Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Października 2025, 08:37:08 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Lokomotywy elektryczno-spalinowe  (Przeczytany 28557 razy)
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« : 12 Września 2009, 20:35:44 »
0

Witam. Mam małe pytanie, a mianowicie, czy istniały lokomotywy spalinowe z przekładnią elektryczną, które miały dodatkową możliwośc zasilania z sieci trakcyjnej? Za wszelką odpowiedź z góry dziękuję.
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 12 Września 2009, 22:28:33 »
0

Na normalnym torze na pewno.
Tu masz artykuł na ten temat (ang.):
http://en.wikipedia.org/wiki/Electro-diesel_locomotive

Na wąskim nie wiem.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 12 Września 2009, 22:34:30 »
0

Chodzi mi głównie o tor normalny i o Polskę.
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 13 Września 2009, 13:24:41 »
0

Takie lokomotywy są w Rosji nazywa się to Trakcyjnym Agregatem.
Pierwszy rodzaj to dwuczłon OPE1. Jest to elektrowóz WŁ80 przystosowany do napięcia 10kV AC
w jednym członie jest zamontowany agregat prądotwórczy z gagarina http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=215664&LNG=EN#picture tutaj na końcu widać jeszcze doczepiany człon napędowy z balastem.
Innym rodzajem są ustrojstwa OPE1AM oraz podobne PE2M http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=185221&LNG=EN#picture podstawową wersja jest człon z kabina i transformatorem zasilanym napięciem 10kV AC jeżeli nie mamy trakcji przyczepiamy sobie człon z agregatem spalinowym ( Parametry jak w gagarze). dodatkowo jeżeli musimy mieć dużą siłę pociągową doczepiamy wagony z napędem i balastem (max 2) http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=151144&LNG=EN#picture . takie lokomotywy pracują w przemyśle głównie w kopalniach odkrywkowych http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=37287&LNG=EN#picture . Jak by ktoś chciał to mogę napisać o tym więcej.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #4 : 13 Września 2009, 13:39:27 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:17:26 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 13 Września 2009, 14:17:59 »
0

Cytat: "Phinek"
Pisz pisz... temat ciekawy, a b. mało rozpropagowany.

Po prostu zainteresuj się normalnym torem a takie rzeczy przestaną być dla ciebie tajemnicą.
A ten ruski wynalazek to nie lokomotywa spalinowo-elektryczna tylko dwie lokomotywy różnych trakcji połączonych na ukrotnienie. Tak to każdy potrafi. Prawdziwe wyzwanie to jednoczłonowa lokomotywa.
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 13 Września 2009, 14:36:58 »
0

Tylko co pisać ?
Na początek trochę dokładnie OPE1. posiada on transformator z kilkoma odczepami o mocy 8652kW najwyższe napięcie jakie może dać po niskiej stronie to 1050 V ma 36 zaczepów ale tylko 9 służy do ciągłej jazdy. prąd z transformatora płynie do prostownika a z tamtąd do silników trakcyjnych.
każdy silnik trakcyjny ma 540kW mocy i napędza oś przez przekładnie zębatą o przełożeniu 4,33 . Agregat ma parametry następujące 2000KM  308V 4200A DC. OPE1 posiada także hamulec ED oraz obowiązkowo pneumatyczny systemu matrosowa. Przy zasilaniu z trakcji Razem z dodatkowym członem napędowym największa siła pociągowa wynosi 120000kG siła pociągowa ciągła 81000kG przy 28,5 km/h przy zasilaniu z agregatu max siła wynosi 55000kG. cały zestaw ( dwuczłon + dodatkowy wagon z napędem ) waży 360T . Zestaw taki potrafi ciągnąć skład 1500-2000T na wzniesieniu 40- 60 promili z prędkością 25-30km/h.

Szukałem i przez przypadek znalazłem coś co nazywa się elektrotiepłowozem ETG-001 jest to prototyp. Posiada on silnik spalinowy o mocy 800KM oraz 2 silniki trakcyjne z lokomotywy WŁ22 ( wzór dla naszej ET21) po 400kW każdy 3kV DC. Wszystkie silniki są na wspólnym wale i napędzają 6 osi ( w wózkach po 3) przez przekładnie hydrokinetyczną. Masa wynosi 116T. Vmax 100km/h , Max siła pociągowa przy napędzie elektrycznym 36000kG a przy spalinowym 26500kG.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #7 : 13 Września 2009, 16:29:13 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:17:12 wysłane przez Phinek » Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 13 Września 2009, 19:49:19 »
0

OPE1 nie jest żadną spinką lokomotyw dwóch trakcji jedna sekcja nigdzie sama nie pojedzie i nigdy sekcje nie istniały jaki pojedyńcze lokomotywy oczywiście są one zbudowane z podzespołów istniejących lokomotyw zresztą w ZSRR była bardzo duża unifikacja. Tak samo OPE2 albo OPE1A nogdzie nie pojedziemy członem z agregatem spalinowym bo nawet kabiny sterowniczej nie ma.
Zapisane
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 14 Września 2009, 21:05:34 »
0

Były, a może i są w Moskiewskim metrze małe lokomotywy spalinowo - elektryczne używane do celów technicznych. Rzekomo istniały takie modele już przed II wojna światową.

Jedna z legend głosi że były używane przez ichniejsze służby do szybkiego przemieszczania się po trasach kolejowych kraju, a potem wjeżdżały do metra. Tam specjalnymi bocznicami do tajnych ośrodków owych służb.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #10 : 14 Września 2009, 21:39:11 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:16:55 wysłane przez Phinek » Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 14 Września 2009, 22:03:12 »
0

Cytat: "Phinek"
Słyszałem o tym, że na Odolanach jest kilka przerobionych stonek, które posiadają stosownie mocniejsze akumulatory.
W ramach pogłębienia OT:
Kiedyś w Świecie Kolei był krótki artykuł o stonkach typowo akumulatorowych (agregat zastąpiono akumulatorami). Z tego co pamiętam, w praktyce okazały się nieprzydatne...

EDIT:
A może to było właśnie gdzieś w sieci... znajome te zdjęcia od Szymka. Na szczęście skleroza nie boli  :wink: .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Szymek
Mechanik
***
Długość toru:: 235 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 14 Września 2009, 23:49:57 »
0

Uzupełniając OT - jeśli chodzi o "stonki" akumulatorowe to TAK to coś wyglądało
Zapisane
Drezyniarz
Młotkowy
**
Długość toru:: 113 m

W terenie W terenie

Cenzura to początek DYKTATURY


« Odpowiedz #13 : 15 Września 2009, 00:44:17 »
0

I ja też jakiś czas temu będąc na odolanach i będąc tam oprowadzanym przez sympatycznego Pana Janusza miałem okazję wysłuchać co by jedna STONIA miała duże akumulatory i dzięki temu mogła przejechać jakiś kawałek bez użycia silnika spalinowego.
Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #14 : 15 Września 2009, 07:00:52 »
0

Jedna stonka miała zamiast silnika spalinowego akumulatory. Była przystosowana do ówczesnej naprawy tunelu średnicowego. Akumulatory spokojnie starczaly na cały dzień jazdy. A wiele SM42 z większoną liczbą akumulatorów poszla teraz do IC. Poprostu wylączając silnik i przełączając pakieciaka włączamy do zasilania akumulatory i na nich wjeżdżamy do hali całopociągowej na Grochowie. Lokomotywy te mają żółte tabliczki z numerem. Np. SM42-052
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 16 Września 2009, 19:36:25 »
0

Nie chce twierdzic, ze widzialem takie ustrojstwo w ruchu, ale pare dni temu (gora 10) przejezdzalem rowerem ul. Chlopickiego w Wawie kolo hal IC i widzialem jak SM42 z podpietym skladem wagonow wyjezdza z hali tak, ze poza hala znajduje sie lokomotywa i mniej wiecej jeden wagon, po czym zatrzymuje sie, uruchamia silnik spalinowy i jedzie dalej. Nie mam pojecia, czy moze cos bylo z drugiej strony hali na popychu, czy moze wlasnie widzialem w akcji jedno z tych legendarnych ustrojstw
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #16 : 17 Września 2009, 11:20:56 »
0

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Nie chce twierdzic, ze widzialem takie ustrojstwo w ruchu, ale pare dni temu (gora 10) przejezdzalem rowerem ul. Chlopickiego w Wawie kolo hal IC i widzialem jak SM42 z podpietym skladem wagonow wyjezdza z hali tak, ze poza hala znajduje sie lokomotywa i mniej wiecej jeden wagon, po czym zatrzymuje sie, uruchamia silnik spalinowy i jedzie dalej. Nie mam pojecia, czy moze cos bylo z drugiej strony hali na popychu, czy moze wlasnie widzialem w akcji jedno z tych legendarnych ustrojstw

No jeżeli to widziałęś to znaczy ze byłeś trzeźwy. Lokomotywy SM42 (kiedyś z żółtymi tabliczkami, obecnie z numerem na żółto), posiadają tzw jazdę bateryjną. Mają one specjalnie powiększone baterie akumulatorów tak aby zasilać z nich silniki trakcyjne. Aby załączyć jazde bateryjną należy podczas zgaszonego silnika załączyć pakieciak "Jazda bateryjna" z pulpitu - po załączeniu owego i daniu na kierunek lokomotywa będzie jechać z baterii, działają wtedy pierwsze 4 pozycje, maksymalny czas jazdy na bateriach to ok 10 minut jednak w praktyce nie dłużej niż 2-3 minuty (da się więcej ale po co katować akumulatory). Dodam jescze po co cały ten bajer został zrobiony : otóż SM-ki sprowadzają z tzw. przybycia (Grochów Przybycie - tak się stacja nazywa) próżne składy od poc. INTERPSITY na przeglądy do hali całopciągowej. Jako że hala pare metrów ma a vmax na hali to 5 km/h wjeżdzanie z rozpędu raczej odpada i maszyniści zmuszeni są "podciągać" - mając jazdę bateryjną już wjeżdzając na hale gasi się silnik i wciąga na "bateriach". Analogicznie jest podczas wyjazdu to co widziałeś to typowa styuacja - wyciąga się na bateriach lokomotywe ze składem tak aby tylko komin wystawał po za halę po czym jak już stonka wystaje tak że nie okopci hali odpala sie silnik spalinowy i silniki trakcyjne dostają normalnie zasilanie z prądnicy. Oczywiście cała ta zabawa po to aby nie usyfić hali i nie zakopcić - widziałęm na własne oczy jak lokomotywa z niesprawną jazdą bateryjną wjeżdzała na hale i z niej wyjeżdzała - siwy dym po prostu nie da się patrzeć ani pracować.
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 17 Września 2009, 15:11:37 »
0

Cytat: "Grzegorz Fidler"
widziałęm na własne oczy jak lokomotywa z niesprawną jazdą bateryjną wjeżdzała na hale i z niej wyjeżdzała - siwy dym po prostu nie da się patrzeć ani pracować.

To zależy od lokomotywy a częściej od stanu technicznego. Też znam przypadki że lokomotywa zadymiła całą halę (odpalanie Rumuna w hali BKL) ale w większości przypadków wjazd i nawet parominutowe manewry w hali nie robią żadnych szkód "dymowych".
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 17 Września 2009, 15:43:21 »
0

Cytat: "Przemek"
To zależy od lokomotywy a częściej od stanu technicznego. Też znam przypadki że lokomotywa zadymiła całą halę (odpalanie Rumuna w hali BKL) ale w większości przypadków wjazd i nawet parominutowe manewry w hali nie robią żadnych szkód "dymowych".

Zależy też od hali. Czy mamy do czynienia z tradycyjną "szopą", czy halą typu laboratorium? W halach, które pamiętają czasy kopciuchów troszkę spalin z diesla to tyle co nic. Tam, gdzie zasadniczo nie przewidziano obecności lokomotyw może to stanowić pewien problem.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 17 Września 2009, 15:52:27 »
0

Cytat: "2xm"
Tam, gdzie zasadniczo nie przewidziano obecności lokomotyw może to stanowić pewien problem.

Np. elektrowozownia, w której obecnie naprawiane są przede wszystkim Diesle. A jednak znam przypadki gdzie nie stanowi to problemu. Pamiętajmy że Diesel to nie parowóz i przy sprawnej lokomotywie spaliny są niewidoczne.
Zapisane
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!