Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Października 2024, 23:06:12 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kopalniane koleje podziemne w Polsce  (Przeczytany 21193 razy)
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« : 23 Września 2009, 20:50:12 »
0

Gdzie  można poczytać o kopalnianych kolejach podziemnych w Polsce a ściślej o :
- urządzeniach stosowanych w takowych kolejach (torach, rozjazdach itp.)
- taborze trakcyjnym i innym (lokomotywy)

a najbardziej interesuje mnie zdobycie informacji o:

- aparaturze, urządzeniach mechanicznych (w tym blokady) oraz aparatura do sterowania i zarządzania pracą kolei pod ziemią.

Gdzie można o tym poczytać w necie?
Może polecicie jakąś literaturę bądź prasę.

edit:

trochę fotek jest tu:

Kopalnia Węgla w Nowej Rudzie

http://www.dolnyslask.org/sztolnie/obiekty/nowaruda/index.php#pkt

a tu jest stanowisko dyspozytorskie

http://www.dolnyslask.org/sztolnie/obiekty/nowaruda/index.php?zdjecie=02#pkt

uniwersalne hasło:

http://picasaweb.google.com/aleksandrajaniec/WeekendMajowy2009#5334511347992815394
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 25 Września 2009, 22:19:41 »
-1

Najlepiej pogooglac podajac jako haslo wyszukiwane "kolej spągowa"
Zapisane
projectps
Nowicjusz
*
Długość toru:: 46 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 25 Września 2009, 23:19:20 »
0

Są trzy rodzaje:
- typowe kolejki podziemne (tory, rozjazdy, tabor - obecnie elektryczny). Zasadniczo do przewozu urobku i ludzi. Np. "www.komel.katowice.pl"
- kolejki podwieszane (ale pewnie nie o to chodzi) - np. Becker Warkop. Głownie do przewozu ludzi
- kolejki tzw spągowe - to nie jest typowa kolej. Kiedyś (parę lat temu) działałem w górnictwie i kolejka spągowa nie miała typowych szyn itd. rozjazdów itd. ale coś w formie prowadnic. Głównie stosowana w dużych pochyleniach gdzie normalna kolejka nie dawała rady. No i nie do przewozu urobku.
Na temat spągowej:
(a) Z forum "785mm" cytat z "OczeQ-a":
"jak sama nazwa jeżdżąca po spągu... :wink:
A tak na prawdę, jest to kolejka do przewozu materiałów lub/i załogi w podziemnych wyrobiskach górniczych. Ze względu na napęd można ją podzielić na zębatą i linową. Najczęściej używana jako transport pomocniczy w ramach ściany wydobywczej/oddziału wydobywczego.
mały ogląd i pogląd:
http://www.pioma.com.pl/images/big/2.4.1.jpg
http://www.pioma.com.pl/images/big/2.4.2.jpg
http://www.pioma.com.pl/images/big/2.4.3.jpg"

(b) firma Famur Katowice (dla nich nowość w tej dziedzinie - dotąd maszyny urabiające i przekładnie)
Zapisane

Myślenie nie boli...
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 01 Lutego 2010, 21:09:15 »
0

http://wiadomosci.wp.pl/gid,11874027,title,Czarne-diamenty-Lubelszczyzny---zobacz-zdjecia,galeria.html
Zapisane
projectps
Nowicjusz
*
Długość toru:: 46 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 01 Lutego 2010, 23:06:52 »
0

Cytat: "klon200"


niestety opisy przy zdjęciach zawierają błędy (np. 11 - to nie kombajn ale trasa podwieszana kolejki widocznej na 15, 14 - to jest organ urabiający a nie kruszacy, bo węgiel się kombajnem w dużym uproszczeniu frezuje/skrawa, podpis przy 8 - jakieś nieporozumienie, a 5 - TO DRAMAT - jesteśmy w ścianie wydobywczej, od prawej i u góry obudowa zmechanizowana, po lewej przenośnik zgrzebłowy ścianowy głownie widać zastawki i kable/przewody zasilające kombajn)
Poza tym ciekawe zdjęcia.
Zapisane

Myślenie nie boli...
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 07 Listopada 2010, 21:02:40 »
0

Małe | Duże


Małe | Duże
« Ostatnia zmiana: 07 Listopada 2010, 21:20:13 wysłane przez klon200 » Zapisane
Johann
Czytelnik

Długość toru:: 5 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 01 Lipca 2013, 18:49:38 »
0

Dziwne, że trudno jest znaleźć typ tego typu pojazdów - myślałem, że to jest ujednolicone tak jak to było dotychczas na kolei (3 głównych producentów - PaFaWag Wrocław, HCP Poznań, Fablok Chrzanów). Przykładem uporządkowanej gałęzi górniczych produktów jest "Fabryka Sprzętu Ratunkowego i Lamp Górniczych FASER S.A." Poniżej obrazek lokomotywy elektrycznej "widmo" znalezionej z powyższych materiałów



« Ostatnia zmiana: 01 Lipca 2013, 18:58:50 wysłane przez turkol.pl02 » Zapisane
Kolejka
Mechanik
***
Długość toru:: 227 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 01 Lipca 2013, 19:50:33 »
+1

Na moje oko będzie to lokomotywa typu Ld31. Dosyć sporo lokomotyw dołowych wyprodukował chorzowski Konstal.
Zapisane

Zapraszam na moje strony internetowe:
- www.gkw.tw53.webd.pl
- www.transport.tychy.glt.pl
Oraz kanał na YT: www.youtube.com/user/OKz32
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 02 Lipca 2013, 10:46:30 »
-1

http://www.energomechanik.com.pl/p,s,gornictwo,g,ld31em.html
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #9 : 02 Lipca 2013, 13:30:13 »
0

Proponuję zdobyć i przeczytać "Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku" K.Soidy
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!