Witam. Temat może i stary i może nieaktualmy, ale szukałem informacji o linii wąskotorowej ze Śliwic w kierunku wsi Kasparus i było ciężko, ale udało mi się wykopać trochę informacji. Nie udało by mi się bez pomocnych informacji z tego wątku, więc postanowiłem tutaj podzielić się znaleziskami.
Opis ze strony
google sites dla sciezki edukacyjnej w tamtejszej lesniczówce:
Ten dość odludny dzisiaj teren swego czasu tetnił życiem. Między innymi dlatego, że znaczna część lokalnej działalności gospodarczej (jak z resztą również dzisiaj), zwiazana była z drewnem. Prowadząca tędy droga szczególnie zyskała na znaczeniu w międzywojniu, do czego mogły się przyczynić powstające jak grzyby po deszczu małe tartaki lokalizowane na jej przebiegu po gradacji strzygoni choinówki w latach 20-tych XX w. Na południe od pobliskiego mostu oraz w okolicach dworca kolejowego utworzono wówczas nasypy. Na przebiegu trasy wyprofilowano teren i złagodzono łuki. Na tak przygotowanym podłożu uruchomiono kilkunastokilometrową linię kolei wąskotorowej, która sięgała po miejscowości Kasparus. Do dzisiaj niestety nie zachowały się żadne fizyczne slady jej istnienia, choć jak wynika z relacji bezpośrenich świadków z pewnością transportowano nią drewno.Tzw. Meßtischblatt - niemieckie wydanie mapy w skali 1:25000 z roku 1940, obrazujące ponoć sytuację z roku 1936, nie zawiera linii kolei wąskotorowej. Matryca użyta przy jej przygotowaniu pochodzi w prostej linii od polskiej mapy z 1933 roku, wydanej przez Wojskowy Instytut Geograficzny. Mapę tę opracowano na bazie materiałów z 1928 roku. Można się zatem domyślać, iż żywot kolejki był krótki - prawdopodobnie od pierwszej gradacji strzygoni choinówki (1922-24) do 1927-28 roku, czyli maksymalnie 6 lat. Okazuje się jednak, że to nie do końca prawda. Materiały archiwalne, dotyczące wąskotorówek w powiecie tucholskim, z pierwszych lat po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, dowodzą iż tory i jeżdżące po nich maszyny mogły się pojawić najwcześniej w 1926 roku. Być może wcześniej wykonywano prace ziemne - tworzono nasypy i wykopy (Fot. 1. Wyprofilowany teren po linii kolejowej między Pieczyskami a Suchobrzeźnicą). Zezwolenie na wykonanie linii kolejki wąskotorowej, wydane przez Wojewodę Pomorskiego, pochodzi jednak z 16 stycznia 1926 roku. Zawarta w nim instrukcja brzmi następująco: "... zezwala się Firmie na tymczasowe uruchomienie kolejki Śliwice Wielkie - Nadleśnictwo Błędno, przyczem Firma ponosi całkowitą odpowiedzialność za wszelkie wypadki, wzglednie uszkodzenia cudzej własności wynikłe z powodu kursowania kolejki" (pismo oryg.).
Pozostaje jeszcze kwestia owej tajemniczej Firmy. Była to Spółka Drzewna z ... Katowic!
Nasuwa się jednak pytanie - czy była to linia budowana podobnie jak koleje szerokotorowe, czy może tzw. "feldbahny" czyli kilkumetrowe moduły rozkładane na zgrubnie przygotowane podłoże? Za drugą z wymienionych opcji przemawia krótki czas trwania i mało zachowanych śladów (rys. 2 i 3).
Trasa kolejki wyznaczona w OpenStreetMap na podstawie śladach nasypów, które istnieją w tamtejszej okolicy:
https://www.openstreetmap.org/relation/7701966