice ostoi (to, co w środku), blok międzycylindrowy (to, co pod kominem), dźwigar przedni stojaka (tam, w środku), i na końcu osie są dłuższe.
Czołownica i belka skrzyni sprzęgowej (to co z przodu i z tyłu) mają zmienione punkty zamocowania do ostojnic.
Tak poza tym to nie ma różnicy, znaczy inne elementy nie świadczą żadnym stopniu, po jakim torze parowóz jeździ. Czasem objawia się to dziwnymi problemami, np. przesuwna oś IV drze dół budy.
Poza tym, patrząc od czoła, czajnik na 1000, w związki z rozszerzeniem dołu, jest wizualnie bardziej "przysadzisty" do smukłego 750.

W tendrze przebudowane są "jedynie" wózki, a dokładniej wydłużone poprzecznice i osie.
 
Swoją drogą, to ciekawe jakby wyglądał Px na 1435mm? :razz:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #47 : 01 Grudnia 2009, 11:56:50 »
0

Cytat: "gajos"
Czym różni się Px na 750mm od tego na 1000mm? Tak, wiem, pytanie może być idiotyczne ale wcale nie musi...


Poza w/w ....... numerem.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #48 : 01 Grudnia 2009, 13:06:44 »
0

O! To ważne!!! Parowozy na tor 750mm mają numery 17XX lub 19XX, a na 1000mm 39XX.

Dzięki Janeczek
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #49 : 01 Grudnia 2009, 13:27:40 »
0

Cytat: "Kucyk"
Swoją drogą, to ciekawe jakby wyglądał Px na 1435mm? :razz:


Jakby wyglądał to nie wiem ale za to wiem jaką by miał serię ..... Tp48, przy tej średnicy kół.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #50 : 01 Grudnia 2009, 13:55:40 »
0

Dzięki za odpowiedzi. Rozumiem zmian konstrukcyjnych nie było typu "ta rurka musi iść w bok więc przerabiamy pół czajnika" Ciekawostką jest tylko to przycierające ostatnie koło.
A na normalnym torze przy tym samym kotle wyglądałby jak rozdeptana żaba
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Phinek
Gość
« Odpowiedz #51 : 01 Grudnia 2009, 16:49:29 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:15:24 wysłane przez Phinek » Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #52 : 01 Grudnia 2009, 18:36:53 »
0

Cytat: "Phinek"

Oj Gajos Gajos... chyba będziesz musiał ten post odpracować u Kucyka  :wink:


Chyba przy zbiorze śliwek i winogron
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #53 : 01 Grudnia 2009, 21:04:40 »
0

Cytat: "gajos"
 Ciekawostką jest tylko to przycierające ostatnie koło.


O telepiący błotnik  :wink:
Zapisane
sir_m
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #54 : 02 Grudnia 2009, 09:33:05 »
0

Może ktoś zerknąć na tą tablice z przełącznikami reflektorów z mojego poprzedniego posta i pomóc w identyfikacji co każdy robi? Dzięki uprzejmości kolegi Jacka dostałem zdjęcie gdzie lepiej widać opisy, ale nie wszystkie są czytelne. To co wiem:
Pierwszy przełącznik po lewej (siła jasności reflektorów):
1 poz. - 0
2 poz. - przyciemnione reflektory
3 poz. - pełne reflektory
4 poz. - ?

Drugi i trzeci przełącznik od lewej na dole (czerwone przód, czerwone tył):
1 poz. - 0
2 poz. - prawy?
3 poz. - lewy?
4 poz. - lewy i prawy?

przełącznik na górze nad tymi dwoma:
1 poz. - 0
2 poz. - oświetlenie korbowodów
3 poz. - oświetlenie budki
4 poz. - B+K (budka + korbowody?)

przełącznik po prawej
1 poz. - reflektory prawe
2 poz. - reflektory lewe
3 poz. - ?
4 poz. - ?
nie wiem czy jest tutaj wybór reflektorów parowozu/tendra?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #55 : 02 Grudnia 2009, 09:46:48 »
0

Określmy pozycje przełącznika względem zegarka 1-g.12, 2-3, 3-6, 4-9;

Pierwszy przełącznik po lewej (siła jasności reflektorów):
1 poz. - 0
2 poz. - przyciemnione reflektory
3 poz. - 0
4 poz. - pełne reflektory

Drugi i trzeci przełącznik od lewej na dole (czerwone przód, czerwone tył):
1 poz. - 0
2 poz. - prawy
3 poz. - lewy i prawy
4 poz. - lewy

Przełącznik na górze nad tymi dwoma (oświetlenie w budce i pod pomostami):
1 poz. - 0
2 poz. - oświetlenie korbowodów
3 poz. - B+K (budka + korbowody)
4 poz. - oświetlenie budki

Przełącznik po prawej (rozdział świateł)
1 poz. - reflektory prawe
2 poz. - reflektory tył
3 poz. - reflektory lewe
4 poz. - reflektory przód

czyli wybór wybór reflektorów parowozu/tendra jest.

Ale teraz uwaga: taki układ jest podstawowym (powiedzmy że fabrycznym). Na poszczególnych czajnikach różni się. I właściwie znalazłem tylko jeden na którym był ten układ. Parowóz 3916 z Gryfic.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
sir_m
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #56 : 02 Grudnia 2009, 09:57:21 »
0

Dzięki wielkie, będę mógł działać dalej teraz.

Do różnic przyzwyczaiłem się badając zdjęcia poszczególnych sztuk i ogólnie taboru wąskotorowego (ale to jest właściwie piękne w tym wszystkim ).
Jak rozumiem różnice w porównaniu do "ustawień fabrycznych" nie odnoszą się do funkcjonalności poszczególnych przełączników, a jedynie do układu danych pozycji na nich?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #57 : 02 Grudnia 2009, 11:11:38 »
0

A nie do końca.

Np. w 3917 jest taki układ:

Pierwszy przełącznik po lewej (siła jasności reflektorów):
1 poz. - 0
2 poz. - przyciemnione reflektory
3 poz. - 0
4 poz. - pełne reflektory czyli - tu nic się nie zmienia.

Drugi przełącznik od lewej na dole (światła przód):
1 poz. - 0
2 poz. - prawy biały (Tb1 - światła manerwowe)
3 poz. - lewy czerwony i prawy biały (jazda po torze niewłaściwym szlaku dwutorowego :razz: )
4 poz. - lewy czerwony (oznaczenie końca pociągu)

Trzeci przełącznik od lewej na dole (światła tył):
1 poz. - 0
2 poz. - prawy biały (Tb1 - światła manerwowe)
3 poz. - lewy czerwony i prawy biały (jazda tendrem naprzód po torze niewłaściwym szlaku dwutorowego :razz: )
4 poz. - lewy czerwony (oznaczenie końca pociągu)

Przełącznik na górze nad tymi dwoma (oświetlenie w budce i pod pomostami):
1 poz. - 0
2 poz. - oświetlenie korbowodów
3 poz. - B+K (budka + korbowody)
4 poz. - oświetlenie budki - czyli znów to samo.

Przełącznik po prawej (rozdział świateł)
1 poz. - 0
2 poz. - reflektory górny i lewy - tył
3 poz. - reflektory górny i lewy - przód i tył
4 poz. - reflektory górny i lewy - przód
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Stratocaster
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #58 : 04 Grudnia 2009, 11:41:49 »
0

Swoją drogą jakoś nigdy nie widziałem zapalonych czerwonych świateł na wąskotorówce. Stosowano to kiedykolwiek w praktyce np. gdy parowóz jechał luzem?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #59 : 04 Grudnia 2009, 12:29:54 »
0

Zawsze przy jeździe luzem, bądź na końcu składu są zapalone czerwone światła. Znaczy mówię o maszynistach z GrKD. Jest to jednak rasowe zachowanie dobrze świadczące o poziomie kolejarzy, podobnie jak zmiana świateł na manewrowe.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Strony: 1 2 [3] 4 5 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!