Dzięki za odpowiedź. Tak sądziłem ale wolałem się upewnić.
Pytanie nie jest aż takie proste

. Aktualnie jestem w trakcie opracowywania zestawienia pokazującego cechy charakterystyczne w budowie Px'ów. Z racji dużej różnorodności i braku zdjęć sporej ilości "numerów" jest to dosyć pracochłonne.
Jeśli chodzi o poręcze to nie analizowałem tego jeszcze za dokładnie, ale sporo numerów 17xx ma faktycznie wklęsłe poręcze a te z numerami 19xx wystające. Oczywiście jak to zwykle bywa są od tego odstępstwa. Kilka numerów ma wklęsłe poręcze parowozu, a w tendrze "odstające", albo na odwrót. 1784 ma na przykład odstające, a ma numer 17xx. Ciekawostką jest numer 1765 stojący w Śmiglu, który z jednej strony parowozu ma odstające, a z drugiej wklęsłe. Z numeracją 19xx, według dokumentacji fotograficznej jest już troche systematyczniej, ale i tu są wyjątki. Ogólnie tak jak z umiejscowieniem czy budową pozostałych elementów jest różnorodnoś.
Sprawa samej numeracji również wymaga prześledzenia. Z tego co wynika z wąsk.pl:
1253 - 1254 - prototypy?
1721 - 1790 - KD itd.
w tym przebudowane na tor 1000mm
1722 > 3916
1727 > 3907
1731 > 3904
1732 > 3902
1740 > 3900
1744 > 3909
1749 > 3901
1750 > 3906
1753 > 3913
1763 > 3910
1766 > 3915
1769 > 3905
1776 > 3914
1779 > 3908
1780 > 3911
1781 > 3912
1782 > 3903
1791 - 1800 - 10 sztuk Px49 "Sawa" wyprodukowane na export do Jugosławii (czyli jeden 1800 był)
1901 - 1927 - trzy ostatnie numery nadane po zmianie (patrz niżej)
2166, 2251, 2252, 2255 - parowozy przemysłowe
2252 > 2703 > 1925
2701 - 2703 - parowozy przemysłowe
3230 > 2701 > 1927
3240 > 2702 > 1926
2252 > 2703 > 1925
3221 - 3243 - parowozy przemysłowe
3900 - 1917 - powstale po przebudowie na tor 1000mm.
4514 - przemysł, ale o nim nic nie wiem, czy to właściwy numer?
Ciężko mi stwierdzić czym spowodowane było pozostawienie numerów wolnych między 1800 a 1900. Gdy skończę zestawienie lub uzyskam dodatkowe informacje na pewno dam znać.
Teraz kolej na moje pytania:
na początek proste, nurtujące pytania z serii co to


- czy jest to jakiś zawór bezpieczeństwa w cylindrze?

- czy to jest zawór rozrządczy? czy ta rurka, którą przykrywa strzałka to ujście powietrza ze zbiornika pomocniczego do admosfery?

- czy może to jest zawór rozrzączy?
Px48 ma 4 zbiorniki: jeden po lewej stronie, drugi pod spodem, oba połączone ze sobą, domyślam się zatem, że oba stanowią zbiornik główny? Jaka jest ich pojemność, czytałem że zazwyczaj stojuje sie dwa o pojemności 400L?
Po prawej zaś jest mały zbiorniczek (czy to jest zbiornik wyrównawczy i jaka jest jego pojemnoś) i większy (czy jest to zbiornik pomocniczy i jaka jest jego pojemność?)
I trudniejsze pytanie:
Oto zawór główny maszynisty z zaznaczonymi przeze mnie pozycjami:

od jakiegoś czasu próbuje pojąć zasadę jego działania i rozłożenie pozycji na nim. Czy właściwie zaznaczyłem pozycje?
Z tego co wyczytałem pozycje na nim są następujące:
I - napełnianie, luzowanie
II - jazda
III - odcięcie, podwójna trakcja
IV - ustalenie stopnia hamowania
V - hamowanie służbowe
VI - hamowanie nagłe
A jak ja to rozumiem, a raczej nie rozumiem:
I - napełnienie; ustawiamy gdy podłączamy się do wagonów i napełniamy przewód główny całego skłądu
I - luzowania; jak mamy napełniony przewód główny i nastawimy na tą pozycje to spuszczamy z niego powietrze?
II - jazda wiadomo
III - odcięcie?
III - podwójna trakcja, wiadomo jak inna lokomotywa steruje przewodem głównym
IV - czyli jak na pozycji V spuszczę z przewodu głównego trochę powietrza i chcę by więcej nie spadało to cofam na tą pozycję i utrzymuję "wybrane" ciśnienie
V - stopień hamowania, jak rozumię to między V a VI ustawiam siłę hamowania i jak już jest właściwa cofam na IV
VI - jak dojadę do końca to ciśnienie spada tak szybko z przewodu głównego, że używa się tej pozycji tylko do hamowania awaryjnego.
Będę wdzięczny za wyjaśnienie mi nurtujących mnie pytań

pozdrawiam
Marcin